LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Více odvahy, méně železa!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140170 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
Boulder bar Točna - Jihlava
Horská chata XL - Mariánská
RadOTTín - Praha 5 - Radotín

Prodejny
Rock Point - Chodov - Praha 4
Rock Point Hradec Králové - Hradec Králové
HUDYsport - Mladá Boleslav

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Tam, kde je to ještě divoký I.část

Morálovky, ‘podlahy‘ a pivo za 60 centů v České republice

Musíme vypadnout z téhle hospody. Je 10 dopoledne a vypadá to, že se Češi rozhodli řádně namazat ještě před tím, než polezem.

  John Dickey, Brittany A. Griffith (alias BAG) a já jsme už týden v oblasti pískovcových věží Adršpachu ve východních Čechách v České Republice. Adršpach, vzdálený asi tři hodiny od Prahy, je fantastickou krajinou s více než 1600 pískovcovými vežemi a my jsme se tu dosud nesetkali s cestou, která by nebyla strašidelným festivalem, při kterém si nenaděláte do kalhot. Každá cesta na každé věži má hodnocení R nebo X (pozn.překl. - v USA se k obtížnosti cesty přidává někdy i hodnocení její nebezpečnosti: R – hrozí vám dlouhý pád s možnými vážnými zdravotními následky, X – po pádu vás čeká pouze odchod do věčných lovišť).
  Zatímco zbytek lezeckého světa využívá technologie k tomu, aby se lezlo bezpečněji a aby se lezly težší cesty, lezci tady obdivuhodně ustrnuli na etických pravidlech z dob Železné Opony. Maglajz je zakázán stejně jako frendy, vklíněnce a skoby. K jištění se používají kusy lan a šňůr o šířce 2 až 11 mm a ty se vkládají do děr nebo se z nich vážou uzly a ty se podobně jako vklíněnce dávají do spár. Sada smyček a uzlů - to je vše, co máte. Pokud máte štěstí, tak se při stěnovém lezení dostanete k zrezivělým starým kruhům velikosti středověkého dveřního klepadla (samozřejmě jsou osazeny při prvovýstupu odspodu), přičemž vzdálenost mezi nimi je 4,5 m a více a tak vám obvykle hrozí devíti až dvánáctimetrové těžké pády.
  My tři jsme věděli, do čeho jdem – přilákala nás sem adršpašská Opičí pěst (pozn.překl. – v originále hairball rep). Při letu sem jsme měli závrať a stres z představy přívalu dlouhých nejištěných pasáží bez stopy magnézia a při pomyšlení na špatný vtip o používání uzlů k jištění. Po uplynutí jednoho týdne dospěla i naše naivita – Adršpach je bezpochyby absolutně nejděsivější lezení, s jakým kdokoli z nás měl co do činění.
  Teď po nás Češi chtějí, abychom tvrdě chlastali, než se pokusíme o výstup na jednu z nejimpozantnějších místních věží, na 120 m vysokého Starostu.
    Uběhla už polovina dopoledne a Miroslav, místní lezec, který se laskavě ujal našeho vedení na zmiňovanou věž, mezi usrkáváním česnekové polévky střídavě popíjí kávu a plzeňské. Tomáš, další místní lezec, který mluví anglicky a stal se ústředním překladatelem celé naší skupiny a který má po včerejším heavy metalovém koncertě sedmi kapel, který se protáhl až do rána, těžkou kocovinu, také nasává pivos a polévku. Avšak nikdo nemůže soupeřit s Mockem, který vynechal polévku a naházel do sebe dva půllitry během 15 minut.
  “Tak takhle si dodávají odvahu k lezení těch děsivých cest,” říká Dickey, yosemitský starousedlík a špičkový fotograf, který zažil v táboře Camp 4 řadu chlastaček před lezením (pozn.překl. – Camp 4 je kultovní lezecký tábor v Yosemitech, místo, kde se zrodilo moderní volné lezení).
    “Jasně, dyť jsou ožralý!” přizvukuje BAG. Největší strach má při pomyšlení na pád až na podlahu a případné zlomení pravé nohy, jejíž vyléčení po pádu při boulderingu trvalo s pomocí platinové destičky a dvanácti šroubů skoro rok. Ani se neptáme, kde je nemocnice; nechceme to vědět.
  Ranní pivko dobře známe, Dickey, BAG a já si svědomitě objednáváme pivos a doufáme, že tyhle vypijem a vypadneme dokud se věci nedostanou mimo kontrolu.
  Žbluňk, žbluňk – barman postavil dva panáky před Mocka, který si rozjařeně mne ruce a posouvá jeden přede mne.
  Je to slivovice, čirá švestková pálenka, která vám odstraní zubní sklovinu. Pivo nebo dvě po ránu? Jasně. Ale slivovici? To ne.
  Pantomimicky Mockovi naznačuju, že když budu pít tuhle českou kořalku, nebudu schopný ani vstát ze židle, natožpak lézt.
  Nikterak dojmutý 55ti letý Mocek, který vylezl na zhruba 500 místních věží asi 1500 cestami,  do sebe lehce háže oba panáky a objednává si další půllitr a panák slivovice. Poté, co do sebe háže třetí, začíná drmolit česky, poplácává si pravou nohu, pak levou nohu a nakonec se čapne oběma rukama v rozkroku a hluboce se při tom chechtá.
  “Mocek říká, že proto, že je lezení v České Republice tak nebezpečné, musíte vždycky vypít panáky tři,” vysvětluje obrýlený Tomáš. “Jeden do pravé nohy, jeden do levé nohy, to kvůli rovnováze. A jeden navíc do koulí.”

