"Ráno jsem měl pocit, že je to prostě další den na Projektu. Nebyl ničím výjimečný. Bylo horko, ale vzduch byl svěží a suchý. Ale necítil jsem žádný tlak, psychicky jsem byl naprosto v pohodě a to bylo pro přelez klíčové."
Adam Ondra to uvedl k přelezu prvního 9c na světě, který se mu podařil v neděli, jak jsme večer informovali.
Uvedl to v tiskové zprávě, kterou jsme od jeho týmu obdrželi.
Na konci cesty, když jsem věděl, že jsem to dokázal, jsem pociťoval velmi zvláštní emoce. Ani jsem nedokázal zakřičet radostí, jen jsem tam visel v laně a v očích cítil slzy. Tolik radosti, úlevy, vzrušení najednou... Mnoho měsíců života sečteno ve 20 minutách lezení. Každá minuta tréninku, každá minuta strávená v Norsku za to stála. Ta cesta mě nikdy nepřestala bavit, i přes veškerý čas, který jsem s ní strávil. Bavila mě, když jsem ji nacvičoval, hledal ty správné kroky a pohyby a bavilo mě o to víc ji úspěšně dokončit.“
Adam Ondra posouvá hranice lezení. Jako první vylezl cestu obtížnosti 9c
Praha/Norsko 4. září 2017 – Včera 3. září odpoledne Adam Ondra opět o kus posunul hranice lezení i lidských možností. V norském Flatangeru vylezl nejtěžší sportovní cestu světa, a zavedl tak nový stupeň obtížnosti 9c.
Po loňském úspěchu, kdy v rekordním čase zopakoval přelez legendární stěny Dawn Wall, český lezec Adam Ondra opět posunul hranice možností o kus dál.
V Norsku, v oblasti Flatanger, uskutečnil první přelez cesty s obtížností 9c, a přepsal tak historii lezení. Jde o první cestu této obtížnosti na světě a tím pádem o nejtěžší cestu světa vůbec.
Cestu, která má zatím jen pracovní název Project Hard, Adam navrtal v roce 2013, ale jejímu přelezení se intenzivně věnoval v loňském roce a také po celou letošní sezónu. V Norsku byl celkem sedmkrát, dohromady tam strávil několik měsíců a k tomu se od začátku roku věnoval specifickému tréninku. To vše se sečetlo ve 20 minutách přelezu, na konci kterých byla nejtěžší cesta světa a nová hranice lidských i lezeckých možností.
„Ráno jsem měl pocit, že je to prostě další den na Projektu. Nebyl ničím výjimečný. Bylo horko, ale vzduch byl svěží a suchý. Ale necítil jsem žádný tlak, psychicky jsem byl naprosto v pohodě a to bylo pro přelez klíčové. Na konci cesty, když jsem věděl, že jsem to dokázal, jsem pociťoval velmi zvláštní emoce. Ani jsem nedokázal zakřičet radostí, jen jsem tam visel v laně a v očích cítil slzy. Tolik radosti, úlevy, vzrušení najednou... Mnoho měsíců života sečteno ve 20 minutách lezení. Každá minuta tréninku, každá minuta strávená v Norsku za to stála. Ta cesta mě nikdy nepřestala bavit, i přes veškerý čas, který jsem s ní strávil. Bavila mě, když jsem ji nacvičoval, hledal ty správné kroky a pohyby a bavilo mě o to víc ji úspěšně dokončit.“
Doposud nejtěžší cesty měly obtížnost 9b+ a na celém světě jsou zatím jen tři. Všechny přelezl právě jen Adam Ondra, pouze španělskou cestu La Dura Dura zopakoval americký lezec Chris Sharma.
DALŠÍ INFORMACE A VYSVĚTLIVKY:
V čem je Adamův přelez hodnotný?
Přelez cesty s doposud nepřelezeným stupněm obtížnosti je historickým okamžikem, který se zapíše do historie lezení. Jde ale i o průlom z hlediska lidských možností.
