LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Kudy mám lézt?? Nahoru!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
40.Hronek 10385
41.Kohout 10322
42.Nosek 10276
Bouldry:
40.Radouchova 8656
41.Štambachr 8612
42.Zímová 8606
Hory:
17.Abt 5186
18.Chomová 4970
19.Zaoral 4866

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140192 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
Lezecká stěna Třináctka - Praha - Stodůlky
DDM DUHA - Ústi nad Orlicí
Lezecká stěna - Tábor

Prodejny
Rock Point Liberec - Liberec 1
2D chyty - Praha 6
Lezec-shop.cz - Štěchovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Proč se nesmí lyžovat úplně všude?

K vysvětlení pomáhají i animované klipy

Správa KRNAP se snaží co nejatraktivnějším způsobem vysvětlovat, proč v národním parku musí platit určitá omezení. V prosinci 2010 jsme vyhradili osm nových tras pro skialpinismus a nyní na stránkách KRNAP přibyla trojice animovaných klipů,

které jednoduše vysvětlují, proč se skutečně nesmí jezdit úplně všude a čemu by skialpinisté jízdou mimo tyto doporučené trasy mohli uškodit.

„Přes veškeré naše aktivity v oblasti propagace a vzdělávání se stále setkáváme s tím, že veřejnost má malé povědomí o tom, co je v Krkonoších vzácné a tudíž chráněné. Je to logické, protože informační práce Správy KRNAP je běh na nekonečné trati. Při přípravě skialpinistických tras jsme se skialpinisty opakovaně diskutovali problematiku výskytu sokola stěhovavého a tetřívka obecného na místech, která skialpinisté vyhledávají. To nás inspirovalo k tomu, zvolit nějaký netradiční komunikační nástroj k vysvětlení, proč není možné provozovat skialpinismus úplně všude,“ říká ředitel Správy KRNAP Jan Hřebačka. Volba padla na animované klipy, které jednoduchým způsobem přibližují problematiku některých chráněných fenoménů v Krkonoších. „Jsme si vědomi, že ruku v ruce s vstřícným krokem, jímž vyhrazení nových tras pro skialpinisty je, musí jít i prevence, která zajistí, že to, co v Krkonoších chráníme, nebude zničeno. Jsem přesvědčen, že právě animované klipy jsou dostatečně netradičním nástrojem, který by mohl zaujmout i mladé lidi,“ dodal Hřebačka.







Animované klipy jsou v oblasti ochrany přírody v ČR dosud nevyužívaným nástrojem. Správa KRNAP cíleně ve vazbě na skialpinistické trasy nechala vyrobit tři přibližně minutové klipy. K jejich výrobě přizvala studenty Filmové a televizní grafiky z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Autorkami animací na náměty Šárky Zahradníkové a Michala Skalky jsou Tereza Vostradovská a Pavla Šnajdrová. Autorem hudby je vrchlabský umělec Aleš Vejnar. Viz: http://www.krnap.cz/skialpinismus/

Radek Drahný   [úpravy] 12:25 05.01.2011Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 dobrý!14:16:03 05.01.2011
Myslím, že ani Jiří Trnka by se nemusel stydět. Těším se na pokračování o lišejnících úpících pod motykama.
honzaodpovědět 

 pěkná kampaň14:33:08 05.01.2011
Palec nahoru.:-)
kuba novákodpovědět 

 na jedné lodi14:51:19 05.01.2011
v podstatě jsme s krňápem na jedné lodi. v posledním klipu mi poněkud chybí konec, kdy se najednou ozve duc duc od sjezdovky a lyžaře i žoužel přejede rolba nebo čtyřkolka.

vzato přísně logicky, v ledovcových karech začne sokol kroužit až za tři tejdny, hehehehé.
Lukas B.odpovědět 
 Re: na jedné lodi07:08:55 06.01.2011
Vzato přísně logicky by mě zajímalo, jaká je podle Tebe Lukáši B. pravděpodobnost, že by nějací lyžnici byli ochotni respektovat případný zákaz lyžování na nějaké skialpové trase až od 1.2.?
Jinak dobrý osvětový počin, souhlas s Kubou Novákem.
Jiří Babačaodpovědět 
  Re: na jedné lodi07:38:46 06.01.2011
úplně stejně, jako respektují zákaz lezení třeba na křížové stěně ve svatém jánu. to znamená 99% těch kteří o zákazu vědí jo.

