LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Bacha, bacha! Jistíš? Dávej pozor! Jisti, jisti! Vole jisti, bacha! Lezu, jo? Lezu! Těžký to bylo, těžký ty vole!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
50.Nyč 10087
51.Zaoral 10075
52.Zedek 10072
Bouldry:
50. 8456
51.Šauli 8409
52.Palivec 8403
Hory:
10. 6150
11.Švihálek 6070
12.Bloudek 5970

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140171 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
Mariánské lázně - Mariánské Lázně
Lezecká stěna - Tábor
Stěna u Salesiánů - Praha 8

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Rock Point - Palác Flóra - Praha 3
NěcoNavíc.cz - České Budějovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Hans von Haid

nejkrásnější ferrata v pohoří Rax

O Pohoří Rax snad již můžeme říci, že zde od východu Alpy skutečně začínají. Raxalpe je vysoko vyzdvižená náhorní pláň se strmě spadajícími okraji. V masivu Raxalpe nalezneme mnoho zajištěných cest různých obtížností. Pohoří je protkáno mnoha značenými stezkami a je zde i dost horských chat. Celá oblast Rax - Raxalpe je hojně navštěvovaná.


Patrná je hloubka ze které stěna vystupuje


Pohled na první žebřík


Žebřík je v začátku ferraty Hans von Haid steig


V plánu jsme tentokrát měli vylézt na plošinu masivu Rax jednou z atraktivních zajištěných cest v jižních stěnách a posléze její kompletní přechod. Naše putování pohořím Rax začínáme na parkovišti nad obcí Prein u hájovny Griesleitenhof.


Důkaz o strmosti a kompaktnosti stěny


Průstup komínem a čekání za Rakušany


stěna Preiner Wand ( 500 metrů )


Pokud zvolíme svážnou cestu křižující prudkou žlutou nábližku, uděláme lépe a i naše nohy se jistě budou cítit lépe. Na větším rozcestí nezapomeňme uhnout doprava a pokračovat po mírně vedené zelené stezce. Ta se po asi 20 minutách napojí na cestu Holzknechtsteig jdoucí z Preinu. Na pramen vody Bachinger Brunn raději nespoléhejme. Nic k pití to není. Odsud se již držíme nápisu Hans von Haid steig. Tento krásný klettersteig v jižní stěně hory Preiner Wand začíná na otevřeném suťovišti, kde pod palbou slunečních paprsků navlékáme jako vždy zamotané sedáky . Ferrata začíná mírným výšvihem přes velký balvan, poté přechází mírně nakloněné suťoviště a míří k již z dálky viditelnému strmému žebříku dlouhému asi 10 metrů. Ten překonáváme s jistou grácií šesti lidí narvaných na něm se strachem, že ho snad vyrveme ze skály. Tuto taktiku na kymácejících se žebřících ferraty dále neaplikujeme. Za cvakotu karabin rozléhajících se ve skalách rychle dohoníme rakouskou skupinu rozklepaných turistů, odpočívajících snad po každém přejištění. Dáváme cigárko a debatujeme o probíhajícím výstupu. Před námi je asi nejtěžší místo ferraty s poměrně velkou expozicí v délce asi 15 metrů, k jehož překonání je potřeba vynaložit již nemalou sílu. Postup je po takřka hladké skále se sklonem asi 80°. Za tímto pěkným úsekem následuje lehčí výstup přes několik výšvihů až k plošince pod druhým žebříkem, kterou využíváme k čekání než se vzdálí "rychlo - bundeslezci". Nevýhoda tohoto klettersteigu je, že na něm nejde předbíhat. Tudíž jak se zařadíte u prvního žebříku, tak mažete až nahoru.


Vzdušný travers byl součástí třetího úseku


Opět komín, tentokréte my...


Pod odpočinkovou plošinkou ferrata nabírá výšku


Překonáním žebříku a následného trošku těžšího velmi úzkého komínu ( Pepa se skoro nevešel  ) máme již jen pár minut k velké travnaté plošině s panenkou Maria a výstupovou knihou. Tady je vhodné se posílit a vychutnávat si slunce, které zde topí opravdu velkou silou. Několik lehčích úseků a asi 30 minut nás dělí od vrcholu Preiner Wand - 1783 m.n.m. těsně pod kterým ferrata končí. Doslova šok způsobí pohled na překrásnou planinu Raxalpe v kontrastu s vertikálou ferraty kterou jsme právě dokončili.
Ferrata Hans von Haid steig je obtížnosti D a ač je velmi pěkně zajištěna nedoporučuji jí úplným začátečníkům. Délka je cca. 2,5 hodiny bez nástupu. Na chatě Otto Haus nás stálo ubytování v jednom lagerů ( pro 10 osob ) 6,50 EUR / noc. Na Waxriegelhaus 7,50 EUR / noc. Obě chaty poskytují slevu členům Alpenvereinu.


