Float 42 je nejobjemnějším lavinovým batohem z kolekce v české kotlině zatím ne příliš známého severoamerického výrobce Backcountry Access.
Podle výrobce je určen pro záchranáře a horské vůdce, zatímco já jsem po tomto kusu sáhnul kvůli objemu, který by měl stačit na vícedenní akce s noclehy ve winterraumech. Podívejte se, jaké jsou mé zkušenosti po prvním měsíci používání.
Diskusi, jestli lavinový batoh používat či ne, bych nechal stranou. Názorů je celá řada a jednoznačné vyjádření kompetentní organizace, aspoň pokud je mi známo, stále chybí. Fakt je ten , že batoh s airbagem může zásadně ovlivnit hloubku zasypání při stržení lavinou a protože na skialpech ve volném terénu trávím přinejmenším několik víkendů za zimu, rozhodl jsem se takový batoh používat. Výběr padnul na zmíněný BCA Float 42 se 150 litrovým airbagem a plnitelnou tlakovou lahví na stlačený vzduch.
Úložný prostor
Konstrukce batohu se skládá z prostorné hlavní a další menší kapsy na lavinovou výbavu. Obě jsou přístupné, jak je u této kategorie batohů obvyklé, dlouhým zipem vedoucím podél téměř celého obvodu batohu, což významně usnadňuje skladování a hlavně hledání obsahu. Objem 42 litrů by podle mé první zkušenosti měl s přehledem vystačit na několikadenní skialpovou výpravu se zázemím na chatě či winterraumu. Tím mám konkrétně na mysli, že hlavní kapsa pojme mačky, haršajzny, lano, sedák, jídlo, termosku, rezervní oblečení a další drobnosti. Dokonce můj subjektivní pocit je takový, že litráž neodpovídá – batoh je podle mne ve skutečnosti objemnější, když jej srovnám například s batohy Ortovox.
Když zůstanu u hlavní kapsy, zmíním ještě všitou síťovanou kapsu na zip, do které uschováte drobnosti jako kompas či sluneční krém; dále v horní části hlavní kapsy najdete praktickou karabinku na klíče. Co mi ovšem chybí, je třetí hlavní kapsa, případně rozměrnější kapsa na drobnosti jako je mapa, foťák, sladká tyčinka apod. – zkrátka věci, které se vám v již poměrně objemném batohu nechce pokaždé hledat. Sice se nabízejí malé kapsičky na bederním popruhu a menší kapsa na síťku na helmu, ty jsou ale poměrně malé. Přinejmenším pro uložení mapy standardního rozměru. Co mi také hodně chybí je možnost vstupu do hlavní komory skrz zip na zádovém panelu.
Ramenní popruhy Float 42 jsou masivní, konstrukce počítá s větším zatížením.
Plnitelná lahev airbagu
Součástí hlavní kapsy je také samozřejmě samotný airbag, který je složený v samostatné kapse, stejně jako lahev s tlakoměrem a vlastní systém Float (potřebná „kabeláž “). Jak jsem již zmínil na začátku, tlaková lahev je plněna stlačeným vzduchem. Pokud airbag vystřelíte, stačí lahev zaslat do jednoho z 200 míst (např. centrála v Praze – Vysočanech), kde výrobce poskytuje výměnu a za poplatek 200 Kč vám během pár dnů přijde lahev připravená na další použití. To je velká výhoda oproti jiným systémům, kde po vystřelení je potřeba koupit lahev zcela novou, případně provést její repasi.
Madlo spouštěcího mechanismu můžete umístit jak do pravého tak do levého ramenního popruhu a jeho výška je nastavitelná. Tvar madla se mi na první pohled zdál špatně uchopitelný, nicméně po první túře jsem názor změnil. Podle mého názoru půjde nahmatat stejně dobře jako madla používaná u konkurence. Naopak si myslím, že u madla BCA je menší šance nechtěného odpálení, když projíždíte lesním porostem. Nicméně abych byl přesný, zkušební odpal jsem v první fázi testu zatím neprovedl.
