LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Vopravdickej horolezec všude strká prsty, u žen vidí madla, na všem shybne a jeho nejlepší kámoš je friend.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
37.Drbohlav 10456
38.Kalvas 10438
39.Pail 10437
Bouldry:
37.Scheuerová 8703
38.Hapala 8678
39.Kohout 8675
Hory:
10. 6150
11.Švihálek 6070
12.Bloudek 5970

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5672 lezců
1142090 cest
Nové přelezy:
Ztracenec 7C+
Panychida 9+/10-
Exitus 9/9+
Pipeline 7b+
Red Alert 7c+
Odcházení XIb
Odcházení Xb
Ouranos 7c+
Filotimo 7b
100 Patate 8b

Stěny
Zimní stadion Kopřivnice - Kopřivnice
HO Lokomotiva Beroun - Beroun 2
Škoda Sport Park - Plzeň

Prodejny
HUDYsport - Olomouc
Rock Point - Chodov - Praha 4
Green sport s.r.o. - Uherské Hradiště

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Horolezecká komise UIAA se sešla v Praze

UIAA PrahaHorolezecká komise UIAA měla v dubnu mítink v Praze. Dle včerejší zprávy na webu UIAA hostil komisi Český horolezecký svaz. Kromě formálnější agendy Komise mj. varovala před nebezpečím odsedek z dyneemy.

Odsedky různých tlouštěk zapnuté přímo v kotvících bodech  testovali italští horolezci. "Výsledky těchto testů, které byly ilustrovány v krátkém a šokujícím videu, jasně ukázaly, že statické smyčky a lanovice selhávají i při malém pádu," informuje UIAA. Protože je užití dyneemových smyček pro zapínání do štandu běžnou praxí, UIAA chce informovat horolezecké svazy i horolezce obecně o nebezpečí při použití smyček pro tento účel a doporučuje, aby byly dynamické lanové odsedávačky (tzv lanyardy) preferovanou pomůckou při zapínaní přímo do kotvících bodů.

Ve zprávě komise UIAA dále informovala, že zástupce ČHS Jiří Vogel představoval 11 členům z devíti zemí instruktorský program a práci českého svazu.

Horolezecká komise UIAA si zvolila novým předsedou Itala Claudia Melchiorriho, který příští rok nahradí Belgičana Pierra Humbleta.

Komise dále řešila mezinárodní harmonizaci horolezeckého vzdělávání (UIAA Mountain Qualification Label), a také svobodu v horolezectví, kterou dle zprávy ohrožují změny ve vnímání bezpečnosti ovlivňované negativními názory v médiích. A tak chce UIAA lépe komunikovat s médii.

Komise se věnovala se také via ferratam, kde zkoumala rozličné stupnice obtížnosti, a doporučuje používat italskou stupnici s jednoduchým dvoustupňovým systémem, který popisuje jednak technickou obtížnost a pak celkovou náročnost via ferraty.




Podrobněji viz původní zpráva UIAA v angličtině: Report from April 2016 UIAA Mountaineering Commission meeting

sth   [úpravy] 13:07 04.05.2016Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 lépe komunikovat15:01:11 04.05.2016
A tak chce UIAA lépe komunikovat s médii. :-))) Tak on ten problém nemá jenom ČHS?
Kuba Turekodpovědět 