mimochodem, ochota dodržovat omezení v chko (a vlastně všechny předpisy) je výrazně závislá na tom, jak moc se se smyslem zákazu ztotožním a jak moc chápu zákaz jako smysluplný. to znamená třeba, že zásadně do křižovatky nevjíždím na červenou, nevobjíždím šraňky, okolo školy jezdím třicítkou, ale zase třeba na rovné přehledné silnici jedu nad povolený limit.
Lukas B.odpovědět 
   Re: na jedné lodi20:48:52 06.01.2011
No já bych to viděl asi tak, že KRNAP udělal vůči skialpinistům a ledoborcům vstřícný krok s tím, že teď je řada na nich. A podle toho nakolik bude moci důvěřovat těmto skupinám, tak buďto bude zákazy uvolňovat a nebo zpřísňovat. Představa, že by KRNAP ve svém úvodním vstřícném kroku šel až na samou mez svých možností je vskutku naivní. Zejména pak po zkušenosti s Tureckým mediálním bombardováním, jež doprovázelo projednáváni žádosti ČHS v této věci.
Jiří Babačaodpovědět 
    Re: na jedné lodi14:54:28 07.01.2011
No jestli říkáš bombardování obyčejným a jednoduchým otázkám, tak potěš pámbu.
Kuba Turekodpovědět 
     Re: na jedné lodi16:24:11 07.01.2011
Kubo Turku, při vší úctě přít se s tak zdatným demagogem jako jsi Ty, považuji za ztrátu času, proto ti Tvé přesvědčení brát nebudu. Jen připomenu, že na VH 2009 informovala tajemnice ČHS o tom, že ČHS právě jedná s KRNAPem o povolení tras pro skialp v Krkonoších a že jednání je na dobré cestě k dohodě. Pak následoval Tvůj řekněme bulvárně laděný článek na Tvém webu, načež výsledek byl takový, že KRNAP žádost ČHS v této věci zamítl. On totiž ty současné trasy vymezené pro skialp povolil KRNAP až po dlouhé době od odeznění Tvého angažmá v této záležitosti. Ale chápu, že Ti to je celkem šumák, neb inzerenti Tě platí podle návštěvnosti Tvých webových stránek a ne podle kvality Tvé“novinářské“ práce. Proto jestli Tvé počínání v této záležitosti bylo „mediálním bombardováním“ a zda bylo ku prospěchu věci či nikoli, nechť posoudí každý sám.
Jiří Babačaodpovědět 
      Re: na jedné lodi18:06:01 07.01.2011
1) Že vedu tak významný web a časák, který je schopen jaksi mimochodem ovlivnit jednání mocného KRNAPu s mnohamilionovým rozpočtem a zaměstnávající mnoho lidí na mnoha odborných i výkonných pozicích, jsem dosud netušil. O to se pokouší i tak velké instituce jako jsou krajské úřady, vláda, skiareály Špindl, Harrachov, ČEZ a jiné kolosy, ale nemají úspěch. Já ho podle Tebe mám. Díky za poklonu! 2) Významnou součástí demokracie je fakt, že úřady informují detailně o své činnosti. Pokud to nedělají dostatečně, ptají se jich na to zástupci veřejnosti (mezi něž patří také média). Pokud neodpovídají, je potřeba úředníky vyměnit. Přece si je všichni platíme, jsou to naši zaměstnanci.
Kuba Turekodpovědět 
       Re: na jedné lodi03:04:20 08.01.2011
bůůůů bůůůůůůůůůů
odpovědět 

 bacha15:11:14 05.01.2011
Aby nakonec nezakázali vstup na chráněné území i tomu sokolovi když se furt někam stěhuje a tetřívci sou taky pěkný svině. Bacha na ně.
zelený raulodpovědět 

 skipaly-pohádka16:05:51 05.01.2011
Dobrá najivita asi jako krnap celý, tak na pokračování krkonošských pohádek.Ale zase je dobrý, že se vůbec něco může.V.
Víťaodpovědět 
 Re: skipaly-pohádka16:25:49 05.01.2011
youtube.com/watch?v=AGVu4dhTAqE&feature=related
Willhemodpovědět 
  Re: skipaly-pohádka22:49:34 05.01.2011
absolutni brutus.. :-D
trottelodpovědět 
  Re: skipaly-pohádka23:14:40 05.01.2011
"Nespi, budeš přespanej a malátnej.." ... nejlepší!
Mattith-jahodpovědět 
   Re: skipaly-pohádka10:41:06 06.01.2011
Tady čtu chráněná bbažantnice.....a já se ptám?...jak pro kooohooo?
kodpovědět 
 Re: skipaly-pohádka12:17:03 06.01.2011
uroven informace nastavena podle predpokladane intelektualni urovne soucasneho divaka.. kdo dneska dokaze cist souvislej text? vsichni potrebujou omalovanky a animace aby vubec byli schopni zaznamenat ze se jim neco rika.
odpovědět 

 Chybi sokoli mapka16:56:45 05.01.2011
Dobra agitka, ten sokol vypada jak kropenatej agapornis Fischeruv :-) Akorat mi u toho chybi mapa mist, kde ty fogli sedej. To by bylo este nazornejsi. 
Papoušodpovědět 
 Re: Chybi sokoli mapka17:14:37 05.01.2011
Kdyby tam dali mapku vyskytu tak se tam na ne pujde kazdej blbec podivat. Podstata ochrany spociva i v tom ze neodborna verejnost pro jistotu netusi kde jsou hnizdiste...
berryodpovědět 
  Re: Chybi sokoli mapka17:36:38 05.01.2011
Bysem to netajil, aby byla sance se tem mistum vopravdu vyhnout. MIstnaci stejne vedi, kde ten fogl je (namatkou v okoli Aussigu - Prucelska rokle, Obr v Ostrove, Modrin, Klic u Boru...), zlodeji to vedi taky, zeleni to vedi, ze to ty zlodej vedi, tak sokola beztak hlidaj - treba Modrin je vobehnanej cervenobilejma paskama jak misto cinu.