překládá Jan Hajduch, za případné připomínky k překladu některých překladatelských oříšků předem děkuji

Jonathan Thesenga   [úpravy] 18:41 18.07.2005Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 tož to jo21:04:32 18.07.2005
Nechápu z čeho jsou tak udivení. Takoví krásný lezení a oni se ho bojej. Článek na úrovni.
Michalodpovědět 
 Re: tož to jo03:17:03 01.08.2005
no me ten clanek nejak super nepripada. uz rudy nadpis clanku v napodobenine azbuky ukazuje jak nas autor clanku zarazuje. bezny amik si z neho udela obrazek o cesich jako o bande tupcu, co se dukladne naleje pred kazdym lezenim. pouziti uzlu jako jisteni neni vysvetleno jako nutnost pro zachovani krehkych piskovcovych skal, ale jako zaostalost cechu, kteri si nemuzou dovolit nic lepsiho. ziju ted v boulderu v coloradu a ted jen chodim a vysvetluju svym lezeckym kamosum, ze ten clanek nereprezentuje soucasny lezeni v cechach a ze jsem se docela zastydel, kdyz sem si ho precetl.
Tomasodpovědět 
  Re: tož to jo13:06:05 10.08.2005
Podivne. To co bylo zatim zde na lezci, ale prezentuje a je soucasne lezeni na piskovcich v cechach :-) A doufejme, ze se to hned tak nezmeni na vapno :-)
odpovědět 

 Copyright?21:39:58 18.07.2005
Preklad je zatim pekny, ale ma to jeden hacek:"No part of this publication may be reproduced without written permission from the publisher." in Rock and Ice, page 17, Issue 144, September 2005

PS: Vzhledem k tomu, ze autor prekladu sam v predeslem clanku napsal pred par dny, ze casopis prave obdrzel do schranky, zajimalo by nas jestli uz stihnul dostat pisemny souhlas k prekladu a publikovani. 
NAtalie a Mysakodpovědět 
 Re: Copyright?22:16:41 18.07.2005
Hmm, ňáký chytrý, běžte prudit jinam. Šlo by na upozornit autora v klidu a ne hned z něj dělat debila nebo zločince.
Prudičodpovědět 
  Re: Copyright?22:30:31 18.07.2005
Prudici, my jej jen upozornujeme. Debila a zlocince z nej mozna svymi slovy delas ty, my ne. Bohuzel jsme mu to nestihli napsat k prvnimu clanku.
NAtalieodpovědět 
   Re: Copyright?22:47:20 18.07.2005
No vony ani ty kopie z ČTK, Novinek, IDNESu a podobně tady na Lezci zřejmě nejsou právně úplně v pořádku... Vono se na internetu tak dobře a lehce kopíruje...
Kuba Turekodpovědět 
   Re: Copyright?08:02:21 19.07.2005
Dle prislusnych zakonu je kopirovani zakazano, mozne je pouze citovat nektere pasaze. Na druhe strane verim, ze autor bude spise rad, ze se o jeho clanek nekdo zajima. Clanek zadne zavazne, nebo dokonce prevratne informace nenabizi.
dabodpovědět 
    Re: Copyright?12:50:33 19.07.2005
to ale nemění podstatu věci!
odpovědět 
     Re: Copyright?15:01:06 19.07.2005
Ovsem vychazi to z bezne praxe. Protoze je uveden zdroj, navic se casopisu fakticky dela reklama.
dabodpovědět 
 Re: Copyright?22:36:06 18.07.2005
Souhlasím s tebou, Jonathan se měl skutečně zeptat, když chtěl něco publikovat o lezení na našich pískovcích:).
 jirkasodpovědět 
 Re: Copyright?02:10:07 19.07.2005
No, napsal jsem do redakce a zatim zadna odpoved. Myslim ale, ze prudit nebudou. Nesmi se publikovat hlavne fotky apod. No, uvidime, snad to nezamitnou :-)
Honzaodpovědět 
  Re: Copyright?15:39:04 19.07.2005
Souhlasim Honzo. Navic Tvuj clanek (preklad) muze byt povazovan za citaci originalu, takze se nejedna o zadne poruseni autorskych prav.
Ale sam to znas: "Kdo chce psa biti, hul si vzdy najde".
Tlustochodpovědět 
  Honzovi22:21:43 27.07.2005
Moc hezký překlad!
Janaodpovědět 

