LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Pískař dá 10 m do kolen.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140279 cest
Nové přelezy:
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C
Hammer Kin 7c
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+

Stěny
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
V 16 - Plzeň
SAUNA - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
LANEX eshop - Bolatice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Nehoda na Křížáku

Ahoj Horolezci,
je mou povinností napsat článek o úrazu horolezkyně na Křížovém vrchu. Nebudu zde komentovat Vaše vzkazy, které jsem si přečetl. Píši to proto, že je nutné, aby se o mé chybě vědělo.


Mušketýr je věž, která je pod vrcholem rozdělena. Slaňák je na levé polovině ( bráno z pohledu cest Šedá eminence, Bílé erby) proto se zde provádí to, že se lano ukotví ke slaňáku, vede se podél vrcholu doprava k onomu hrotu okolo tohoto hrotu je od lan již vydřený žlábek, protože se na této skále takto jistí ať již na rybu nebo shora. Dále se uváže osmyčkový uzel který se spustí pod hranu v místě nad cestou Bílé erby.
Tento systém se zde používá jí mnoho let což mi bylo potvrzeno i od ostatních lezců.
A teď podrobný popis mého kotvení. Do slaňáku jsem vložil HMS se zámkem v půlce lana jsem udělal lodní uzel a ten jsem vložil do HMS ve slaňáku a zajistil ho excentrickým prusíkem. Oba konce lana jsem protáhl okolo vrcholku přes komín až danému hrotu okolo kterého je vydřený žlábek. Dále jsem na každém pramenu udělal osmyčkovou smyčku. Tyto smyčky jsem spojil další karabinou HMS. Do HMS vložil druhé nezávislé lano.
Poté jsem na tomto slanil dolů. Znovu jsem se uvázal na lano a na „rybu“ vylezl Bílé erby, pak mě přítelkyně spustila dolů. Pak se uvázala ona a vylezla Bílé erby, když byla nahoře a znovu vše zkontrolovala začal jsem jí spouštět dolů. Když byla nohama pod kruhem (je ve výšce cca 5 -6m) Kotvící lano se sesmeklo a ona kyvadlem dopadla na před-skalí.
Důvod toho proč jsme to měli takto udělané byl, že si tuto cestu chtěla natrénovat a pak ji vytáhnout. Mělo to být její první 7a jako prvolezec.
Takže všem kteří to dělali podobně jako já to již nedoporučuji. Mně tento systém zde fungoval asi 6let a stejně to selhalo.
Chtělo to sedět na hoře ale to bych jí neviděl. Možná jsme ten den měli jet k vodě. Možná jsem měl udělat něco úplně jiného. Teď už je pozdě.
Prcek je po operaci, která proběhla bez komplikací, měla zlomenou stehenní kost. Jinak díky Bohu nic! Už teď začíná s tím, že jak to půjde tak pojedem na Křížák.
Doktor říká, že za 7 dní půjde domů.
Nakonec chci poděkovat Všem, kteří se zúčastnili záchrany. Byli jste Všichni skvělí a ani nevím jak Vám mám poděkovat. Takže chlapi moc dík a ať se Vám nic takového nikdy nestane.
Hoře zdar! Fňukna

Hasici

jednotka hasičů zasahujících při nehodě

Křížák, parkoviště. foto by © Marťan





Fňukna   [úpravy] 20:34 06.07.2010Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 na rybu21:22:39 06.07.2010
No hlavne ze je holcina v pohode.
a priste snad vyleze 7a od spodu jak se ma..
nejak nechapu nacvicovani na pisku s hornim jistenim bez jistice nahore a vazani neceho tak sloziteho s tim ze to tam jeste dre.
Sice hnusne ,ale pouzivane: kdyz na to nemas tak se do toho neser.
Taky to nekdy nedodrzuju,ale na pisku fakt s rozvahou a postupne.
Krizak neni umelka a nevim kdo ti rekl ze se to tak dela,ale "piskar" to asi nebyl...rybareni na pisku,blee..
Mejte se a at to leze.
Filodpovědět 
 Re: na rybu21:39:57 06.07.2010
Je videt že toho nechápeš víc!Na Mušketýroj se tohle dělá min. deset let.Nevidim nic špatnýho na tom, když si cestu radši zkusí na laně a pak si jí vytáhne.Tohle byla proste smůla.
Kubaodpovědět 
  Re: na rybu22:05:31 06.07.2010
no to je argument tak pro Schuberta...dělalo se to tak vždycky
Tomodpovědět 
  Re: na rybu10:04:46 07.07.2010
Předně je mi líto holčiny a hlavně jistič asi bude mít zážitek na celej život, ale nemůžu si odpustit to, že když někdo doleze Erby, Sudiválka, Dvouhodinovou nebo něco co končí u toho "hrotu" (spíš je to teda taková neforemná boule) tak tam nad ním (na vrcholový placce) musí vidět horizontální trhlinu do který dá pro druholezcovo pohodlí/bezpečí tutovou lanovici..řešení TR, který je zde popsaný je podle mě koledování si o průser..
Sumecodpovědět 
 Re: na rybu22:19:18 06.07.2010
když se z chybky člověk poučí a dopadne to dobře tak o nic nejde, každopadně přeji brzký návrat na písek .-)
.odpovědět 

 oddech21:32:00 06.07.2010
To rád slyším, že je OK. Přeju brzké uzdravení a zas někdy na Křižáku :)
 Martinodpovědět 

