LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Parádní finta, takovýhle kroky jsem v přírodě ještě nedělal.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
15.Širůčková 10978
16.Klapal 10927
17.Churavý 10918
Bouldry:
15.Petrík 9800
16.Kučera 9800
17.Nespoutaný 9631
Hory:
4.Šuraba 7126
5.Černý 6808
6.Punčochář 6758

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140266 cest
Nové přelezy:
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C
Hammer Kin 7c
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+

Stěny
Boulder Bar - Praha 7
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5

Prodejny
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Lezec-shop.cz - Štěchovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Otevření Tomášovy věžičky

Křížák

Na Křížovém vrchu je od  8. srpna 2004 nová věž pod názvem Tomášova věžička.

Cesty na tuto věž byly vylezeny a věž pojmenována na památku našeho kamaráda Tomáše Rückera, který nás opustil před třemi léty, kdy ho při sestupu z Marmolády zasáhl nešťastně blesk.


Osazování slaňáku


Už před třemi lety jsem pokukoval při lezení po nějaké linii pro cestu nebo třeba i nějaké věži, kterou bychom věnovali Tomášovi. Občas se nějaká ta cesta nebo věž rýsovala, ale žádná nebyla podle mých představ.


Prvovýstup cestou Rokáček



Prvovýstup cestou Rokáček



První přelez cesty Rokáček


Až letos, když jsme se vraceli koncem června z lezení z Jižních věží, jsem objevil docela slibně vypadající věž pod První. Po obhlídce jsme si říkali, že to bude už asi vše vylezený, ale na vrcholu nic, ni knížka,  ni slaňák. Nevěřili jsme tomu, že by byla na takovým místě volná věž. Ale měli jsme štěstí, Vašek Brukner nám řekl, že ví o kterou věž se jedná a že je volná! Během dvou sobot jsme celou skálu přeměnili na věž lezitelnou.


Cesty byly vylezeny a věž na památku Tomášovi nazvána Tomášova věžička 


Vylezli jsme nové cesty, Kouzelný chyty III,  Vono to přijde III , Rokáček VI, kde jsme chtěli osadit kruh, ale v polovině cesty jsme objevili tutový hodiny, takže jsme upustili od osazení kruhu a vylezli cestu až nahoru jen s hodinami a smyčkou v okně, Paráda IV, cestu A dost III
a nakonec  jsem přelezl variantu Verdon VIIa  cesty Rokáček.


Oficiální otevření
Tomášovy věžičky naším oddílem 8.8. 2004 


Špekulovali jsme stále o osazení kruhu, porovnávali naši cestu s jinými, ale rozhodli jsme se pro zachování „čistoty" věže a lézt cestu Rokáček jen přes smyčky.


Část
lezuchtivých členů oddílu při otevření věže
2004


V neděli 8.8. 2004 jsme za hojné účasti členů Horolezeckého oddílu Dvůr Králové n.L. přelezli nové cesty a zavzpomínali tím na našeho kamaráda. Chtěl bych tak poděkovat všem zúčastněným, lezcům i ostatním ani ne tak za sebe, jako hlavně za Tomáše, pro kterého jsme to vše dělali, a který to doufám sledoval vše z horolezeckého nebe.


Mára při dolezu cesty Rokáček a Milan v cestě
Kouzelné chyty


Pro zájemce prikládám nástupový nákres cest s popisem a polohu Tomášovy věžičky. Kdo vlastní nového pruvodce z roku 2001 na Křížák, tak je to z mapky na str. 91-jižní věže.


Přístup



Nákres


TOMÁŠOVA VĚŽIČKA

a)  Sestupovka  II;  Martin Stránský, Jaroslav Herman, 8.8.2004. Náhorní spárou na vrchol.
b)  A dost  III  Jaroslav Herman, Martin Stránský, 8.8.2004.Vlevo od údolní JV hrany stenou na vrchol. 
c)  Vono to přijde III  Jaroslav Herman, Martin Stránský, 8.8.2004. Vlevo od komínu J stěnou přes hodiny na vrchol.   
d)  Paráda  IV  Jaroslav Herman, Martin Stránský, 8.8.2004. Vpravo od cesty  Rokáček  středem údolní stěny na vrchol.
e)  Rokáček  VI  Martin Stránský, Jaroslav Herman, 8.8.2004. Údolní JZ převislou hranou šikmo doleva k hodinám, do okna (jištění) a vlevo šikmo stěnou na vrchol.
  Verdon  VIIa  Martin Stránský, Jaroslav Herman, 8.8.2004. Z okna vpravo po hraně na vrchol.
f)  Kouzelný chyty  III  Martin Stránský, Jaroslav Herman, 8.8.2004. Od pravé náhorní hrany stěnou šikmo doprava na vrchol.