 Líbí se mi překlad22:43:07 18.07.2005
Jestli budou psát tak dobrý články tak si Rockandici objednám.
 jirkasodpovědět 

 Iron Curtain23:32:00 18.07.2005
Bezva preklad! Jeste by jsi mohl Honzo pridat originalni titulni stranku. Design je bezpochyby prevzaty z nejakeho plakatu k VRSR. Text stylizovany do azbuky. Uplne jsem se lekl, ze je to rusky :) Pro Rock&Ice zelezna opona jeste nepadla. I kdyz, maji vlastne pravdu. V Adru opona drzi docela pevne.

Tom.
odpovědět 
 Re: Iron Curtain02:11:41 19.07.2005
článek dobrej!!! pokračovat!!! :) aneb děkuju...
jeden germánskejodpovědět 
  Re: Iron Curtain08:55:58 19.07.2005
No akorat moc neverim tomu ze by pred lezenim opravdu tak chlastali....asi 4 piva a tri panaky slivovice je rekl bych uz pomerne dost...
Hanzodpovědět 
   Re: Iron Curtain09:18:40 19.07.2005
Naopak v nasávání budou určitě ještě pokračovat. Další díl překladu se bude stále odehrávat v restauračním zařízení ve třetím díle se možná začne už lézt. :-)
Staníkodpovědět 

 Incredible!09:48:08 19.07.2005
It's actually incredible. There is no place for alky (or even drug like  'slivovice') in climbing sport. Or , at least it should be so!  And what about the message for young generation? Mocek is asshole funk.
Kerim Nisud Ocal, U.S.A.odpovědět 
 Re: Incredible!10:40:04 19.07.2005
The maeesage for young generation is: "The way how you can drink is the way how you can climb".
There is´nt another way how to accept a big pressure of specific rools and condition of climbing in Adrspach.
Crackerodpovědět 
 Re: Incredible! O autorovi15:21:53 21.07.2005
what about je oblíbený čechismus a Amík by taky před asshole dal člen minimálně neurčitý, a tak autor je Američan z Vysočan, soudruh abstinent by měl vědět, že Mocek je bourák a jeho cesty v Ádru super ...
Sherlockodpovědět 
  Re:16:19:36 21.07.2005
odhaleny soudruh abstinent je z vesnice! a co vim tak cleny vubec neumi:( (please read the author's name in backward ordering)
l.odpovědět 
 Re: Incredible!22:18:34 27.07.2005
Have you done your five prayers yet today?
Janaodpovědět 