Pivko v nás jen zasyčelo...výstup se musel zapít


Na vrcholu Preiner Wand - 1783 m.n.m.


Koho zajímá následný přechod celého pohoří může juknout zde: http://www.supervht.com/Rax-2007.htm

Petr Drápalík
zakladatel a organizátor klubu Supervht
e-mail : supervht@seznam.cz
www.supervht.com.

Petr Drápalík   [úpravy] 00:17 18.06.2007Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Dik-:)06:33:12 18.06.2007
Dobrej tip na trest day! Pro jistenim unaveny krotitelky s diagnozou vyssi hladiny naseratinu a prudeninu, ajaj
Supodpovědět 
 Re: Dik-:)07:49:50 18.06.2007
Někomu se to líbí, tak mu to neber. Ja bych tam teky nešel.
Petrodpovědět 
  Re: Dik-:)08:19:17 18.06.2007
nic proti ferratam a uz vubec nic proti krotitelkam...
Supodpovědět 
   Re: Dik-:)08:36:26 18.06.2007
Supe, hold se musíš smířit s tím, že tvůj vytříbený smysl pro humor ne každý napoprvé pobere. A že ne všechny verbální jinotaje jsou všem hned jasné :-).
Jodpovědět 
    Re: Dik-:)08:43:00 18.06.2007
...desserte desserte...
madamodpovědět 
    Re: Dik-:)14:35:10 18.06.2007
To je asi jen opožděná kanonáda z Pily na Osadu. Btw. cestou z Pily na Osadu by mohla bejt taky nějaká ferráta - třeba údolkou Schreckensteinu. Ale tento projekt je z hlediska GeierAdlerů již pasé, spíš čeká na nějakýho zbloudilýho, zamotanýho a zmutovanýho Turtla.
Papoušodpovědět 
     Re: Dik-:)01:43:37 27.06.2007
ty starý, nepotkaný brachu!!!Mam hustistrach, že se dočkáme i tohoto. To ale Papouši a Matyjové polezou už "jen" své 3jky, Usáma bude presidentem USA a feraťáci předsedy čhs. Snad to bude dobře?
Matyodpovědět 

 Hezký11:11:28 18.06.2007
Pěknej článek i fotky. Jen v tom vedru to muselo bejt peklo.
Kozákodpovědět 

 poznamky11:17:36 18.06.2007
Docela dobry clanek. Dovolim si poznamenat, ze po prelezeni tezkeho mista nad prvnimi zebriky a pred nastoupenim na druhe zebriky je podle me dost prostoru na to se domluvit a predbehnout pomalejsi druzstvo. Na plosine pod druhymi zebriky se take udajne zprava pripojuje jina ferata, ktera ale pry neni tak hezka. Vic o ni nevim. No a nad druhymi zebriky v tom uzkem "kominokoute" je lepsi nemit nikoho nad sebou, protoze tam nekdo neco shodit, tak se tomu moc nevyhnete. Aspon takovy pocit jsem mel ja. A nad tou Madonou uz to opravdu neni tezky.
jx voidodpovědět 