 Znovu na Křižák21:49:47 06.07.2010
Někdy však hlava po úrazu jen tak do cesty na prvním nechce pustit. Chce to někdy dost trpělivost. A už to nemusí být nikdy ono.
Hadrburgodpovědět 

 Zamotaná záležitost00:25:19 07.07.2010
Rozhodně není nic špatného na tom, že si někdo něco zkusí nanečisto. Třeba i na tu rybu. Pokud se jenom dobírá a jištěný element si potom sedne do slaňáku, zruší se a slaní sám. Nehodlám rozebírat prodloužení, které omezí tření nezatíženého lana o skálu při dobírání a při případném odsednutí. Je to skoro stejné, jako když jistič sedí na vršku. A samozřejmě počítám s tím, že ve slaňáku budou karáble a ne že za karabinu slouží slaňák.
V případě Mušketýra bych ale doporučil rybařit tak akorát „Přes mech a vřesoviště“.  To je pod slaňákem a opakuji, dobírat, ne pouštět dolů. Slaňák je sice hodně na kraji ale je to prostě zbytečné. A že se to takhle na Mušketýroj dělá? No, pokud vím, tak se to dělá taky tak, že prvolezec procvakne slaňák, vrátí se na hrot, ten si klidně i pro klid duše obhodí a pak si na něj dřepne. Je to účinné a v případě Mušketýra i pohodlné. Znám velice nehezké vršky, kde vám zadnice pěkně dře, když vám druholezec odsedne. To se Vám tady opravdu stát nemůže. Pokud tedy na druhém konci není uvázán buldozer. Pak se to taky dělá tak, že se prvolezec posadí u slaňáku a protáhne nějakých čtyřicet pět metrů lana kolem toho hrotu a nadává, že tam taky sakra někdo nedal další slaňák.A kolik je to metrů od slaňáku ku hrotu? Volba je pouze na Vás. To co bylo umotáno na vršku v době zbuchnutí nemá ani cenu komentovat. Hlavně ať noha dobře sroste a nevyprchá chuť do lezení.
Petr
Petrodpovědět 

 p00:29:07 07.07.2010
rybaření na pisku, fuuj....
pedroodpovědět 

 OsmIčka08:44:40 07.07.2010
...smyčky OK, osmIčky OK. OsmYčky = fail.
korektorodpovědět 
 Re: OsmIčka09:03:28 07.07.2010
seš vocas...
Martinodpovědět 
  Re: OsmIčka12:20:15 07.07.2010
Není vocas, akorát umí česky :-D
V.odpovědět 

 To je argument jak ...10:20:17 07.07.2010
Uz deset let se to tak dela! Ale predtim se to 70 let tak nedelalo. Preklizkari zas...
odpovědět 
 Re: To je argument jak ...10:42:07 07.07.2010
Bohužel, generace posledních 15 let, zvyklá na konzumní způsob života, odkojená překližkou, už nemá ke skále v podstatě žádný vztah a respekt. Pokládá ji pouze za další atrakci, která jim patří, a kde si můžou dělat, co chtějí. A postupně prohlásit "tak se to dělá odjakživa".
Pak to taky (v lepším případě) dopadá takto.
Petrodpovědět 
  Re: To je argument jak ...12:09:07 07.07.2010
jojo cista pravda taky chodim kolem cest i nekolik let nez si troufnu ale ta radost potom jinak brzke uzdraveni a potom spousty krasnych vylezenych cest
mnoukodpovědět 
  Re: To je argument jak ...12:10:02 07.07.2010
brzke uzdraveni preji!! ale priste, kdyz rybarit, tak radsi k vode :o]
odpovědět 
  Re: To je argument jak ...12:53:46 07.07.2010
naprosty souhlas...kazdopadne preji brzke uzdraveni a pak hura do skal. A lezt tak jak se ma, prvni a za nim druhej ;-)
Havranodpovědět 
 Re: To je argument jak ...13:14:57 07.07.2010
presne souhlas meli by si rozmyslet co a kam....tyhle lidi mi prijdou jak navedeny ze sbiraj cisla aby se stim mohli potom kasat v hospode. tak radsi rybarte na vode ne ve skalach
pshkt gangodpovědět 
 Re: To je argument jak ...08:56:01 12.07.2010
Přesně tak...v ádru lezu opravdu často a nikoho ROZUMNYHO jsem takovouhle volovinu dělat neviděl. Kvůli tomu, že jsi (míněn autor článku) viděl spoustu jinejch vocasů jak dělají takovouhle pitomost, tak to ještě neznamená, že je to tak v pořádku. Radil bych ti, abys k tomu přestal přistupovat tak, že je to smůla a náhoda. Není, je to blbost. Náhoda je, že to trvalo tak dlouho, než se něco podobnýho stalo. A nebyl jsi taky trochu línej sedět na vršku, což?
odpovědět 