 Video15:10:45 04.05.2016
Má někdo odkaz na to šokující video?
jaanodpovědět 
 Re: Video19:00:29 04.05.2016
na to selhání statické smyce jsem poněkud žádostivej. jo přeražený záda, vo tom žádná, ale selhání ve smyslu přetržení? při pádu 2x délka vodsedačky? já tomu sice moc nerozumím, statice a dynamice se věnuju jen necelejch dvacet let...
Lukas B.odpovědět 
  Re: Video19:02:31 04.05.2016
čili co tím chci coby básník říci - tělo nejni ingot a nějakou tu energii (za cenu sebepoškození) pohltí. esli to vědátoři zkoušeli na odsouzencích nebo aspoň ovcích, potom oukej a du pokorně šoupat nohama do kouta.
Lukas B.odpovědět 
   Re: Video19:10:20 04.05.2016
Podívej se na stránky DMM. Tam maj dost hrůzostrašný videa právě o tomhle.
Petr Jandíkodpovědět 
    Re: Video19:26:22 04.05.2016
ehm, napověz nepočitadlákovi kde hledat. našel jsem šokující cosi o klouzání uzlů a liščáku, ale to je stará vesta, žánop.
Lukas B.odpovědět 
     Re: Video21:37:54 04.05.2016
Hledej u strejdy G: DMM dyneema sling test, najdeš třeba tohle: http://dmmclimbing.com/?p=746
Petr Jandíkodpovědět 
      Re: Video22:03:46 04.05.2016
jenže to je furt dokola to samý, kus přikurtovaný traverzy. Kdyby dělaly automobilky crashtesty stejným způsobem, tak jim ta ocelová koule přerve pásy a proletí hliníkovym blokem motoru.

Lidský tělo neni odlitek železa a sedák ocelovej hák. Ona energie pohlcená metrem dynamickýho lana bude podstatně menší, než energie pohlcená sedákem zaříznutýho do třísel (takže pozor kde máte gule), sedákem staženym kolem pasu, při použití prsáku se vám stlačí hrudník. Lidský tělo je dost foremný a pokud vám neni 80, tak i dost vydrží, ale v 80 vám nepumůže ani ta svěcená dynamická odsedka za pětikilo.

Proč firmy jako DMM, BD a jiný neudělaj test s figurínou v sedáku? Protože by ofcim nemohli prodávat metr lana za 20$
d.odpovědět 
       Re: Video08:30:46 05.05.2016
jo, vo tom furt melduju, díky za podporu. paradoxně nikdo neřeší (=výrobci nadšeně doporučují) všeliká samoblokovací jistítka (grigri etc) argumentujíce u krátkých pádů s vysokým faktorem zaříznutím sedáku padače a jističe.
podobně blbě namodelovaným pokusem můžu demonstrovat děsivé přetržení lodního řetězu s šestiinčovými články, žánop.
Lukas B.odpovědět 
       Re: Video14:27:47 05.05.2016
Ono je asi celkem jedno, jestli smycku zatizis 80 kily zeleza, nebo masa, mozna bude mit trosicku jiny prubeh. To, ze te to zlame je vec jina. Spis je argument, ze do toho vetsinou nepadas volnym padem, ale to neni moc dobre meritelne. Jako priklad nejhorsiho mozneho scernare je to tedy dostacujici. Nicmene, jestli jim do toho takhle dobrovolne skocis, tak jiste budou radi.
odpovědět 
        Re: Video14:54:53 05.05.2016
sice kilo péří v klidu váží stejně jako kilo železa, ale jak se to začneme koukat energeticky tka se to kilo péří (masa a kostí) chová poněkud mravněji. vono se to těžko kvantifikuje, ale holt část tý kinetický a následně pohybový energie spolkne zařezávání gyrtlu do stehen a lámání obratlů a utrhávání slezin a praskání jater, takže statická smyce tý energie pohlcuje poněkud méně a tudíž sílá v ní tolik nevyroste a smyce se nepřetrhne. kosmonautologové a pilotologové tvrdí, že těch zhruba 15 géček přetížení je neslučitelné s integritou naší tělesné schránky (pro pilota či kosmonauta v křesle!), a do to, pokud nejsme zvláště vypasení, se do pevnosti smyce bohatě vejde. čili když už ta síla naroste tolik, že přerve smyci, tak už jsme rozmašírovaní namaděru.
Lukas B.odpovědět 
         Re: Video09:49:53 06.05.2016
Jinak řečeno - když se smyce přetrhne, už jsi se dávno propasíroval skrz sedák.
Kuba Turekodpovědět 
         Re: Video15:18:36 06.05.2016
Prosimte, co je to ten "zanop"?dik
Elementodpovědět 
          Re: Video00:42:14 08.05.2016
To je takovej zpusob jak se delat vic zajimavim nez ve skutecnosti jsi.
odpovědět 
           Re: Video22:04:16 08.05.2016
Tahle gramatika je stejný fór jako Lukášovo ptydepe? Tohle už je pro mě už vtip na druhou, pokud to dobře chápu.
Kuba Turekodpovědět 
            Re: Video21:38:29 10.05.2016
to máte z toho, frikulíni, že nečtete papírový knihy. to je holt taková zastaralá technologie z předminulýho století...
Lukas B.odpovědět 
          Re: Video16:16:54 06.06.2016
"že ano pane" - Hurvínek rulez
r0binodpovědět 
  Re: Video14:28:59 05.05.2016
Statice a dynamice ceho?
odpovědět 