Obtížnosti lezeckých cest:
Obtížnost lezeckých cest je určena vlastní klasifikační stupnicí (těch existuje několik, v Evropě se nejčastěji používá tzv. francouzská). Použití stupně obtížnosti dle klasifikace předpokládá volné lezení, tedy lezení, kdy se veškeré lezecké pomůcky využívají jen k jištění, ne k postupu vzhůru. U francouzské stupnice je obtížnost hodnocena od 1 po 9b+. Adam Ondra nově posunul obtížnost na 9c.
Trénink:
Adam Ondra na cestu obtížnosti 9c velmi specificky trénoval a úzce spolupracoval i s fyzioterapeutem, se kterým se připravoval na konkrétní pohyby. V lezení jde o zcela nový přístup, který ukazuje nové možnosti
Lokalita 9c:
Cesta se nachází v Norsku, v oblasti Flatanger přibližně 3 hodiny jízdy severně od Trondheimu. Jde o cestu v mimořádně krásném a zajímavém místě. Celá cesta je vedena žulovou jeskyní Hanshelleren.
Český lezec, v současnosti jeden z nejlepších lezců světa. Mezi světovou lezeckou špičku se zařadil ve dvanácti letech a od té doby se tam drží. Od roku 2009 mohl poprvé závodit za dospělé lezce a od té doby posbíral celou řadu významných cen (ty nejvýznamnější viz seznam níže). Vedle závodního lezení se věnuje i sportovnímu lezení na skalách. Tam se v posledních letech zaměřuje na přelezy cest s nejvyšší obtížností. Mezi ty patří cesta Change v norském Flatangeru (9b+), La Dura Dura (9b+), česká Vasil Vasil (9b+), La Capella ve španělské Siuraně (9b), Chaxiraxi v Olianě (9b) - na všech těchto cestách byl Adam vůbec první, kdo je přelezl. Na podzim 2016 Adam v rekordním čase 8 dní uskutečnil úspěšný volný přelez Dawn Wall. Vedle toho zvládl Adam i studium na vysoké škole, kde loni úspěšně ukončil bakalářské studium ekonomiky a managementu.
Mistrovství světa v lezení na obtížnost a v boulderingu:
- 1. místo na MS v lezení na obtížnost (2014 a 2016)
- 1. místo na MS v boulderingu (2014)
- 2. místo na MS v lezení na obtížnost (2009)
- 2. místo na MS v boulderingu (2011 a 2016)
- 3. místo na MS v lezení na obtížnost (2011 a 2012)
Světový pohár v lezení na obtížnost a v boulderingu:
- 1. místo v lezení na obtížnost (2009 a 2015)
- 1. místo v boulderingu (2010)
- 3. místo v lezení na obtížnost (2010 a 2014)
- 3. místo v boulderingu (2015)
- dále má řadu cen z Arco Rock Master, Mistrovství Evropy a jiných soutěží.
A další a další gratulace. Jen si vzpomenu na debilni komentare v minule diskuzi, jak je Adam v podstate jen jednostranna a hloupa masina na lezeni,tak se fakt musim vysmívat aitorum, když prectu ve zkratce vyse, co uz dokazal, tak jen desetina z toho by mi stacila na cely život.
Ech... jak přesně to myslíš? Nemohu se zbavit dojmu, že i tento výkon se týká jen a pouze lezení :-) Ostatně jako celý dosavadní Ondrův život. Výkon jistě ojedinělý a unikátní, ale mít v životě jen lezení a lezení a zase jen lezení? Ale když mu to vyhovuje, proč ne. Držím palce, je mladý, mohl by zkusit 10a :-)
Jak to víš?
Ale z mediálního světa vyplývá, že je student, k tomu dělá sport, kterej ho baví a asi mu i jde. Občas si ke studentskému životu přivydělá pár drobásků. Jezdí si po světě, potkává se s lidma, co vnímají svět podobně jako on. Má pěknou babu.