Filmiky pekny, ale tak trochu pro srandu kralikum...
Papoušodpovědět 
   Re: Chybi sokoli mapka12:04:54 06.01.2011
Hele Papouši a tys na tom Klíči někdá toho sokola viděl? Já to samozřejmě nevylučuju, ale myslel jsem, že tam je lezení zakázaný z poněkud kurióuních esteticko-ideologických důvodů, no prostě aby se ten led nevobouchal.
stipodpovědět 
    Re: Chybi sokoli mapka16:41:52 06.01.2011
Zdar fogle, info o falkonovi pochazi z rad organu OP. Krome obskurniho duvodu s vokopavanim zmrzly vody tam byl este vyskyd jedny kaprade a fialovy kopretiny...
Papoušodpovědět 
     Re: Chybi sokoli mapka16:43:29 06.01.2011
egrrrr, vyskyd je kyd, spravne se melo kytovat. Sorry, tridni ucitelko...
Papoušodpovědět 

 videjka18:21:58 05.01.2011
Videjka me pobavili, dlouho sem se tak nezasmál... este bych postrilel vysokou aby fógly taky nevystrašila. A o mešíkách už se píše výš...
alesodpovědět 
 Re: videjka23:13:50 05.01.2011
Nedělejte tady ze sebe hlupáky... videjka jsou pohádková, ale když nic lepšího není, tak co? Trochu ohleduplnosti vůči ostatním by nezaškodilo.
Mattith-jahodpovědět 

  18:22:52 05.01.2011
Nejsem zastance uvolnovani pravidel v KRNAPu, ale musi se ocenit snaha a vstricnost, myslim ze opakovana vysvetlovaci kampan je ucinnejsi nez rincemi paragrafy. V tomto ohledu je uchazejici jen ten text na koncich spotu, jinak namet animovane casti vsech 3 dilek je opravdu tragicky.
Levahodpovědět 
 Re: 23:19:07 05.01.2011
Námětem animované části je de fakto opakované rušení druhů mnoha lidmi.. na tom je co tragického? Když se tam projdou dvě dvojky týdně, nic se neděje, ale při překročení určité početnosti lidí na lokalitě již problém nastat může, na to chcou videa poukázat. Prostě, čím méně lidí bude rušit tím lépe, je na tom něco napochopitelného?
Mattith-jahodpovědět 
 Re: 23:21:17 05.01.2011
Jinak souhlas, do lidí se to musí hučet pořád dokola, všemi dostupnými cestami.
Mattith-jahodpovědět 
 Re: 21:41:53 09.01.2011
souhlasím, taky se mi to zdá tragický... jak ty ptáci po sobě skáčou a pak vyváděj mladý uprostřed zimy na sněhu. To bych se bejt orgniczací chránící přírodu todle styděl vypustit...
bennyodpovědět 

 Špica21:23:00 05.01.2011
Náhodou, mě se to líbí. A nejvíc jak si tam ty tetřívci nakládaj to sem se smál fakt od srdce. :)
Martinodpovědět 
 Re: Špica23:32:06 06.01.2011
čoveče mě moc do smíchu nebylo. Možná právě ta naivní "pohádková" forma to všecko tak nějak dojatě podtrhla. Jako kdybych se díval na večerníček o včelích medvídcích se špatným koncem. No nechci večerníček se špatným koncem a tak budu rozhodnutí krnapu respektovat. Na mě ta kampaň funguje:-) Dobrá práce.
kuba novákodpovědět 

 Stoji to za to?10:54:19 07.01.2011
Chtel bych poprosit o radu Krkonose znale skialpinisty. Napsal jsem do minuleho clanku o skialpovych turach v Krkonosich, ale nedockal jsem se odpovedi.

Ze clanku vyplyva, ze navrhnute trasy nejsou nijak extra zajimave a pekne. V Krkonosich jsem na skialpech nikdy nebyl, proto me Krkonose zajimaji, chodim jen v Alpach.

Ma cenu se jet podivat na tyto skialpove tury do Krkonos a investovat dalekou cestu 400 km, kdyz to mam na skialpy do Rak. 100km? Nebo to ve srovnani s turami v Rak. opravdu vubec nestoji za to? Vaham s dovolenou.

Diky Milano
Milanomafianoodpovědět 
 Re: Stoji to za to?11:19:27 07.01.2011
Vůbec to nestojí za to. S Alpama se to nedá srovnat. Má to smysl pokud máš jeden den volna a jdeš s někym kdo nikdy na skialpech nestál a chce si to vyzkoušet. Nebo pokud bydlíš ve Vrchlabí.
honzaodpovědět 
  Re: Stoji to za to?11:37:00 07.01.2011
hezké, hezké, ale já bych chtěl vědět, jak moc to bylo drah(n)ý, když teď prej nejsou na nic ty peníze
zvědavecodpovědět 
 Re: Stoji to za to?12:11:28 07.01.2011
Myslím, že každý český lyžař by měl jednou v Krkonoších lyžovat, aby poznal svoji vlast a své lyžařské předchůdce z německé, české i polské krve. Takže když to vezmeš jako vlastivědnou dovolenou na obou stramách hranic a nebudeš se ohlížet na nějaká nařízení, ale jen na zdravý rozum a opatrnost, tak Krkonoše stojí za to. Pokud si chceš opravdu zašlapat do kopce, zajezdit v prašanu, pohodově a levně se ubytovat a rozhlédnout se po kopcích, do Krkonoš nejezdi.
Kuba Turekodpovědět 