 Dynema15:12:47 04.05.2016
Už před 7 lety na doškolení na Děvíně jsem nechápal, proč mám učit nováčky, aby si sedali jen do dynemy. Když selský rozum říkal, přidej si tam loďákem ještě jištění svým lanem. Tak nás to učili staří fotři. A UIAA konečně přijde na to, že dynema je nebezpečná. K
Karelodpovědět 
 Re: Dynema21:01:24 04.05.2016
Dej jim šanci :)
odpovědět 
 Re: Dynema09:40:01 05.05.2016
Miluju tyto výkřiky o smrtelné nebezpečnosti bez dodání podrobných informací. Takže doplním.
1) traverza nerovná se člověk
2) deset let stará dynema nerovná se nová dynema
3) nadlézat štand cvaknutý odsedkou, jakoukoliv fakt není dobrý nápad, to jen MK zas jednou objevila Ameriku
4) velká znalost teorie nerovná se dostatečná praxe :-)

Radek
zobanodpovědět 
  Re: Dynema14:52:40 05.05.2016
A kdy budou ty podrobne informace?
odpovědět 

 dotaz23:38:45 04.05.2016
chlebíčky byly se šunkou a se sýrem? a chutnali? a guláš byl, pivo a řízeček? pochutnali si páníčkové? :)
janodpovědět 
 Re: dotaz00:40:54 05.05.2016
pochutnali, viz jejich mastný držky na fotce..
odpovědět 
  Re: dotaz07:19:34 05.05.2016
Jsou tyhle urážky nutný?
odpovědět 

 Čarodějnice07:52:37 05.05.2016
A oni ti kacíři nebyli upáleni, při vyslovení nevyslovitelného via ferrata na půdě ČHS?
Petrodpovědět 

