LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Horolezec nepadá.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140237 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
V 16 - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Rock Point OC Olympia - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Rozhovor se Sílvií Vidal

smallZodiak – Zvěrokruh – celoroční vztah mezi Zemí a Sluncem. 
Cyklus dvanácti znamení.
Pohyb a změna.
Život.
Zodiak je také první Sílviino několikadenní sólo v yosemitské stěně.

Sílvie, můžeš se, prosím, ohlédnout zpět za rokem 2012 a v kontextu Zodiaku rozdělit loňské lezecké pocity do dvanácti odpovědí?
Zodiak je informační pole a jeho znamení jsou vyjádřením poměru světla a tmy během roku.

1) Sílvie, který loňský měsíc byl pro tebe lezecky nejsvětlejší, nejradostnější?


Leden, těsně před odjezdem na expedici v Chile. Cítila jsem se velmi silná a s chutí postavit se tváří v tvář novému dobrodružství. Před odjezdem na expedici přišly určité pochybnosti a dilema, ale když už máš jednou jasno, že jít chceš, vše je jednodušší. Těžké je rozhodování.

Každý cyklus má začátek, vrchol a konec. V každém z nich nastávají čtyři křížové okamžiky, kdy se musí pohyb změnit. Tyto čtyři kritické chvíle jsou v Zodiaku zaznamenány jako okamžiky rovnodennosti a slunovratu.
2) V čem byl loňský rok ve skalách čtyřikrát jiný než ten předchozí?


Čtyři, nevím…
Jiné bylo to, že různá rozhodnutí ohledně expedice v Chile nezávisela na mých schopnostech něco snést, jako při jiných příležitostech, ale na okolnostech, která tentokrát byla jedna velká neznámá.
Jiné bylo také to, že jsem si tentokrát přivodila těžší zranění než kdy jindy – bylo to v důsledku všeobecné tvrdosti tohoto sportu a také – byla jsem po výstupu velmi slabá, protože jsem byla třicet dva dnů zavěšená na stěně, šestnáct dnů nečinnosti ve spací síti, z toho deset po sobě jdoucích… A nakonec to byly skoro dva měsíce v této oblasti, a když bylo načase odejít, byla jsem už velmi slabá – zranění obou kolen bylo na světě. Sestupovala jsem s veškerou vahou 125 kg.

3) Co bylo nejzajímavější?

Znovu vědět, vidět, že věci, co se ti dějí, ty, co nemáš pod kontrolou, se řeší samy a ty nevíš přesně proč.

Zodiak existuje kolem Země i v nás. Záleží na sklonu, pod kterým paprsky Slunce nebo planet dopadají na zemský povrch.
4)Jak tento rok vertikální polohy vítězily nad horizontálními. Byla jsi na skalách tak často, jak by sis přála?


Ne, lezla jsem méně, než jsem chtěla.

Znamení Zvěrokruhu můžeme rozdělit podle čtyř živlů.
Zemská - Kozoroh, Býk, Panna.

5) Kdy jsi byla letos nejvíce při zemi?


- tato otázka zůstala nezodpovězena -

Vodní – Rak, Štír, Ryby.
6) Vylezla jsi novou cestu Espiadimonis (6b, A4, IV+ 1500m) ve stěně Serrania Avalancha v Chile. Jako téměř vždy sama. Ve stěně jsi byla 32 dní (od 8. února do 10. března 2012). Před nástupem do stěny hodně pršelo. Který z těch ve stanu pročekaných dnů byl nejhorší?


Nevzpomínám si přesně který, všechno bylo těžké, když jsem byla dvacet-kolik dní zavěšená na stěně, mnoho dní zavřená ve spací síti a zbývalo mi málo jídla.
Musela jsem se rozhodovat, co udělám, když přijde dobré počasí, přijde-li kdy vůbec a také jsem musela mít rozmyšlené, zda případné dobré počasí využiji k opuštění stěny (slaňování by trvalo tři dny) nebo k pokusu o výstup na vrchol, zdál se být blízko…
Vzhledem k tomu, že nenosím žádný telekomunikační prostředek, vysílačku, telefon…, nemám k dispozici žádnou předpověď počasí, takže správné rozhodnutí, to je vždy jedna veliká sázka do loterie.

Vzdušná – Váhy, Blíženci, Vodnáři.
7) Co je na technickém lezení nejsvobodnější?


Není to typ lezení, co ti dává svobodu, ale způsob jakým se rozhodneš na stěnu vylézt.

8) A létání (na laně) jsi si dopřála také?
Ne

Ohnivá – Beran, Lev, Střelec.
9) Co tě dokáže při lezení nejvíce naštvat? Čím tě nejvíce rozzlobí parťák na laně?


Nakonec jsou to povětrnostní podmínky, které zapříčiní, máš-li pocity pozitivní více či méně.

10) Čím byl letošní rok pro tebe jako horolezkyni nejdůležitější?
Být tu i nadále.

11) Která znamení u cest nikdy nepřehlédneš?

Padající kameny. Ne proto, že souvisí s horami, ale proto, že je to dopravní značka, která se nejvíce mění. Jsou stále jiné, žádný stejný.

12) Která kniha s lezeckou tématikou, který film, byly těmi prvními, co ti prošly rukama?

Nevzpomínám si. A ani se nesnažím číst či sledovat filmy s lezeckou tématikou. Pro mě je čtení od lezení útěk ne spojení.