 Feráty a lezci16:05:44 18.06.2007
S lezci si vykládat, popřípadně lezcům napsat o via ferátě a čekat chválu či snad uznání? Věc nemožná! Každý je prostě DRSNEJ lezec a vy, nedochudčata farátový,se jděte zahrabat a nezamořujte hory železem. - Toť názor lezce, ale co má dělat "obyčejnější" člověk, který chce také prožívat krásu hor plnými doušky, co? Co má dělat starý horolezec, který na lezení už prostě nemá, ale chce se do hor vracet a stále v nich prožívat krásné chvíle a vzpomínat na doby minulé, kdy se sám odvažoval do stěň, co?   
Ondra Švihálekodpovědět 
 Re: Feráty a lezci16:26:56 18.06.2007
Obyčejnější člověk má možnost volby - pokud se tomu chce věnovat tak může začít lízt, chvíli se bude učit, a pak hurá na lehký cesty - je jich v horách dost. Pokud nechce - jeho volba. Sám si zvolil a nemá co si stěžovat, že on chudák se nemůže někam dostat, když ON zrovna dneska chce. Konzum z toho jen čiší. Co se týká starejch horolezců, neznám nikoho kdo by propagoval namlátit všude žebříky, protože on už neleze svý bejvalý maximum, cha cha, to je fakt mimo. Hromosvody no more...
Špicálodpovědět 
  Re: Feráty a lezci19:58:56 18.06.2007
To jsou prostě dva odlišný pohledy na věc. Nekonzumní drsoň Špicál a mnoho dalších prostě nikdy nedají šanci těm slabším, nikdy. Dokud někoho slabšího nepotkají a nezvolí si ho třeba za svého partnera, pochopí ho a to už budou mluvit jinak. Jo,jo.
Ondraodpovědět 
   Re: Feráty a lezci09:36:54 19.06.2007
Fakt nechápu co tady meleš o drsoňích, když budeš měsíc běhat a bouldrovat tak na tom budeš fyzicky úplně stejně blbě/dobře jako já. S nováčkama, co nikdy v horách nebyli, taky lezu v zimě v tatrách a neni problém. Šanci má každej, ale musí místo brečení v komentářích něco se sebou dělat. To je fér, ne? Jo a pro Kubu Plška - rozdíl mezi pěti borháky a 30 kramlema na jednom úseku pozná snad i slepej. Co nejmíň železa. Sólo je samozdřejmě ideál, v tom s tebou souhlasim.
Šp.odpovědět 
    solo nebo smrt :)10:10:14 19.06.2007
Super. Diskuze se zacina zvrhavat tradicnim smerem. Jde to ale nejak pomalu, tak si dovolim prisadit, protoze se tu jeste neobjevilo magnezium: :)

Myslim, ze zde lze najit urcitou podobnost. Kdyz nekdo na neco nema, tak v nekterych pripadech vezme mago a v jinych pripadech tam naboucha kramle. (Samozrejme, to prvni reseni problemu je porad jeste o neco cistsi nez to druhe.) Tak me napada, ze kdyz uz ted nekteri lezou po feratach s vudcem jisteni lanem, treba se casem dockame i magovani na feratach. Vzdyt zpocene pracky napomahaji korozi zebriku. (A co teprve kdyz turista zpocenyma rukama sahne na skalu.)

:))
jx zeroodpovědět 
    Re: Feráty a lezci10:13:45 19.06.2007
To, ze je mezi tim rozdil chapu taky, ikdyz nenavstevuju Daguv tyfloturisticky oddil. Ale na druhou stranu, kolik tech ferat vlastne je? A kolik je cest? Kolik je celkove kramli vs. borku/nytu/kruhu? Kdyby bylo v kazde stene 20 ferat, kramle byly jeste natreny na oranzovo atd. tak bych byl taky proti, ale myslim, ze soucasny stav, kdy tech ferat neni zas tolik, je celkem v pohode (pro me). A navic si myslim, ze i ferata se da udelat citlive....tzn. treba jenom hromosvod (kdyz jsou ty kotvy po 3-5 merech tak uz to neni takovej rozdil oproti sportovni ceste, ne?), obcas nejaka kramle, kde fakt nic neni. Proc hnedka vsechno absolutne odmitat? Myslim, ze na svete obecne i v horach konkretne se deje hodne mnohem vetsich "prasaren". Co je nejaka ferata oproti asfalkam, lanovkam, chatam (s prijezdovou cestou a parkovistem), sjezdovkam... ? To taky nejezdis na lyzich/snowboardu?

Kuba Plsek
kubaplodpovědět 
     Re: Feráty a lezci10:46:45 19.06.2007
Jo, citlivě se udělat asi dá. Nicméně jestli trend jde směrem "Johann na Dachsteinu" tak to se máme na co "těšit". Vadí mi že se to takhle rozmáhá, protože nemám nic proti rozumný míře ale víš jak, kde se to zastaví? (přesně jako ty lanovky a vleky... nikde)
Sp.odpovědět 
      Re: Feráty a lezci16:36:37 29.06.2007
Jojo, Špicále, v tomhle příspěvku máš hlubokou pravdu. Ono se to asi nezastaví...