 Svoboda?09:47:28 05.05.2016
Neví někdo, co se myslí tou "svobodou v horolezectví, kterou dle zprávy ohrožují změny ve vnímání bezpečnosti ovlivňované negativními názory v médiích"? 
J.odpovědět 
 Re: Svoboda?11:16:00 05.05.2016
No, jistě to nevím, ale představit si pod tím něco dokážu. Třeba: všude se do nás všech hustí, že musí být všechno pro současného uživatele bezpečný, normovaný, minimalizace jakýchkoli rizik... Horolezectví hol je rizikový, zvlášť při jistém způsobu medializace úrazů a neštěstí to vypadá děsně, a z toho by mohl plynout tlak na určitá omezení, změny (přejišťování a dojišťování cest všude možně třeba, extra nevýhodné pojistné podmínky pro lidi, co lezení provozují dejme tomu v jiné formě než na překližce...). A tak. Takovej ten princip, že všechno musí bejt i pro úplnýho debila bezrizikový, tlumený a v přijatelné míře hezký... a to, že kvůli tomu tahle civilizace zajde na neschopnost (jednotlivců i systému, kterej se zahltí byrokracií a normama), už se neřeší.
P.odpovědět 
  Re: Svoboda?11:34:55 05.05.2016
To jsem si také myslel, ale třeba to jištění a lezení bez jištění spolu nesouvisí. Jasně, jsou tu určité momenty, kdy to neodjištění může mít své kouzlo, ale špatně odjištěných cest je naprosté minimum, většinou se lezou dobře odjištěné sportovky a nebo vše po vlastním. A to pojištění? To nemá se svobodou také nic společného. Kdo riskuje nesmyslně, tak je logické, že bude mít pojistné vyšší. A v některých případech bych nepojistil vůbec, jako třeba lezení neodjištěných cest. Běžná pojistka má krýt věci, kterým se nedá předejít. Když někdo leze sfree solo nebo cestu 30 metrů, kde je jeden kruh, je to neopodstatněné riziko, které bych z pojištění vyjmul nebo dal extra pojistné. Ale to se stále netýká svobody lezení. Kdo chce lézt neodjištěné cesty a neúměrně rizkovat, nic mu v tom přeci nebrání. Ale dělat frajeřinky a pak si nechat platit z peněz všech je parazitismus a sobectví, ne svoboda. Takže opravdu nechápu, co tou svobodou myslí :-( Mě spíše napadlo třeba plošné zákazy a omezení, jako to bylo řeba na Malorce a podobně.
J.odpovědět 
   Re: Svoboda?09:43:23 06.05.2016
přesně, každej kdo vyjede na silnici víc jak deset let starý šunce, tak ho automaticky vyjmou s pojištění. Stejně tak když si koupíš městský auto, třeba jako Fabii a vjedeš sní na dálnici. Na to si prostě musíš koupit větší bezpečnější auto. Ale pozor, i když si koupíš sedmičkovýho bavoráka, tak, né že budeš jezdit po dálnici jindy než v neděli, kdy nejezdí kamiony a je to tudíž mnohem bezpečnější.
d.odpovědět 
    Re: Svoboda?10:16:14 06.05.2016
To je chytrých keců :-) Víš co? Zkus si někdy způsobit nehodu bez platné technické kontroly. A je jedno, že máš auto úplně nové a umíš s ním. Prostě nemáš technickou, máš smůlu. Nebo zkus se domáhat nějakého odškodnění, když nemáš zapnuté bezpečnostní pásy. No a to samé platí tady. Udělal jsi vše pro to, abys minimalizoval rizika a škody? Pokud ano, je to v pořádku. Pokud ne, máš smůlu. Já na tom nic složitého nevidím. prostě pro pojištěná by měly být nějaké podmínky, kdo je nesplní, pojistka nebude vyplacena. Pokud chceš více rizika, logicky budeš muset i více zaplatit. Ale současný systém, kdy si někdo pro zábavu riskuje a pak si nechává léčebné výlohu platit z peněz všech, je prostě špatný a nijak neosuvisí se svobodou, na kterou jsem se ptal jako první. Pokud za svobodu považuješ to, že na nezodpovědnost a hloupost vybraných jedinců má doplácet celá společnost, tak jsem rád, že ji někdo chce omezit.
odpovědět 
   Dobrý úvaha ze špatných podkladů09:53:32 06.05.2016
Nejvíc smrťáků je na sportovkářským způsobem odjištěných cestách. Jak je to s úrazy, není moc jisté.
Kuba Turekodpovědět 
    Re: Dobrý úvaha ze špatných podkladů00:43:01 08.05.2016
:)
odpovědět 
    Re: Dobrý úvaha ze špatných podkladů10:31:48 08.05.2016
To už tu bylo mnohokrát. Takže znovu - je to jen tvůj pocit a nějaké subjektivní moudro, nebo jsi schopen to doložit čísly? Na kolik přelezených cest připadá jeden smrťák nebo vážný úraz na sportovkách, a na kolik na špatně odjištěných anebo neodjištěných cestách?