Silvia Vidal - přednáška

Katalánský host Silvia Vidal přednášela o sólo výstupech v bigwallech
foto Standa Holec



Za pomoc s překladem převelice děkuji Jaroslavu Močáry a Sílvii pak především za to, že mi druhou verzi rozhovoru nakonec přeci jen nesmetla ze stolu, tak jako tu první. Nějak jsem podcenila letní festivalovou informaci, že kolem jejího soukromí se chodí po špičkách – lépe řečeno, je nám po něm kulové a zkusila to. Odpověď předkládám v originále… a následné upravené povídání s rozpaky, protože mi přijde nemastné neslané, tak nějak málo splnilo mé očekávání… „Nojo, ženský.“ Zkonstatoval Marťan, když jsem si povzdechla, že se Sílvie bojí pustit nelezecké emoce do světa. A měl pravdu:)

Hola Petra,

buen año!
perdona el retraso en responder pero estaba de vacaciones de Navidad.

me he leído la entrevista y la verdad que me parece muy interesante tu planteamiento de las preguntas, pero no voy a responderlas, pues tocan una gran parte de mi vida privada que no quiero publicar.
Sólo respondo a preguntas relacionadas con la escalada y mi vida a través de la escalada.

Si puedes y quieres plantear las preguntas de una manera más clásica pues entonces sí que voy a poder responderlas.
Lo siento porque en realidad es la entrevista más original que me han hecho.

Un saludo
Sílvia Vidal


Vidalsilvia.com
Sílvia Vidal na Lezci

Petra Michvocíková   [úpravy] 08:00 27.02.2013Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Hustá holka08:51:51 27.02.2013
Asi tuším, proč leze všechno sólo, sama. Ten rozhoveor je dost zajímavej. Je dobrý, že má v životě jasno.
Karelodpovědět 

 Individualita09:12:18 27.02.2013
Zajímavé si projít rozhovorem, který je dost jiný než většina běžných rozhovorů.
Je z něj cítit, že Silvia je velká individualita a je skoupá na slovo. Avšak někdy méně slov řekne více a to je i výsledný dojem z tohoto povídání + respekt k této lezkyni a jejím výkonům.
 jirkasodpovědět 

 125 kg12:33:03 27.02.2013
Sestupovala jsem s veškerou vahou 125 kg.
Je to doufám i s babou? Nebo jen batoh?!!
odpovědět 
 Re: 125 kg12:34:19 27.02.2013
myslím, že to byla jen bagáž
haninaodpovědět 
 Re: 125 kg12:39:10 27.02.2013
Y al final fueron casi dos meses en total en la zona y cuando hubo que desportear estaba ya muy débil y me lesioné ambas rodillas bajando con todo tanto peso (125 Kg).
- toto je odpověď v originále
haninaodpovědět 
  Re: 125 kg10:17:20 01.03.2013
Nemohla by ses jí zeptat, co v tom batohu měla? Tady to očividně nikdo neví :-(
odpovědět 
 Re: 125 kg10:37:38 01.03.2013
Při tělesné váze kolem 50-60kg je 125kg myšleno určitě jako celek. Není reálné, aby nesla na zádech 2,5 násobek své hmotnosti.
Juraodpovědět 
  Re: 125 kg10:53:20 01.03.2013
No já se už od rána snažím zjistit, jaký náklad 125 kg tam mohla mít a jak ten batoh mohl být velký, ale nikdo se k odpovědi nemá :-(
odpovědět 
   Re: 125 kg13:59:53 01.03.2013
Co včechno tam (kromě lezeckýho vercajku, stanu, závěsnýho stanu a nafukovacího člunu)nesla nevim, ale táhla to zpátky celkem na pětkrát.
Bédaodpovědět 
    Re: 125 kg14:24:43 01.03.2013
Aha, tak to ano. Díky za vysvětlení. Článek by měl být trochu konkrétnější v tomto případě. Je trochu rozdíl jít jednou se 125 kilo nebo pětkrát s průměrně 25 kilo.
odpovědět 
     Re: 125 kg15:31:33 01.03.2013
Ty jo, tady se dá bystrost krájet:-D
Willhemodpovědět 
      Re: 125 kg19:33:15 04.03.2013
A my Ti moc dekujeme, ze nam tu zvedas te bystrosti prumer!
M.odpovědět 
       Re: 125 kg22:11:52 04.03.2013
Taky sis myslel, že chuděra měla na zádech 125kg batoh?:-DDD
Willhemodpovědět 
  Re: 125 kg14:00:48 01.03.2013
A kolik myslíš, že vážil Kulanga, když táhl na zamkajdu těch 220 kg?
honzaodpovědět 
   Re: 125 kg18:42:43 11.06.2013
V Kulangovom mauzóleu pod Skalnatým písali, že rekord je 207,5 kg.
shatterhandodpovědět 
 Re: 125 kg13:48:31 01.03.2013
Jestli si dobře pamatuji, tak Silvia mluvila o tom, že náklad nesla v 5ti tahačácích. Chodila džunglí pod stěnou na etapy, vždy celý den poponášela postupně tahčáky dál a dál. A proč 125kg - vybavení na bigwall lezení, rozložení tábora pod stěnou, závěsná postel, nafukovací raft pro doplutí ke stěně po jezeru a další a další... ono se to nasčítá ty kila, když měla věci na 2 měsíce (cesta + vybavení na 34dní ve stěně)
Marekodpovědět 