Slanění:  sestupem

Martin-Sendy Dvůr Králové n.L. 26.8. 2004

Sendy   [úpravy] 09:14 02.09.2004Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Co to zkulturňování skály ?!?12:35:59 02.09.2004
Ve vší úctě k Tomášovi, ale ta čistka "zkulturňování skály", jak je vidět hned na druhý fotce a ty pahýly ořezaných stromků - to považujete asi za normální!?! Nemělo to tam zůstat stejný jak to bylo pred Vaším přílezem ?!?
Hlínaodpovědět 
 Re: Co to zkulturňování skály ?!?13:24:01 02.09.2004
je to dost otresne.mas zcela pravdu... ty pahyly stromku atd...je me z toho spatne a zaroven smutno.
HOCKodpovědět 
 Re: Co to zkulturňování skály ?!?14:02:09 02.09.2004
Ahoj,
vím, že to vypadá asi docela otřesně na fotce, ale velká část boroviček zůstala na svém místě, pokud ten vršek uvidíš, třeba nebudeš tak otřesen.Vypadá to, myslím, docela slušně. Neber to jako nějaké poučování, ale většina věží dosud nevylezených takto vypadá, a to jak na Křížáku natož v dole v Ádru a pak nakonec lezeš krásný cesty a ani nevíš, že tak vypadala většina. ahoj Martin-Sendy
sendyodpovědět 
 Re: Co to zkulturňování skály ?!?22:45:29 02.09.2004
Taky jsem na Vás nasranej! Měli jste totiž ten bordel sejmout z věže všecek, protože tyhle plevelný mrchy likvidují šíleným tempem celý Ádr a dementům typu Hlína a Hock to nejenže nedochází, ale oni dokonce ještě rozumují! Kdybych nebyl živ ze zemědělských plodin, přál bych si dva roky sucha a pak bych ten Augiášův chlív vyčistil s kanystrem benzínu a zapalovačem, a to nejen tady ale i v Labáku a jinde.
Když podobní tupouni zakázali pást ovce v Belánkách , aby chránili vzácné byliny, všechno to do pár let zarostlo bolševníkem či lopuchem a kytky byly v tahu. Když se dřevo pravidelně těžilo i ve skalních oblastech, tak to byly ještě krásné skály a ne plevelná arboreta!
Když ještě lidé používali rozum, tak nepotřebovali k formulaci svých nenázorů papouškovat Blesk či Standu Grose.
Martin.
Travex na svině!!!odpovědět 
  SVATÁ SLOVA....06:38:02 03.09.2004
Bezvýhradní souhlas...
sonaodpovědět 
  Re: Co to zkulturňování skály ?!?07:33:41 03.09.2004
Prosím o zařazení mezi dementy. Děkuji.
jan pušodpovědět 
   Re: Co to zkulturňování skály ?!?08:07:26 03.09.2004
vono je to, jako už všechno na světě, poněkud složitější. Jde o to, co chceme chránit. jestli řekneme teď a od této chvíle budeme držet stávající stav, nebo jestli uznáme za hodnotnější stav kupříkladu před průmyslovou revolucí a k němu se budeme chtít vracet. anebo stav před okamžikem, kdy se z pračlověka lovce a sběrače stal pastevec a zemědělec. s tím souvisí pěkná tezička, že vlastně ochrana přírody tak, jak je u nás toto slovo obvykle chápáno, není ochranou přírody ale ochranou kulturních hodnot (samozřejmě včetně všech dogmat poplatných své době).

nebo zase jinak: je větší hodnotou šutr, který nedoroste, nebo čepice zetlelého jehličí s náletovými smrčky? (ta přítomnost zetlelého jehličí výrazně zvyšuje vlhkost kamene a tedy urychluje jeho rozpadání vlivem mrazu). jiný blbý příklad: hned vedle pískovcové skály roste strom a jak se kýve ve větru, tak vybrušuje ve skále koryto. chránit strom nebo skálu? navíc strom nepůvodní, monokulturní smrk?
Lukas B.odpovědět 
    Re: Co to zkulturňování skály ?!?08:44:23 03.09.2004
Připojuji se k názoru, že pokud začnu něco chránit, většinou to odnese to (ten, ta), před čím to chráním.

Kdysi jsem slyšel o projektu, jak nějaké tatranské pleso (tuším Štrbu, ale nevím) uchránit před poklesem hladiny nějakými izolacemi dna. A otázka zní - pokud pleso samovolně (tj. přírodně) vysychá, není to rovné tomu, jako kdybych novou nádrž budoval? I na vyschlém dně by žily organismy, například borovice. Jsou borovice méně hodné ochrany než ryby a vodní šneci? A tak dále.
Lawodgeodpovědět 
   Re: Co to zkulturňování skály ?!?16:45:35 06.09.2004
Už tam jseš!
Travex na svině!!!odpovědět 
    Re: Co to zkulturňování skály ?!?21:16:36 06.09.2004
Děkuji milý travexi:)))
jan pušodpovědět 
     Re: Co to zkulturňování skály ?!?08:28:17 07.09.2004
Jo to je jen legrace, když jsi tak pěkně prosil. Ale snad přece vidíš, že každá skála, když se neudržuje tak zarůstá. A těch bylin je fakt všude dost. Vždyť je sám pojídáš, třeba ve chlebu a nenapadne Tě bránit lán obilí před kombajny...Nebo jo? ((-:
TNSodpovědět 
      Re: Co to zkulturňování skály ?!?08:57:26 07.09.2004
Jasnačka. Na nekompromisní stanovisko si vysolím zase své, ať je nějak sranda! Skála v přírodním stavu-v zimě neodhrnout sníh z poličky, jen ať si to klouže a podobně.