Je logické, že na sportovkách je toho nejvíce, protože se na nich nejvíce leze. Ale jak je to při vyjádření v procentech nebo při přepočtu množství úrazů a smrťáků na stejný počet přelezů?
odpovědět 
    Re: Dobrý úvaha ze špatných podkladů20:34:15 08.05.2016
A máš k tomu nějaká relevantní data, nebo jenom opakuješ ten svůj letitý blábol?

Mmch. pády horolezců v mainstreamových mediích v loňském roce: Jizerky, Rabštejn, Tisá, Ádr, Řež, Srbsko. Můžeš hledat dál, ale sportovně odjištěná je z nich maximálně jedna.
JDodpovědět 

 KU*VA A DOST!08:54:25 06.05.2016
Tak pokud chtěla UIAA začít lépe komunikovat s médii, tož toto je vskutku geniální začátek :))

1)Vypustit do lezeckého světa děsivě šokující zprávu o nebezpečnosti odsedek, které používá drtivá většina lezecké veřejnosti a nepřiložit k tomu odkaz na ono šokující video italských horolezců či jiný materiál, který vše dočista osvětlí, je bulvární hnus.

2) Odsedka je od slova odsedávat a rozhodně ne od slova skákat či padat. Každá rozumná horolezkyně, každý rozumný horolezec a každé rozumné horolezče nebude přece dělat nějaké nebezpečné manévry pouze v odsedce, ale určitě zůstane cvaklý na laně. To dá rozum.

Protože žijeme v době všemi tak oslavovaného všehoschopného a nenažraného kapitalismu, nemůžu se zbavit dojmu, že někdo "čestný a poctivý" vzal přímým útokem tržní podíl dyneemy.

Jak jinak si mám vysvětlit, že Rada Starších (UIAA) šíří takovéto poplašné zprávy namísto toho, aby trpělivě vysvětlovala, osvětlovala a radila?
 Krocanodpovědět 
 Re: KU*VA A DOST!23:15:26 07.05.2016
A jak prosím zůstane rozumný horolezec cvaklý na laně, když slézá na pískovcové věži ke slaňáku umístěnému pod okrajem?
odpovědět 
  Re: KU*VA A DOST!23:54:09 07.05.2016
Preci takovy horolezec musi byt metodicky zajisten!
odpovědět 
  Re: KU*VA A DOST!17:28:58 08.05.2016
Leze na pisku. To je neslucitelne se standardne chapanou rozumnosti. Neni debil.
retezodpovědět 
 Re: KU*VA A DOST!12:14:41 08.05.2016
Hudry hudry.
odpovědět 
 Re: KU*VA A DOST!21:42:40 08.05.2016
Jinak na zakazanem webu zleho skreta byl test pouzitych smycek, tusim od DAV. Dynema se opotrebuje rychleji a ztraci pevnost. To by se dalo cekat, mene materialu, mensi vaha, mensi zivotnost.
retezodpovědět 

 Foto dne:

Alprosli
 Databáze cest:
Všechny cesty (179620)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Drill 6b+ Kalymnos
Port 5c+ Kalymnos
Efharistone 7b+ Manikia
Filotimo 7b Manikia
Rastapopoulos 6c Manikia
Nově komentované:
Západní Hrana 6A Holý Vrch
Varianta Blue Elephanta 3+ Holštejn
Poslední Hrana 3 Holštejn
Blue Elefant 3+ Holštejn
Dude Lebowski 7C+ Kozel

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: prsty prsty | Re: prsty prsty | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: prsty prsty |

 Nové komentáře:
Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Jen houšť...!!! | Re: Oslava | Re: Oslava | Re: Oslava |

 Kde to vře:
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (191)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (44)
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (41)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (20)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (2)

 Nově v inzerci:
Millet GTX kalhoty | Nadšená lezkyně, kde jsi? | Brigáda v Krkonoších | Sacrpa Maestrale | STANOVÉ KOLÍKYUltralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Pátek sobota | Statická a dynamická lana | Lezačky | Mantra Pant W |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 405 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 342 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 316 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 312 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 287 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.