Docela jsem ocenil, jak tady jsou dělaný průvodčíky, ale zajímaly by mě jejich prameny. Náhodou jsem otevřel Srbskou plotnu (kterou docela znám) a tam se vám dočet věci. Např. že Stará cesta (č.1) je klasifikována za 4. To je nesmysl, je to tak 2/3, Koudelnická (č.3), že je za 6. Není, je to pětka, a spíš ani to ne – jen je taková morálová (jak někdo správně poznamenal v komentářích, tak tam chybí nejt a uklouznutí nahoře = podlaha, ale to na Srbárně znamená jen výhodu: cesta se totiž prakticky neleze a není tedy oklouzaná, takže umíte-li lézt nohama a na plotně, přijde Vám to jako příjemná čtverka na protáhnutí). Rozhodně není těžší než ty dvě pětky vpravo (Fatyho a Hořovická č. 11 a 13). Mimochodem sou fakt hezký. Skvělej nácvik na plotny, fakt dobrý (tahám tam pokročilejší nováčky aby se učili plotnu). A u cesty č. 9, Diretisima za 6, je eště varianta – v horní třetině se po polici traverzne do cesty č. 11. Pak to je zase tak max. za 5.
A ještě k tý klasifikaci v Srbsku. Monohdy je fakt dost měkká, ale nějak si nejsem jistej, kde to vzniklo. Ve starejch průvodčících po nepískovcových terénech se v Srbsku tak vysoká čísla u fakt lehkejch cest nevyskytujou. Možná mám malé srovnání, moc tam nelezu, vaděj mi ty davy kdykoliv se tam vyskytnu. Eště tak ta plotna, a pak Sv. Jan. Škoda že ho tady eště nemáte, fakt hezký lezení, většinou na víc dýlek. Jen pozor, platí tam časový omezení kvůli hnízdění (takže se leze až od léta).
Ale to přecení těch lehkejch cest mi fakt trochu vadí. Představte si nováčka, kterej netrénuje na překližce ale jezdí na Srbárnu. Po necelým půl roce tam spolehlivě leze 5-6 a pak, s plnym pytlem morálu, vyjede třeba na Žďáry, kde už pětka nemusí bejt zadarmo, navíc mu v ní budou chybět borháky, do něčeho se nase… a roztluče si pusinku. Není to vůči němu nefér?
Chapu rozpaky, ale za tech par let jsem se smiril s tim, ze v kazde oblasti je klasifikace jina, od ruznych autoru take a neco mi sedi vic, neco min. Vybiram si od pohledu a podle pocitu, casto jezdim do nove oblasti i bez pruvodce, at je to zajimavejsi.
Nikdy nebudeme spokojeni s klasifikaci, je to vec hodne subjektivni a individualni. Nekdo umi spary, jinej rajbaky, nekdo pisek, nekdo vapno.
Jedinou spravnou vytvoril Maugli.
P.S. Pro neznale: 1.jde to, 2. jde to tezce, 3. nejde to...
Zapsal: Maty, 16:56:27 29.04.2002
Re vecne...
Nojo, ale ty cesty kdysi měly (ve starým průvodčíku) jiný čísla. Mě by zajímalo kdy je kdo přečísloval a hlavně PROČ.
Nepodezírám autory téhle stránky (dokonce si myslím, že tak lehké a nezávižné cesty většina z nich ani nezkusila), prostě bych chtěl vědět, kdy, resp. u koho, k tomu posunu došlo.
Jinak máš pravdu, uvedenou Maugliho stupnici znám. Jen k ní (jak nám stoupá dosažená obtížnost) někdo doplnil čtvrtý stupeň: nejde to ani kdyby ses po...
Zapsal: Tomáš Frank, 17:58:40 29.04.2002
Re vecne...
Nojo, ale ty cesty kdysi měly (ve starým průvodčíku) jiný čísla. Mě by zajímalo kdy je kdo přečísloval a hlavně PROČ.
Nepodezírám autory téhle stránky (dokonce si myslím, že tak lehké a nezávižné cesty většina z nich ani nezkusila), prostě bych chtěl vědět, kdy, resp. u koho, k tomu posunu došlo.
Jinak máš pravdu, uvedenou Maugliho stupnici znám. Jen k ní (jak nám stoupá dosažená obtížnost) někdo doplnil čtvrtý stupeň: nejde to ani kdyby ses po...
Zapsal: Tomáš Frank, 18:00:51 29.04.2002
PS
hele, omluvte muj zdvojenej prispevek (mel sem pocit, ze se mi to poprve smazlo, nebo co)
Zapsal: eště TF, 18:02:15 29.04.2002
A jak do jde?