 pan lezec18:19:42 27.02.2013
Silvia je u mě pan lezec
jeffodpovědět 

 odpovedi za 1*04:30:57 28.02.2013
V tomhle rozhovoru padly naprosto fantasticke odpovedi vsechny, i ta posledni - minimalismus, cistota stylu, sebeucta - fantasticke.
Za sebe rikam "bravo!".
J. Kladaodpovědět 
 Re: odpovedi za 1*11:02:44 28.02.2013
Odpovědi jo, akorát ty otázky jsou trochu překombinovaný a za každou cenu originálně napasovaný na ten zvěrokruh. (Teda mi přijde.)
P.odpovědět 
  Re: odpovedi za 1*13:33:37 28.02.2013
Ano, proto v závěru píši, že to předkládám s rozpaky... původní otázky byly - řekněme - kombinovaná disciplína:-), lezecký rozhovor, ale osobního rázu, chtěla jsem přes Zodiak (nabízelo se to díky názvu cesty) jít více do hloubky, Silvie odepsala, že se jí to líbí, ale ne, a že rozhovor poskytne pouze, když otázky předělám - tak jsem to riskla a natvrdo do původního vzletného rázu otázek přidala to, co Silvie chtěla a ubrala vše, co překáželo, už to nebylo ono, ale i tak jsem ho nechtěla nechat v šuplíku. A na komplet předělávku jsem neměla čas. Zdravím a děkuji.
haninaodpovědět 
   Re: odpovedi za 1*15:31:30 28.02.2013
Díky za vysvětlení.
P.odpovědět 
  Re: odpovedi za 1*18:58:53 28.02.2013
Ja to v tom teda nevidim, pripada mi to jako pomerne divne otazky a relativne normalni odpovedi, nekdy uplne banalni a nekdy tak trochu mijejici se s otazkou. Rozhodne bych z tohoto rozhovoru nedokazal usoudit ze Silvie je nejaka nadosobnost, myslim ze to tam ani neni.
odpovědět 
  Re: odpovedi za 1*01:52:53 01.03.2013
souhlasim, rozhovor se sestava z otazek a odpovedi. Odpovedi viz. vyse. Mozna by stalo za to prelozit do cestiny i tu posledni odpoved - hodne vypovida o te nize diskutovane osobnosti...
J.KLadaodpovědět 
   Re: odpovedi za 1*09:16:00 01.03.2013
Přeju šťastný Nový rok!

Omlouvám se za opožděnou odpověď, ale byla jsem přes Svátky na dovolené.

Četla jsem ten rozhovor a musím říct, že tvé otázky se mi zdály opravdu velmi zajímavě kladené, ale nebudu odpovídat, protože se úzce týkají mého osobního života, který nechci komentovat. Odpovím pouze na otázky o lezení a o mém lezeckém životě.
Jestli můžeš a chceš formulovat otázky nějak běžněji, potom na ně odpovím.
Je mi to líto, protože jinak je to nejzajímavější rozhovor, jaký jsem kdy dělala.

Zdravím
honzaodpovědět 
    Re: odpovedi za 1*09:59:52 01.03.2013
díky za přesný překlad, já to nemohla v mailu ráno najít
p.
haninaodpovědět 
     Re: odpovedi za 1*14:03:57 01.03.2013
Chápu. Ze skromnosti jsi ten překlad, který hovoří o nejzajímavějším rozhovoru co kdy, nezveřejnila.
honzaodpovědět 
      Re: odpovedi za 1*15:42:52 01.03.2013
nemohla jsem ho najít;-)
haninaodpovědět 