Nemám nic (moc) proti mnohým ferátám, ostatně ruku na srdce, kolika z Vás kdy bodla, když zrovna potřeboval zdrhnout, když tvořila sestupovku, nebo (ó hrůza) jste chtěli odpočinkovej den? Anebo když jste byli v kopcích sami a chuť na sólo přešla tváří v tvář realitě :-)))
Tomáš F.odpovědět 
       Re: Feráty a lezci11:40:21 21.05.2009
Odpocinkovej den si predstavuju jinak, nez se do.ebat kilometrovym prevysenim na hromosvodu ;-) Ale na sestup dobry!
Radek J.odpovědět 
      Re: Feráty a lezci08:54:47 21.05.2009
Pripomina mi to velmi diskusiu spred 15 rokov, ked sa internet zacal sirit do domacnosti a zacinal byt komercny. Presne tie iste argumenty o tom, ze internet nieje pre masy ludi a komercia ho znici. Do velkej miery ho zmenila ale dnes to uz nikomu nevadi.

Ked chcete byt taki nekomercni lezci, tak si zasadte na zahradce lan a uplette si z neho sami lana a potom si ukujte vlastne karabiny skor nez sa v nejakych komercnych lezkach ukazete na skale.
milosodpovědět 
     Škodáááá!08:01:39 03.10.2007
"i kdyz nenavstevuju Daguv tyfloturisticky oddil"
To je fakt škoda! Sháníme dobrovolníky--vedoucí.

Ferrrráty z hlediska tyflopedie, prostorovky, integračních snah... wow! No, často je tyhle pomůcky spíš štvou. Každopádně by šlo polepit ferrrráááátu nápisy v Baraillu pro orientaci! Uh!
Dagodpovědět 
   Re: Feráty a lezci20:04:05 01.07.2011
Jsi mimo. Souhlas se Špicálem. Mimochodem, kdysi jsem měl za partnerku špičkovou lyžařku. Ani mne nenapadlo brečet, ať mi z těch kopců které volně sjíždí udělají upravované sjezdovky, abych tam s ní taky moh. Prostě ne všechno je pro každýho.
Robertodpovědět 
  Re: Feráty a lezci01:47:35 27.06.2007
Ty pičo špicále!!! Mam sem pověsit fotky z jižní stěny dachu???? Superferaťák špicál s piklem roku 56 a ještě starším blembákem? Mam sem psát o pytlu lezcově a feráťákově zábavě? O koupáku v Insbruku, mlíku v Jaroušově kufru a úchylkách Tvého otce?:-)))))
Matyodpovědět 
  Re: Feráty a lezci20:02:48 01.07.2011
Náhodou jsem na tenhle článek teď narazil, když jsem hledal něco o Raxalpen... A tohle je nadčasový.
Špicále, zlatá slova. Do kamene tesat! :)
Robertodpovědět 
 Fuj!!!18:27:24 18.06.2007
Fuj tuny kramlí a ocelovejch lan ve skále, fuj fuj!!! To je znetvoření, fuj !
nesmrtelný blázenodpovědět 
 Re: Feráty a lezci20:52:35 18.06.2007
Platí "Když na to nemáš, tak se tam ne..r!" Hromosvody jsou prasárna, pokud někdo nemá na pětkovej žlab, tak může jít jedničkovou hřebenovku a nemusí se tlouct kramle do stěn.. Já bych si taky rád vylezl spoustu pěkných cest, že na ně nemám, to si tam mám natlouct řebříky??? To můžu rovnou lízt na komín!
Gl.odpovědět 
  Pos ,,, feráty a pos... lezci00:46:11 19.06.2007
Taky nechapu ty za... lezce, kteri musi do skal co 3-5 metru mlatit po... kovovy nyty/borhaky/kruhy. Kdyz nemas na to si to zajistit nebo prelezt solo, tak se na to radsi vy... Je to totiz podle mne za... konzumni, chtit lizt to, na co nemam lezt solo. Vzdyt muzes klidne jit kolem po pesince.

Ze uz se na to cteni komentaru taky nevy,,, kdyz se u toho pokazdy tak na...