Jak kdy a jak co. Ono je to sice jednoduchý-stačí použít rozum. Nebát se zamýst jehličí na jedný straně a nepotáhnout skálu PVC na druhý. Ale maj všichni rozum? Třeba já? Kterej tam to jehličí někdy nechá? :))) Řečnická otázka. Odpověď na otázku vlastnických práv na rozum znám...
jan pušodpovědět 
  Re: Co to zkulturňování skály ?!?08:55:47 03.09.2004
Takových míst, kde se najednou nesmělo pás, vyžínat rákos, atd., takových je... ale teď už tam není co chránit. Většinou šlo o představu, že člověk není součást přírody, veškeré jeho zásahy mají negativní dopad pro všechny součásti ekosystému (což je nesmysl) a také o ignoraci toho, že pokud nějaký stav existuje v době dlouhodobých zásahů člověka, tak po jejich odpadnutí bude stejný nebo pro současný systém lepší (což je většinou nesmyl).

Na odstranění mechů může mít každý svůj názor,ale fakt, že pokud je věž zarostlá, chátrá rychleji, se asi neodkecá. A stav věcí mění každý mravenec, kůrovec, nebo suché (mokré) léto, takže je otázka, jak podstatné naše zásahy jsou. A na to zjevně neexistuje universální odpověď.
Lawodgeodpovědět 
   Re: Co to zkulturňování skály ?!?10:02:45 03.09.2004
No jo. Koneckonců nejlepší ochrana věže by bylo ji potáhnout umělohmotnou fólií. Koneckonců ty věže vznikly tím, že ty tabuli něco škodilo a z té tabule ji to "vyškodilo". A zase ten Bolševník a mnoho dalších sajrajtů tady dělá bordel, protože je sem někdo dovezl. A vůbec...
jan pušodpovědět 
  Re: Co to zkulturňování skály ?!?10:38:14 03.09.2004
Jasně, vršky voholit. Letos na jaře jsem tady u nás na kopci z vršků masivů vykácel pár bříz (kmen tak 10 cm) s tim, že pařezy nechám. Houby s voctem. Za pár měsíců svině svinutý vobrazily natolik, že na ně vyrazim s krumpáčem a ten sajrajt vykopu. Nehledě na to, že jejich kořeny totál rozrušujou skálu. Ještě si posvítim na mechy. Dumal jsem vo nějaký chemii (třeba vo skalici), ale nejsem si jistej enviromentálním impaktem a zase jako v Hirošimě to na skalách vypadat nemusí. Zatim jsem nějaký bryoporosty sejmul rejžákem (dráťák mrví skálu). Je to fuška, ale výsledek je vcelku uspokojivej.
Papoušodpovědět 
   Re: Co to zkulturňování skály ?!?10:47:32 03.09.2004
a co kdybys papouchu zakoupil kozu. budeš ji vodit na procházku na vršky masivu, vokouše březové lupení, procházka ti udělá moc dobře, zesílíš, spálíš tučné faldy, mlíčko posvačíš, dobytče ti ke skále vynese lano, a tak si nebudeš trápit vlastní chrbtici...
Lukas B.odpovědět 
    Re: Co to zkulturňování skály ?!?12:00:25 03.09.2004
...a ještě pupnu EU fondy o dotaci na ekozemědělství a agroturistiku... mee, nee - bez motyky, pily a rejžáku se nevobejdeš.
Papoušodpovědět 
     Re: Co to zkulturňování skály ?!?12:30:30 03.09.2004
Já teda móc dobře vím, čím to je, že ty mechy a kapraďorosti teď rostou čím dál víc a rychlejc a ani kdyby se spojila hejna fšech pappušáků s rýžáky a i kdyby se kozy nakrásně přidaly - nemáme naději, Já to vím, po čem tak ty fšechny zelený věci rostou.Já to vim!!!
jan pušodpovědět 
     Re: Co to zkulturňování skály ?!?18:55:45 05.09.2004
Čekám kdy někoho napadne nechat umělku zarůst mechem a osadit vosama, aby to bylo jako v venku. Hlavně ze všeho udělat něco jinýho nežli to je. Ale třeba to tady mělo nějakej smysl jehož nejsem sto dohlédnout.
jan pušodpovědět 

 Kde je Mára?12:38:40 02.09.2004
Pěknej článek, pěkná věžička, ale kde je na tom plánku věže ten Mára, jsem opravdu neobjevil :-)
Petr Jandíkodpovědět 

 Bendžo, pilka a už to jede12:53:44 02.09.2004
Nádhera - vořezat náletový sajrajty, vodrbat vršek bendžem vod jehličí, bylin a brouků a leze se. Tak vypadá správný dělání věže, skály, oblasti...
Papoušodpovědět 
 Re: Bendžo, pilka a už to jede14:07:57 02.09.2004
vynechal si vapku (nizkotlakou ovsem, aby z vezicky nezbyl patnicek)
lacoodpovědět 

