Živě jsme začali diskutovat o možných variantách sportovního lezení v ČR.
My jsme přesvědčeni o tom, že sportovní lezení je tak obrovský segment, že si zasluhuje vlastní demokratické řízení a jasnou koncepci. Od začátku nesouhlasíme s tím, že pouze jeden volený člověk má pravomoc rozhodovat o celkové koncepci sportovního lezení v ČR. Navíc tento volený člověk nevychází z volby segmentů sportovního lezení, ale z volby výkonného výboru, který je sestavený z kombinace lidí zastupujících horo svět a sportovní svět.
Slovní spojení “sportovní lezení” je neustále matoucí pro většinu lezecké veřejnosti a definicí tohoto slovního spojení budiž vše to, co zastupuje mezinárodní asociace IFSC. Možná je lepší slovo indoor nebo překližka namísto sportovní, ale o slovíčkaření v tuto chvíli opravdu nejde.
My jsme od začátku tvrdili, že se sami chceme ve všem zorientovat a že se pokusíme zmapovat reálnost možných kroků, které by vedly buď k odtržení od ČHS a vytvoření nového svazu, anebo k nalezení autonomie uvnitř ČHS.
U obou variant se mělo jednat o demokraticky řízenou věc, kde rozhodují volení zastupitelé segmentů sportovního lezení. Naprosto nesmyslné jsou diskuse, které nás očerňují tím, že chceme vše ovládnout a vytřískat z toho strašný balík peněz.
Uvědomujeme si, že tomuto názoru dost pomohlo to, že jsme představili náš spolek, který má ambice stát se variantou jedna nebo dvě, a to, jaké stanovy má. Důrazně jsme ale vždy říkali, že POKUD by se tak mělo stát, tak je nutná změna stanov a nastavení principů demokracie. Je naprosto nesmyslné po nás chtít u stávajícího spolku momentální změnu stanov, protože spolek byl primárně založený pro jiný účel a při pokračování aktivit, které vykonává, jsou stanovy dostačující. Změna stanov by měla probíhat v souladu širší diskuse a pouze tehdy, nastane-li některá z výše uvedených variant.
Tématem se také neustále stává náš email na IFSC. Ano, poslali jsme ho před jednáním s VV, ale není to tak, jak se opět účelově v diskusích snaží jakýsi anonym podsunout, a sice, že jsme se tímto jednáním snažili obejít VV. Chtěli jsme zjistit fakta o podmínce k vstupu do IFSC přímo u zdroje. To samé platilo o MŠMT.
Diskutovali jsme a mapovali dvě možnosti. Odtržení od ČHS, anebo vytvoření autonomie uvnitř ČHS. Ve všech třech článcích jsme o obou variantách psali, ale řada lidí si nás zaškatulkovala pouze k variantě odtržení a této škatulky se drží zuby nehty.
Rozjeli jsme se na čtyři diskusní místa (Brno, Ostrava, Praha a Tábor), kde došlo u řady lidí k velkému překvapení, že namísto odtržení diskutujeme především autonomii uvnitř ČHS. Takto jsme vedli desítky osobních rozhovorů se zástupci závodníků, pořadatelů, stavěčů, oddílů, rodičů atd.
Došli jsme k jednoznačnému přesvědčení, že změny v řízení sportovního lezení jsou potřebné a žádané. Není to výplod pouze naší fantazie, jak se snaží VV stále argumentovat a podsouvat. Několikrát jsme byli na konzultacích na MŠMT a vyšlo najevo, že dobrým způsobem, jak zajistit autonomii uvnitř hlavního spolku, je vytvořit pobočný spolek sportovního lezení.
Poslední jednání s VV jsme vedli 12.3.2018 a jednalo se o bezmála 5 hodin. Představili jsme, k čemu jsme dospěli, a jasně deklarovali, že neusilujeme o odtržení od ČHS.
Prezentovali jsme, že chceme změnu ve volbě lidí zastupujících sportovní lezení, a to formou zapojení rad jednotlivých segmentů a ideálně vytvoření pobočného spolku sportovního lezení. Dále jsme informovali, že právě kontaktujeme vybrané předsedy oddílů a prezentujeme jim naše stanovisko.
Přesto všechno ze strany VV vyšel email k předsedům, který naprosto popírá vše, co jsme na schůzce říkali...
Náš závěr téměř půlroční práce je, že k autonomii sportovního lezení uvnitř ČHS může dojít dvojím způsobem.
1) Vytvoření pobočného spolku sportovního lezení
2) Volbou lidí do komise soutěžního/sportovního lezení
V obou případech se jedná o podobný princip volby zastupujících lidí.
Sportovní lezení je podle nás rozdělené na tyto základní segmenty:
Oddíl
Trenér
Závodník (rodič)
Stavěč
Pořadatel
Každý segment má mít svojí zastupující radu a tato rada si zvolí svého zástupce. Zástupci segmentů pak společně tvoří koncepci sportovního lezení v ČR. Tento model je podle nás demokratický a především koncepční.
Je zřejmé, že v obou případech se jedná o velkou změnu, o které musí rozhodnout valná hromada. Uvědomujeme si, že pro oba případy je nutné vydefinovat ještě spoustu dalších věcí. Proto navrhujeme vytvořit pracovní skupinu ze segmentů sportovního lezení, která bude mít za úkol výše uvedené body rozpracovat a vyhodnotit. K vyhodnocení je samozřejmě nutná i znalost položek administrativy a toku financí z MŠMT.