S pranim pekne noci a hezkych snu o toleranci
Kuba Plsek
kubaplodpovědět 
   Re: Pos ,,, feráty a pos... lezci12:31:36 19.06.2007
ok...podme vsteci nasledovat Preussa...vylezies alebo sa zabijes...a dole zliezať čo si vyliezol...
matoodpovědět 
    Re: Pos ,,, feráty a pos... lezci12:50:00 19.06.2007
Ale o tom přece hory jsou - pokud vlezeš někam na co nemáš, tak jsi v průšvihu. A z vršku taky dolu musíš, ne všude se dá sejít po cestě. Hory prostě nejsou hra, jsou opravdový..
ad ferata - bouřka na hromosvodu je dost dobrá, a davy co skopávaj šutry taky nejsou špatný ;-), aneb falešný pocit bezpečí!
Gl.odpovědět 
    Re: Pos ,,, feráty a pos... lezci12:55:19 19.06.2007
Ano, myslel jsem to totiz smrtelne (doslova:) vazne. Navic jsem schizofrenik a o proto nekolik komentaru vyse (casove pozdeji) tento svuj smrtelne vazny vykrik neguji.

At dlouho ziji slecny Ironie, Hyperbola a Parafraze. (nebo snad Nechapavost, NedoctuKomentarAzDoKonce a SmrtelnaVaznost?)
Kuba Plsek
kubaplodpovědět 
   Re: Pos ,,, feráty a pos... lezci13:51:31 21.05.2009
mas pravdu
preto este free sola v horach nevymreli:)
iny matoodpovědět 

 Pekny10:17:00 19.06.2007
Kluci, dobry. Museli jste si to hezky uzit. Kaslete na ty chudaky, co sem pisou sama negativa a machrujou, ze solo je stejne nejlepsi. Chtel bych je videt osobne, poseroutky. Feraty nejsou nic novyho, byly v Alpach uz davno a komu vadej, at je neleze. Myslim si, ze je to pekna vec, ktera umozni i zacatecnikum podivat se do rise vertikaly. No a kdyz se jim to zalibi, tak treba zacnou i lezt. Obecne taky nemam rad, kdyz je nasekana kramle za kramli, ale pokud mezi nima mas treba dva metry, zacina to byt zabava. At mi nikdo nerika, ze napr. Johann na Dachstein je nuda :-) PS: Rozumna ferata mi hyzdi skalu mnohem min nez fleky od maga :-)
Honzaodpovědět 
 Re: Pekny10:29:33 19.06.2007
Právě Johann je příklad, jak by feráta neměla vypadat - je tam spousta železa, nevede přirozenou linií a je to jenom "sportovní" skopičina. Když už feráty, tak vzorem jsou Dolomity a z nich ještě Brenta.
Kuba Turekodpovědět 
 Re: Pekny10:52:26 19.06.2007
Byla to ironie nebo nebyla?Toť otázka...
nesmrtelný blázenodpovědět 
 Re: Pekny10:57:46 19.06.2007
Johann na Dachstein je to prostě normálně zprasenej kus přírody-skály. Jestli sis nevšim, tak mezi kramlema-kolíkama tam nejsou dva metry, ale tak třicet centimetrů. A pak ten žebřík. Jakej to má smysl? Ručkovat po žebříku?
Ale jinak samozdřejmě, bych si tam ani neškrt, sem totiž chudák, přesně jak řikáš.
sp.odpovědět 
  Re: Pekny11:49:43 19.06.2007
Ručkovat po kramlích je hodnotnej výkon a adrenalin! A extrémní ferata s převislým žebříkem, tam už ti pěkně natečou bandasky a musíš makat! Obtížnost je třeba zvyšovat převislostí žebříku a né ubíráním kramlí nebo snad dokonce vynecháním hromosvodu-to by tam přece nemohli lidi, ale jen chudáci :-D
Taky chudák co na to nemá ;-)
Jediná výhoda feraty - aspoň je míň lidí v lehkejch pěknejch hřebenovkách ;-)
Gl.odpovědět 
   Re: Pekny12:08:53 19.06.2007
to je fakt, až budou žebříky pořádně převislý, a poleze se po nich stylem jako Honza Kareš na videu na rockstars, půjdu do toho taky. to má smysl!:-)
sp.odpovědět 
 Re: Pekny09:36:52 27.06.2007
No kdyz uz jsi takovy borec, ze bys chtel videt ty ostatni poseroutky, kteri nemaji stejny nazor jako ty, tak si mohl nechat nejaky kontakt, kde jsi k zastizeni. Treba by sel nejaky ten poseroutka kolem a rad by se ti prisel ukazat :-D
M.odpovědět 
  Re: Pekny20:14:09 28.06.2007
Tak jo. Bydlim na Zizkove. Nepotrebujes cislo domu ani ulici. Poznas me podle toho, ze mam dva metry a stodeset kilo. Neboj, Rexika necham doma.
Honzaodpovědět 