 Tak vy jste se nám dali na stavění ???13:10:58 02.09.2004
Ahoj kluci, koukám, že jste tu věžku "pěkně pročistili" :-)) Ani jsem netušil, že jste se dali na stavění cest. Mám dvě volný věže a jednu hranu a nemám to s kým udělat, tak kdybyste měli zájem, tak dejte vědět. berny P.S. A dík moc za Tomáše
bernyodpovědět 
 Re: Tak vy jste se nám dali na stavění ???14:21:47 02.09.2004
Berny, možná bych Ti rád pomohl, ale nemám na Tebe kontakt, když tak ho přidej do komentářů.
sendyodpovědět 
  Re: Tak vy jste se nám dali na stavění ???16:11:07 02.09.2004
Zdar Martine, Héřa ho má, a jinak je to 608643954, nebo berny@email.cz
bernyodpovědět 

 Hezká vzpomínka16:09:36 02.09.2004
... díky Vám za ni. Opravdu, 8. srpna to byly tři roky.
odpovědět 

 Hele Honzo......13:39:19 03.09.2004
Hele Honzo, když tam píšeš tu přezdívku, co jsi ode mne zdědil, tak tam připiš jr (jako:mladej). Přece jenom občas máme na některý věci odlišnější názory. V tomto případě se ale pod tvoji glosu podepisuju taky. Ta výroba věžičky a  to "zkulturnění" skály, to byl opravdu hrdinskej čin, jak by řekli Němci  heldentát.
Je to určitě medvědí služba a dobrý počin pro další vývoj vztahů mezi lezeckou komunitou a ochranou přírody. Autoři věže a cest a článku by měli ještě doplnit, že celá akce se uskutečnila ve zvláště chráněném území - přírodní rezervaci, kterou Křižák je.
Zrovna když píši tento příspěvek, dostal jsem na stůl pozvánku na seminář "Horolezectví na pískovcových skalách v chráněných územích".  Jsem tedy línej jako prase, ale nedá mi to a opíšu alespoň ty úvodní body zpozvánky:
1.Pravidla sportovního lezení na pískovcových skalách
2. Porušování pravidel horolezci
3.Poškozování dochovaného přírodního prostředí pískovcových skalních měst.
4.Informační systém a OSVĚTA pro horolzece.
a tak dále.

Jo a teď si tento materiál ještě rychle stáhnu, než ho někdo zlezce sunda.

Honzo, zdravím tě do Labáku, ať se daří.
táta

Vladimír "Hlína" Vršovský
Hlínaodpovědět 
 Re: Hele Honzo......15:06:42 03.09.2004
No vida, hrozba bonzblokem zafungovala, fotka ze "zdevastovaného" ekosystému je pryč :-)
Papoušodpovědět 
  postrech budouciho pastevce:)16:57:07 03.09.2004
a pritom byla dobra! jako foto dne by ji to klidne sluselo.
lacoodpovědět 
   Re: postrech budouciho pastevce:)19:29:36 03.09.2004
Kdo kým pase, ten tím pasen bývá...:)
jan pušodpovědět 
  Re: Hele Honzo......20:57:02 04.09.2004
Hele Papouš, já tě vopravdu někdy žeru. Ty tvoje příspěvky, to jsou tak silný pózy a gesta, dělal jsem to taky, když jsem byl mladší.
Ale tvoje poznámka ťala do živeho. To je opravdu výjimka, aby autor (????) upravil svůj příspěvek po kritice v ohlasech. Jestli tedy JirkaS nedělá na svém serveru cenzora (to asi ne), tak pánové, co tak agilně vyrobili lezeckou věž asi opravdu pochopili, že to byla prasečina, ještě jednou prasečina a do třetice všeho dobrého (toho sem tam moc nenašel) a zlého PRASEČINA.
Jinak si to odstranění fotky neumím představit. Ale jinak Papouš dík za upozornění, já když se vracím ke článkům, kde mne zajímá jen ta diskuse, případně jsem do diskuse i zasahoval, tak už ten článek jenom projedu tím kolečkem uprostřed myši.

Zdraví Vladimír "Hlína" Vršovský
Hlínaodpovědět 
   Re: Hele Honzo......12:41:43 05.09.2004
No, abych byl úplně přesnej, tak ta fotka tam vlasně ještě je v pravym horním rohu. Ale má jenom 2 kB, a když se zvětší, je rozrastrovaná, takže jako důkazní materiál nejspíš nejde použít.
Jinak mi fakt přijde legrační, když někdo omdlívá nad vyčištěnim vrcholu jedný docela pěkný věžky. Řikat tomu prasečina mi přijde jako gesto a póza :-) Chápal bych křik, kdyby na Křížáku chtěli votevřít kamenolom. Ale to by zřejmě bylo mimo rozlišovací schopnosti ochranářů, když teda mám bejt lacinej :-)
Rejžáku (stojí asi 30 ká), pile (mám suprovou kapesní fiskarsku za 400 vočí, váží jen 15 deka!) a dalším cajkům na odstraňování Hlín, Papoušů a další fauny a flóry zdar
Papoušodpovědět 
    Re: Hele Honzo......12:54:22 07.09.2004
abys byl Paspouši uplně přesný: ta fotka je tam stále v původní velikosti:

http://www.lezec.cz/fotos/clanky04/c040829b.jpg
stipodpovědět 
     Re: Hele Honzo......13:42:40 07.09.2004
Ďyk za upřesnění. Aspoň si jí Hlína může zaarchivovat (pokud už tak neučinil), aby měl "podklady k jednání" :-)
Papoušodpovědět 
      Papoušovi......14:00:08 07.09.2004
Zaarchivoval, ale jednat nebudu (to by mimo jiné měl udělat Hejtmoš).
zdra
hli
Hlínaodpovědět 
   Re: Hele Honzo......09:40:14 06.09.2004
Tadyta debata mě opravdu docela baví. apředpokládám, že taky lezeš na písku. Zkus se někdy v hospodě zeptat kluků, kolik cest v Ádru by nebylo nebejt rejžáků a šťouradel. A vo ten mech se bát nemusíš, ten je tam za dva roky zas.
bernyodpovědět 
    Re: Hele Berny10:50:55 06.09.2004
Máš sice Berny pravdu že by spousta cest nebyla ale znění výjimky je nekompromisní.Proč tedy dávat ochráncům argumenty proti lezcům, ta fotka je naprosto dostačující důkaz porušení podmínek výjimky a věř že ochranáři tyhle stránky taky čtou. Jen pro pořádek, stručně ze znění výjimky pro CHKO Broumovsko.

4. Při horolezecké činnosti nebude :

a) poškozován a úmyslně měněn povrch skal (upravování, přidávání a odstraňování chytů a stupů, vč. jejich zpevňování betonováním či lepením),

b) lezeno v obuvi s tvrdou podrážkou poškozující pískovec (např. vibram),

c) používáno jistících prostředků poškozujících skálu (skobování, zatloukání jistících prostředků kladivem apod.) ; k zajištění mezi kruhy lze používat výhradně smyčky,

d) lezeno na mokrém pískovci,

e) používáno magnesium nebo jiné chemické prostředky narušujících skálu,

f) odstraňována nakumulovaná zemina a odumřelá organická hmota ze spár, terásek a povrchu skal,

g) slaňováno pomocí stromů či keřů,

h) nouzově přespáváno (bivakováno) ve skalách ani na skalních stěnách či vrcholech,

i) proveden žádný prvovýstup v celé oblasti obou rezervací bez předchozího souhlasu správce skal nebo jiného k tomu kompetentního člena ČHS,

j) zasahováno do porostů na skalách (kromě náletu borovice vejmutovky) a nebudou odstraňovány uvolněné kameny bez souhlasu orgánu ochrany přírody a majitele pozemku.


Roman Wimmerodpovědět 
     Re: Hele Berny12:05:58 06.09.2004
Možná se ti to bude zdát neuvěřitelný, ale se vším uvedeným ve vyjímce už jsem se letos setkal. A jinak co mě se týče, pokud dolezu do místa, kde mám na výběr odstranit z plytkýho járku co v něm je nebo hodit šerednou mrchu, tak je to jasný... Nevadí mi padat, ale když to můžu ovlivnit.
bernyodpovědět 
      Re: Hele Berny12:33:55 06.09.2004
ja mam osobne pocit ze toto "vylepsene misto" je zrovna na vrcholu:-))))..a odtud spadnout je uz blbost:-)))))... zajimavy fakt ze?
odpovědět 
       Re: Hele Berny08:49:52 07.09.2004
jenom dotaz k těm smrčkům, kdyby byl tady náhodou přítomen nějaký znalý botanik: je smrk původní správnou dřevinou patřící do této lokality? nebo se jedná paradoxně o hospodářskou monokulturu?

Likvidovat vejmutovku a bolševník je zřejmě správně (jsou to zavlečené nepůvodní potvory), stejně bych asi viděl jako pozitivní likvidaci akátů (třeba na vltavské žule).
Lukas B.odpovědět 
      Re: Hele Berny13:10:12 07.09.2004
Ani ne. Vzhledem k tomu, že se pohybujeme ve stejné oblasti jsem letos už nějaké to porušování podmínek výjimky také potkal, lidi jsou prostě paka.Jasně,souhlas, taky si dobrovolně hubu nenabiju. Tady jde spíš o to že každá taková fotka dává ochranářům další argument a zákon je bohužel na jejich straně. Co vlastně děláš když něco takového vidíš, ozveš se nebo to přejdeš??
Romanodpovědět 
       Re: Hele Berny14:00:02 07.09.2004
ad f) ...nebude odstraňována organická hmota ze spár atd... To jako když někde zůstanu viset za BierBauch v komíně a zemřu, tak mě tam nechaj jako přírodninu? Nebo budu považován za nálet, jako je vejmutovka, a budu odstraněn, ovšem jen se souhlasem orgánu?
Jinak: jak to tak pozoruju, orgánové jsou vcelku prima chlapi a maj rozum. Možná i díky svému bujarému mládí (Hlína gestikuloval a pózoval, Piňos se pro změnu přivazoval k bagrům) :-)