A snadno si dovedu představit, že si přečte občas nějakou knížku, shlédne nějakej film, projede se nakole nebo lyžích.
A co ty, v čem ho převyšuješ v bohatosti života, že se tak pohrdavě o něm vyjadřuješ?
Kde jsi vzal, že je to vyjádření pohrdavé? Dělá, co ho baví, v pohodě, je to jeho život. Naopak jsem mu popřál, ať udělá cestu ještě těžší :-)
Jen z těch výkonů neučůrávám, prostě věnovat několik let života tomu, že přelezu kus nějakého šutru někde v nějakém zadku, nepovažuji za něco obdivuhodného. Ale neberu mu to, když ho to baví, ať tak leze do konce života, přeji mu jen samé úspěchy. Je to jeho život, ať s ním naloží podle svého. Tak co tě žere? že si sem dovolil napsat i někdo, kdo sice leze, ale má jiné hodnoty, respektive trochu jiný žebříček hodnot? Sorry.
Co myslíš, na jakém základě má Adam možnost používat titul Bc? Umíš taky anglicky, italsky a španělsky jako on? Je naprosto jasné, že myslí dopředu a nepočítá v životě pouze s lezením, i proto má můj obdiv.
Adam je borec, o tom zadna. Ale ty tebou jmenovane priklady, to fakt neee. Nekolika jazyky dnes bezne mluvi kdekdo, treba vetsina recepcnich nebo humanitne zamereni lide, kteri stravili cas v zahranici. A bakalaru s ekonomickym vzdelanim rocne u nas pribude 10000 - 20000.
To fakt ty příklady neee (to je mečení, nebo co? :)) co? Víš, takhle z tykhle neurčitě napsaných vět se vykládá dost špatně. Neee že nemumí tři jazyky a není bakalář? Nebo co jsi tím chtěl říct?
No, zjevně mám pravdu, protože jsi k věci vůbec neodpověděl, což dělaj lidi v situaci, kdy prostě odpověď nemaj, takže ví, že nemaj pravdu. Ale nepřiznaj to. Nechovej se jako pako.
jak rika guru: Nejkrasnejsi na lezeni je, ze je to uplne zbytecny sport :-) kdyz posunes lidske hranice tak to nejakou hodnotu ma. se zeptej Bolta co ma/mel z toho ze se zlepsil o 0.01s/100m (obrazne)
Ber to tak, že tohle je lezeckej web a to, že z takového výkonu někdo "učurává" jak píšeš, je normální. Ty emoce sem patří, nevím kdy jindy by měly být. Před Adamem se sklání celý lezecký svět.
PS: dle mého nejen ten lezecký
A Ty víš, že má Adam v životě "jen lezení a lezení a zase jen lezení" nebo si to jen myslíš?
Z toho mála co o tomto čtyřiadvacetiletém borci vím, bych řekl že:
1) lezení pro něj představuje se vším všudy to, co by se dalo očekávat od kohokoli, kdo se nachází na absolutní špičce ve svém oboru, ať už se jedná o sport nebo cokoli jiného;
a
2) s ohledem na pod 1) má ve svém životě dost věcí na to, aby nemusel mít pocit, že mu jinde ujíždí vlak.
Takže se nabízí otázka: co tě vede k tomu si tohle o někom úspěšném myslet? Jen řečnická, samozřejmě, protože po pravdě si myslím, že tady nikoho nezajímáš a tvůj názor je jen typicky českou reakcí na něčí úspěch.
A kdo říká že bych něco chtěl?
To spíš ty bys měl chtít potvrdit svá slova, abys nevypadal jen jako malej českej člověk, kterej neodpouští úspěch a ještě to komentuje tak, že při tom nevypadá zrovna chytře. Nuda.