 Žlutý vrtulník12:34:08 07.07.2010
Jen mám dotaz, jestli holčinu museli na louku u Zdoňovské silnice hasiči snášet, nebo jí vrtulník vyzvednul přímo z lesa? Přeji brzké uzdravení a všem zachráncům poklona!
 martanodpovědět 
 Re: Žlutý vrtulník12:39:50 07.07.2010
Dolu ji vzal vrtulnik. Respekt zachranarum.
cdnodpovědět 
 Re: Žlutý vrtulník13:18:58 07.07.2010
Holčinu jsme po vytažení ze žlabu dali do stabilizované polohy, asi za 15 minut přiletěl vrtulník a spustil nosítka se záchranářema, poté následovalo polní vyšetření, naložení zraněné a odlet. Přístup záchranářů si nemůžu vynachválit... respekt!
 krizemarodpovědět 

 Vocáskům14:12:23 07.07.2010
Všem antirybářům a pískařům:  "lezte bez ocásku - odložte lana, presky, smyce, jistítka". Jedině tak je to správně soudruzi. Mně se na skalách stejně nejvíc líbí ty bronzové plakety bohatýrů. 
Igorodpovědět 
 Re: Vocáskům14:54:15 07.07.2010
Ty kokote, znam daleko vic zmrzacenejch sportovkaru z Jury nez piskaru. A cestu na pisku preleze 100 piskaru a je stale ok a pak prijede nejaky denickar a vorve to jak ... A vecer pak vyklada, jak je to oslapane, olamane, nebezpecne a ja nevim co. S Tvymi kecy jezdi Ty a Tobě podobní do sportovních oblastí, vždyť máš takový výběr. Já Ti přece přeju ať si dobře zalezeš, tak do dopřej i Ty jiným, ne?
odpovědět 
  Re: Vocáskům15:29:54 07.07.2010
Když už jsi u toho kokotování ty pískařskej intelektuále bez podpisu. Nějak si nepamatuju,kdy naposled Lezcem prosvištěla informace o tom ,jak v Juře svážel Čecháčka žlutý vrtulník (mimochodem EC135 T2+ ADAC používá také) se zlomenou hnátou. Na pískách je jich každej rok až až. Když už tedy nechceš odložit nic ze svého hardware a rybaření ti už vůbec nevoní, napiš to nějak kultivovaně. Rozumněj,takový argumenty pak budou mít nějakou váhu a budeš se pod ně moci i podepsat. Výlevy o kvantech zraněnejch "sportovkářů" a jimi dokurvenejch cestách na písku s vidinou bodů v deníčkách jsou vážně debilní.(deníček se dá taky chápat jako "elektronická kniha jízd",to třeba časem pochopíš) Pod to jsi se asi vážně nemohl podepsat, to bys vypadal jako p..a .
Radodpovědět 
   Re: Vocáskům16:08:02 07.07.2010
hele, na pisku jsou nejaky pravidla a hotovo, vo cem ta diskuze?

rybarit se nesmi a fertig, druholezec se dobira z vrchu a fertig!!

neni problem si na pisku vylezt na prvnim nejakou lehkou IV nebo V, holt ty VIIcky pockaj na pristi rok

...tohle neni o preklizkarich a o piskarich, to je o delani picovin na skalach

nicmene zraneni nikomu nepreji, takze at se z toho rychle dostane
dogeeodpovědět 
   Re: Vocáskům14:13:18 08.07.2010
Hele Rade, vocas a kokot jsou dva názvy jedné stejné věc, tak si dej hlavu do lednice a zchladni. S výjimkou úvodu, kterým jen reaguju na pisatele, je můj komentář zcela v mezích slušnosti.
odpovědět 
   Re: Vocáskům14:24:10 08.07.2010
Jo a co se vrtulníku v Juře týká, ono je se zlomenou nohou pořád lepší jet do Čech (říkali ti postižení, o kterých vím). A na druhou stranu, já viděl vrtulník v Ádru jen jednou a přiletěl pro kluka, který si odskočil metr nad kruhem, jenže se mu dostala noha za lano. To jen co se týká toho "nedostatečného" jištění na písku.

Když na to nemáš, jdi cvrnkat kuličky.
odpovědět 
 Re: Vocáskům16:23:11 07.07.2010
Igorovi teda spis bych rekl mentalne postizenymu Igorovi bych rad vzkazal ze takovy paka jako asi bude on bych opravdu na pisku nerad potkaval
odpovědět 
  Re: Vocáskům16:45:24 07.07.2010
Hele, Nehele, Jůhele. Pravidla nepravidla skály neskály. Pravidla silničního provozu jsou taky a mrtvol po silnicích každej den kvanta! Zajímalo by mi,kolik vás ultra lezců, je dodržuje stále. Vždycky se najde při lezení nějaká ta chvíle, co se pravidla spláchnou do hajzlu. Pokud se při tom pak někdo zrakví je to tady samej deníčkář,pískař,překližkář,debil,hovado,kretén, nechcete se nikde potkávat a mlátíte si tady o držky pravidlama. Já bych zase nechtěl potkávat ve skalách namyšlený chudáky,co na mně budou dělat machry,když něco nebude ouplně košer. Na to ale můžu podle některých reakcí zapomenout. Jinak je zábavný to tady sledovat. Jak si pěkně nadáváte po drátě,jak zatínáte ty bicepsy a plejtváte fiktivní silou.
Radodpovědět 
   Re: Vocáskům17:35:25 07.07.2010
No, do teďka jsem si myslel, že lezci jsou docela fajn lidi. Nebuďte nechutný. Co se stalo, už se neodstane.
Michalodpovědět 
    Re: Vocáskům18:51:26 07.07.2010
Ahoj Michale, vítej v realitě. Fajn lidi? Těch je vždy méně než těch druhých. V lezení stejně jako jinde. V diskuzích tady na lezci je to dobře vidět. Naštěstí, ale na skalách potkáš i lidi, kteří rádi pomůžou a je jim jedno jestli rybaříš na písku nebo ne.
Aliodpovědět 
     Re: Vocáskům22:25:43 07.07.2010
ahoj Ali, kdyz si nekdo na vedlejsi vezi neco udela tak je jasny ze pomuzes, to nemeni nic na tom, ze to delat nemel...