Papoušodpovědět 
        Re: Hele Berny14:19:09 07.09.2004
Jaká organická hmota? Kosti plný tiskárenskýho olova. Svaly a špeky určitě nemlich totéž, co sklad Severochemy! To vobalený strakatejma kaliopkama jedovatejch barev z molekul odpadlejch z výroby benzínu. Po tvý odůmrti by tam pět let ani mech nerostl!!!!!!!
jan pušodpovědět 
        zaklinenej PAPPOUS14:29:46 07.09.2004
Ja myslim ze by te vyjmuli sami ochranari a nasledne nalozili do lihu. Nevadz krizenec PAPouska a ryPOUSE sloniho je mnohem vzacnejsi nez treba sokol
ci jina havet kuli ktery nam zaviraji skaly.
lacoodpovědět 
         Re: zaklinenej PAPPOUS14:38:57 07.09.2004
Tak vzácný živočišný druh by měl být ovšem chráněn. Udělat mu rezervaci, kde by měl své rejžáky a pilku, aby měl vhodný biotop pro páření a rozmnožení a my měli tady ojedinělé hejno Slonich Papouších Rypáků!
jan pušodpovědět 
          Re: zaklinenej PAPPOUS15:15:08 07.09.2004
Už vidim, jak SPR maluješ na kompu, kolážisto.
Papoušodpovědět 
           Re: zaklinenej PAPPOUS15:23:10 07.09.2004
Týýý vole!!! Dobrej nápad! Teď musím pracovat, ale brzy se do toho dám!
jan pušodpovědět 
       Re: Hele Berny15:38:18 07.09.2004
Snažím se alespoň pokud je v mých možnostech lidem domluvit, ale přikázat samozřejmě nikomu nic nemůžeš. Ale i tak se mi u většiny lidí stane, že mě pošlou do p... atřičných míst. Neříkám, že se ozvu vždycky, co dělat, když dolezeš na věž, kde je jenom borovice a žádnej kruh. Skočíš? Ani náhodou, sjedeš z ní, oznámíš to Vaškoj Bruckneroj a čekáš. A tak to v tom životě prostě je.
bernyodpovědět 
        Re: Hele Berny15:53:14 07.09.2004
Porušils ovšem bod G) Ale kdybys ho neporušil a vyčkal, mohl bys zase porušit bod H). Mohl bys ale taky ovázat nějakej vrcholovej výstupek a slanit na něj. Při stahování lana bys ovšem mohl porušit A), F) a při uvolnění výstupku (kamene) i J). Kdybys pád lokru přežil, mohl bys možná zpětně zažádat orgán o dodatečné povolení jeho odstranění (kolek 300 Kč + 300 hodin veřejně prospěšných prací).
Papoušodpovědět 
         Re: Hele Berny13:53:41 08.09.2004
Tý vole, to lezení je fakt neuvěřitelně složitá záležitost.
bernyodpovědět 
         Re: Hele Papouši18:40:20 08.09.2004
Nebyl jsi v 91 na českým Bukově?
Jestli jo, tak takovejhle magor jsi ještě nebyl :)
Mykodpovědět 
          Re: Hele Papouši19:43:51 08.09.2004
Ja, ja, na akci hnutí Brontosaurus. Tam sem se právě zbláznil při vožínání boučků na pasece zarostlý svlačcem a kopřivama.
Papoušodpovědět 
           Re: Hele Papouši11:37:19 09.09.2004
No jestli si to dobře pamatuju, moc jsme jich nevožali, spíš jsme nějaké požnuli :)
Jak se má Klára?

Mykodpovědět 
            Re: Hele Papouši11:54:52 09.09.2004
Vytluč mail, ať to tu nezahnojujeme off-topicama.
Papoušodpovědět 
             Re: Hele Papouši12:12:42 09.09.2004
Hele, když už jste takový ostřílený ekologičtí aktivisté, nechcete se zůčastnit vysazování mechů a lišejníků? Já to sám po těch skalách nestíhám!
jan pušodpovědět 
              Re: Hele Papouši12:22:23 09.09.2004
ŠmarjaJózef, to vypadá, že sem taky kolaboroval! No byl sem tam, ale kuliva slečně Kláře. Moc mě ty bojovky nebavily, měl sem místo toho rači jet lízt.
Papoušodpovědět 
               Re: Hele Papouši12:29:44 09.09.2004
Říkej, že jsi jenom plnil rozkazy vyplvájící z tvého služebního poměru (poměru?) a plná politická zodpovědnost padá na tvé nadřízené...tedy tady asi slečnu Kláru.
jan pušodpovědět 
                ŠGPS odhaluje zeleného agenta!12:49:43 09.09.2004
A sem v řiti! Už se z toho nevykroutim a budu muset odstoupit jak Pavka Přibylů. Mám sám sebe potrestat tím nejtěžším trestem - čtrnáctidenní mlčenlivostí na Lezci? Suďte mě!
Papoušodpovědět 
                 Re: ŠGPS odhaluje zeleného agenta!13:22:52 09.09.2004
Piš dál!!! Co bychom pak četli?! Fšechno je jinak! Přibil. Šlouf@co. jak známo rozvrátili komunismus navzdory charťákům řízenými KGB. Pa@Pa (Papouš a Patočka) se připravují na uchvácení moci a rozpoutání zelené hrůzovlády, zatímco šgps polévá trávník žíravinou a jeho psací program píše a píče, protože sám je negramotnej.
jan pušodpovědět 
                 Re: ŠGPS odhaluje zeleného agenta!14:10:32 09.09.2004
Mail je D u s a n . K o s t e j n @ c e n t r u m . c z (odstran mezery, narozdil od tveho mailu by to melo fungovat :)

<smtp centrum.cz krivinka@centrum.cz 65534>: ...\
<<- RCPT To:<krivinka@centrum.cz>
ORCPT=rfc822;krivinka@centrum.cz
->> 550 5.5.1 No such user here
Mykodpovědět 
           Re: Hele Papouši13:54:30 09.09.2004
No jestli si to dobře pamatuju, moc jsme jich nevožali, spíš jsme nějaké požnuli :)
Jak se má Klára?