 řepka olejka a věžní hodiny10:44:16 19.07.2005
Článek je napsán s jistým vtipem, ale přesto mi připadá poněkud povrchní a bulvární a informace v něm obsažené nelze brát příliš vážně. Vážně je snad neberou ani sami autoři. Připomíná asi 14 dnů starou zprávu o tom, jak nás Čechy vnímají v cizině: „Chudý venkovský lid, který pěstuje žlutou řepku, vymačkává z ní olej a tím olejem maže věžní hodiny“ (trochu upraveno, ale i v originále - tj. v novinovém znění - je to docela poetické). Mám pocit, že takový článek vznikne tak, že autoři si nahrnou do hlavy určitá klišé (o Tramtárii), pobytem na místě (v Tramtárii) se v nich utvrdí a výsledek pak doma prezentují. Ale třeba jsou to good guys, dělají si srandu a text je jen kořeněnou omáčkou k pěkným fotkám. Článek má jisté ideologické spříznění s filmem Jump, který je ovšem znamenité umělecké dílo  (ale „domorodí“ poradci byli stejní nebo podobní). 
Obdobné články jako tento, doplněné kvalitními fotografiemi, třeba od Karla Vlčka, se psaly již více než před 20ti lety (tuším Climber? 1983?, fotka s Muší spárou). Tenkrát ale reálně fungovala  železná opona, dostat se sem nebylo úplně snadné.
Některé citace:
1) …a my jsme se tu dosud nesetkaly(i) s cestou, která by nebyla strašidelným festivalem, při kterém si nenaděláte do kalhot.
…Adršpach je bezpochyby absolutně nejděsivější lezení, s jakým kdokoli z nás měl co do činění.
(No, jako začátečník před mnoha lety jsem měl z ádru podobný pocit, ale že by ho měli i zkušení lezci vyškolení v Yosemitech či jiných US oblastech tradičního lezení?)
2) Zatímco zbytek lezeckého světa využívá technologie k tomu, aby se lezlo bezpečněji a aby se lezly težší cesty, lezci tady obdivuhodně ustrnuli na etických pravidlech z dob Železné Opony.
(Obtížnost se zatím rok od roku zvyšuje ve všech oblastech, Ádr nevyjímaje. Bezpečnost je trochu v rozporu s pravidly, které přirozeně vytvořili „otcové zakladatelé“  volného lezení,  k nimž patří třeba Perry Oliver Smith nebo Royal Robbins. S železnou oponou to nemá co do činění. Tlaky na dojištění  ale všude zesilují, i když se to klasikům - mezi něž se řadím - nemusí líbit)
3) Pokud máte štěstí, tak se při stěnovém lezení dostanete k zrezivělým starým kruhům velikosti středověkého dveřního klepadla (samozřejmě jsou osazeny při prvovýstupu odspodu), přičemž vzdálenost mezi nimi je 4,5 m a více a tak vám obvykle hrozí devíti až dvánáctimetrové těžké pády.
(Autoři museli vidět že kruhy jsou většinou bytelné a i když vzdálenost bývá často větší než 4.5m a pády opravdu hrozí, na druhé straně, zřítit se z  rajbuňku, kde mezi nýty je třeba 10m, nebo vyletět z hladkého komína či spáry do nejistého frendu se vám může lehce přihodit i v US)
4) Teď po nás Češi chtějí, abychom tvrdě chlastali, než se pokusíme o výstup na jednu z nejimpozantnějších místních věží, na 120 m vysokého Starostu.
(Na takovou vejšku je nutno se řádně posilnit, ale možná to bylo obráceně, posilněnému autorovi se jevila věž skoro 3x vyšší než ve skutečnosti, tipnul bych tak vrchol-turistická cesta max. 45m)
5) Pantomimicky Mockovi naznačuju, že když budu pít tuhle českou kořalku, nebudu schopný ani vstát ze židle, natožpak lézt.
  Nikterak dojmutý 55ti letý Mocek, který vylezl na zhruba 500 místních věží asi 1500 cestami,  do sebe lehce háže oba panáky a objednává si další půllitr a panák slivovice. Poté, co do sebe háže třetí, začíná drmolit česky, poplácává si pravou nohu, pak levou nohu a nakonec se čapne oběma rukama v rozkroku a hluboce se při tom chechtá.
  “Mocek říká, že proto, že je lezení v České Republice tak nebezpečné, musíte vždycky vypít panáky tři,” vysvětluje obrýlený Tomáš. “Jeden do pravé nohy, jeden do levé nohy, to kvůli rovnováze. A jeden navíc do koulí.
(Tady opravdu nedoporučuji mistra PM napodobovat a když, tak až po lezeckém výkonu. To si mohou dovolit jen nemnozí mezi námi, pokorně přiznávám, že mezi ně nepatřím).

