LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Scribo ergo sum. Zapisuj si cesty!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
28.Duchoň 10637
29.Lachman 10620
30.Novák 10581
Bouldry:
28.Indrák 9150
29.Majdloch 9125
30.Vaňous 9053
Hory:
18.Chomová 4970
19.Zaoral 4866
20.Petr 4680

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5668 lezců
1140425 cest
Nové přelezy:
Orgi Nerou 8a
Nymfa 8A+
Seastar 7C
Ortofrutta 7c
Koma Xc
Mr. Morgen 7b
Ri Rock 7b+
Les Furtif 8b+
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C

Stěny
Lezecké centrum Mammut - Praha 7 - Holešovice
Lezecké centrum Lanovka - České Budějovice
Újezd nad Lesy, Praha 9, Základní škola Masarykova - Praha 9, Újezd nad Lesy

Prodejny
HUDYsport - Zlín
NěcoNavíc.cz - České Budějovice
Green sport s.r.o. - Uherské Hradiště

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

stabilky

mají právo žít?

Asi to z písku i odjinud znáte. Jediné místo kam můžete dát uzlík je zaplněno X let starou stabilkou, od pohledu nepřátelskou. Cvaknout a modlit se, vyrvat ( pokud to jde ) a nacpat vlastní, nebo ignorovat, rozdejcht to a pokračovat?
Když sundám stabilku a druholezec muj uzlik, tak mě někdo seřve, že jsem sundal jištění. Když do ní někdo hupne a doláme se, budu si to vyčítat. Co s tím páni zkušenější? Co na to etika a zdravej rozum?
Vím, že je to spíš do diskuze, ale zdá se mi to zajímavé téma. Obzvlášť pro některé vypečené cesty.

Maty   [úpravy] 18:07 12.09.2002Tisk 

Reklama:

Komentáře

Nový komentář 

 stabilní smyce
tak především se musí vycházet z charakteru oblasi. Asi by byla hloupost sebrat stabilní smyci tam, kde je zvykem lézt jen s expreskama (třeba na Srbsku Mobilis in mobili, Svíčková nebo na Rovišti Nejdelší vandr). Jsou to smyce, o kterejch se obecně ví, jsou správcem nebo dobrým duchem oblasti po pár letech vyměňované a jejich odstraněním by se výrazně ohrozila bezpečnost dalších lezců. Otázkou je, jestli se pak přelez dá považovat za RP - no ale jelikož tam tu smyci mají všichni tak asi jo, a zrovna tenhle aspekt mě moc netrápí.

Pak jsou smyce "legendární" - o kterých se obecně ví (na prachově pod 1. kruhem údolní spáry na Drážďany, na Suškách v "L", Vega, na obrvegrech Májová cesta), což jsou uzly zatemované nějakým zřejmě pádem tak, že bez poškození skály nejdou vyndat. Kupodivu jsou to smyce ve spárkách, které mají prakticky rovnoběžné stěny a normální člověk (který není smyčkovej démon) do nich nezaloží. To jsou ty smyce, na které pravděpodobně směřoval Matyho dotaz.

Pak jsou smyce "atypické", třeba hodiny které mají metr a půl v průměru a je na provázání potřeba smyce šestimetrová. tu moc lidí s sebou běžně nenosí. sám jsem takovou smyci kdysi zanechal na jednom bezvýznamném prvovýstupku v Císařském údolí. minimálně poslouží k sebejištění prvolezce když mu druholezec posílá po laně třeba druhej konec lana na provázání. zásadně nebrat, a když už je hnusná, tak nahradit novou smycí.

Poslední skupinou jsou smyce "zapomenuté", které jdou lehce ven. buď je druholezec nešika a nevyndá smyci, nebo prvolezec cestu zapytlí a ze smyce slaní. Taková smyce se pak stává majetkem nálezce.