Mykodpovědět 

 Nazdar Sendy01:10:06 04.09.2004
Ahoj Sendy,možná by bylo dobrý k těm vašim narcistickejm fotkám s Héřou přidat pár fotek toho pro kterýho ste to všechno dělali.Jinak Vám  chci moc poděkovat za tu záslužnou činnost.Tomáš byl vynikající člověk s morálními vlastnostmi které by mu mohl leckdo z nás závidět.Tom byl tak slušnej,že bych ho kolikrát za to snad i nakopal do prdele.Jenom bych chtěl ještě připomenout že málo čtenářů lezce asi ví,že se jedná o synovce výborného horolezce také tragicky zahunyvšího Ilji Špitálského, kterému je v pískařích od BS věnováno několik hezkých epizod.Stín strýcovi smrti,poukazující na nebezpečí naší vášně škrábat se po skalách, byl v rodině tak silný,že  Tomáš který měl lezení a lásku k horám zažranou pod kůží začal s tímto sportem poněkud později, snad  až byl smutek ze ztráty ztraceného příbuzného obroušen nánosem času.Nic méně osud je nemilosrdný,co máti stát se stane.Kluci vzdávám holt vaší akce "Tomášova věžička".Horámzdar Keson.
Kesonodpovědět 

 obvyklé umístění slaňáků13:20:41 06.09.2004
můj komentář nepatří asi úplně pod tento článek. do ádru a teplic se podívám tak jednou za dva roky, a tak moje zkušenosti s touto oblastí jsou omezené. nicméně jsem si povšiml, že:

většina slaňáků je umístěna naprosto nesmyslně, a to těsně nad skalní hranou, takže se jednak docela blbě nastupuje do slanění, a druhak je skální hrana pod slaňákem hoblovaná lanem (pravda, na zdejším pískovci, tvrdším než v ráji, se ta skála tak snadno neohobluje, ale stejně...). co s tím dělat? víc přemejšlet nad umístěním slaňáku a nedbat tolik na pohodlí při vrtání, ale na budoucí používání.

druhý postřeh: u slaňáků, a to i relativně mladých, osazených před cca 5 lety (podle zápisů ve vrcholovkách), temovaných olovem a zacementovaných, je vidět značné poškození skály v okolí slaňáku, okolo slaňáku se vytváří kráter v průměru cca 10 cm a skála v bezprostřední blízkosti slaňáku "odmrzá". moje vysvětlení je, že se používá nevhodný materiál na zacementování, a tento nevhodný materiál je - cement. mechanismus poškození skály v okolí slaňáku si vysvětluju následujícně. cement při hydrataci mění svůj objem - smršťuje se (v řádu desetin promile). mezi skálou a cementovou výplní se vytváří smršťovací trhlinka, která má šířku řádově něco méně než desetina milimetru. tato trhlinka velmi dobře funguje pro transport vlhkosti - prostě kapilára, a udržuje pískovec v bezprostředním okolí výplně neustále vlhký. když k tomu přidáme odlišný teplotní režim "nehomogenity materiálu" (dřík kruhu i olovo jsou výborné vodiče tepla s nízkou tepelnou kapacitou), tak nám ta opakovaně mrznoucí vlhkost poměrně rychle rozrušuje skálu.
proč se toto neděje v takové míře v českém ráji a v labských pískovcích? nevím. technologie osazování je prakticky stejná. vysvětluji si to odlišnou zrnitostí pískovce, a tím odlišnou propustností vody.

co s tím dělat? nepoužívat olovo. volit jiný materiál než cement. a to buď sanační malty na bázi cementu, kde je eliminováno smršťování (lze koupit v lepších stavebninách), eventuelně aspoň venkovní lepidlo na dlaždičky, nebo používat epoxidová/polyesterová lepidla.

byl bych rád, kdyby se k tomu mohl vyjádřit nějaký znalec oblasti, nejlépe s praxí s osazováním kruhů nebo slaňáků.
Lukas B.odpovědět 
 Re: obvyklé umístění slaňáků07:24:23 07.09.2004
teď jsem to po sobě přečetl a mám tam kravinu.
v řádu desetin promile se smršťuje slušný cementový beton. smršťování samotného cementového tmelu bez plniva je o jeden až dva řády vyšší (laicky řečeno záleží jak moc se cementová kaše "utopí").
Lukas B.odpovědět 