 Národní park11:50:37 07.01.2011
Ve čtvrtek a v úterý jsem byl v národním parku Hohe Tauern, minulý týden v národním parku Nockberge. Skialpinista není v těchto oblastech, až na male vyjímky jako úpatí Rameter Spitze, nijak omezován. Může to být tak, že v Alpách zvířata nežijí?
Pašíkodpovědět 
 Re: Národní park12:06:37 07.01.2011
Vždycky když se ptám lidí z národních parků na západ od našich hranic, jak se dívají na horolezece, turisty a lyžaře, tak jsou rádi, že tam chodí a že jsou jejich spojenci a snaží se je nalákat do přírody. Když se zeptám, jestli nějak omezují skialp a freeride, tak nejdříve nerozumí a pak vytřeští oči a ptají se, proč by to dělali. že od toho tam oni nejsou. ...a to jsou opravdické národní parky, ne takové několikrát vytěžené, odlesněné a obydlené Krkonoše, které jsou z mezinárodního hlediska sotva na úrovni chráněné krajinné oblasti s několika malými izolovanými rezervacemi. (Pravda, existuje pár míst na okraji, kam je zakázáno na lyžích vjíždět - například vojenská území, myslivecké rajóny, mladý les podél sjezdovky, ale že by něco takového zakazovali ochránci přírody?)
Kuba Turekodpovědět 
 Re: Národní park13:04:34 07.01.2011
Srovnej si rozlohu a navstevnost Hohe Tauren a Krkonos. Vyjdou ti cisla asi jako trpaslik proti obrovi. To ze se v Rakousku nic neomezuje neni pravda, stejna omezeni vstupu kvuli tetrivku napr. provadeji v okoli kolem sjezdovek. Videla jsem to na jedne konferenci k Naturovym uzemim, musela bych dohledat autora a oblast, jestli te to tak hodne zajima. V Alpach se lidi v terenu navic nemusi omezovat, protoze jejich pohyb usmernuje relief. Na rozdil od Krkonos, kde se da chodit, tedy i rusit, vsude. Proto maji v Alpach prizorene vytvorene zony klidu, kam nikdo neleze, protoze mu to za to nestoji. Navic diky rozloze se lidi rozptyli, tak ze je neni treba regulovat.
Petr Stastnaodpovědět 
  Re: Národní park14:52:44 07.01.2011
Že by právě třeba Vysoké Taury byly méně územně zatížené turismem než Krkonoše, mi přijde málo pravděpodobné. Jenom když si vezmu své zkušenosti jako návštěvníka, tak tady je pár příkladů obrovské návštěvnosti: Franz-Josefs-Höhe, Stüdlhütte a Lucknerhaus, Mölltaler Gletscher, Maltatal, skiareál Heiligenblut... Tady pořád někdo operuje s malým rozměrem Krkonoš. Ano, jsou menší než Alp, ala také tam přijde méně lidí a zasloužily by si přiměřeně menší ochranu (pokud by se našlo, co je opravdu potřeba chránit). Pokud by to byla krajina, tak je hlavním cílem nevpustit do parku výstavbu. Pokud by to byly ojedinělé přírodní jevy, cílem je důsledná ochrana několika kousků území. Nic jiného v Krkonoších nenajdeme. Je to prostě mnohokrát vytěžená kopcovitá krajina, zbavená původních lesů, rud, luk, rostlinstva, zvířat a nakonec i klimatu... Co chránit na běžném hospodářském lese, nebo v zastavěném intravilánu, mi poněkud uniká.
Kuba Turekodpovědět 
   Re: Národní park15:07:57 07.01.2011
odnárodnit Kerkonoše - to je kacířská myšlenka v době, kdy se z národnějších rezervací dělaj eště národnější...
Papoušodpovědět 
    Re: Národní park15:54:26 07.01.2011
Faktem zůstává, že NP KRNAP není vlastně vůbec NP podle mezinárodních měřítek. Otázkou zůstává, zda zrovna ta místa, kde jsou vymezeny zákazy nejsou ty, které by mezinárodně uznaným NP být mohla.
Břeťaodpovědět 
     Re: Národní park17:56:55 07.01.2011
Národním parkem podle mezinárodně uznávaných měřítek IUCN určitě nemohou být jednotlivé kousky cenné přírody oddělené od sebe lidskou činnosti. Právě proto mluvím spíš o chráněné krajinné oblasti Krkonoše s několika přísnými rezervacemi. Takový je třeba Český kras nebo Moravský kras, když jsme na lezeckém serveru. Je tam normální využívaná krajina s mírným omezením pro výstavbu, průmysl a velkozemědělství, a k tomu několik velmi chráněných míst (skály a kopce se zachovalou vegetací v Čechách a jeskyně na Moravě - ve zkratce).
Kuba Turekodpovědět 
      Re: Národní park03:06:43 08.01.2011
ani tvé příspěvky nemusím číst a stači odpovědět D*E****I*L*E
odpovědět 
       Re: Národní park11:12:04 08.01.2011
Cože, kdože? Argumenty prosím.
Kuba Turekodpovědět 
   Re: Národní park15:43:41 07.01.2011
hmm, to mi připomíná jednoho děda vševěda, co taky všechno ví, všemu rozumí a opravdu ale opravdu nic k ochraně nevidí
Tomodpovědět 
    Re: Národní park17:51:25 07.01.2011
Nic takového jsem nenapsal. Akorát my přijde praštěné bránit vstupu lyžařům (turistům, cyklistům, kiterům, paraglidistům, borůvkářům...) na místa, kde se nejméně dvakrát vytěžil les do mrtě, intenzivně se tam páslo několik set let, dnes se tam chrání právě pozůstatky činnosti zemědělců a které jdou bez zemědělské činnosti rychle do kytek.
Kuba Turekodpovědět 
     Re: Národní park16:05:37 08.01.2011
Kubo Krnap máš už asi vyřešen ??? A co tvůj názor používání MG v zimě škodí a nebo ne??? Velice mě zajímá tvůj názor.(Bylo by dobré dát všechny tvoje diskuze k článkům z minulosti pěkně pod sebe a to yb se lidí nasmálo).
odpovědět 
      Re: Národní park16:48:15 08.01.2011
To není nic těžkého. Dám Ti jednoduchý návod: 1)Použij políčko vpravo nahoře nazvané Hledání na lezci. 2) Použij kombinaci kláves Ctrl+C a Ctrl+V. 3) Až to budeš publikovat, nezapomeň se podepsat. Jinak si budu myslet, že všechny anonymní bláboly jsi napsal Ty.
Kuba Turekodpovědět 
   Re: Národní park16:38:39 07.01.2011
Když někoho bozi raní slepotou, tak ho občas pak zapomenou ranit rozumem, třeba pokud jde o zeměpis (nebo vlastně matematiku, když se počítají rozlohy a lidi ...)
Pavel Rysodpovědět 
    Re: Národní park17:52:35 08.01.2011
Nechci se nikoho zastávat, považuju se za oběktivního (i když to v podstatě není nikdo že), ale prakticky každý kdo tu háže špínu na Kubu Turka, nepoužívá žádné argumenty, jenom přihlouplé výkřiky čím to ?
Vojta H.odpovědět 
     Re: Národní park14:39:33 09.01.2011
když on KT nediskutuje, on "přednáší" :-)
Tomodpovědět 
   Re: Národní park10:03:15 10.01.2011
Že jsou Krkonoše několikrát zplundrované a vybrakované a ten NP je tam v podstatě z nostalgie je veřejným tajemstvím. Jenže mi tam jaksi v tuto chvíli nic lepšího nemáme a proto je to "celosvětové měřítko při pohledu na NP" mimo mísu. Byla by škoda ty Krkonoše ještě víc zničit a proto tam ten NP vyhlášen je. Zrušení NP by znamenalo rezignaci na ochranu přírody a dokonání díla zkázy, které započali naši předkové (viz. Labská bouda). Ochrana přírody se dnes až příliš často upíná na to co je "původní". To je ale fundamentalismus - původnost není všecko, příroda se vyvíjí. Byla by škoda vykašlat se na Krkonoše jenom proto, že svoji "původnost" ztratili už v době, kdy jsme tu ještě nikdo z nás nebyl. Takovému tetřívkovi je nakonec jedno jestli je krajina Krkonoš původní, nebo není. Ten tam chce jenom žít, nekažme mu to.
stipodpovědět 
  Re: Národní park09:39:58 10.01.2011
Kubovo srovnani s Alpami neni vubec od veci.