I když je to jen první část článku a nevím kolik jich ještě je, zdá se, že jeho účelem bylo pouze více či méně pobavit. Proč ne.
Ale má i jistou dezinformační  „hodnotu“. Jestli je to dobře nebo špatně, posuďte sami.


ivošodpovědět 

 nic moc, dost zavádějící11:39:32 19.07.2005
No to se Tessenga moc nepředved, ono ani ty články pro Climbing nebyly nic moc. Tohle je čirá demagogie narozdíl od článku o Labských pískovcích obecně, kde se o žádném ustrnutí nemluví, naopak- je to spíše plný obdivu. No a platina se do nohy moc nedává, myslím. Prostě bláboly.
Bobanodpovědět 

 to je přča11:42:32 19.07.2005
Je to sranda, ale je naprosto očividné že autor záměrně přehání, aby dodal článku na tragikomičnosti.
stipodpovědět 
 dedukce, indukce, implikace a konstrukce12:27:09 19.07.2005
120m-->40m, ==> 2 metalove kapely,maly pivko po ranu,panaka jenom do kuli a Mockovi je 18. Rozumim!
l.odpovědět 
  Re: dedukce, indukce, implikace a konstrukce12:44:03 19.07.2005
Ano, to je ono! 1/3 je ta správná konstanta.
iodpovědět 
   Re: dedukce, indukce, implikace a konstrukce12:48:42 19.07.2005
A nebylo to 120 stop (120 feet). Amíci maj tyhle prapodivný jednotky rádi a možná tak ani nevěděj jak vypadá metr.
odpovědět 
  Re: dedukce, indukce, implikace a konstrukce19:07:51 19.07.2005
Az na Mocka je to v poradku tomu je opravdu 55
richardodpovědět 

 bad boy Thesenga?13:59:59 19.07.2005
Nebyl nahodou Thesenga propustenej z Climbing Magazine protoze pred par lety na Silvestra vylil v narodnim parku Joshua Tree horlavinu na skalu a pak ji zapalil k nelibosti spravcu parku a ma tam ted zakazany vstup? OK, Cesi mozna chlastaj ale nelejou na skaly redidlo (i kdyz to mohlo vypadat efektne uprostred noci v Kalifornske pousti).
IvoBodpovědět 
 Re: bad boy Thesenga?14:18:48 19.07.2005
to maj z tý televize a z těch komixů...:o)), muhehe... jako já :o)... c(_)
WB
billodpovědět 

 bad boy Thesenga?14:02:36 19.07.2005
Nebyl nahodou Thesenga propustenej z Climbing Magazine protoze pred par lety na Silvestra vylil v narodnim parku Joshua Tree horlavinu na skalu a pak ji zapalil k nelibosti spravcu parku a ma tam ted zakazany vstup? OK, Cesi mozna chlastaj ale nelejou na skaly redidlo (i kdyz to mohlo vypadat efektne uprostred noci v Kalifornske pousti).
IvoBodpovědět 

 Clanek prekladam14:26:44 19.07.2005
pokud mozno co nejmene volne. Fakta zustavaji stejna - napr. vyska Starosty je uvadena 400 stop, tj. 120 m atd. Cely clanek skutecne haze na ceske piskovcove lezeni misty dosti podivne svetlo a proto jsem se rozhodl ho prelozit. Nekdo to muze brat ciste jako legraci, nekdo ne. To uz zalezi na kazdem jedinci. Me osobne to jen dokresluje tristni obraz Americanu a jejich pohledu na okolni i sebemene odlisny svet.
honzaodpovědět 
 Re: Clanek prekladam17:01:18 19.07.2005
me se ten clanek zda vpohode.. Myslim ze vetsina ctenaru ho prejde s usmevem na rtech:-) Kazdopadne se tesim na pokracovani....
kedarodpovědět 
  Re: Clanek prekladam19:02:11 19.07.2005
Jo, jasne, ze je v pohode, jen chci rict, ze proste zalezi na uhlu pohledu a nebudu se divit, kdyz nektery lezce nastve....
honzaodpovědět 
  Re: Clanek prekladam19:03:26 19.07.2005
Mam na mysli cesky lezce, ovsem ...:-)
Honzaodpovědět 
 Re: Clanek prekladam19:16:48 20.07.2005
Oni už svůj obrázek Čechů trošku nabrali z filmu "JUMP", ten tam běžel po festivalech tuším v roce 2002. Amíci se mě tenkrát hodně udiveně ptali, jestli je to pravda, nebo jestli to není jenom banda kaskadérů, co "hopsali pro kameru".
Martinaodpovědět 