 Díky10:20:41 19.06.2007
Dobrej článek, suprový fotky, evidentně skvělý zážitek - myslím, že to sem patří, že ferraty jsou zajímavé nejen pro začátečníky a autorům doporučuju nedat si zkazit dojem některými komentáři.
Ivčaodpovědět 
 Re: Díky12:38:14 19.06.2007
Je pravda, že mnoho lezců občas dělá VHT. Pak jsou feraty určitě dobrou variantou cesty (pokud mají směrově smysl). Mnoho ferat slouží jako přístupovka cesta k lezení, únik z hřebene nebo jen zkrácení cesty. Pak je člověk rád, že je má. Proto bych feraty obecně nezatracoval.
Petrodpovědět 

 Pekny10:50:33 19.06.2007
Kluci, dobry. Museli jste si to hezky uzit. Kaslete na ty chudaky, co sem pisou sama negativa a machrujou, ze solo je stejne nejlepsi. Chtel bych je videt osobne, poseroutky. Feraty nejsou nic novyho, byly v Alpach uz davno a komu vadej, at je neleze. Myslim si, ze je to pekna vec, ktera umozni i zacatecnikum podivat se do rise vertikaly. No a kdyz se jim to zalibi, tak treba zacnou i lezt. Obecne taky nemam rad, kdyz je nasekana kramle za kramli, ale pokud mezi nima mas treba dva metry, zacina to byt zabava. At mi nikdo nerika, ze napr. Johann na Dachstein je nuda :-) PS: Rozumna ferata mi hyzdi skalu mnohem min nez fleky od maga :-)
Honzaodpovědět 
 Re: Pekny10:59:16 19.06.2007
Rozumna ferata mi hyzdi skalu mnohem min nez fleky od maga :-)

Pak se ovšem mnohé vysvětluje :-))
odpovědět 
  Re: Pekny13:30:02 19.06.2007
Ty ses dobrej blázen...
Elementodpovědět 

 klasika18:01:00 19.06.2007
Koukam ze je tady spousta lidi kteri maji pocit ze prave oni jsou ti vyvoleni kterym patri hory a nemuzou prenest pres srdce ze se diky ferratam do hor a skal najednou dostavaji i jini.V tom to je.Nejde o zebriky.Ahoj V.
Vladaodpovědět 
 Re: klasika10:00:19 20.06.2007
Zakládám občanské Sdružení s názvem Bezbariérové hory. Našim cílem je vyměnit veškeré ferráty v horizontu deseti let za eskalátory a ke každému nástupu vybudovat asfaltovou silnici s velkým parkovištěm a rychlým občerstvením. Do konce století chceme takto zpřístupnit veškeré evropské vrcholy. Diskriminace no more - za rovnoprávnost všech budeme bojovat veškerými dostupnými prostředky.
invalidaodpovědět 
  Re: klasika10:11:03 20.06.2007
Jsem jiný než vyvolený, tak navrhuju eskalátor severním Eigerem abych se tam taky mohl podívat (pač zatim se ho velmi bojim;-) - asfaltka pod stěnu, postupové bufety (bivak smrti, žehlička, pavouk) a na vršku vyhlídkovou restauraci. Pro pohodlný sestup lanovku :-D
Gl.odpovědět 
   Re: klasika21:41:57 20.06.2007
Já zase navrhuji solo lezení bez jištění lanem a bez pomůcek, volně lezoucí lezce na vlastním laně s expreskama neuznávám, není to žádný sportovní výkon. Naopak feraťáci jsou mi sympatičtí.Aspoň neničí skálu na tolika místech.
kurvahošigutentagodpovědět 
    Re: klasika08:48:20 21.06.2007
Spíš 1. nestavět silnice, lanovky, monstrózní chaty; 2. netlouct kramle a hromosvody; 3. netlouct skoby a borháky; 4. lízt sólo bez lana; 5. ideál je nahý muž sólo na Everestu a bez maglajzu ;-)
Pokud ti nevadí ferata, tak by ti klasický lezení s lanem vadit nemělo.. Feratu beru tam, kde třeba chodník vede kus ve skále, ale fakt nechápu "extrémní feraty", kde jde o to ručkování po kramlích.. Timhle stylem by za chvíli mohl vést hromosvod třeba Walkrovo pilířem, aby si ho mohli vylízt normální lidi a ne jen hororolezci :-o
Gl.odpovědět 
     Re: klasika17:35:29 21.06.2007
Nevim, co je na tom pravdy, ale nekde jsem cetl uvahu, ze rozumna ferata by mela vest misty, kterymi bezni lezci pohrdaji, nebot pro ne nejsou lezecky atraktivni. (Asi jako dlouhej kus po suti, potom 10 metru zebrik, potom zase sut, vylez uzkym mokrym hnusnym kominem, atd. Rozhodne by takove ty jasne logicke lezitelne linie mely zustat lezcum.)
jx voidodpovědět 