Sice nema uplne pravdu v tom, ze by v Alpach neexistovala zadna omezeni -- samozrejme, ze existuji, minimalne v Bavorsku, Rakousku, Svycarsku a Francii -- ale vzdy se jedna o celkem male lokality, napr. hnizdiste tetrivku ci tetrevu. Jmenuje se to pak "Ruhezone", a protoze se jedna o zduvodnena a jen mala omezeni, jsou vsemi respektovana (na rozdil od Krkonos, ze!). Obdobne jako uzavirky skal v Jure kvuli hnizdeni.

Nicmene jde o to, ze v zadnem pohori neexistuje PLOSNY zakaz. Nejsem odbornik na Krkonose, ale silne pochybuji o tom, ze tetrivci tam hnizdi uplne vsude ... Proste jde o to, ze u nas v tzv. ochrane prirody stale existuje kontinuita s obdobim komunisticke zvule: vrchnost zaveli a obcan at sklapne.

No a jako perlicku na zaver bych uvedla, ze za leta pohybu v Krkonosich, v zime tenkrat jeste na bezkach, jsem tam nevidela jedineho zajimave zivocicha: zadny tetrivek, zadna vysoka, zadny mlok skvrnity ... Od te doby, co skialpuji a lezu v Alpach, jsem mela moznost videt xkrat tetrivka a sneznou slepici (kur snezny ci jak se to cesky jmenuje, Schneehuhn), kamziky a kozorohy nespocitane, mloky skrvnite i bez ... A to se pohybyji v bezne dostupnych a hojne navstevovanych oblastech, argument "velke hustoty navstevniku v Krkonosich" podle mne neobstoji. V Bavorskych Alpach napr. u vychodiska jedne jarni tury zije "velmi plachy" TETREV HLUSEC, ktery pravidelne toka na parkoviste uprostred stadecek skialpinistu a aut. A evidentne to nikomu nevadi ...

Howgh,

Lenka K.