 Co na to psychoanalytik?07:52:01 28.02.2013
Leze dobře, o tom není pochyb. Ale jsem jediný, koho při čtení rozhovorů se Silvií Vidal napadají sousloví jako je "porucha osobnosti"?
Jentakodpovědět 
 Re: Co na to psychoanalytik?08:07:44 28.02.2013
"Horolezec" je diagnóza? Vlastně asi jo. Potom se ale obávám, že tvůj post na lezeckým sajtu je pláč na špatným hrobě.
honzaodpovědět 
  Re: Co na to psychoanalytik?08:23:46 28.02.2013
Já nepláču ani si nestěžuji. Ani nekritizuji ani nepomlouvám. Jen mne zajímá celková osobnost. Ne jen vytržený kousek, tedy lezecké schopnosti. Zajímal by mne celkový profil podobných lidí. je jedno, zda je to Silvia Vidal či Laura Dekker.
Jentakodpovědět 
   Re: Co na to psychoanalytik?08:52:54 28.02.2013
Plakat na špatným hrobě - to neznamená, že opravdu roníš slzy. Je to jen přísloví. Znamená to, že hovoříš o nějakých špatnostech ve společnosti, která je těmi špatnostmi sama charakteristická nebo je dokonce jejich příčinou. "Dg.: horolezec" zdaleka neznamená jen to, že pacient podrtí lištu a ustojí jebku.
honzaodpovědět 
   Re: Co na to psychoanalytik?09:29:53 28.02.2013
Jentak: Pán má v životě rád všechno podle řádu a černobílý že ? Všechny lidi stejně uvažující a na gauči se válející :-) Ještě že to tak není a na světě jsou osobnosti jako právě Silvia, která zřejmě o žádnou popularitu nestojí a proto ani nemá důvod do lezeckých médií povídat zrovna to co by chtěl nějaký Jentak slyšet :-)
kktodpovědět 
    Re: Co na to psychoanalytik?18:31:21 28.02.2013
Ach jo, proč se musíš snažit pokaždé někoho urazit? Nebylo to míněno nijak špatně, ale její výkony i její odpovědi nejsou úplně běžné a pro normální lidi ani moc srozumitelné. Takže to vůbec není o tom, co si přeju na gauči slyšet nebo vidět, ale prostě mne zajímá, jakou motivaci mohou tito lidé mít, jak funguje jejich zařazení ve společnosti, co jiného ještě dokázali...
Jentakodpovědět 
     Re: Co na to psychoanalytik?09:33:52 01.03.2013
Tak si to po sobě přečtti. Na někoho kdo je jinej než ty bys hned hnal psychoanalitika protože má poruchu osobnosti. "jak funguje jejich zařazení ve společnosti, co jiného ještě dokázali... " To zní úplně hrůzostrašně - jak od nějakýcho kádrováka. Ona naštěstí nikomu nic dokazovat nemusí. Prostě si jen žije svůj život.
Obávám se že bys motivace těchto lidí nepochopil protože nejsou měřitelné/popsatelné běžnými komerčními měřítky.
kktodpovědět 
      Re: Co na to psychoanalytik?09:46:28 01.03.2013
Nikoho jsem před psychoanalytika nehnal, ale zajímal by mne jeho názor. Jsme sice na lezeckém serveru, ale pokud si mám někoho vážit nebo někoho obdivovat, chci znát jeho osobnost celou a i chci znát souvislosti jeho výkonů, ne pouze jeden vytržený kousek.
odpovědět 
       Re: Co na to psychoanalytik?10:27:05 01.03.2013
Opravdu chceme vědět víc a nebo jsme jen zvědaví.Myslím, že Pak by tady vznikla zase kritika, ale bylo by už více o čem.
A odpovědi se můžeš naučit nebo připravit a jeden článek na lezci nikdy nemůže vypovídat o charakteru.

Takže v podstatě nejde o ní, ale o naší zvědavost.
A když se nic nedovíme uděláme závěr, že je buď blázen a nebo úžasný člověk.

Prostě řekla o Lezení a víc nechce říkat.A to je vše.
Pokud někdo chce opravdu víc stačí napsat přímo jí. Třeba pak bude všechno jinak pokud bude ovšem chtít.
odpovědět 
       Re: Co na to psychoanalytik?15:05:20 01.03.2013
A co když je někomu ukradený, jestli si ho někdo u internetu chce vážit nebo ho obdivovat?
Tohle by mohlo vypadat jako pocit ukřivděnosti, že se na nás potenciální idol vykašlal.
Normální situace je ta, že ostatním o sobě nikdo nemusí nic troubit, pokud nechce. Celebrity a FB to možná trochu deformujou, ale pořád ještě jsou lidi bez FB, statusů přátel a lajků...
P.odpovědět 
        Re: Co na to psychoanalytik?15:36:41 01.03.2013
Chápeš, že mne Vidal nezajímá, ale že mne zajímá, proč to dělá?
Jentakodpovědět 
         Re: Co na to psychoanalytik?21:48:24 01.03.2013