Zajímavé ale je, že máš potřebu na tak hloupý příspěvěk reagovat :-) Jak vidíš, nejsem to já, kdo by měl cokoliv dokazovat. Proč bych měl to, co jsem napsal, dokazovat? Vždyť to dokazuje přímo sám AO. Jestli chceš tvrdit, že má slova nejsou pravdivá, napiš nám nějaký počin AO, nebo nějakou jeho aktivitu, která není spojená s lezením. Jaké jiné aktivity nebo zábavu AO má? Jestli ono to není to samé, jako Garnbret. "Co děláš? Lezu. A jindy? Lezu. Ok. A když máš chvíli a chceš si odpočinout nebo zrelaxovat, co jdeš dělat? Jdu si zalézt. Od kdy lezeš? Odjakživa. A co chceš dělat v budoucnu? Lézt." K výsledkům v lezení to asi vede, tak proč ne. Ale za normální a obdivuhodné a jako vzor pro děti a mládež to rozhodně nepovažuji.
Jen bych dodal že se Adam mezi tím lezením naučil několik jazyků, ve kterých se domluví a je schopný dělat přednášky. Co vím tak italsky, španělsky, anglicky. To by se jako vzor pro děti použít možná dalo :-)
cit: "Jestli chceš tvrdit, že má slova nejsou pravdivá..."
Ty jsi ten, kdo něco od začátku tvrdí, ty dokazuj. Já uvedl argumenty hned na začátku.
Buď AO neznáš a nemůžeš tvrdit to co tvrdíš (moc konkrétně toho vlastně netvrdíš, ale to už jsme si řekli...).
Nebo ho fakt dobře znáš (pochybuju, ale kdo ví) a máš potřebu to tady takhle bulvárně, navíc anonymně, propírat.
Tak nebo tak, tvůj příspěvek zkrátka podstatně víc vypovídá o tobě než o tom, o čem by rád byl. Ani mi tě neni líto. A tu nudu co jsem psal minule beru zpět, musim totiž upřímně přiznat, že mě začíná bavit tě sledovat. Navzdory tvé hlouposti, o které sebekriticky píšeš.
Souhlas, v podstatě všechny co jsem se namáhal použít. Ale jsou to konkrétní tvrzení o tom, jak na mě (a když se koukneš výš, tak nejen na mě) působí něčí výstupy tady a teď, na rozdíl od jeho tvrzení typu "Ostatně jako celý dosavadní Ondrův život."
Btw: Klidně vstupuj (ale dej si prosím nějakou iniciálu jako podpis, ať v tom neni bordel).
Ty jo, co vsechno hlava nevymysli. Takovy komentare tu skoro nebyvaji, je skoda si je umele vyrabet v hlave ci si v hlave mnohonasobne zvelicovat jejich zastoupeni.
Gratulace Ondřeji, včera jsem dal čistě svojí první cestu za 7a, měl jsem asi podobnou radost jako ty na čtvrtý pokus 28m plotna. Trošku jsme to oslavili a po dnešním otevření očí otevřu lezce a ty hlásíš taky svůj nový limit
No a hlavně aby nás ostatní motivoval k posunu,mě osobně už asi ujel vlak na 9c jelikož je mi 26 a lezu tři roky čistě jen v rakousku bezpečný cesty. domácí písek jsem ještě ani nezkusil
jo to jsou jen nejaky kraviny co nikdo neleze, a povetsinou to prvovystupci nejako osirali a ted se nedaj lizt. Musis koukat po vykruhovanych obilenych sportovkach, tam je jisteni super
Strašně by mě zajímalo, jak se na to budou dívat, nebo jak to budou lízt jiní. Kdy to někdo další pošle, co řekne na klasu... Cesta je to dost specifická, podle toho, co říká Adam.
Adame, moc gratuluju. Anglicky bych rekl "i love this guy". Ne opravdu jsi pro me velkou inspiraci. Neskutecnej dric, usmevavej a pohodovej typek, co drti to nejlepsi co je a predava vse co vi dal a dal jinym. Toho si moc vazim a mam vzdy neskutecnou radost, kdyz se nekde mihnes a totalne to rozsekas. Fandim ti na cely care. Mej se fajn,uzivej zivota a at to dal leze.