Lenka K.odpovědět 
   Re: Národní park09:45:27 10.01.2011
...moje řeč. Naprostý souhlas.
Kuba Turekodpovědět 
    Re: Národní park11:34:12 10.01.2011
Třeba v údolí Maltatal ani Mölltal mi to přelidněný Kubo nepřijde. Myslím že tohle se srovnávat nedá. Jezdí tam sice masy lidí, ale je tam mnohonásobně víc krajiny, kam se lidi nedostatnou ... strmé rokle, svahy a lesy. Kolem každé jedné turistické atrakce s parkovištěm, jako je vodopád, vyhlídka, soutěska, nebo nějaký vrchol či lanovka a podobně je tolik volné krajiny...kam se můžeš rozhlížet, zvířata se tam můžou schovat, nebo tam ojedinělé skupinky lidí můžou bloudit...že se to tam ztratí. Byl jsem tam v zimě i v létě, těch lidí co tam lezou v zimě vodopády je minimum oproti lidem co se v údolí s placenými míty rojí v létě, kdy jsou tam otevřené jiné lákadla. Přesto vzhledem k tomu, jaký je rozdíl mezi převýšením dna údolí a vrcholků kopců nad ním je tam lidí míň než v Krkonoších. Systém "rekreace" je jinak poměrně stejný, všichni vylezou na parkovišti z auta a jdou na nejbližší aktivitu, jen u nás je víc lidí kteří jsou ochotní pěšky dojít dál. Ještě mi přijde rozdíl, že v Rakousku jsou ubytovací kapacity v těchto údolích ve vesnicích dole, kdežto u nás vzhledem k rozloze volné krajiny nad podobnými vesnicemi je víc chat nahoře v přírodě. Co se týče lyžařských areálů, z Malty jsme si odskočili traba na Katschberg, tak si rovněž myslím že jsou to v Alpách zrnka písku oproti areálům v našich "horách";)
 martanodpovědět 
   Re: Národní park11:44:57 10.01.2011
1. zrovna vysoká tam je a jako ostatně všude v ČR brutálně přemnožená a argumentovat vořezáváním hranama skijí (s výjimkou okolí sjezdovek kde by toho bylo fakt přesmoc) když je tam ten vokus je docela úsměvné. ale snad se to snaží vystřílet a kosovku vystříhat (to je samozřejmě bulvární zkratka, kosovku je třeba likvidovat tam, kde byla vysázená a teď se přišlo na to, že kosovka likviduje to cenné, a to projevy mrazového zvětrávání)
2. nějak jsem nepochopil, proč chránit převzácnou a v podstatě neživotaschopnou populaci nějakého živočucha (případně bejlí), kterýho je o pár stovek kilometrů dál tolik, že se z toho samou rozežraností dělají i paštiky. trošku tam cejtim takový to RVHP "musíme mít vlastní kožedělnej průmysl". ne že bych snad měl něco proti tetřívkovi, prý je to lahůdka. ale to by asi bylo na delší diskusi.
3. smysl ochrany přírody v krakonošově (a to bez ohledu či se to bude jmenovat národní park, zapovednik, CHKO nebo Piccolominiho bažantnice) v následujících bodech:
- nestavění dalších lanovkovovlekových středisek
- stavební uzávěra nahoře a nezahušťování výstavby dole
- razantní boj proti hluku a světelnému znečištění (typicky noční lyžování s ducduc produkcí)
- důraz na "přirozenou" regulaci návštěvnosti vzácnejch míst, to znamená kdo nedojde/nevyšlape kopec, ten se tam nedostane.
Lukas B.odpovědět 
    Re: Národní park00:15:37 12.01.2011
Možná by nebylo špatné si uvědomit, že hory tady nejsou jen pro nás a v žádném případě se nevyplatí na ně nahlížet jen jako na tělocvičnu a vše, co mi brání v provozování oblíbeného sportu, brát negativně.
Nedá mi to, ale musím reagovat na Kubu Turka - horské lesy Krkonoš a "běžný hospodářský les" jsou naprosto odlišné věci. Když tak,Kubo, prosím popiš ten hospodářský les, ať vím jak to myslíš, dík.

Dál co tvrdí Lenka K., jak v Alpách potkala zvířátka na parkovišti - je důležité si uvědomit, jak už někteří napsali, že Alpy a Krkonoše jsou naprosto odlišná pohoří. V Alpách, vzhledem k jejich rozloze, jsou jednotlivé populace mnohem snadněji schopné reagovat na rušivé faktory, disturbance. Například při poklesu stavu populace jedné, dochází snadněji k vyrovnání původního stavu třeba díky snadné migraci mezi blízkými pohořími.
Krkonoše, které jsou výjimečné oproti svému okolí jak svojí výškou, klimatem a zejména morfologií terénu (třeba ty kary) nemají ve svém okolí žádné podobné pohoří, je to spíše takový ostrov. Takže, ekosystém nějakého malého karu, nemusí být neustále vůči rušivým vlivům zrovna pružný, jednou zanikne a velice těžko se obnovuje. Nebo třeba ti tetřívci, při jejich počtu, při větším ohrožení populace se těžko objeví nějaký další jedinec z širšího okolí. Ne, že by se měl současný stav nějak konzervovat, ale zrovna tyto u nás vzácné systémy by se měly zachovat.

ještě reakce na Lukáše B.:
"nějak jsem nepochopil, proč chránit převzácnou a v podstatě neživotaschopnou populaci nějakého živočucha (případně bejlí), kterýho je o pár stovek kilometrů dál tolik, že se z toho samou rozežraností dělají i paštiky. trošku tam cejtim takový to RVHP "musíme mít vlastní kožedělnej průmysl". ne že bych snad měl něco proti tetřívkovi, prý je to lahůdka. ale to by asi bylo na delší diskusi."
Lukáši, určit, zda je některá populace ekologicky mrtvá, není zrovna jednoduché.A argument, že něčeho je o pár stovek km dál tolik, snad ani nemyslíš vážně:). U nás je v tom právě ten rozdíl, je to malé pohoří, bez spojení s většími podobnými celky, tudíž ty druhy jsou zde mnohem vzácnější, také zde dochází k vývoji nových, odlišných "poddruhů", takže o "o pár stovek km" může být něco zcela jiného. (v Alpách a Tatrách žije taky jiný druh kamzíka, to stejné u jelenů - západ/východ, či plno dalších případů jen v České republice, kde se často rozlišují druhy z Karpat, nebo Bohemika).