nemichej "x" veci dohromady
dogeeodpovědět 
      Re: Vocáskům22:34:32 07.07.2010
Jen jsem chtěl poukázat na to, že ten příběh je taky o něčem jiném. Z té chyby se dá poučit a pro mě osobně je jedno jestli někdo na písku rybaří nebo ne. Je to jeho lezení a jeho věc. Někomu tady nadávat, že to dělá, mi přijde dost ubohé.
Aliodpovědět 
       Re: Vocáskům09:03:07 08.07.2010
Ali prostuduj si pravidla o lezeni na pisku a do te doby se do toho radsi nemichej!

rybareni je zakazano a basta! bohudik si kazdej na skalach nemuze delat co chce...

kdyz nechces respektovat pravidla, tak na pisky nechod a nebo lez lehci cesty
dogeeodpovědět 
       Re: Vocáskům09:53:59 08.07.2010
Pro doplnění - http://www.horosvaz.cz/res/data/041/004707.pdf
Přečti si je a pak tvrď, že je to každého věc. A když už ti nic neříkají psaná pravidla, tak už jen selským rozumem bys měl dojít k tomu, že brousit skálu rybařením je špatně.
Petrodpovědět 
        Re: Vocáskům10:33:24 08.07.2010
Díky za odkaz. Jen mi potvrdil to co si myslím.
Viz pravidla: "Lezcům je zakázáno: e) manipulací s lanem poškozovat třením povrch skal; lezecké cesty nesmí být zdolávány styly On Sight (OS), Rotpunkt (RP), Toprope (TR) atd., pokud by přitom mohlo dojít
k poškození skály třením lana."
Tekže selským rozumem: můžu lézt TR i na písku, pokud tím nepoškozuji skálu. Pravidla tudíž neporušuju.
Aliodpovědět 
         Re: Vocáskům11:04:18 08.07.2010
Jistě, ale v tomto případě poškozuješ, přinejmenším onen hrot obhozenou smycí, ať už při pevném dobírání nebo spouštění. Stejně tak je to ve velké většině případů, proto se na písku obecně na TR nesmí lézt, až na několik málo výjimek, kdy se skála nepoškozuje.
Petrodpovědět 
          Re: Vocáskům11:33:07 08.07.2010
Já tu skálu neznám a z popisu v článku nedokážu posoudit jestli docházelo k poškozování skály. Pokud ano, pak je to špatně. Pokud ne, nevidím problém.
Tady se, ale začalo diskutovat o rybaření na písku obecně. Místa, kde se dá bez poškozování skály lézt na rybu, to není jen pár vyjímek. Když je člověk rozumnej, najde si k tomu vhodnou cestu a třeba prodlouží slaňák (dobírák, strom) smycí, případně podloží kobercem.
Aliodpovědět 
           Re: Vocáskům20:53:59 08.07.2010
Souhlasím. Někde TR ano, jinde ne. Záleží na konkrétní skále. Začínal jsem s veteránama pískařiny a kupodivu na TR.
remaodpovědět 