 To je pěkný17:06:01 19.07.2005
Modráčku, to je opravdu pěkný, doufám že to brzo dopíšeš...no pěkný
KLIHEodpovědět 
 Adr očima Amíka19:23:21 19.07.2005
Mno, článek jsem v sice v originále nečetl.
1. Vzpoměńte si kolikrát jste v Montáně četli tuzemský článek o lezení na Kavkaze, v Rumunsku nebo i jinde. Jste si stoprocentně jistí, že my se podobnou optikou nedíváme třeba na Rusko, Čínu, Pakistán, Slovensko?
2. Američani mají v povaze přehánět. Už jenom samotné pití alkoholu pro obyčejné Amíky dost odvaz. Na druhou stranu znám osobně několik Amíků, kteří jsou víceméně znalí, relativně objektivní a dokážou pochopit a ocenit i jiné kulturní hodnoty (např. bezva lezec z Black Hills Larry Schafer a mnozí další).
3. USA je ohromná země a mluvit obecně o Američanech je jako charakterizovat obecně Evropany od Španělska po Moskvu. Pokud se autoři článku proháněli dosud po sportovních oblastech a nenavštívili Utah, Colorado nebo Jižní Dakotu s tradicionalistickými oblastmi mohou být překvapeni asi stejně jako Francouzi a Italové z Arca nebo Buoux při návštěvě Adršpachu. Sám jsem kdysi četl v Climbing o britském lezení něco podobného. Článek měl nadpis uplný magoři a popisoval dle autora děsivě nezodpovědné a nebezpečné tradicionální lezení.

Prostě je to článek z pera člověka který byl vychován ve zcela odlišné kultůře, nedokázal se podívat na pískovcové lezení objektivně a možná neměl štěstí na počasí (víc se chlastalo než lezlo?). Nerozuměl našincům a oni ne zcela rozuměli jemu. Asi chtěl vypadat zajímavěji takže si to navíc trochu upravil k naší škodě a své slávě (tak jako mnozí přispěvatelé Lezce, Montany nebo CAO News). Třeba přijedou další a dočkáme se i něčeho víceméně normálního. Naše i Německé písky by si to zasloužily.
motákodpovědět 
  Re: Adr očima Amíka20:45:59 19.07.2005
Článek mě velice,velice pobavil a vaše reakce na něj mě velice, velice nasrali !
mísaodpovědět 
   Re: Adr očima Amíka14:23:55 20.07.2005
Správně je: "...reakce nasraly"
PeSodpovědět 
  Re: Adr očima Amíka21:16:42 19.07.2005
No, jen bych rad podotknul, ze srovnavat nejak demograficky USA a Evropu nelze a to z mnoha duvodu. Hlavne se v celych USA mluvi stejnym jazykem, dale je napriklad vse vnejskove temer stejne (ve srovnani s Evropou). Americane na Zapade a Vychode jsou odlisni, to ano, ale predevsim ve svych politickych a socialnich nazorech, jinak mezi nimi nijak velke rozdily nevidim, asi jako mezi Cechem a Slovakem a i to je uz prilis. Podotykam jeste, ze pisu o bilych Americanech, kteri jsou zatim vetsinou. Americanu, kteri jsou znali a dokazou ocenit i jine kultury mnoho neznam, jsou to vzdy pouze ti, kteri vlastni pas a navstivili alespon jednu zem mimo USA a takovych je statisticky asi jen 30 procent, zbytek nema ani pas. To jen par fakt k tvemu prispevku
petrodpovědět 