Keď to něprelezem tak to prehakujem, ak to něprehakujem tak to preskobujem, ak to něpreskobujem tak to prenitujem, ak něprenitujem tak ojebem a ak to něojebem, ani BOH to něprejdě!!!
Takže asi tak pardi!!!
Užijte si jaro a na to jestli je to za dvě nebo za devět se vys... Hlavně ať vas to baví, Ne?
Radek
Zapsal: zoban, 19:08:59 29.04.2002
Měkká klasifikace v Srbsku
Nevim jak to je s cestama na Plotně, ale klasifikace v novym Reschově průvodci mi přijde odpovídající. Že je na Srbsku měkká klasifikace se mi ani nezdá, například cesty jako Kamenná tvář, Velikonoční, Ocel, Uncle Ben´s, Black man, Zlobivý dítě a podobně mi přijdou celkem poctivý.
Možná máš pravdu, já tam fakt už dlouho nelez (tu plotnu znám jen proto že na ní nebejvaj lidi a tak tam občas chodím s nováčkama). A takhle vpravo je na ní 7+ka, a ta mi taky přijde docela poctivá. Mě zarazilo to přečíslování. Máš asi pravdu, že to o čem píšu se týká právě jen těch lehkejch cest, ale tím hůř.
Zapsal: Tomáš F., 13:19:05 30.04.2002
Tomasovi
Kdyz jsme budovali tenhle server, tak jsme jiz meli na mysli tuto vec: Udelat interaktivni databazi, ke ktere se bude moci kazdy vyjadrit, navrhnout ( velmi lehce je pro to formular a jde to v podstate samo pri tvorbe tveho denicku, kdyz cestu vylezes a chces si jeji prelez datovat ). Podle naseho nazoru by tak melo dojit k postupnemu nalezeni spravne ci potvrzeni stavajici klasifikace. Nekde to jiz zafungovalo a nektere cesty maji jiz spousty zaznamenanych prelezu a upravenych klasifikaci.
Jinak na tvoji otazku, jak doslo k tomu posunu, vetsinu cest do databaze jsme zakladal ja a to pomoci zatim neprekonaneho a nejdetailnejsiho Resikovo pruvodcika. Timto mu vzdavam hold.
Jo pak jeste jeden fakt se na tom podepsal, nechteli jsme puvodne (ani engine formularu to nedovoloval) zadavat lehci cesty nez 4 a tak co bylo lehci, to je proste za ctyri, bylo to asi ignorantstvi, ale ted je to uz opraveno.
Tak se pokusím uvést některé věci na pravou míru. Při tvorbě svého průvodce (děkuji za komplimenty) jsem u cest, které jsem nelezl (většina popsaných) vycházel z předchůdce svého dílka, tedy průvodce Karla Žáka. Cesty, o kterých Tomáš píše jsou většinu jeho vlastní (tedy K.Ž.)a proto myslím, že má plné právo jejich klasifikaci pozměnit, pokud neslyší žádný protinávrh. K úpravě klasifikací směrem vzhůru došlo počátkem devadesátých let a od té doby se nikdo neozval, takže se klasifikace považovali za jaksi ustálené.
Mimochodem "Stará cesta" byla původně 3+ a myslím, že překlasifikování na současných 4 je vzhledem k oklouzanosti na místě.
Všeobecně - není nic snazšího, než se v případě nejasností a návrhů na úpravy obrátit na správce skal a svůj názor mu sdělit.
Tomas zvolil cestu kritiky, i to je cesta, ale většinou nic neřeší.
Příště bych doporučil míň vášní a víc pragmatického činění.
Hore zdar Petr Resch
Zapsal: Petr Resch, 14:35:23 03.05.2002
Dík za fakta...
Chvíli sem tu nebyl, takze se ozývám až teď k diskusi mnou vyvolané.
Jirko S a Petře, děkuju za vysvětlení - já sem totiž byl fakt zmatenej a chtěl sem vědět jak to je. Takže Petře, neber to zas až tak moc jako kritiku (a už vůbec ne vášně). Teď když už vím kdy, kde a taky proč to vzniklo, sem celkem spokojenej. Jen si nejsem jistej, zda to je dobrá polititika pro "Srbárnu" - z důvodů výše uvedených (nováčci a tak). Ale to je spíš rozhodnutí Tvé, jakožto správce. A pokud tu klasifikaci měnil prvovýstupce, pak už vůbec není co řešit....