Co s těma legendárníma: na cestě Vega (když jsem ji lezl, je to asi 2 roky) byla smyce dost vorvaná, asi z ní někdo slanil a nezbývalo než na cancour nasadit prusíka a jistit za něj. bezpečnost pofidérní, smyce totálně zatemovaná, nikde jiná možnost. Když už smyci vyrveš (třeba ze slanění, aby tam měli ostatní volnou spárku, je riziko, že se tam zrakví někdo, kdo se smycí natuty počítá, cestu zná, leze ji poněkolikáté a nemá smyci s sebou. Nějak mi to nechce z huby ven, ale tohleto je jedna ze situací, kdy se dá diskutovat o přidání kruhu. Samozřejmě né přidat kruh svévolně, ale po zvážení správce oblasti a místních.
Zapsal: Lukas B., 09:57:00 13.09.2002
 Jedno řešení
Za nejrozumnější považuju vyměnit fixní smyce za kruh nebo borhák, jak se např. stalo v Tisý v Tušení stínu. Obrovská smyce v hodinách moc elegantně nevypadala.
Zapsal: David, 12:36:44 13.09.2002
 Pořádně to vykruhovat?
Jsem z těch, co když mají kruh víc jak tři metry pod sebou, vzpomínají, jestli přibalili toaletní papír. Ale myšlenka "pořádně to vykruhovat" mě fakt děsí. Snad jsi Fery měl jen špatný den nebo kocovinu?
Zapsal: Gejza, 14:21:04 13.09.2002
 A proč ne?
A proč ne. Víc cest bude lezitelných, lidi se rozptýlí a my srabi budem mít co novýho lozit. A nebudeme ničit ty cesty, který leze každej. Třeba na Podmokelskou ve Skaláku nebo na Očko na Křižáku.
Zapsal: Fery, 14:38:47 13.09.2002
 Re: A proč ne?
Polemika jen a pouze s tímto Tvým argumentem. To je právě ono. Dobře zajištěný písek by v dnešní době a atmosféře znamenal MNOHONÁSOBNĚ více lidí a to by znamenalo zničenej písek.
Nesouhlasím, že by se lezci rozptýlili, ale naopak by se na písek davy lezců přitáhly.

Sám dobře víš jak dnes vypadá několik oblíbených a tedy asi relativně bezpečných pískových cest. Kdyby došlo k výraznému plošnému přijištění budou tak vypadat všechny přijištěné. Za to dám ruku do ohně. Kromě extrémních sportovců, kteří ani na zajištěném písku nenajdou úplně tu svoji parketu, by se pak na písek přesunula ta obrovská masa, která leze "na pohodu". Protože písek je krásnej a jsou to v čechách absolutně nejvyšší stěny.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 16:12:53 13.09.2002
 Jak se stabilkou?
Nejlepší řešení je - Maty a všichni ostatní - stabilku, která se ti nelíbí vyndat a nahradit ji novou z vlastní kapsy. Ale kdo z nás je takový altruista?

Jinak různorodost komentářů svědčí o tom, že to není problematika jednoduchá.

K názorům, že se jedná o stabilní jištění o které by se měl starat správce řeknu jen tolik, že zatímco kruh (nýt) je třeba vyměnit jednou za 15, 30, 50 let, potom smyci za dodržení stejné kvality musíš měnit každý rok. A to je asi utopie.

Nezapomínejme na to, že nylon UV zážením degraduje. Lano, které používáte, je expozici UV záření vystaveno řekněme 50x kratší dobu než smyce, která často v J stěně visí pořád.
A to že opravdu houby vydrží jen dokladuje případ kamaráda, který dolezl k hodinám na jedné známé cestě, kde byla stabilka, dal si tam svoji smyci, do té jištění a protože už nemohl, ODSEDL si (kdo ví proč) do té stabilky. Hádejte jak dlouho si poseděl?

A ještě k úvahám jak se na stabilku dívají pravidla. Myslím, že není cesta, kterou by autor od začátku projektoval s tím, že tady bude stabilka. Prostě někdo někdy (autor, správce, nějaký lezec) usoudil, že by byla užitečná a svoji smyci tam nechal. Každý z vás jistě může v cestě nechat svoje dobře založené smyce. To že se hned následující dvojka zaraduje jak snadno přišli k materiálu, je věc jiná. Ale stabilky se objevují postupně a jejich existence je spíš zvyková, než že by podléhala nějakým pravidlům.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 16:24:43 13.09.2002
 Přejistit
Ty davy už tam stejně jsou a spousta cest se lozí na rybáře. Spíš by ty lidi měl někdo nějak vychovat. Když nefungují oddíly, tak umělý stěny to asi nebudou, ne?
Zapsal: Fery, 13:35:38 16.09.2002
 vyhazuji je
Pokud se mohu připojit, tak jen za sebe: věřím, že smyce jsou přenosná a dočasná řešení postupového (sestupového) jištění a ve skále by neměly zůstávat. Nejpřesvědčivější argument se mi naskytl, když jsem si před asi 6 lety v Labáku do jedné "zatemované" erární smyce odsedl a probral se za 3 dny v Ústí na JIPce. Smyce nevypadla, přetrhla se v uzlu a to si stále připomínám, že jsem si ji prohlížel a říkal si, že z takovejch erárů jsem se v Tatrách něco naslaňoval. Když jsem mnohem později na VK Labské pískovce přišel s připomínkou či návrhem, že takové smyce hodlám vyhazovat, nikdo nebyl proti. Netvrdím, že jak někde vidím smyčku, tak se po ni sápu, abych ji vyhodil, ale už jsem jich pár sundal a to bez náhrady. Kdo nechce umět smyčkovat, na písku se mu stejně asi líbit nemůže. Na druhou stranu je pravda, že na místě tutových smyc se objevují kruhy, což ale v mnohých případech považuji spíše za vhodné, protože stokrát cvaklý kruh, je pro skálu neší zlo, než stokrát provazované tutové hodiny.