Jinak mne mrzí, že je tady tolik argumentů ve smyslu "nic vzácného jsem zde neviděl (případně už to zde není) tak proč to chránit. Chrání se ty organizmy, kterých je spíše méně či hrozí vymření, takže jsou i méně vidět:). Takže by bylo dobré nemyslet jen na to, jak si zajezdit, ale také, jaké to má důsledky. (a snažit se být objektivní:) )
Pavel Špačekodpovědět 
     Re: Národní park08:53:19 12.01.2011
dyť melduju, že by to bylo na delší diskusi. vona neživotaschopná populace znamená to, že je počet samců (samic) tak nízký, že je to vodsouzeno v horizontu desítek let i v optimálním případě zákazu vstupu hned za kruháčem ve vrchlabí ne-li přímo k zániku, tak k degeneraci a zblbnutí (jako tatranskej kamzík, ale to je taky bulvární zkratka). souhlasím, že hranice životaschopnosti se těžko určuje a jedno zalyžovaný tetřívče to teoreticky může rezhodnout. zase se asi shodneme na tom že sokol stěhovavý není už z titulu stěhovavosti endemickej krakonošovskej druh (ale přiznávám, že se z něj paštiky nedělejí a že tak pěknej živočuch si nějakou tu ouctu zasluhuje). z tetřívků se paštiky nepochybně kuchtí. a pochybuju o tom, že je tetřívek geneticky nějak o vlásek odlišnej od paštikovejch, ještě za první republiky se to hojně střílelo a sandtnerka uvání několik receptů. takhle znovuvysázení mezí, snížení počtu domácích čoklů darmožroutů, omezení lidové myslivosti, sekání pšenky kosou atakdále by mělo vliv poměrně nesrovnatelný.

nakonec samozřejmě nadšení (opatrné) nad tím, že krňáp začíná mírně rozlišovat mezi soft a hárd ympaktujícími autdůr aktivitama (šitourer dupající do kopce kontra šidaunhyl za tucutuc doprovodu či hadrenalýn čtyřkolka či snouskůtr)
Lukas B.odpovědět 
   Re: Národní park11:54:54 10.01.2011
Lenko, biolog nebo myslivec (což já zdaleka nejsem), by ti určitě vysvětlil, že každý živočich potřebuje ke své velikosti úměrně velké teritorium na shánění potravy a rozmnožování, a to navíc v takové krajině, která mu vyhovuje. To že je někdo veliký metr nebo deset centimetrů a hnízdo má obdobně velké neznamená, že nepotřebuej hektary volné krajiny. Takže je myslím bláhové čekat u nás např. stáda kamzíků, byť by posléze přišli až k turistickému chodníku a nechali by se nakrmit z ruky obdobně jako v Alpách, kde si na to zvykli. Ono takové srociště turistů je pro ně jednodušším zdrojem potravy, i když si ten turistou odhozený rohlík sežerou až odejde, ale rozdíl je v tom, že mají kam utéct a kde najít i běžnou obživu. Částečně je pravda, že se u nás chrání některá místa plošně možná zbytečně, na druhou stranu o přírodě víme relativně prd. Za další si myslím, že pokud se nějaká lokalita chrání kvůli několika živočichům/rostlinám, žijí tam pak v klidu i stovky jiných druhů.
 martanodpovědět 

 Národní park II12:51:54 10.01.2011

Pravda je taková, že i v Alpach jsou oblasti kde se dá jít vlastně všude, záleží jen na tom, jak dobře lyžuješ. Ve skoro každé dolině stojí nějaká Alpenvereinhütte, která otvírá i vzdálené končiny. Jenom je málo lidí, kteří tyto možnosti využívaji. Z tisíců možných tůr je jich popsáno jenom několik stovek a opravdu frekventováno mnohem méně. Zvířata jsou navíc docela chytrá, už mnohokrát jsem zažil kamzíky, kteří se v klidu pasou pár metrů od koridoru lyžařské túry, protože dobře vědí, že jim od horolezců/skialpinistů nebezpečí nehrozí. Kam se nesmí zajet je mladý les, všechno ostatní bych nazval plky. Daleko větší nebezpečí vidím v plánovaném rozšiřování lyžařských cirkusů na poslední ledovce (Öztal, Pitztal), používání tun fosfátu, aby se na jaře dalo lyžovat i odpoledne nebo připravovanou výstavbu vysokonapěťových vedení přes hory (Karnské Alpy - Lessachtal). V Krkonoších jsem byl po letech loni v zimě a když jsem viděl jak jsou prorostlé turistickými, peníze vydělávajícími, strukturami, příšerné pásaky atp. tak otázka, o co TANAPU jde?
Pašíkodpovědět 

 Oprava13:07:42 10.01.2011
Samozřejmě jsem chtěl napsat KRNAP
Pašíkodpovědět 
 Re: Oprava17:08:22 10.01.2011
Když už jsi zmínil TANAP, tak jsem myslím v TV zahlídnul reklamu jak tam můžeš lyžovat, nakupovat, chlastat a vnoci se vozit na retraku:) Hurá utrácet do národního parku!
 martanodpovědět 