Chápeš, že to může považovat za svoji čistě soukromou věc? :))
Ve chvíli, kdy se někdo začne hrabat v motivacích tvýho jednání, leze ti do soukromí docela dost. Aspoň já bych teda nechtěl cizím lidem vysvětlovat, proč něco dělám a proč zase nedělám...
A určitě bych to nechtěl dělat poctivě a do hloubky.
P.odpovědět 
          Re: Co na to psychoanalytik?16:57:34 02.03.2013
Do toho, co ona chce nebo nechce, mi nic není. Nezajímá mne její názor, zajímalo mne její hodnocení třetí stranou. Měl by sis uvědomit, že nikdo nemá žádné právo mi určovat, co mne má nebo nemá zajímat. Maximálně tak můžeš neříkat o sobě vybrané věci, ale máš nulové právo komukoliv bránit vyhodnocování a hodnocení tvých činů. Takže asi tak. Až si budu stěžovat, že mi Vidal neodpovídá na mé indiskrétní dotazy, pochopím vaší kritiku. Ale nechápu, proč bych se nemohl veřejně ptát ostatních na to, co mě o ní zajímá a na jejich názory na její osobnost.
odpovědět 
           Re: Co na to psychoanalytik?13:27:02 03.03.2013
Ale můžeš.....jen tu pár lidem díky tomu přijdeš vadnej:-DDDD
odpovědět 
            Re: Co na to psychoanalytik?13:42:37 03.03.2013
Přesné a výstižné :)
Robertodpovědět 
            Re: Co na to psychoanalytik?13:47:31 03.03.2013
Problém s tímto webem a lidmi zde je ten, že tu vždy někomu přijde vadnej úplně každý. Takže mne to naštěstí nechává v klidu :-)
odpovědět 
      Re: Co na to psychoanalytik?09:48:47 01.03.2013
Asi by fakt nebylo na skodu prelozit i ten posledni odstavec, kde zpovidana divcina vysvetluje proc odmita odpovidat na otazky jine nez s lezeckou tematikou.
Ona totiz (tady i jinde) presentuje pouze tu lezeckou cast sveho zivota, & do toho ostatniho vsem krome pozvanych pratel nic neni.
coz je (myslim) dost dobrej dukaz o tom ze je normalni ..a ne exhibicionista strizenej narcisem, jako treba mnohe jine soucasne hvezdy.
TOAodpovědět 
       Re: Co na to psychoanalytik?10:16:03 01.03.2013
Její soukromí mne nezajímá, fakt je mi jedno s kým co dělá a jak často. Ale na to, abys vydržel měsíc viset někde ve stěně, musíš mít určité předpoklady. Stejně jako musíš mít určité předpoklady pro práci ve skupině. Úplně jiný osobnostní profil a motivaci bude mít sportovní lezec, jiné vlastnosti a motivaci bude mít solo bigwallista. Fakt nechápu, co je špatného na tom, že mne zajímá i pozadí výkonu, ne jen výkon.
Jentakodpovědět 
        Re: Co na to psychoanalytik?14:57:10 01.03.2013
Asi si každej pod pojmem soukromí představí něco trochu jinýho. Pro někoho to není třeba v první řadě co a s kým, ale právě ta osobnost, kterou nechce předvádět. A úplně souhlasím s TOA. V něčem je sympaticky normální, jako už málokdo.
P.odpovědět 
         Re: Co na to psychoanalytik?15:33:50 01.03.2013
Každý mluvíme úplně o něčem jiném - je úplně jedno, co Vidal chce nebo ne. Jestliže někdo něco dělá a ještě k tomu píše rozhovory a články, neměl by být pro dobrého psychologa problém sestavit základní profil osobnosti, odhalit různé poruchy chování nebo najít nějaká místa, které lidé skrývají i sami před sebou. Zejména pokud je jí 40. Takže Silvia Vidal jako taková je mi úplně jedno, zajímal by mne odborný pohled na její život a důvody k jejímu lezení (dlouhodobě sama, hraniční fyzické výkony). Jinak je to jako obdivovat Raymonda Babbitta za to, že si pamatuje karty a rychle počítá párátka. Výkon skvělý, celkově ale spíše k politování, než obdivu.
Jentakodpovědět 
          Re: Co na to psychoanalytik?17:05:19 01.03.2013
Pokud ten psycholog není úplně vadnej, tak ti na základě nějakého rozhovoru(resp nějakého podobně rezervovaného vyjádření pro media) neřekne ani prd.....aniž by tu osobu skutečně znal. Samozřejmě ti to sdělí vhodnou formou. Takže to bude na tři stránky, velmi sofistikované, a na konci bude malá poznámka, že to taky vše může být opravdu jinak:-). Rádio Jerevan si v podobných případech vystačilo s "tak móžno i tak móžno". :-DDD