Batoh BCA Float 42 při túře na Sonnblick (3105 m).
Ještě se na moment vrátím k úložnému prostoru. Kapsa na lavinovou výbavu obsahuje úložný prostor pro sondu a násadu lopaty, list lopaty je umístěn volně. Kromě toho se do kapsy vejde i objemnější lékárna a případně i další drobnosti. Zajímavou vychytávkou je pak malá přezka na jezdci zipu „lavinové kapsy“, díky které můžete do kapsy uložit lopatu s nasazenou násadou, která skrz škvíru v zipu vyčnívá ven a díky zmíněné přezce se zip nechtěně nerozepne. Co se mi také líbí je typ zvolených zipů (YKK), které se snadno zdrhují, což jsem nemohl říct u mého předchozího skialpového batohu velmi podobné konstrukce. Poslední kapsa je malého rozměru, umístěna je v horní části batohu a z vnitřní strany je opatřena jemným materiálem pro uschování lyžařských brýlí. Protože je tato kapsa trochu předimenzovaná a v batohu schází rozměrnější kapsa na drobnosti, používám ji i na sluneční brýle a další menší věci, ani sem se ale bohužel mapa nevejde.
Skvělou maličkostí je síťka na upevnění helmy, kterou lze uschovat do malé kapsičky v případě, že helmu máte na hlavě. Na čelní straně se dále nachází poutka na uchycení cepínů. Zde je třeba zmínit, že bez větších komplikací lze upevnit i cepíny lezecké (zkoušeno se Singing Rock Bandit), což u podobných batohů není samozřejmostí. Lyže lze připevnit jak diagonálně, tak i svisle a ani při jednom ze způsobů uchycení podle výrobce není omezena funkčnost airbagu. U diagonálního uchycení je spodní popruh dostatečně široký pro uchycení téměř libovolně širokých lyží, bohužel ale není nastavitelný, díky čemuž jsou mé lyže (170 cm, 118-82-110) trochu níže posazené – ne ovšem tolik, aby při mé dosavadní zkušenosti tato pozice lyží při chůzi nějak zásadně vadila. Popruhy na bocích batohu pak slouží jak k alternativnímu uchycení lyží, tak i ke kompresi hlavní komory, která je opravdu objemná. Na každé straně jsou kompresní popruhy dva a batoh s nimi stahuji při jednodenních túrách, nad rámec kterých jsem se bohužel v první fázi testu nedostal.
Popruhy diagonálního uchycení pojmou i daleko širší lyže, než ty na fotografii.
První měsíc za jedna minus
Prvotní popis se zaznamenanými zkušenostmi z prvního měsíce testování ve Vysokých Taurách zakončím zádovým systémem. Ten je bez velkého překvapení tvořen tuhým mesh materiálem, který brání absorpci sněhu. Ten skutečně při hození batohu na zem nikam nezalézá, nicméně předpokládám, že odvod potu při dubnovém a květnovém skialpu nebude nepřekonatelný. Při vysoké fyzické aktivitě a teplotě těsně kolem nuly jsem ale pocit nadměrného pocení zad neměl. Bederní pás je pak opatřen dvěma menšími kapsičkami na zip a mohutnou kovovou sponou, která je nezbytná z bezpečnostního hlediska – při stržení lavinou je třeba, aby batoh zůstal na zádech a tak i proto je nutné používání menšího mezinožního popruhu, jehož oko se navlékne na bederní pás.
Madlo spouštěcího mechanismu lze upevnit jak do levého tak i pravého ramenního popruhu.