 Pomalý konec pískového lezení20:18:31 07.07.2010
Spolu s tímto úrazem se veřejně odkryl nešvar, s názvem "rybaření" a "nacvičování". Nemá cenu to nějak rozpitvávat, pískovce pro "nacvičování" nebo rybaření prostě nejsou od přírody jakkoliv dimenzované. Nebudu tu mluvit o zranění a uzdravení se, ale chci mluvit o tom, že se Vy i vám podobní se na písku chováte jako novodobí uzurpátoři. Pro svůj výkon a chlubení se v hospodě ve smyslu "konečně moje první 7a" přibyl do skály další 5 mm zářez od houpání se, od dobírání "na fest", etc. a dal do ruky Zeleným mocný argument o tom, ktrerak horolezeckou činností dochází k trvalému porušování reliéfu a nevratnému poškození přírodní památky. 
Výsledkem tohodle všeho je postupný zákaz lezení na pískovcích. Takže pískaři: lezte co to jde, nevynechejte chviličku, protože zanedlouho už zkrátka nebude kde - zbyde jen překližka a ta pověstná JURA.. Ciao. Klasik.
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
 Re: Pomalý konec pískového lezení23:44:40 07.07.2010
No a ty aspoň budeš muset v tý Juře trochu zabrat. Tam to není pro chudáky tvýho formátu( rozuměj "kecy na netu ke všemu moudré a um lezecký nic moc") Pověstná Jura tss. Ty jsi normální paranoidní magor,dej si nohy do lavoru a hadr na hlavu.Ty "rybáři".
Ten kdo ví určitě hovnoodpovědět 
  Re: Pomalý konec pískového lezení13:31:54 09.07.2010
Myslím, že mnohem větší magor seš ty. Ale bohužel s tím nic neuděláš.
FERYodpovědět 
   Re: Pomalý konec pískového lezení14:12:32 09.07.2010
No už jsem myslel,že se tady nezjevíš! To bych ti teda křivdil. Ty bys mohl vydat pro ty magory i příručku, ty perlo pískovcového lezení.
Anti FERYodpovědět 
    Re: Pomalý konec pískového lezení14:20:58 09.07.2010
:)
FERYodpovědět 
   Re: Pomalý konec pískového lezení14:17:34 09.07.2010
Co mate vy dvaja proti Jure? Preco porovnavat hrusky s jablkami? Preco znevazovat vykony na skalkach? Ked niekto vylezie 10 na vapne, tak je to skalkarska sracka a debilek, co chodi namiesto do Adru do Jury? Alebo co ste tym chceli povedat?
odpovědět 
    Re: Pomalý konec pískového lezení11:41:59 14.07.2010
Neni to skalkarska sracka, je to dobry sportovni lezec. Nanestesti to z nej nedela dobreho piskovcoveho lezce ale zas jen (n 99 pripadech ze sta) sportovniho lezce lezouciho na piskovci. Poleze na pisku zas jen odjistene cesty s maglajzem.
odpovědět 
   Re: Pomalý konec pískového lezení14:17:46 09.07.2010
No už jsem myslel,že se tady nezjevíš! To bych ti teda křivdil. Ty bys mohl vydat pro ty magory i příručku, ty perlo pískovcového lezení.
Anti FERYodpovědět 
    Re: Pomalý konec pískového lezení14:23:47 09.07.2010
:)
FERYodpovědět 
     Re: Pomalý konec pískového lezení14:30:47 09.07.2010
Já to tušil,že u něj sedíš ! :D
odpovědět 
     Re: Pomalý konec pískového lezení14:32:24 09.07.2010
Já to tušil,že u něj sedíš ! :D
odpovědět 

 Pofiderní ukotvení jističe20:46:28 07.07.2010
Ze zprávy a z komentářů není explicitně zřejmé, že slaňák je situován tak, že lano jdoucí k jističi (pokud sedí na vrcholu a dobírá) jde kolmo k směru zátěže (k druholezci). Tedy jistič je "ukotven" především svojí vahou a třením o skálu. Smeknutí ještě brání pouze zmíněný nevýrazný hrot nebo žlábek (který v případě jističe nahoře) nemá takovou účinnost. Takže když jsem kdysi dobíral nad touto částí stěny docela jsem se ošíval - nepřišlo mi to ani bezpečné ani pohodlné. Tím chci říci že i jistič na vrcholu může znamenat podobnou nehodu, přičemž se smeknou dva (při nešťastné souhře okolností).
Přidat dobírák = větší bezpečnost ale i zvýšení tendencí lézt na rybu a ničení skály. Jsem rád, že nemusím rozhodovat co má prioritu.
Staníkodpovědět 
 Re: Pofiderní ukotvení jističe22:51:16 07.07.2010
Staníku, to ale budou skály jen samé železo. Udělej to tady a za chvilku to bude na každé věži. Neblázni, tudy cesta nevede. Kolik lidí sedělo na tom hrotu? Kolik je tam prvovýstupů a nikdo to nepotřeboval. Moje pozadí tam sedělo několikrát. A vždy bez problémů. Možná to je trochu nepohodlné ale rozhodně to funguje. Mnohem lépe než jinde. Dej si Bohemku na Květnovou. Slaňák je daleko a pokud chceš co nejméně třít skálu při dobírání, tak musíš na fix a daleko dopředu. Co se stane, když si odsedne druholezec? Jéééééé, to je rajc! Je-li druholezec hrom jak chlap a ne křehká dívčina, tak zatažené hýždě kousek popojedou, třebaže fix je na fix. Krucifix, ta lana se ale natahujou! A když si ještě připočítám sundané boty pro lepší pohodu a větrání ....... no, aspoň nemusím používat pilník na zrohovatělou kůži. Tohle se na Mušketýroj opravdu nemůže stát. Můžeš udělat jen jednu pořádnou botu, chytat lelky, nedobrat, udělat trošku pytel a když druholezec ucvrkne, tak se Ti může stát, že Tě jakožto nepřipraveného strhne. Ale to už jsme trochu u něčeho jiného, ne?
Petr
Petrodpovědět 