Jinak mi díky své touze plně pochopit motivací lidí, kteří tě vlastně vůbec nezajímají(jak tvrdíš), a které hlavně vůbec nezajímáš ty, tedy ti na nějaké vysvětlování těžce se..u, přijdeš jako případ pro psychologa hlavně ty.:-DDD

MModpovědět 
           Re: Co na to psychoanalytik?17:26:15 01.03.2013
Nerozumíš nebo nechceš? Vidal leze 17 let, má toho za sebou už dost, její výkony jsou dost známé. Ať chceš nebo ne, určité mentální předpoklady pro své výkony mít musí. To samé platí pro stanovení jejích priorit - mluvit o nich nemusí, každý je vidí. Způsob řešení problémů, výběr obtížnosti, strach z jakékoliv emoce, žebříček hodnot, řazení priorit - to vše jsou znaky a jednotlivé dílky, ze kterých ten profil poskládat jde.
odpovědět 
            Re: Co na to psychoanalytik?17:43:52 01.03.2013
Přibližně jistě..a s výhradami a bez záruky.
Hlavně mi fakt přijde, že první by měl zajít k lékaři ten, kdo s tímto tak usilovně prudí. A nemám na mysli rozhodně internistu. Normální a slušný, člověk se zeptá(třeba pošle mail a pod.), a pokud je slušně, ale rázně a jasně, poslán někam, tak to respektuje a stará se o své.
MModpovědět 
             Re: Co na to psychoanalytik?17:57:02 01.03.2013
A nepřijde ti nekritický obdiv člověka pouze na základě kusých informací o jeho výkonech jako poněkud povrchní? Než si na někoho udělám názor, chci vědět, co je to za člověka a proč co dělá. Ale chápu, že tady, na lezeckém serveru, je to úplně jedno, vylezla na skálu, je super...
odpovědět 
              Re: Co na to psychoanalytik?21:43:45 01.03.2013
Nekritický obdiv člověka na základě pár výkonů určitě povrchní je. Už to spojení "nekritický obdiv" v pořádku není. Nevím, jestli SV touží po nekritickém obdivu fanoušků. Podle toho, o čem nechce mluvit, tipuju, že spíš ne. Nikdo ale nikoho nenutí nekriticky obdivovat. Můžeme přece respektovat její lezecké výkony, cítit k ní třeba nějakou sympatii, a nechat jí její soukromí.
Jinak, odhadoval bych, že často jde v případě výroků o absolutním obdivu k SV i k dalším třeba lezcům spíš o metonymické vyjádření a ti, kteří to píšou nebo říkají, mají spíš na mysli lezecké výkony SV, respektive SV jako lezkyni, ne jako komplexní osobnost. Podobně jako když řekneš "Miluju Haška" (sem teď teda myslel autora Švejka, nějak mě ti sportující Haškové furt nevstoupili do krve jako dost zřetelné osobnosti :), tak to nemusí znamenat touhu po registrovaným partnerství nebo absolutní náklonnost; on musel být soukromě dost děsnej :)
P.odpovědět 
               Re: Co na to psychoanalytik?23:24:10 01.03.2013
Zrovna u toho spisovatele právě znalost jeho osobnosti může znamenat dosti značný rozdíl v chápání jeho díla. Pokud třeba nebudeš znát u Feuchtwangera detaily původu, část podstaty jeho díla ti uteče. To samé třeba Dostojevský - těžko chápat jednání některých jeho postav, když ti chybí info o jeho odsouzení na smrt a letech nucených prací na Sibiři. Jistě, výkon či dílo je možné brát takové, jaké je, a hodnotit ho čistě jen z technického hlediska. Ovšem pokud pochopíš podstatu lidského konání a důvody, které lidi k jejich činnosti vedou, je pak ohodnocení a pochopení výkonu někde jinde. Nijak jsem se výkon SV nesnažil snížit, prostě mne jen zajímá, co je zač, a rád bych poznal interní důvody, které ji k jejím výkonům vedou. Fakt nechápu, co je na tom špatného.
odpovědět 
                Re: Co na to psychoanalytik?01:51:46 02.03.2013
K tý literatuře. Ilustroval jsem tím jen to metonymické užití jména. Nic víc. (Ale kromě toho jsem teda taky odpůrce vysvětlování uměleckých děl pomocí psychologického rozebírání jejich autorů a jejich životů a motivací. Vlastně jsou to dost podobné důvody jako u Silvie. Jsem přesvědčený o tom, že většinou to spíš zavádí a význam díla to redukuje až banalizuje. Často to navíc bývá domýšlivá, ale o to víc hloupá povrchní psychologizace a biografizace, která dílo redukuje na ilustraci autorova života a doby, nebo autora použije na ilustraci nějakých interpretových tezí o díle... A autora to často trivializuje na pár schematizovaných principů. Třeba i ta slavná Jungova spekulace o možných schizofrenních dispozicích J. Joyce význam ani hodnotu Odyssea ani nepovysvětlila – s rozuměním dílu ve smyslu estetického „rozumění“ se spíš míjí. Když to hodně vyhrotím – většinou jsou to "zajímavosti" nebo dokonce bulvární přívěšky k dílu, které je samo dost dobře srozumitelné i bez nich, pokud se chce člověk namáhat. Pokud se namáhat nechce, tak bohužel někdy místo toho, aby ukázal, jak dílo sám pochopil, převypráví děj a za vlasy přitaženej autorův život. Chudáci autoři. Já tu Silvii úplně chápu, že o tohle nestojí. :)
P.odpovědět 
                Re: Co na to psychoanalytik?01:52:30 02.03.2013
K tý literatuře. Ilustroval jsem tím jen to metonymické užití jména. Nic víc. (Ale kromě toho jsem teda taky odpůrce vysvětlování uměleckých děl pomocí psychologického rozebírání jejich autorů a jejich životů a motivací. Vlastně jsou to dost podobné důvody jako u Silvie. Jsem přesvědčený o tom, že většinou to spíš zavádí a význam díla to redukuje až banalizuje. Často to navíc bývá domýšlivá, ale o to víc hloupá povrchní psychologizace a biografizace, která dílo redukuje na ilustraci autorova života a doby, nebo autora použije na ilustraci nějakých interpretových tezí o díle... A autora to často trivializuje na pár schematizovaných principů. Třeba i ta slavná Jungova spekulace o možných schizofrenních dispozicích J. Joyce význam ani hodnotu Odyssea ani nepovysvětlila – s rozuměním dílu ve smyslu estetického „rozumění“ se spíš míjí. Když to hodně vyhrotím – většinou jsou to "zajímavosti" nebo dokonce bulvární přívěšky k dílu, které je samo dost dobře srozumitelné i bez nich, pokud se chce člověk namáhat. Pokud se namáhat nechce, tak bohužel někdy místo toho, aby ukázal, jak dílo sám pochopil, převypráví děj a za vlasy přitaženej autorův život. Chudáci autoři. Já tu Silvii úplně chápu, že o tohle nestojí. :)
P.odpovědět 
                 Re: Co na to psychoanalytik?09:03:46 02.03.2013
Názor je to zajímavý a pravdy je v něm hodně. Přesto si však myslím, že to, co si z díla odneseme, by mělo být jiné u autora, který napsal dílo kvůli penězům a u autora, který to sám prožil (tedy pokud se nejedná o beletrii jako jsou třeba knížky Karla Maye). Přeci jen je rozdíl popisovat cizí emoce a nechat dělat hrdiny to, co si myslím, že by měli dělat, a mezi tím, když jsem to sám prožil a de fakto popisuji své vlastní zážitky a reakce a činnosti druhých, které jsou založené na opravdových důvodech. Jinými slovy - je rozdíl mezi napsáním knížky pro zisk a napsáním knížky v případě potřeby se vypsat z prožitého trauma. Sklouzli jsme teď úplně někam jinam, ale jen zdánlivě. Právě v případě extrémních výkonů, jaký je popsán u posledního výstupu SV, mne zajímá, proč to dělá. Jistě, ze hlediska výkonu je to jedno. Ale přesto by mne zajímalo, proč utíká od civilizace a straní se lidí, proč se nesmyslně tahá s tou bagáží nebo proč jí nevadí strávit někde 20 dní na dvou metrech čtverečních. Také to, že v relativně krátkém reportu považuje za nutné všem svěřit, že tam někde nechala dva kusy lana a že je to špatné, protože je považuje za odpadky není úplně běžné. A podobných věcí je výše. Prostě její výkon z technického hlediska považuji za dobrý, rád bych jen pochopil i stránku psychologickou, protože její chování a projev nejsou úplně normální. Ale to je jedno, očividně s tím má spousta lidí zde problém. Své už jsem napsal, asi by bylo zbytečné psát dále. Ať vám to leze.
odpovědět 
                  Re: Co na to psychoanalytik?10:25:05 02.03.2013
Leze prostě proto, že ji to baví ... mě by to nebavilo, rozhodně ne v jejím pojetí, tak to ani nezkouším. Proč všechno komplikovat. Resp. bych ten zájem chápal u někoho, kdo má podobné touhy a tendence, a hledá spřízněnou duši .... ten si na to ale asi bude těžko hledat psychošamana. Prostě zvedne zadek a dojede se zeptat osobně...šance, že se něco opravdu dozví, je řádově vyšší.