 taky něco napíšu03:59:36 08.09.2004
Když tady čtu tu zajímavou debatu, nedá mi to a taky něco sesmolím. Asi takhle: Je dobré, že jste vytvořili nové cesty a zpřístupnili novou věž. Je hezké, že jste ji pojmenovali na památku svého kamaráda. Je rovněž dobré, že jste si počínali citlivě co se týče neosazení zbytečného kruhu a užili jste přirozených hodin. Je ovšem zbytečné řezat nahoře stromky a zametat tu trochu jehličí, když to je vlastně zakázáno. To křoví se dalo normálně oblézt. Když už jste k tomu přikročili měli jste tak učinit pokud možno v tichosti a nikdo by si nevšiml - ne se u toho fotit. Takhle se debata k vcelku pietnímu tématu zvrhla v obvyklou frašku a handrkování o náletové smrčky. No co, můžete si za to sami. Na druhou stranu, na smrčky se za chvíli zapomene, ale věžička pojmenovaná po kamarádovi zůstane.
stipodpovědět 
 Re: taky něco napíšu15:29:48 08.09.2004
Napsal jsi sice taky něco, ale napsal jsi kravinu. Pietní téma , to určitě ano, ale nic zajímavého. Jenže ty smrčky zajímavé už jsou, tak proč o tom nepodebatovat.
TNSodpovědět 
 Re: taky něco napíšu20:01:38 08.09.2004
Nenech se otrávit Stipe, moudře jsi slova nakladl. Zdravím-Honza
jan pušodpovědět 

 taje terminologie18:49:26 08.09.2004
Slanění:  sestupem
nie skor zostup: zlanenim?
zrejme len mne nezname nuansy pieskarskej cestiny
ked zostupujuci lezci zlanuju postupne stup za stupom v opacnom slede rovnakou cestou ako vystupali nahor aby este viac nerozrusili panensky povrch chranenej skaly
- a smreky zozrali termity :-)
inak fajn, diky

Djodpovědět 

 taje terminologie18:49:40 08.09.2004
Slanění:  sestupem
nie skor zostup: zlanenim?
zrejme len mne nezname nuansy pieskarskej cestiny
ked zostupujuci lezci zlanuju postupne stup za stupom v opacnom slede rovnakou cestou ako vystupali nahor aby este viac nerozrusili panensky povrch chranenej skaly
- a smreky zozrali termity :-)
inak fajn, diky

Djodpovědět 

 taje terminologie18:51:05 08.09.2004
Slanění:  sestupem
nie skor zostup: zlanenim?
zrejme len mne nezname nuansy pieskarskej cestiny
ked zostupujuci lezci zlanuju postupne stup za stupom v opacnom slede rovnakou cestou ako vystupali nahor aby este viac nerozrusili panensky povrch chranenej skaly
- a smreky zozrali termity :-)
inak fajn, diky

Djodpovědět 

 čisté skaly14:25:22 14.09.2004
Děkuji Vám za zaslužnou akci i když mně tak trochu lezete do zelíčka.Každý lezec , který má hlavu v pořádku by měl alespoň jednou v roce skacet nejaký ten strom nebo stromeček co ničí skálu víc než kdokoliv jinej.Já trhám a kacím co se dá a pořád to je málo.Jsem pro naprosté vyčištění skal, protože větší ničitel pískovce než stromový nalet není.A na to nemusím být , abych to videl, něják študovanej.Po mně jsou cesty ve skále čistý jako panna.
DrVostepodpovědět 
 Re: čisté skaly15:22:10 14.09.2004
No musím dodat, že to věděla už i moje babička a vždy vytrhávala na naší skalce pod chatou při vstupu do vody všechen plevel a říkala: trhej a čisti také nebo jednou nebudeme mít skálu a jak polezem do vody......
Janaodpovědět 
 Re: čisté skaly17:14:43 14.09.2004
Díky! Při těžbě pískovce je přítomnost organické hmoty nežádoucí. Není nad čistý kámen.
Vaší práci zdar! Vaše kamenolomy.
kamenolomy a vápenkyodpovědět 
  Re: čisté skaly22:32:40 14.09.2004
Kurva, kurabva, kurva...zase jsem vizralej!!!Ja bych to píííčo všesko vytrhal taky!!!
TNSodpovědět 

 Překvapení15:37:35 28.05.2008
Ahoj, jen tak ze zvědavosti jsem zadala do vyhledávání jméno svého bratrance Tomáše Rückera a dověděla jsem se o "jeho" věžičce. Díky.
Toma jsem moc dobře neznala, ale vím, že byl stejně zamilován do skal a do lezení jako můj táta Ilja Špitálský, že si byli v mnohém podobní a měli taky skoro stejný osud. Oba zemřeli na horách - můj táta zahynul pod lavinou na Mont Blancu, ve Francii v roce 1967, v nedožitých 30 a mně tehdy nebyl ani 1 rok a to samé Tom a jeho malá Ela. Je to moc smutné a zvláštní. Podobná nátura a podobný osud.
Všechny Vás moc zdravím a přeju hodně krásných let bez nehod, strávených na horách a při Vašem krásném koníčku.
S pozdravem Lucie Špitálská, Praha
Lucieodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179372)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
1. Senza Nome 6a+ Coltura
Hrebeň Končisté 3 Batizovská Dolina
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Mussulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu |

 Nové komentáře:
Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu | Re: Není to jednoduché | Re: Gratulacia | Gratulacia |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (26)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 358 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 285 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 254 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.