 Ach ty tradice07:43:20 08.07.2010
Na písku lezu hodně a rád, ale už od mých prvních výstupů jsem se divil a divit se nepřestávám proč je zrovna tenhle jedinej druh šutru na světě tak hovadsky odjištěnej a o polohách slaňáků ani nemluvě. Stále moc nechápu proč česká lezecká veřejnost stále trvá na přežitých tradicích. Pak se nelze divit, že se občas někdo zraní (občas zabije).
Pekiodpovědět 
 Re: Ach ty tradice09:35:24 08.07.2010
Protože zrovna teď je ve skalách spousta lidí kterejm to nevadí a kašlou na psaní nesmyslů. Dělají dál cesty ve stejném duchu a železo dávají do skály tak aby jí neničili ani oni, ani lezci co přijdou po nich. Na jiných skalách než je písek taky musíš dolézt k prvnímu a když na to nemáš jít jinam. Zkoušel jsi někdy opracovávat kámen? To není jako vysázet nové stromečky. Můžeš ho obrousit, zmenšit, rozbít, ale už ho nikdy neslepíš ani nevyrobíš. Stejně jako skály už nikdo nevyrobí a kdo si to neuvědomuje, nemá na nich co dělat.
ikepodpovědět 
 Re: Ach ty tradice09:47:19 08.07.2010
Protože pouze právě tento šutr je tak měkký, že by dobrým odjištěním několikanásobně vzrostl pohyb lidí a šlo by to všechno do kytek. Teď tu lezou jen ti, kteří si můžou říkat horolezci a mají ke skále úctu a respekt. Ti jsou taky zárukou toho, že ji nikdy nebudou úmyslně poškozovat tak jako to dělají rádobyhorolezci.
Petrodpovědět 
  Re: Ach ty tradice12:25:44 08.07.2010
presne tak shrnul bych to takhle nemas na to tak se do toho neser!!! kazdej se k tomu musi prolizt a ne kouknout do pruvodce a pak na skalu a rict si jo na stene valim atd. takhle se klasicky zadelava na pruser. a ty radobi horolezce co by pisek nejradsi rozvrtali po 2 metrech to doufam rychle prejde a pujdou radsi na jiny druhy skaly nebo zacnou re5pektovat tenhle druh lezeni a maglajz a pruty nechaj doma
deeodpovědět 
   Re: Ach ty tradice12:30:17 08.07.2010
nojo každej chce hned všechno rozvrtat po dvou metrech to je přece jasný, jak jinak než po dvou metrech, dva metry jsou dva prostě dva metry
Tomodpovědět 
 Re: Ach ty tradice13:15:13 08.07.2010
To, že se "občas někdo zraní (občas zabije)" patří k horolezectví úplně stejně jako karabiny nebo lano. Prostě to tak je a neuděláš s tím nic. Pokud ti to nesedí, vyber si jinou kratochvíli.
odpovědět 
 Re: Ach ty tradice09:58:41 09.07.2010
Protože v dobách dávných vzniklo náboženství, které prohlubuje vnímání vlastního ega pocitem příslušnosti ke skupině vyvolených. Toto náboženství má dodnes mnoho následovníků.

Hlavní desatero tohoto náboženství zní:
- když na to nemáš, tak se do toho neser
- cesty po stovkách dělati budeš, by lehké směry co nejdříve vyčerpány byly
- kruhy dávej tak, aby generace příští omdlévaly nad tvou odvahou
- byla-li cesta pro tebe lehká, kruhy nedávej vůbec
- nedotknutelné výkony Mistrů hájiti budeš
- tělocvičnu nenavštívíš
- hubit překližkáře budeš
- ryby neochutnáš
- rukou bílou skálu neposkvrníš
- na všech lezeckých webech machrovati a svou výlučnost najevo dávati budeš

Nevzdávej to, usilovně na sobě pracuj a jednou se do našeho společenství propracuješ.
Klasikodpovědět 
  Re: Ach ty tradice10:44:02 09.07.2010
Tělocvičnu navštěvovati budeš, abys byl schopný lézt to co Ti Mistři. Ale nebudeš zatahovat chování z tělocvičny na ony skály a tudíž Ti nikdo nadávat do překližkářů. Když se navíc naučíš zakládat, zjistíš, že spousta cest je pak zajištěných lépe než na překližce.

bod 3) teď je tu článek o přelezu na Cimách - jedna délka za francouzských osm tu má odstupy mezi nýty 10 metrů a vzdycháte jací jsou to pašáci.

bod 2) souhlas, taky se mi nelíbí, co vyvážejí z Labáku

bod 1) absolutní a nezpochybnitelný souhlas. Pokud Ti jde o lezení a ne o ničení skály
odpovědět 
  Re: Ach ty tradice11:15:49 09.07.2010
Tleskám :-)
Kaldicodpovědět 
  Re: Ach ty tradice11:24:01 09.07.2010
Tleskám :-)
Kaldicodpovědět 
 Re: Ach ty tradice11:49:42 09.07.2010
Existuje slozka lezeni ktere se rika moral. Zhruba se da rici ze tento komponent odlisuje (skutecne) lezeni od shybovani na futru.