U zádového systému je ještě velmi důležité zmínit jeho velikost. Při mém vzrůstu 175 cm mám pocit, že je velikost hraniční. Menší postavy, tedy asi hlavně ženy, by s velikostí mohly mít problém. Nicméně v mém případě je velikost stále v pořádku a batoh příjemně chrání celá záda až k bederním obratlům. Uvítal bych ale, kdyby výrobce dodával batoh se dvěma velikostmi zádového systému, podobně, jako jiné značky.
Celkově po prvním měsíci testování jsem s batohem BCA Float 42 velmi spokojený, až na několik drobností, které zmiňuji výše v textu. Kromě toho, že se dobře nosí a každý popruh či kapsa je propracována tak, aby sloužila svému účelu se mi líbí i fakt, že lze batoh přepravovat jako příruční zavazadlo v letadle a dále fakt, že vystřelenou patronu lze levně doplnit.
Jak jste si mohli všimnout v textu, několikrát zmiňuji „první fáze testování“. Šlo mi o to první zkušenosti dostat mezi lidi dříve, než zima vezme nohy na ramena. Po zhruba dalším měsíci či dvou bude test doplněn o další zkušenosti z vícedenních přechodů, zaměřím se na odolnost materiálu a posvítím si také na samotný airbag systém.
A abyste si nemysleli… Měsíc testování neznamená jeden víkend v Alpách. Přechodně pobývám ve Vysokých Taurách a tak batoh provětrávám téměř denně.
Výrobce:Backcountry Access Orientační cena: 15 000 Kč (+ tlaková lahev cca 4000 Kč) Hmotnost: 3254 g (včetně tlakové lahve)
Do ČR dodává: CAMPING GAZ CS s.r.o.
reklama nereklama, to mi je u zadnice.
Jen mi přijde ta váha nějak vysoká,nebo se mi to jenom zdá? Autor se o ní nezmiňuje, ale osobně mi to přijde jako důležitý parametr při výběru
Ahoj, to je určitě důležitý údaj a v textu samozřejmě musí být, už jsem poprosil redakci o doplnění - hmotnost udávaná výrobcem je 3254 g, tedy na batoh hodně, nicméně na lavinový batoh celkem standard. Na lehké lavinové batohy se ppe můžeme těšit od příští sezony, letošní veletrh ISPO Münich o tom něco napověděl. Ale asi to nebude ve stejné cenové kategorii.
Líbí se mi jak tahle reklama přišla opravdu v pravý čas, rozuměj ani ne moc brzy (=> "hyenismus") a ani ne moc pozdě (=> opadnutí emocí) po té nehodě v Rakousku...
Přidal jsem ještě nějaké technické údaje, které mi poslal Martin.
Jinak autora, jsem požádal o článek dávno před nehodou v Alpách. Testovací články jsou časově náročné a tak jsme článek vypustili až nyní.
Nechci tady nějak kázat, ale nejobjemnější podle parametrů od výrobce není ( podle vzhledu je ale fakt obří), každopádně ABS v systému Vario nabízí přípojku až 55 litrů. A rovnou píšu, že výtka, že to je přípojka, ale ne samotný batoh není na místě, protože batoh je naprosto plnohodnotnej. Navíc možnost vyměnit si v případě potřeby přípojku na 8-30 litrů mi přijde jako dost velká výhoda.
...uznávám, že je fajn, že píšeš recenzi, ale nebylo by lepší počkat na více zkušeností. Myslím, že hlavní funkce, proč si lavinový batoh lidi kupujou je funkce ,,lavinového" batohu. Takže ve chvíli, kdy jsi batoh zatím ani neodpálil, nepřidal žádné info o vacích, pohybu s nafouknutými vaky, objemu atd..je to jen takový zdlouhavý úvod.
Pokud není nejobjemnější, tak mne prosím oprav (link na BCA lavinové bágly zde: http://backcountryaccess.com/ product-category/avalanche-airbags/).
Co se táký ABS, tak ty přípojky, zvlášť ty větší, se mě osobně hodně nelíbí, bágl je tak trochu mimo záda a přijde mi že to za mnou celé plandá.