To co do médií říká a jak .... osobně si myslím, že je to úlitba veřejnosti. Je prostě tázána, a je moc slušná(a asi by to nebylo ideální ani z hlediska případých sponzorů a příznivců a podporovatelů), aby tazatele rovnou poslala někam. Takže NĚCO vždy řekne, a snaží se to říct tak, aby se "vlk nažral a koza zůstala celá". Osobně si myslím, že pro člověka, který je svým založením introvert a samotář, ale současně veřejnost nějakým způsobem potřebuje, je to zcela přirozený a optimální způsob komunikace.
MModpovědět 
                  Re: Co na to psychoanalytik?10:35:58 02.03.2013
Zajímavá debata, pánové.
Osobně bych se z fleku podepsal pod to, co píše Piškot (to Péčko jseš ty, viď?). (A ten přístup k chápání uměleckého díla se mi líbí; každé umělecké dílo, zejména dobré, je podle mne "samonosné".)
Ještě bych poznamenal, že normalita (o které píše anonymní oponent) je definovaná jako něco, co prostě odpovídá většinovým představám, většinové skutečnosti. Takže mne až tak nepřekvapuje, že "spousta lidí tady má problém s tím, že někoho zajímá, proč Silvie to dělá" - ono to může souviset s tím, že pro většinu lidí tady je to prostě zbytečná a nepatřičná otázka, protože si jí ani sami sobě nekladou, a ani na ní nejde moc odpovědět (a není proč). S čímž by velmi souviselo to, že jim Silvie, na rozdíl od Piškotova oponenta, nejspíš připadá normální :) (Prostě, většinovej pohled lezce je asi jinej, než většinovej pohled lidí okolo :)
Robertodpovědět 
              Re: Co na to psychoanalytik?23:25:04 01.03.2013
On ji tu někdo nekriticky obdivuje? Já tedy určo ne. Rozhodně mám respekt k jejím výkonům, protože bych chcípnul tak v první třetině:-)))), ale s ohledem na to, že mě to nějak netrápí, se ten nekritický obdiv jaksi nekoná.

Kdyby cítila potřebu se mnou zajít na pivo a tam se mi svěřit:-)))) s tím, co jí k tomu vede a co jí to dává, tak ji se zájmem vyslechnu..já jsem chlapec zvídavý:-))))...ale jinak se bez toho fakt v poklidu obejdu. Mám svých starostí dost:-)
MModpovědět 
            Re: Co na to psychoanalytik?18:22:44 01.03.2013
Když doma zahrabu v šuplíku, najdu tam nějaký papír, s ohledem na který bych něco o sestavování psychologických profilů vědět měl; a o pár vrstev vedle bych našel i nějaké vystavené faktury, které se toho týkají. A můžu tě ve shodě s MM ujistit, že z toho, o čem píšeš, že je dostupné, ten profil skutečně poskládat nejde. Můžeš si tak leda vyspekulovat pár domněnek, které můžou být zcela mimo.
(To je totiž ten rozdíl mezi psychologií seriózně pojatou a tou z časopisů typu Cosmopolitan a paperbacků které se prodávají v trafice.)
Robertodpovědět 
   Re: Co na to psychoanalytik?11:40:25 28.02.2013
Silvii jsem měl možnost poznat osobně a normální podle mě není...
PKodpovědět 
    Re: Co na to psychoanalytik?09:41:47 01.03.2013
Od kdy byli horolezci "normální" ? Co to je "normální" ? Je snad logické aby člověk dosáhl takových výkonů tak normální být jaksi nemůže.
odpovědět 

 Strach09:16:47 28.02.2013
Ja z ty zensky mam normalne strach:) Lezci a horolezci sice bejvaj zajimavy individua, ale tohle uz je poradnej pacient:)
M.odpovědět 

 Taky tleskám15:42:10 28.02.2013
S většinou odpovědí se dokážu ztotožnit a vesměs jsou mi vyloženě sympatický. Třeba taky nečumím na lezecký videa, radši jdu lézt.
Steveodpovědět 