Ano, pravidlo prvni je zasadni a nezpochybnitelne.
Duraodpovědět 
  Re: bod č.2 14:28:53 09.07.2010
Co jako špatného se vyváží ven z Labáku? Jako přejištěný cesty? Cesta kde se pod prvním ,nebo při odletu pod kterýmkoliv dalším, nezabiješ je špatná a přejištěná? Nebo tě sere jenom ten bílej prach? Nebo vo co vlastně lidem jako jsi ty, Fery a dalším podobně paranoidním psychoušům jde? Že furt prudíte a vaše zaklínadlo je Labák. Tak v něm kurva nelezte a furt ho nezmiňujte! Co se týče Ádru ,tak bych řekl, že tam práší už i mladá generace a to dost dlouho. Že by vývoj?
odpovědět 
   Re: bod č.2 09:41:54 12.07.2010
Vždy si říkám že při tom lezení nechci ničit skálu a nechci aby někdo zdálky poznal že někdo cestu leze, nebo další kudy se leze. Jedině potom to lezení má smysl. Že by to nutně v mé hlavě musel být dlouhý vývoj? Víc si cením těch co ty těžký cesty dělají, než té mladé generace která je hrdě opadává a bez mága nedá ani sedmu, natož něco lehčího. Takže není mladá generace jako mladá generace. Ty u kterých mi nevadí že občas v něčem těžkém bílí skálu můžu spočítat na ruce. Ti uspěchaní ostatní,...
Rybaření na písku? :))
odpovědět 
   Re: bod č.2 10:18:09 12.07.2010
Labák, to je nejlepší lezení v Evropě!!! Někomu možná vadí "přejištěný" a "zaprášený" cesty, ale klucí, stačí se trošku dívat. Vydovádět se a fortunu podráždit tam jde co hrdlo ráčí:-) Jenom estli ti, co kopou do Labáku, nejsou zaseklí někde v VIIb širočině a nehrajou si na opravdové pány pískaře či horolezce, co?
Willhemodpovědět 
    Re: bod č.2 14:34:22 14.07.2010
"Vždy při lezení si říkám ,že nechci ničit skálu a aby nikdo zdálky nepoznal kudy se leze". Ty krávo,to je patos! Jinak já si třeba pamatuju Kitzbühel jako nevyšlapanou lajnu a nemyslím si,že by to byla zrovna sportovka. Nebo dnes už možná jo. Taky si myslím,že takzvaní pískaři či klasici by si měli uvědomit (při své neomylné hrdinskosti, pravdomluvnosti a nejvyšších ryzích kvalitách) kolik směrů se zkurvilo. Na to by ale mohli odpovědět pouze zmiňovaní hlavní aktéři pan C. pan M. a jim podobní. Jejich jmény se tu kde kdo zaklíná a kolik ze zaklínačů vylezlo jejich největší bomby. Ve skalách mají místo jak morálovky,tak sportovky. Mohou spolelečně koexistovat, to je jasné jako facka. Zvláštní na tom je ,že ještě existují lidé ,kterým stojí za to ,všechy co jim nejsou podobní nazývat překližkářema nebo sportovcema a posílat je nejlépe do Jury, Francie a Labáku. Nebo jim vyhrožovat rvačkou. Zvláštní buranský přístup.
 26,11odpovědět 
     Re: bod č.2 16:21:31 14.07.2010
"Vždy při lezení si říkám ,že nechci ničit skálu a aby nikdo zdálky nepoznal kudy se leze".
Tobě to přijde jako patos, mně jako zcela normální zásada.
Robertodpovědět 
      Re: bod č.2 17:32:06 14.07.2010
Normální zásada ? Tak to hlavně nesmíte Roberte lézt ty vyšlapaný cesty. Ty o kterejch se ví že se v nich nikdo nedojebe, ty co jsou lehce sjízdný, ty na který se stojej fronty, ty který jsou neznámější. Voni by byly i hezký,kdyby je haldy lezců nebrousili už léta pokaždý když na písek dojedou.Tak vlastně na ten písek bys, jako zásadovej, neměl jezdit asi vůbec. Nené, rádi vidíte jenom něco! To že jsou někde háky místo kruhů,že jsou někde i inteligentně daleko a inteligentně cvakatelný, to že si někdo vezme do cesty za XY ,tolik proprávaný prášek ,že někdo někde rybaří. Z komentářů tady taky často vypreparujete jenom to,co se vám hodí do krámu. Sportovněji založení lezčíci a taky Jura nebo Labák byly, jsou a budou vždycky dobrej hromosvod. Hlavně pro vás "tradiční nositele vlajky" toho "jediného správného směru". Pro mně je zajímavé sledovat, kolik velmi kvalitních lezců na písku(ne jen z Labáku) je schopno vyšvihnout slušnou mrdu i v těch fakt sportovních a tak málo dobrodružnejch nepískovcovejch "tělocvičnách". Ty nemelou patosy, ani neřvou "sportovci jsou hovada a zanášej nám sem divný manýry" ,jenom lezou. A dobře. A maj svý zásady.
26,11odpovědět 
       Re: bod č.2 18:37:11 14.07.2010
Nevím, jaks přišel na to, že se považuju za tradičního nositele vlajky toho jediného správného směru. Já ten pocit vlajkonoše nemám. Vyšlapaným cestám se vyhýbám, kvůli skále i kvůli tomu, že se v nich i tak pohybuje na můj vkus moc lidí. Většina "klasiků" (kterejm lezecky nesahám ani do pasu) je taky neleze, nemaj důvod. A cesty vyborhákovaný po dvou metrech nevyhledávám, protože mne to v nich prostě nebaví.
Robertodpovědět 
        Re: bod č.2 19:20:28 14.07.2010
Pokud se ztotožňuješ s takovým patosem, potažmo s ironicky nablblým desaterem (viz výše), nevím kam bych tě řadil jinam. Já se snažím aby mně bavilo lezecky všechno (něco nikdy dělat nebudu,neb lezení je tak "široké" ,že si mohu vybrat). Nemám ve zvyku očerňovat ty druhý! Ať si každej leze to, co ho baví. Jedna věc mi ale bytostně vadí.Neustálé jebání se do lidí nevyhledávajících "dobrodružnou" formu lezení. Cikánovi,Mocanovi,Špekovi a spol. čest a slávu. Jenže to ,když někdo druhej nejni jako oni nebo ty ještě neznamená že je debil a skalní kazisvět. To si ale asi neuvědomujete. Nebo se pletu a pak sorry. A tím doufám končím.
26,11odpovědět 
     Re: bod č.2 17:42:19 14.07.2010
nojo no, když holt vylezeš v labáku třeba motolici, tak furt nejsi horolezec a velkej správnej kluk když tě nebaví na hrubé skále vzlínat po mechu nebo v osolené 4 ....
modpovědět 