Pracovní skupina připraví relevantní podklady k jednání a návrhy na příští valnou hromadu.
Výkonný výbor a sekretariát budou pracovní skupině poskytovat součinnost.
Návrhy a dotazy na VH 2018, které zřejmě nepůjdou v uvedeném pořadí.
1) Návrh na VH č.1:
Téma: Prosazení změn v koncepci sportovního lezení v rámci ČHS a změna v procesu volby lidí, kteří vedou sportovní lezení.
Za tím účelem navrhujeme, aby byla ustanovena pracovní komise, která by byla složena ze zástupců jednotlivých segmentů sportovního lezení (oddílů, trenérů, závodníků (rodič), stavěčů a pořadatelů), ze zástupce současné komise soutěžního lezení a zástupce výkonného výboru ČHS. Cílem pracovní skupiny by bylo společným úsilím vytvořit koncepci sportovního lezení v rámci ČHS a v souladu s touto koncepcí navrhnout nové znění stanov, které by bylo předloženo na další valné hromadě ČHS.
Navrhujeme, aby valná hromada přijala toto usnesení:
Zřizuje se pracovní skupina, která bude složena ze zástupců jednotlivých segmentů sportovního lezení (trenéři, kluby, pořadatelé závodů, repre, mládež), zástupce komise soutěžního lezení a zástupce výkonného výboru ČHS, kdy tito zástupci budou vybráni členy vyjmenovaných skupin a orgánů. Cílem pracovní skupiny je vytvoření koncepce sportovního lezení v rámci ČHS a v souladu s touto koncepcí případně navrhnout nové znění stanov.
2) Návrh na VH č.2
Téma: Odebrání hlasovacího práva členům do 18 let a s tím související změna hodnoty hlasů spolků.
Výkonný výbor navrhuje novelu stanov, podle které mají mít právo hlasovat, činit návrhy a volit na valné hromadě pouze členové starší 18 let. Nový čl. V, odst. 4 má znít takto:
„Právo hlasovat na valné hromadě, činit návrhy, volit a být volen mají členové starší 18 let. Zástupce člena mladšího 18 let má pouze takové práva, jaká náleží členovi mladšímu 18 let.
Je pravda, že omezení hlasovacího práva věkem bývá obvyklé, ale pouze v případě práva volebního (tj. volit a být volen do orgánů spolku).
Odebrat osobám mladším 18 let hlasovací práva a tedy i práva účastnit se na valné hromadě a tím i práva účastnit se na spolkové činnosti a na tvorbě vůle spolku, je nepřípustný zásah do osobních členských práv.
Stanovy ČHS ve svém čl. VII. odst. 1 stanoví, že valnou hromadu tvoří společné zasedání členů ČHS s hlasovacím právem, z čehož vyplývá, že dle návrhu novely stanov se osoby mladší 18 let nebudou moci ani valné hromady účastnit. Ust. § 251 občanského zákoníku však stanoví, že každý člen je oprávněn se zasedání valné hromady účastnit. Navrhovaná změna stanov je tak nezákonná a napadnutelná u soudu.
Počet členů do 18 let vyjadřuje sílu oddílů, mládežnický oddíl (spolek) nemůže ztratit hlasovací sílu za své členy. Spolek, který má například 100 dětí, nemůže mít hlasovací hodnotu stejnou jako dva individuálové. Díky spolku s dětmi svaz čerpá násobně více financí než na dva individuály.
Navrhujeme, aby právo volby spolku s dětmi do 18 let řešila pracovní skupina:
Pracovní skupina připraví bodový klíč reflektující velikost mládežnického spolku. Návrh bude předložen na příští VH.
3) Dotaz na VH
Téma: Možnost vícenásobného členství fyzických osob ve spolcích, které jsou členy ČHS.
Výkonný výbor navrhuje doplnit ustanovení, ve kterém bude jednoznačně vyjádřeno, že člen – fyzická osoba, může mít v ČHS jen jedno členství. Nemožnost vícenásobného členství nebo souběhu různých druhů členství u jedné fyzické osoby lze odvodit i ze současného znění stanov a ze způsobu evidence členů, explicitní vyjádření je navrženo kvůli přesnosti a zamezení případným pochybnostem.
Čl. III, nový odst. 4 má znít takto:
„Fyzická osoba, která je členem ČHS, může mít pouze jeden druh členství (člen A, nebo evidovaný člen, nebo člen B). Není možný souběh různých druhů členství ani několikanásobné členství stejného druhu u jedné fyzické osoby.“
Podle dosavadního znění čl. III, odst. 4 však zároveň platí, že evidované členství vzniká automaticky na základě členství fyzické osoby v evidovaném spolku.
Proto se ptáme, zda bude možné, aby jedna fyzická osoba (člen ČHS), mohla být členem více spolků, které jsou v ČHS.
Souběžné členství určité osoby ve více spolcích nemůže být totiž vyloučeno, neboť právo svobodně se sdružovat je ústavně garantované.
Mimo výše uvedená témata by pracovní skupina řešila také otázku zrušení evidovaného členství a připravila návrh, který bude předložen na příští VH.
Navrhujeme zrušit evidované členství a tím zamezit zbytečnému úniku financí získávaných z členských příspěvků. Evidované členství je účelový krok pro umělé zvýšení počtu dětí v ČHS z důvodu čerpání dotací na MŠMT.