 Překlad z ANJ07:08:04 20.07.2005
Čaute lidi,potřeboval bych trošku Vašich úžasných anglických znalostí. Jak by se dalo nejlíp přeložit: "I need a fast line and a rappelling harness." Rappelling harness nazývají jednu chvilku i "rig". Dík moc za pomoc.
Pipákodpovědět 
 Re: Překlad z ANJ10:22:04 20.07.2005
Potřebuji horkou linku a slaňovací postroj.
odpovědět 
  Re: Překlad z ANJ10:48:14 20.07.2005
pohoda článek(překlad)parádně jsem se pobavil.....realita je realita a komu se nelíbí tak snad už nebude číst další pokračování. Aby to s ním náhodou nešlehlo.Co se dá po takovém ranním výkonu ještě přelést.A maliko "nadsazení" článku není nad škodu aspoň v tom diktátorském státě, kde si ani nemůžeš pořádně vypít pivko na veřejnosti a pokochat se pohledem na babu aby tě nezažalovala.Zjistí že se někde ještě žije.....:-)
odpovědět 
   Re: Překlad z ANJ14:14:34 27.07.2005
V tom diktátorském státě tě narozdíl od nás nemůžou zavřít za to, že veřejně hládáš svý názory i když jsi magor a extrémista a narozdíl od nás tě tam nepředvede 3. ledna policejní eskorta na finančák, aby ti posléze oznámili, že sis mezi vánocema a silvestrem nepřevzal ve firmě doporučenej dopis.
pavelkodpovědět 
    Re: Překlad z ANJ04:02:05 28.07.2005
Tak to by ses divil, panacku, co tady s tebou policie muze provadet. Kuprikladu te muze beztrestne zastrelit, kdyz nemas presne podle predpisu ruce na volante pri prohlidce na ulici. Nedavno tu zmlatili k smrti kluka, kterej sel z flamu a na ulici nemel flasku predpisove v pytliku atd. Za kdejakou kravinu tu des sedet aspon na par dnu. To me pripadne ten financak uplne v pohode.
carlosodpovědět 
     Re: Překlad z ANJ09:11:19 29.07.2005
za to samý tě může policie zastřelit i v německu, stejně tak, jako tě můžou zmlátit za kdejakou kravinu v kterýkoliv zemi světa (u nás třeba za to, že jedeš na kole a máš přivázanýho psa) A pár dní vězení místo pokuty mi přijde jako výbornej výchovnej prostředek a u nás se už po tom dlouho volá. To není o demokracii. V USA platěj (stejně jako u nás) takový pravidla, jaký víceméně vyhovujou průměrnýmu občanovi, ať už jsou ty pravidla hloupý nebo ne. Narozdíl od nás je ale v US o dost větší veřejná kontrola nad tím, co se děje a čas, kterej strávíš naprosto zbytečně na úřadech, kde jim děláš pošťáka a blbce je v US nesrovnatelně menší než u nás.
pavelkodpovědět 
 Re: Překlad z ANJ12:19:07 20.07.2005
Potřebuju (fixní) lano a slaňovací úvazek. Viz http://www.navysealmuseum.com/ heritage/equipment_air.html

Překládáš 24 hodin?
odpovědět 
  Re: Překlad z ANJ12:34:55 20.07.2005
Dík za pomoc,tak jsem si to taky myslel chtěl jsem se ale ujistit.
Pipákodpovědět 
   Re: Překlad z ANJ13:22:31 20.07.2005
Ještě by sis měl ověřit, jestli ty tajný agenti náhodou neříkaj místo úvazek postroj, jako hasiči.
odpovědět 

 POKRACOVAT !!!!12:11:10 20.07.2005
Na vastní oči jsem toto několikrát viděl, fakt je to  tak.
Jinak článek super, super a super.
a d r . r o c k @ s e z n a m . c zodpovědět 

 originlal03:22:45 21.07.2005
Existuje nekde na webu original tohoto clanku?
Petrodpovědět 
 Re: original13:22:48 22.07.2005
Zkus se nějak proklikat...
http://www.rockandice.com/index1.html
martinaodpovědět 

 Skanzen21:02:56 27.07.2005
Krásně vystihli skanzen českého pískovcového lezení. Až nebudu líný tak vám přepíšu z Minihor roku, tuším 1997, zážitky a prožitky party lezců z Anglie. Budete se smát smutné pravdě. Pravdou je že sice padla železná opona, nikoliv však v českém pískovcovém lezení.
Zdendyšodpovědět 
 Re: Skanzen21:51:33 27.07.2005
To neznam. Co to bylo za lezce? Ja jsem od GB lezcu cital spise spokojene ohlasy.
jan pusodpovědět 