Co se týká testování airbagu, najdi mi prosím dobrovolníka, který si utrhne lavinu a sjede si s ní, pak rád doplním. Nejsem ani TÜV ani žádná jiná autorita, která toto testuje, takový test není v silách uživatelského testu. V tomto případě jde o to, jak se bágl používá, jestli se dobře nosí, jestli na něj jde přidělat lyže, cepíny, čeho jsem si všiml v praxi.
Info o systému Float doplním v druhé fázi, ale upřímně podle mne není tak důležité. Co by se dalo doplnit je fakt, že se jedná o jeden 150 l airbag, který se ti nafoukne nad hlavou.
Btw pokud chceš dělat dobrovolného testera airbagu, tedy u mě v Kolm Saigurn je ideální podmínka - tři dny silný vítr, sníh vyfoukaný do desek a lavinová 3. Poradím ti svah, kde to natuty utrhneš ;-). Nic ve zlém!
Ahoj Martine,
taky jsem to nemyslel nijak zle. Možná sem trochu rýpal, jen jsme chtěl doplnit, co by mě třeba zajímalo. Každopádně je jasný, že tebou zmiňovaný test není v silách jednotlivce, nicméně aby měla recenze nějakou hlavu a patu, minimálně bych přidal odkazy, rozvinul polemiku nad použitým systémem, atd.. i u uživatelské recenze bych k preciznímu popsání klasického batohu čekal i podrobnější technické info.
Ahoj Martine,
taky jsem to nemyslel nijak zle. Možná sem trochu rýpal, jen jsme chtěl doplnit, co by mě třeba zajímalo. Každopádně je jasný, že tebou zmiňovaný test není v silách jednotlivce, nicméně aby měla recenze nějakou hlavu a patu, minimálně bych přidal odkazy, rozvinul polemiku nad použitým systémem, atd.. i u uživatelské recenze bych k preciznímu popsání klasického batohu čekal i podrobnější technické info.
Ahoj Martine,
taky jsem to nemyslel nijak zle. Možná sem trochu rýpal, jen jsme chtěl doplnit, co by mě třeba zajímalo. Každopádně je jasný, že tebou zmiňovaný test není v silách jednotlivce, nicméně aby měla recenze nějakou hlavu a patu, minimálně bych přidal odkazy, rozvinul polemiku nad použitým systémem, atd.. i u uživatelské recenze bych k preciznímu popsání klasického batohu čekal i podrobnější technické info.
Ahoj Martine,
taky jsem to nemyslel nijak zle. Možná sem trochu rýpal, jen jsme chtěl doplnit, co by mě třeba zajímalo. Každopádně je jasný, že tebou zmiňovaný test není v silách jednotlivce, nicméně aby měla recenze nějakou hlavu a patu, minimálně bych přidal odkazy, rozvinul polemiku nad použitým systémem, atd.. i u uživatelské recenze bych k preciznímu popsání klasického batohu čekal i podrobnější technické info.
Jinak s tím objemem jsi měl pravdu, nějak jsme špatně přečet. Myslel jsem, že se vyjadřuješ o lavinových batozích obecně a ne jen BCA.
Posli to k dodavateli do CR, firma se jmenuje Campingaz CS a sidli na adrese Českomoravská 2408/1a, Praha. Nech v baliku na sebe nejakej kontakt ;-). Mas prazdnou? Co se stalo?
Ahoj, uvádíš doslova:
Kromě diagonálního uchycení lze lyže upevnit i svisle.
Zkoušel jsi to? Já mám na stejném batohu spodní kompresní popruhy z výroby zašité tak, aby tam lyže fixovat nešly...
Nebo jsi to myslel jinak?
Díky za odpověď.
to uchycení není optimální, ale možné je. doplním foto v druhé polovině recenze. můžeš možná poslat foto do mailu, co přesně máš na mysli, proč to nejde? dík!
m.