Aplikace Záchranka funguje i na slovenských horách
Nově přivolá také slovenskou Horskou záchrannou službu
Aplikace Záchranka, kterou má v mobilních telefonech téměř 800 000 uživatelů, rozšiřuje svou působnost. Po úspěšném roce, kdy se podařilo integrovat českou Horskou službu, Rakousko a Vodní záchrannou službu ČČK, se do systému zapojuje slovenská Horská záchranná služba.
Informovali o tom v tiskové zprávě provozovatelé aplikace.
V případě, že bude volající o pomoc na území slovenských hor, aplikace to sama rozpozná a nouzovou zprávu odešle tamnímu dispečinku horské záchranné služby. V nouzové zprávě bude nejen GPS poloha volajícího, ale také jeho zdravotní údaje, kontakty na osoby blízké, nebo stav baterie telefonu. Všechny tyto informace můžou horští záchranáři efektivně využít k rychlejší záchraně.
„Jsme rádi, že se nám podařilo propojení se Slovenskem právě v období 100. výročí Československa. Už od vzniku aplikace nám uživatelé psali, abychom ji zprovoznili v Tatrách, kam často jezdí na dovolenou. To se i díky pokračující podpoře Nadace Vodafone konečně povedlo a nová funkcionalita je tak dárkem týmu aplikace Záchranka všem Čechům i Slovákům,“ řekl Filip Maleňák, autor aplikace Záchranka.
„Najväčším problémom pre záchranárov HZS pri hľadaní stratených osôb alebo osôb, ktoré potrebujú pomoc vo vysokohorskom teréne je vždy presná lokalizácia. Vedieť presne, kde sa nachádza zranený, je pre záchranárov kľúčové. Ľudia v strese naozaj často nevedia, kde sa nachádzajú. Aj keď opíšu miesto, stáva sa, že je to úplne inde, lebo v tom strese človek často ani nevie, kam sa vybral, všetko zabudne, nevie popísať terén, nevie ani, ako dlho ide.Aplikácia Záchranka je preto dôležitým komunikačným prvkom, pretože v horách ide po nehode neraz o minúty. Pokiaľ postihnutý pošle SMS-ku so žiadosťou o pomoc prostredníctvom tejto aplikácie, operátorom na tiesňovej linke sa súčasne zobrazia aj GPS súradnice jeho polohy. Vďaka využitiu GPS nepôjde o hľadanie v niekoľkých dolinách, ale v okruhu max. päťdesiat metrov od osoby v tiesni. Výraznou mierou to pomôže nielen takejto osobe, ale uľahčí to prácu aj záchranárom, dochádza k zrýchleniu ich nástupu na zásah a zlepšenie komfortu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti a následného transportu do nemocnice,čo v konečnom dôsledku ušetrí čas, ale aj náklady spojené so zásahom,“ vysvětlil Jozef Janiga, náčelník Horské záchranné služby Slovenska.
„Česká horská služba se napojila na aplikaci Záchranka v lednu 2018 a od té doby už nám aplikace předala více než 500 událostí, které se odehrály nejen v zimní, ale i letní sezóně. Spolupráci si pochvalujeme a jsme rádi, že se přidávají i naši slovenští kolegové,“ uvedl Radim Pavlica, náčelník Horské služby Beskydy.
Aplikaci Záchranka využívají všechny krajské záchranné služby v České republice, denně přes ni volá o pomoc na 50 lidí. „Aplikace i nám usnadňuje práci zejména ve volném terénu, kde je navigace na místo nehody pro volající většinou nejhorší. Velmi důležitá je také databáze AED, kterou aplikace Záchranka obsahuje. V tuto chvíli se jedná o jediný takto obsáhlý a volně dostupný seznam v republice,“ dodal Josef Valenta, ředitel Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje.
Aplikace Záchranka bude po aktualizaci na slovenských horách pomáhat nejen českým a slovenským turistům. Stejně tak novinky budou moct využít i Rakušané, kteří se vydají na Slovensko se svou obdobou aplikace Záchranka – aplikací Rettung. „Rettung funguje na stejném systému, jako aplikace Záchranka, tudíž je novinka přínosná i pro rakouské uživatele, což samozřejmě vítáme,“ doplnil Siegfried Weinert z Notruf Niederösterreich.
„Je skvělé, že se aplikace Záchranka rozšiřuje tam, kam Češi rádi jezdí, a my věříme, že tento trend bude dál pokračovat. Počty stažení a využití aplikace Záchranka navíc jasně dokazují, že mobilní sítě nám poskytují větší osobní bezpečnost. Proto už přes dekádu podporujeme inovativní projekty využívající mobilní technologie, které významně přispívají ke zkvalitnění zdraví a života lidí,“ uvedla Adriana Dergam, místopředsedkyně správní rady Nadace Vodafone.
Mimo horské oblasti Slovenska aplikace Záchranka po stisku nouzového tlačítka zavolá na linku 155, na rozdíl od horské záchranné služby ale zdravotnické záchranné službě aplikace datovou zprávu s informacemi zatím neodešle. Volající o pomoc se tak spojí se záchrannou službou jen telefonicky. „I to je pro uživatele velkým přínosem, nebudou muset shánět číslo na slovenskou tísňovou linku, aplikace ho zná za ně. Systém jsme nicméně do budoucna připravili tak, aby mohla aplikace po domluvě se slovenskou záchrannou službou plně fungovat napříč celým Slovenskem,“ řekl Maleňák.
Aktualizace aplikace Záchranka má postupně přicházet uživatelům od 12. 12. s tím, že od 17. 12. bude aktualizovaná verze dostupná pro všechny.
Aplikaci záchranku jsem byl nucen naostro vyzkoušet. Tlačítko uprostřed jsem zmáčknul, displej dokola poblikával, ale jináč se nic nedělo. Až po chvíli, asi na třetí zmáčknutí se na druhé straně ozval docela nepříjemný hlas a situaci jsme začali společně řešit. Možná si musím lépe přečíst návod. Nevím, jak by to mělo jináč fungovat.