 Trochu z jiného soudku...22:22:02 21.06.2007
A co prsáky, těmi jste pohrdli?
Bude hezká diskuze, že na feraty stačí samotný sedák?
Vláďaodpovědět 
 Re: Trochu z jiného soudku...16:11:21 02.07.2011
Dokud do toho neslítneš, nejlépe s báglem na zádech, tak jistě prsák nepotřebuješ:)
pavelkodpovědět 

 závěr?22:02:42 25.06.2007
Každopádně v rozumné míře jsou feráty dobrý a myslím si, že když nějací nadšenci napíší pěkný článek s pěknýma fotkama, nemusí se do nich hned někdo sra...kecama, jako třeba óóóóóhromě vtipný TREST DAY. Jde jim přece o to stejné jako i Vám, o krásný pobyt v přírodě, tak jim ho dopřejte bez blbých keců.
Ondraodpovědět 
 Re: závěr?01:54:49 27.06.2007
...i s tím by se dalo souhlasit...
....i proti tomu se zvedne protihlas...
., ale vono je to něco jinýho než napravo a nalevo...
......radikálové jsou blbci!!!!
...extrémisti taky...
Papouš neumí létat a Maty je doCent...
Kurva hoši, vo co tady gou?
To se nezmění! Na skalách bude čím dál více železa, náš oddíl chce lézt s mágem na písku a já jsem za exota!!!
Starého psa těžko učit novým..........
Matyodpovědět 
 Re: závěr?10:59:41 29.06.2007
To je sice pekne, ale ked das clanok na server, ktory je viac orientovany aj (alebo hlavne ?) na sportove lezenie, tak je celkom logicke, ze sa ozvu aj hlasy ktore feraty odsudzuju. By ma zaujimalo, co si od toho autor sluboval, podla mna musel s podobnymi komentarmi ratat, alebo ze by ho zaujimali prave tie? To ja asi tazko budem vediet, ale pripada mi to tak. Je super, ze sem mozem dat clanok aky len chcem, teda aj o feratach (a nechcem to v ziadnom pripade menit), ale ja osobne keby som chcel pocuvat chvaly o mojich vykonoch na ferate (cisto teoreticky), tak to dam skor na nejaky server ktory sa zaobera vht a turistikou. Inak,ja osobne feraty neodsudzujem, nie kazdy musi liezt, akurat mi trochu vadi, ked feratisti o sebe predo mnou hovoria ako o lezcoch (velmi pouzivaju terminy horolezec, lezenie...), ja im to neberiem, ale myslim si o tom svoje. Trocha skromnosti by podla mna nezaskodilo aj z ich strany. Od horolezcov maju predsa len trochu daleko...ale to je na diskusiu mimo tento clanok.
Kapoodpovědět 
  Re: závěr?16:58:16 29.06.2007
Mícháš několik věcí a ještě bys chtěl od někoho kousek pokory ;-)

Hele, to, co se u nás označuje jako VHT, je tou nejpůvodnější formou alpinismu. Z řady dobrých důvodů nemám nic proti VHT, a vzhledem k tomu, že netuším, kde běží hranice mezi obtížnější VHT a horolezectvím, tohle dělení neberu moc vážně (zdá se, že rozdíl je v motivaci: turista jde poznávat, překážky překonává když musí aby se dostal tam kam chce - a někdy je překážka holt vyjádřena nějakými těmi čísly v UIAA; zatímco horolezec chce hlavně překonat konkrétní cestu a podat obtížný výkon - často vyjádřený stejným číslem v UIAA).