 125 kilo08:43:54 01.03.2013
Mohl by mi někdo zkušený napsat, co těch 125 kg tvořilo?  A jak to asi tak bylo velké, když to nesla?
Jentakodpovědět 
 Re: 125 kilo09:48:27 01.03.2013
Co tam tedy nesla, že to vážilo tolik??
odpovědět 
  Re: 125 kilo14:51:36 01.03.2013
To máte: spacák, podložku, závěsnou postel, hadry na měsíc, boty, mačky, cepín, věci na vaření na měsíc, lana (asi nebylo jenom jedno), karabiny a spousty toho harampádí na technický lezení - frendy a abalaky a kopperheady a a a a kladivo a co já vím co všechno ještě.
P.odpovědět 
  Re: 125 kilo16:30:25 01.03.2013
3 sudy piva.
odpovědět 

 Jištění09:16:41 01.03.2013
ahoj, respekt k Silvii, chtěl bych se zeptat(jestli tu je nějaký solo bigwallový odborník) jakým způsobem se při takovémto solo výstupu jistí(jestli si odměří od posledního jištění lano k místu kde předpokládá že by mohlo být další?) už mi to vrtá hlavou od doby kdy jsem četl knížku od Lanče kde lezl sólo bigwally v Yosemitech.....
Kubajzodpovědět 
 Re: Jištění09:50:29 01.03.2013
:) naivni otazka ohledne odborniku, myslim, ze jich tu je jak maku.
odpovědět 
  Re: Jištění10:14:16 01.03.2013
to předpokládám :)
Kubajzodpovědět 
 Re: Jištění10:33:41 01.03.2013
Nemusíš si lano odměřovat, systém bývá založený na blokantu, který máš na úvaze (nejlépe na hrudi) a lezeš a když potřebuješ tak si povolíš, dolezeš ke spáře, dáš skobu (čok, friend) procvakneš lano a zase si nacucháš trochu lana na postup atd. Ze štandu pak musíš slanit a materiál si vybrat a znova nahoru tentokrát u po fixu vyžímaruješ.
 jirkasodpovědět 
  Re: Jištění10:46:37 01.03.2013
dík, téměř to chápu :)jsou to klasický blokanty typu Jumar, Crol, nebo nějaký speciální?
odpovědět 
   Re: Jištění11:30:49 01.03.2013
trošku speciální. ale velmi pozoruhodných výkonů bylo dosaženo s velmi jednoduchým vybavením - třeba blbým prusíkem, vycvakávání ok na laně z karabiny na úvazku a podobně, a někteří exoti blázniví do toho dokonce opakovaně padali.
Lukas B.odpovědět 
    Re: Jištění12:26:23 01.03.2013
Např. Solo-Aid
 martanodpovědět 
    Re: Jištění12:43:55 01.03.2013
paráda, díky
Kubajzodpovědět 
   Re: Jištění13:18:17 01.03.2013
Rozhodně ne blokanty typu jumar a pod. Pri padu do techto blokantu vetsinou serves oplet a znicis lano. Musi to byt zarizeni urcene na samojisteni !
kktodpovědět 
   Re: Jištění13:42:47 01.03.2013
Mám pocit, že Silvia na přednášce mluvila o tom, že používá "Rock exotica soloist"
Marekodpovědět 
    Re: Jištění14:45:06 01.03.2013
to je pěkná hračka :)
odpovědět 
    Re: Jištění18:32:26 01.03.2013
Pokud myslíš tu přednášku na MHFF, tak potvrzuju - říkala tam, že používá něco od Rock Exotica a na 95% to byl Soloist, ne Solo Aid (odvozuju to z toho, že jsem si říkal, že to je ta věc, o které se tvrdí, že je to ta lepší od RE /obecně asi druhá nejspolehlivější po Wren industries Silent Partner, kterej je zase velkej a těžkej/).
Robertodpovědět 

 16 nebo 20 ?15:50:48 01.03.2013
A kolik dní tedy vlastně jen tak seděla? Tady je 20, v jiných textech je 16 ...
odpovědět 
 Re: 16 nebo 20 ?16:32:04 01.03.2013
to je v jiný stěně těch dvacet
Kubajzodpovědět 
  Re: 16 nebo 20 ?17:33:05 01.03.2013
To tedy ne. Tady se píše o stěně Espiadimonis (6b, A4, IV+ 1500m) ve stěně Serrania Avalancha a dvaceti dnech.

"Ve stěně jsi byla 32 dní (od 8. února do 10. března 2012). Před nástupem do stěny hodně pršelo. Který z těch ve stanu pročekaných dnů byl nejhorší? - Nevzpomínám si přesně který, všechno bylo těžké, když jsem byla dvacet-kolik dní zavěšená na stěně, mnoho dní zavřená ve spací síti a zbývalo mi málo jídla."

A na planetmountain se píše:

Silvia Vidal establishes Espiadimonis up Serrania Avalancha in Patagonia - I stayed on the face from 8th February to 10th March, 32 days alone without ever descending. I climbed circa 1300 meters until the vetical angle eased off and then ascended another 200m to reach the summit via easier terrain and snow. Of the 32 days, 16 were spent in the portaledge without being able to climbing or maneuvering because of the terrible weather.

Takže jak je to? 16 nebo 20?
odpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179370)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Uigi Uigi 6a+ Krraba
Natural Beauty 6a+ Krraba
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu | Re: Není to jednoduché | Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (22)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 358 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 283 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 282 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 253 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.