Jirka Ch.
Zapsal: JiCh, 13:56:24 16.09.2002
 
Hawk!
Zapsal: René, 18:34:44 17.09.2002
 Každý má svou zodpovědnost
1/ Každý kdo leze má být schopen objektivně posoudit kvalitu jištění na základě vlastní zkušenosti a pak se rozhodnout jestli jde dál, jestli cvakne starou smyci, nebo ji vyndá a dá novou.
První dvě možnosti jsou pravda poněkud rizikovější než možnost třetí....
2/Jestliže se někdo zrakví protože neumí založit, sorry, ale budu se cítit líp než kdyby se zrakvil protože přerval smyci o níž jsem věděl že je naprd a nechal ji tam. Druhá strana je, že ho třeba mohla narovnat, zbrzdit, atp.. Ale závěr je, že když na to nemáš, tak tam nelez...
3/ Nejsme ptáci a nemáme křídla, tak se podle toho na skalách chovejme. Kruhy popřidávané do cest to ale neřeší. Francie má jištění perfekt, ale nevím jak jiné, ale mně to cavkání s jedním nýtem u kotníku, druhým u pasu a třetím u ramene docle sere, takže tudy asi ne. Navíc i z lehké cesty která má výraznou psychickou stránku mám většinou výraznější radost, než z vynýtované devítky.
Radek
Zapsal: zoban, 09:19:33 19.09.2002
 Safety first!!!
* Na klasice na Kapelnika se v dobach minulych standovalo v hodinach nad udolni hranou.Kdo je chtel provazat, musel si svazat x smyc dohromady,pak zakrysit do diry a provazat.A najednou tam kdosi rozumny dal kruh.Klasici se urcite obraceli v hrobe,normalni lezecka populace zajasala.
* Krizak-Lamprda (nebo i Krizovy kral):nejpopularnejsi cesta mela kdysi pod 1.kruhem hodiny.Nekdo je urval a byly nahrazeny stabilkou v trhline u hranky.Za rok ztvrdla na sutr (nekdo muze rict,ze pekne drzela tvar a dobre se cvakala) a duveryhodne rozhodne nevypadala.Kdyby se misto ni dal malej krouzek nebo jen drik, urcite by to bylo smysluplnejsi.
*Mam za sebou desitky a desitky prvovystupu na pisku, myslim, ze stabilku misto radnyho jisteni-tedy kruhu pouzit neni mozny.Pokud je to misto, kde je temer nemozny zavazat hodiny ci zalozit uzel-patri tam kruh.Kazdy prvovystupce nese zodpovednost za jisteni, ktery osadil.Nikdy nevim,kdo a kdy cestu prijde prelizt.Treba taky za pet let a pri predstave,ze to radne hodi do sluncem vysisovany stabilky-good luck!!!
*Tvrdit,ze smyce ma pravidelne vymenovat spravce oblasti je prinejmensim usmevne.Neznam oblast,kde by vsechno jisteni-kruhy i slanaky byly v poradku!Natoz nejaky smyce!Proste se na to kasle,nejsou lidi,cas nebo prachy.(Proto budme vdecny za kazdej vymenenej kruh,slanak ci nejt.)
* Pro Zobana: pokud te hustota nejtu ve Francii sere-jak pises,cvakej si kazdej desatej a udelas si z toho lezeni podle svyho gusta, nebo ne? A kdyby ses chtel ukojit trochu blize,zvu te k nam do Adru,kde je spousta - dle mistnich-lehkejch cest,ktery vsak temer nikdo neleze,protoze maji psychickou stranku az moc vyraznou (neboli se tam muzes klidanko zrakvit).
Zapsal: Marťas, 08:50:33 21.09.2002


 Vložení nového komentáře 
Název
Jméno
Email
Text

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179399)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
AW III Bielatal
S-kante VII Bielatal
Dévertige Direct 7A Fontainebleau
Seastar 7C Fontainebleau
25. Jahrestag VII Bielatal
Nově komentované:
Banana Split 5c Paklenica
Zollamt 6A+ Bor
Hammer King 7c Brseč
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 361 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 286 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 256 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.