Já bych anglicky řekl I like this guy. I love this guy bych vyhradil pro homosexuály, nevím, možná je to tvůj případ. Nějak se v angličtině ztrácí význam slova love častěji než v češtině.
Tos špatně pochopil. Já neříkám, že to anglicky mluvící nepoužívají, naopak vím, že to používají běžně, což jsem taky řekl tím "Nějak se v angličtině ztrácí význam slova love častěji než v češtině."
Já jen chtěl říct, že je podle mě na místě říct třeba "I like this guy".
Ajto s velkou pravdepodobnosti mimo jine reagoval prave na tu vetu, kterou cituji a ktera neni pravdiva. Stejne tak jak tvoje naucne anglicke okenko o love.
Eros, storge, agape, mania, filia...pokud ti to nic neříká, použij google, budeš chytřejší a nebudeš psát blbosti.
Áno, některá slova mají opravdu mnoho významů, nejen v angličtině.
Diskuze na lezci nikdy nezklame. Jak je mozne ze pod stejnou zpravou na ukclimbing.com je slusnejsi, obdivnejsi a zajimavejsi? Ze Adam jenom leze? Proto je tak dobrej. Neni dobrej, je nejlepsi. Ze Bc ma spousta lidi? Ano, ale prave jeden clovek na planete ma Bc a 9c, Adam. Ze z nej ucuravame? Samozrejme, protoze tohle je lezec.cz a protoze naprosta vetsina z nas nikdy nezopakuje ani 7c, natoz aby vytvorili 9c.
Jen mne v souvislosti s Adamovým výkonem nemůže nepřijít na mysl jedna věc. Totiž jsou místa v Indii, asi nejen tam, kde po zvládnutí určité jógové techniky dosáhne člověk (v těchto našich západních měřítkách) mnohem vyšších výkonů. Já jsem tam viděl své a je to fyzikálně neuvěřitelné. Když jsem se pídil po know how "jógy" odhmotnění fyzického těla, zjistil jsem, že existuje jakási "šástra" - písmo, kde je tato technika známá tisíce let a předává se generaci po generaci. A my na západě žasneme, když někdo udělá shyb na jednom prstu :-) Možná to by nakonec mohlo být v západním světě klíčem pro další progres v jakémkoliv sportovním odvětví :-) Když současný jogín odnese, tak dobře dvoumetrákový balvan, holýma rukama...?? Kdo nevěří, ať tam běží :-) Gratulace Adamovi!
problem je v tom, že když se tyhle "tajemství" porovnávají s naším tupým západem, tak to dopadá zajímavě - mistrovství v sumo vyhraje čech, šamani z džungle chtějí západní léky protože pomáhají proti duchům z džungle, v zápase šaolin proti MMA vyhraje MMA a tak dále ...
No jo, Indie, tam je vsechno mozne. Proto je to take ve vsem svetovy leader. Proc taky myslis, ze Adam se Sharmou kazdy rok jezdi natajnacku do Indie? Skryte am likviduji vsechny mistni prelezce 19c-cek.
Jinak je zajimave s jakou vervou konatele tebou jmenovanych zazraku odmitaji sve divy provadet pred kritickym objektivnim dohledem. A to jim vedecka obec byla a steje vice nez otevrena.
Mimochodem i v nasich koncinach jsou konatele takovych divu. Jen se nazyvaji jinak a i jejich konani ma trochu jiny cil. Kazdopadne vira hory prenasi a cokoliv, co viru podpori muze byt v jistych situacich dulezite, obzvlast v duchovne zalozenych koncinach.
Hele já s tebou souhlasím. Když jsme byl v Indii, tak jsem tam na tržišti viděl takového dědu zvednout na penisu šurt těžký cca 6-7 kg. Přišel, vyhrnul, zvednul, vybral rupky a šel dál. Zíral jsem.