 spousta řečí....11:45:31 09.07.2010
Velká většina lidí tady mluví o dojištování a o špatně odjištěných cestách atd....Docela by mě zajímalo proč někdo z těchto inovátorů kteří by chtěli měnit to co budovali generace před nimi, neodchytne v hospodě Cikána s Mocanem a nezkusí jim povědět jak by si to představovali. Docela by mě zajímalo jak by to dopadlo:)...
odpovědět 
 Mušketýr12:38:36 09.07.2010
Chybí tam teda dobírák nebo slaňák nebo ne?
odpovědět 
  Re: Mušketýr12:48:23 09.07.2010
Ne. Nechybí tam nic. Jen to musíš správně udělat a jistit z vrchu ne na rybu.
Mikyodpovědět 
 Re: spousta řečí....14:15:39 09.07.2010
"... proč někdo z těchto inovátorů kteří by chtěli měnit ... , neodchytne v hospodě Cikána s Mocanem a nezkusí jim povědět jak by si to představovali."

Zatím to nejrozumější, co tady padlo. Gratuluju a lituju, že to nenapadlo mě.
odpovědět 
  Re: spousta řečí....15:12:12 09.07.2010
Dát někomu do držky je to nejmenší, ale co takhle se na to podívat jinak:
jištění na písku mě dosud až tak nějak nevadilo, neříkám, že su až takový hrdina, ale většinou jsem to nějak vydejchal. Ale letos lezu s mladým a mám celkem problém vybrat na písku cestu, kde by si zalez a já dole neumřel strachy. Možná by bylo fajn, kdyby si někdy hrdinský prvovýstupce zkusil představit, že ten jeho pomník poleze jeho mladej na prvním.
Jinak jsem hlavně pískař, taky překližkář v zimě a poslední roky i deníčkář.
A ze svý zkušenosti můžu říct, plnou hubu klasickýho stylu a hrdinských činů maj hlavně borci v hospodě u piva co nikdy nedali na písku 10-tku, ani 9-tku. (na rozdíl od mnoha deníčkářů)
Richardodpovědět 
   Re: spousta řečí....15:37:07 09.07.2010
Pouštěj mladýho jen do cest, na který skutečně má a nebudeš řešit problém. Holt k řadě výstupů bude muset dozrát, jak technicky, tak v hlavě.
odpovědět 
    Re: spousta řečí....15:48:10 09.07.2010
P.S. Já vim, ono je to těžký. Všichni bysme rádi, aby naše děti měly co nejdřív radost, že přelezou to co my (a případně "za nás" dají ty prásky, na který jsme si sami netroufli). Jenže ono to tak prostě nejde. Rozhodně ne ten první rok. A všichni se o svoje děti bojíme - ale, na rovinu řečeno, občas jim tím spíš škodíme, že.
odpovědět 
    Re: spousta řečí....15:49:10 09.07.2010
To sou kecy, já to teda nepoznám dřív než do toho vlezu a nezkusím to. Třeba mi poradíš jak se to pozná už na zemi. Jo a teď už vypínám jdu lízt :-)
R.odpovědět 
     Re: spousta řečí....17:57:36 14.07.2010
Já to teda docela poznám. Když normálně lezly na prvním čtyřky v Srbsku a občas se jim podařila pětka, tak měly ve čtyřkách v Tisé velké potíže. Takže za tři pro ně bylo v té době akorát. Jak jednoduché a prosté. P.S.: Rodiče se prostě bojí a hudou bát, tak jsme bilogicky nastaveni.
Kuba Turekodpovědět 

 Křížák nemám rád13:52:29 14.07.2010
Na Křížák už nejezdím. Zprotivilo se mi to tam. Vždycky tam byla hromada lidí, kteří měli (často) s lezením společné jen to vybavení. Teplice, nebo kterýkoliv jiný sektor v Adršpachu jsou podle mě mnohem lepší než profláknutej Křížák.
Yeníkodpovědět 

 (nejen) pro Fňuknu 18:51:51 14.07.2010
Co mi ještě přijde jako dost podstatný je to, že pokud se pamatuju, tak zpráva o tomhle maléru na Křížáku tady už jednou byla, dřív než tenhle článek - a v následné diskusi se i dost kritickými hlasy na adresu aktérů nešetřilo. Když se k věci Fňukna postavil tak, jak se postavil a napsal sem tohle, tak jednal jako chlap a má můj respekt - a myslím, že tohle si zaslouží ocenit veřejně. (Trochu je mi líto, že to sem píšu až já dneska.)
Robertodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179372)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
1. Senza Nome 6a+ Coltura
Hrebeň Končisté 3 Batizovská Dolina
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Mussulmani 6b+ Jerzu

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 360 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 285 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 255 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.