 Pekny pocin, snad budou dalsi10:50:53 11.01.2011
Informovani proc a jak je hodne dulezite - jen tak dal.
Jelikoz jsem take vasnivy biker, unikaji mi zatim i duvody nepratelstvi vuci MTB zase v lete. Snad se to jednou take dozvim. Ale mozna taky ne, protoze je mi to uz jedno. Mame krasne fotky se zakazem vjezdu kol na Voseckou po sotoline, to nas tenkrat moc pobavilo. V dusledku vsech tech zakazu jsme se jako spousta jinych prestali starat o to, co se uz v KRNAPu muze nebo nemuze a jezdime radeji do Rakouska, kde neni problem ani v zime ani v lete.
Mejte se.
Honzaodpovědět 
 Re: Pekny pocin, snad budou dalsi11:49:16 11.01.2011
Duvod nelogickeho zakazu MTB na nektere asfaltky a sotoliny je imho ten, aby te to na Vosecky nesvadelo valit dal na Labskou, resp. na Lucni valit dal na Spindlerovku po hatich apod.
honzaodpovědět 
  Re: Pekny pocin, snad budou dalsi21:16:11 12.01.2011
No, ja se domnival, ze je to hlavne kvuli omezovani pesaku. Z diksuze ale jasne vyplyva jeden fakt, ktery mi na vetsine zakazu v Cechach vadi ze vseho nejvic - chybi jasna iformace, co se zakazem sleduje. Kazdy ma svoji teorii, proc je to a to zakazane. Pokud se bude verejnost o duvodu zakazu infomovat, muze to byt bud vseobecne akceptovane nebo pokud to nekomu lezi v zaludku a chce tomu venovat energii, muze se pokusit o reseni prijatelne pro vsechny.
Tyhle plosne a nevysvetlitelne zakazy vedou jenom k tomu, ze ho pak lidi ignoruji a trvale porusuji.
Honzaodpovědět 
   Re: Pekny pocin, snad budou dalsi13:29:46 13.01.2011
Vždycky jsem si myslel, že zákazy jsou k tomu, aby uchovaly lokalitu pro potřeby ochranářů - dle hesla "tady je Krakonošovo". Pro tento účel by bylo i logické nic nevysvětlovat, neb proti vysvětlení je možná argumentace a ta může prolomit zákaz. Mám pro takový postup i pochopení, bejt KRNAPák, sledoval bych tytéž cíle. Jenom mi do tohodle schématu nezapadá, proč teda povolili ten ledopad a skialpy.
honzaodpovědět 
 Re: Pekny pocin, snad budou dalsi12:00:47 11.01.2011
Jo, jo, nezapomenu, jak nas pred mnoha a mnoha lety honil na asfaltce? (je to tak dlouho, ze uz si to presne nepamatuju) u Vyrovky "ochranar" na motorce ;).

Ale jinak s tim Rakouskem pozor, tam je oficialni situace takova, ze MTB je ZAKAZANO, pokud neni povoleno (lesni zakon)! A to napr. i na hloupych sotolinkach, o pesinach ani nemluve! No a povoleno je prave vetsinou jenom na sotolinkach, takze Rakousku se take uz leta vyhybam.

Rajem pro technicky zdatne bajkery je Südtirol (i kdyz tam se ted v okoli Bozen take mnozi zakazy, prevazne diky duchodcovske chodecke lobby, o prirodu nejde) a predevsich Svycarsko: Graubünden, Wallis, Tessin ...

Hore zdar,

Lenka K.
Lenka K.odpovědět 
  Re: Pekny pocin, snad budou dalsi01:00:40 12.01.2011
Šéf strážní služby KRNAP zcela vážně dával na jednom jednání jako příklad, jak HD navádí k ničení přírody, a litoval, že není svoboda slova trestná, cyklistiku po asfaltce od Výrovky na Luční boudu. Důvod? Cyklisté jedou, odletují od jejich kol mikroskopické částečky gumy, dopadají vedle silnice a poškozují vegetaci. Ještě jednou: Myslel to zcelka vážně. Pak má člověk podporovat orgány ochrany přírody. (Teď už se tam jezdit zase může.)
Kuba Turekodpovědět 
   Re: Pekny pocin, snad budou dalsi08:48:19 12.01.2011
Ano, ano.
Svého času byla u Výrovky směrem na Luční cedule ve smyslu:
Milý cyklisto, moc nás mrzí, pokud chceš jet právě sem, ale v okolí je vysoce citlivý ekosystém. A kdybys tam jel, pěšáci by Ti museli uhýbat mimo cestu a tím ten unikátní ekosystém nenávratně ničili.
Ovšem asfaltka skrs je pro ekosystém v pohodě...
Ale je pravda, že poslední akce KRNAPu dávají prostor k opatrnému optimismu.
ALFodpovědět 
   Re: Pekny pocin, snad budou dalsi08:48:38 12.01.2011
Ano, ano.
Svého času byla u Výrovky směrem na Luční cedule ve smyslu:
Milý cyklisto, moc nás mrzí, pokud chceš jet právě sem, ale v okolí je vysoce citlivý ekosystém. A kdybys tam jel, pěšáci by Ti museli uhýbat mimo cestu a tím ten unikátní ekosystém nenávratně ničili.
Ovšem asfaltka skrs je pro ekosystém v pohodě...
Ale je pravda, že poslední akce KRNAPu dávají prostor k opatrnému optimismu.
ALFodpovědět 
    Re: Pekny pocin, snad budou dalsi14:02:15 13.01.2011
Pane Alf,
ale to jsou jen keci a keci, že by se mohl chodec vyhnout bikerovy a ohrozil by faunu Krkonoš.No to snad nemyslíte vážně????chtěl bych vědět kdo na to přišel sice paříme v hospodě někdy dost, ale tahle debilní nápady snad nemíváme.No a když tak s tím neotravujeme lidi.
odpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179369)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Uigi Uigi 6a+ Krraba
Natural Beauty 6a+ Krraba
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu | Re: Není to jednoduché | Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (21)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 357 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 283 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 282 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 253 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.