 Oprava článku Skanzen21:21:36 27.07.2005
Ten úžasný článek je z minihor 1987-8. Ten čas tak letí.
zdendyšodpovědět 
 Re: Oprava článku Skanzen10:24:34 29.07.2005
Nulté číslo Minihor vyšlo někdy v roce 1988 a obsahuje článek, jak se angličani pokoušeli o homoli cukru, výstup nedokončili a týden po jejich odjezdu někdo bez svolení vrcholové komise vytloukl zasazené čtyři kruhy.
Myslel jsi tohle?
Petr Jandíkodpovědět 
  Re: Oprava článku Skanzen08:09:35 03.08.2005
to s těma slivovicema se taky musim naučit :-)
slivoviceodpovědět 
  Re: Oprava článku Skanzen20:21:57 04.08.2005
Tak chlape. Ten článek se jmenuje. Czech it out. Seš tam podepsanej jako redakce nebo co. Ročník čísla 4-5 89. Nascanuj to a dej to na lezce. Myslím že by to naše mladé, rozmazlené lezce pobavilo. Komoušům se sice nepodařilo poručit větru dešti ale uklízet po nich bude několik generací. ( v lezení jsou to " pravidla pískovcového lezení ).
zdendyšodpovědět 
   Re: Oprava článku Skanzen20:41:56 04.08.2005
Pravidla pískovcového lezení nepocházejí od komoušů. jak si možná někteří zcela mylně myslí, ale od saských lezců z dob hodně předkomunistických. Na rozdíl od nás se v Sasku ale dodržují, stejně jako zvyky tradičních oblastí třeba ve Walesu a ve Skotsku (žádné nýty, jištění jen vklíněnci). Jen si přečti zprávy třeba od Zobana a dalších o tamních oblastech. Je to v podstatě totéž z druhé strany. A že by to byla rezidua komunismu?
Chce to mokrej hard na hlavu a zjistit si napřed fakta :-)
Petr Jandíkodpovědět 
    Re: Oprava článku Skanzen08:34:42 10.08.2005
To mestaci z Pruska, ne komuniste z Ruska! Zni to sice podobne... Pravidla jsou z 1913. Autor se jmenoval snad Fehrman, a vice by se jiste naslo v Dieska-Sirl knize. Genialni knize, pochopitelne!

V te dobe (1913) se komuniste nevzdalovali ze svych kavaren, hospod a bordelu a tak je jejich zasah takrka vyloucen.
jan pusodpovědět 
     Re: Oprava článku Skanzen08:47:40 10.08.2005
To neni pochopitelne reakce na Petra, ktery rika totez.
On kazdej anglan asi take nebude stejnej, ovsem bavim se predstavou. jak bych jim v jejich klasickych oblastech rekl, ze jsou zaostali, nebo je zacal s vrtackou osvobozovat z jha jejich tradice. :-)
U nas je ovsem tradice, bourat tradice. A pak v tom rozbouranym hledat "dusi naroda".
Touha po svetovosti je tez tradicni. Tradicni znak buranstvi. :-)
jan pusodpovědět 
      Re: Oprava článku Skanzen10:48:02 10.08.2005
přesně c(_)...
W"B"B
billodpovědět 
   Re: Oprava článku Skanzen00:34:32 10.08.2005
Jsi uplne vedle, chlape. Jestli mame byt v ceskem horolezectvi na neco hrdi, tak jsou to prave "zelezna" pravidla lezeni v Adru. Kdyz se na to necejtis, tak tam nelez. Je u nas spoustu jinejch (treba vapencovejch) oblasti, kde je lezeni mnohem pohodlnejsi. Miluju Adr a jenom doufam, ze ani s postupem casu se u nas nezacne objevovat vice takovych, jako jsi Ty. Navic, oni ti Amici, Anglani, a ostatni casem taky prijdou na to, ze uz zelezna opona davno spadla...
jesterodpovědět 
    Re: Oprava článku Skanzen10:34:00 10.08.2005
Ahoj pane Ještěre. Na Křižáku a v Ádru mám vylezeno cca 15 desítek atd. Lezu od roku 1984. Pískovců jsem si užil dost. Ta pravidla sice bolševici nesplodili ale zakonzervovali. Jsem rád že jsem tu dobu přežil ve zdraví a dnes dávám přednost vápnu./Jako většina tehdejších lezců / .Byla to divoká doba a lezcům nenakloněná. Ale někdy se na ten Jurský park přijedu podívat. Ze sentimentality.
Zdendyšodpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri
Confetto ... 6c+/7a Massone

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (49)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (19)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV | 2X Simond Piranha |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 352 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 310 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 280 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 278 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 250 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.