Ovšem současné "zajištěné cesty" podle bmého názoru nemají nic společného s VHT! Jedná se o nejpokročilejší formu konzumního přístupu k horolezectví. A jde o jakési do absurdna dotažené technické lezení!
A teď k těm obhájcům železných cest: jo, hoši. Osobně, jak také píšu výše, nemám moc proti těm drátům. Já se jenom bojím doby, kdy pro samej drát nebudekam plivnout. Nový feráty rostou jak houby po dešti, roztahují se v cestách, které šly chodit napohodu... Prostě já mám jen strach, že tahle populární zábavka prostě moc zaneřádí hory. Jak výše psal Špicál. Ono se to nezastaví, jako se nezastavují vleky, lanovky, přibývání asfaltu a betonu...
Já už teď moc do Alp nejezdím, je tam na můj vkus trochu přelidníno. Jenomže pak mi zbývají buď maličké hory na výchdě, nebo Vysoká Asie (už ani ten relativně blíykej Kavkaz není co býval), a to už jsou výlety, který něco stojej (nemyslím jen finančně, ale hlavně časově, organizačně atd.).
Prostě je to tak, že ferátová mánie mě připravuje o moji svobodu, o volnej průchod horama. Spolu s ní přibývá lidí (a tudíž blbů - v každé skupině totiž jisté procento blbů najdeš, kteří mě ohrožují). Já vím, kdyby to nebyly zajištěné cesty, bylo by to něco jinýho, prostě lidí přibývá a tlačej se i do hor :-( A pak že má Evropa populační problém :-)

Takže jek jsem psal jinde, páni horolezci, buďte tolerantní (keneckonců většina z nás někdy nějakou ferátu použila - byť jen jako sestupovku, ale páni ferátisti, buďte také toleratní k tomu, že my, co jsme dřív v horách bývali sami, máme pocit ohrožení. Bojíme se vás. Bojíme se, co nám zadrátujete příště. A nemůžem s tím nic dělat. Tak se nám, prosím, nedivte, že občas bezmocně nadáváme (nebo alespoň někteří z nás).
Tomáš F.odpovědět 
   Re: závěr?15:07:29 01.07.2007
Předesílám, že nikdo z mého okolí mne nemůže považovat za ferátistu a jejich obhájce, už jen proto, že můj první dotek s kletersteigy (zkusit se musí vše) se odehrál až po 35letech lezení, ale moji svobodu v horách feráty (ferátisti) Tomáši neohrožují. Zajištěné cesty už budou mít za sebou skoro stoletou historii (V Dolomitech-Sella-Possnecker.kl-1912) a žijí a budou dál žít svým životem. Pro ty co neprovozují horolezecké aktivity, tak jako ty, je lezení zajištěných cest nejjednodušší způsob, jak se do horského terénu dostat a nějak si to užívat. Já do Alp jezdím pravidelně (vyhýbám se přelidněným alpským střediskům a ne v dovolenkových měsících) a stále tam budu mít až do konce života co lézt a když už to nepůjde, tak nastoupí VHT. Beru fakt, že Lezec je převážně o sportovním lezení a hájíte si ho, dobře, ale chce to jen trochu tolerance a není na škodu si přečíst článek z trochu jiného soudku, který jen popisuje jeden výstup. Je jednoduché, ale neplodné pro ostatní, napsat pár řádků kritiky, ale zamyslet se a vytvořit článek pro ostatní (i když se nemusí líbit všem) je rozhodně přínosnější a já si toho cením.
Správce Pikoviké jehlyodpovědět 
    Re: závěr?12:19:51 12.07.2007
Tak. Jen mě trochu mrzí, že z Lezce se vytrácejí články o lezení v horách, skialpech atd. Informace, že Adam Ondra zase osnul nějaké 8a(super výkony, jen houš´t) mě bohužel při plánování výkendu s přítulkyní moc nepomůže. Takže jsem rád za fotky i info.
PS kletrsteigy nemusím, ale lepší než se plácat loukama jak vocas. Tím jsem chtěl říct, že LEzec by nemusel být jen o sportovním lezení
tomodpovědět 
     Re: závěr?11:23:50 21.05.2009
Nebo se porozhlídnout i na jiných serverech. Nejsou všechny jen o sportovním lezení :-)
Petr Jandíkodpovědět 
     Re: závěr?13:48:23 21.05.2009
nemusi byt o sportovom lezeni, ale naco ferraty? sak v horach su stovky lahkych ciest, bez zbytocneho zeleza..
hej odpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (49)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (19)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 357 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 283 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 281 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 253 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.