LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Více odvahy, méně železa!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
50.Nyč 10087
51.Zaoral 10075
52.Zedek 10072
Bouldry:
50. 8456
51.Šauli 8409
52.Palivec 8403
Hory:
10. 6150
11.Švihálek 6070
12.Bloudek 5970

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140171 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
V 16 - Plzeň
Boulder Bar - Praha 7
Rock 'n' Wall - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Rozhovor s Janem Zbrankem

nejen o stavění cest na MS

smallHonza je jediný český lezec, který má licenci hlavního stavěče IFSC. Letos vedl tým stavěčů pro závod MS v lezení na obtížnost, a cesty pro závodníky postavili opět výborně jak pro lezce, tak i diváky. V Čechách je také předsedou komise alpinismu ČHS a školí oficiální české stavěče cest. V juniorské reprezentaci byl v roce 2001 mezi prvními třemi českými medailisty na MSJ. Loni získal s Dušanem Janákem v anketách Výstupy roku čestné uznání a Horolezec roku 3. místo za volný přelez cesty Bellavista 8c na Čimu Ovest v Dolomitech.

Jan Zbranek

Jan Zbranek v 1. kvalifikační cestě na EPJ 2003 ve Slovinské Kranji, kategorie A
foto Pavel Rajf, archiv Lezec.cz


Ahoj Honzo, jak se to vlastně přihodí, že se člověk dostane ke stavění cest u IFSC?
  Tak u mě to byla trošku náhoda, protože já jsem se rozhodl ve dvaceti rokách odjet na Zéland a do Austrálie a neuměl jsem anglicky. Takže i když jsem toužil po spoustě jiných prací, tak na mě zbylo vždycky jenom takový to stavění cest a umývání chytů. Takže jsem začal stavět cesty.

Jsou tam nějaké stěny, kde.. ?
  No já už jsem stavěl předtím i v Česku, takže jsem si ty stěny jakoby vygůgloval a veliká stěna je třeba v Aucklandu na Zélandu, kde jsme šest týdnů pracovali, a pak jsem zůstal pět let přímo v Sydney na největší stěně vlastně v Austrálii, tam jsem pracoval.

Jaké je to stavět mistrovství světa a jak ses k tomu dostal. Jak si rozdělujete závody s ostatními stavěči?
  Hlavní stavěči pro IFSC mají vždycky sraz jednou za rok a vždycky vyjde kalendář závodů světových pohárů a dalších akcí, které pořádá IFSC. Na poradě se rozděluje, kdo bude stavět co, my si tam napíšeme ty svěťáky, ať už je to na obtížnost nebo svěťák v bouldru a podle čísílek, jakoby podle priorit, třeba od jedničky do devatenáctky, a tam kde by si hodně chtěl jet nebo kde máš zrovna čas, tak si dáš tu jedničku, a kde fakt nechceš jet, si dáš devatenáctku, a oni si to pak jako vezmou a vyhodnotí, co by bylo asi nejlepší, dají dohromady nějak týmy spolu, s námi se o tom potom pobaví. Na mistrovství světa jsem byl jako hlavní stavěč poprvé letos.

To nerozhodujete vy, jako stavěči? Kdo tedy?
  Úplně ne, je to trošku překvapení, kam nás pošlou. Vždycky to rozhoduje Jérome Meyer, sport manažer IFSC (mimo jiné francouzský několikanásobný vítěz SP,...) s Adamem Pustelnikem (vynikající polský stavěč), který je mluvčí nás stavěčů, a musí to schválit výkonný výbor IFSC, a ten navrhuje třeba mistrovství světa.


Jérome Meyer (FRA) a poslední kvalifikační boulder, celkově pak 4. místo (Mezinárodním mistrovství v boulderingu - "Ukrainka" v Kyjevu 2006)
foto Jan Zbranek, archiv Lezec.cz


Co tě nejvíc bolí po stavění cest?
  To záleží třeba, když jedeme hodně závodů za sebou, tak vždycky nejvíc trpí kůže. Protože my všechno pořád zkoušíme, a ta kůže jde rychle do háje a většinou dostáváme nové chyty, které jsou ještě ostré, neomágované a neohlazené, takže jsme první, kdo je oleze. Té kůže tam necháš hodně.

Co třeba záda, nebo svaly a podobně?
  Většinou stavíme hodně z plošiny, takže to je v pohodě. Každý závod je jiný, třeba když stavíš venku, tak je hodně třeba zima, stavíš hodně v noci, i občas třeba prší a fouká. Zase když jsme teďka stavěli v hale, tak tam jsme byli týden zavřený a byla tam vlastně skoro tma, takže člověk má takovou tu depku, už to potom na něho začíná dolíhat. Takový to že jsme vyšli po týdnu ven a viděli jsme světlo a byli jsme úplně jak krtci.

Co je nejdůležitější, když chceš nějakou cestu stavět. Vymyslíš to na fleku, nebo si to nějak připravíš dopředu?
  To strašně záleží na zákazníkovi, když je to třeba jenom nějaká stěnka, je to komerční stavění, tak máš jasný instrukce, kolikátka to má být a pro koho to je, a hodně podobný je to i na tom svěťáku. Zhruba víš tu obtížnost, ale pak je hrozně důležitý charakter a styl té cesty. A počet kroků a sklon té stěny a chyty, které dostaneš, a taky jestli je to třeba závod jako mistrovství světa, nebo jestli je to třeba svěťák, kterej má určitej charakter, třeba Kranj (ve Slovinsku) má svým způsobem spoustu let danej charakter a ty se ho snažíš moc neměnit, protože to je to, na co se lidi v Kranji těší. A tak se snažíme jakoby přizpůsobit. Každej závod má svého organizátora, který má určitou vizi. Někdo chce hodně topů, někdo to chce mít spíš těžký.

čištění cest na MS 2016 v Paříži

Jan Zbranek čistí závodní cestu na MS 2016 v Paříži
foto Lukáš Bíba


Rozdíl mezi pohárem a mistrovstvím, když se staví?
  Svěťák je skvělej v tom, že můžeš hodně experimentovat. Že je to takový jeden z mnoha závodů. Je to takový jako že můžeš něco vyzkoušet a je to takový jako … ty ten styl můžeš hodně vyhrotit jedním směrem. A není to takovej problém.
  Kdežto u mistrovství světa musíš dávat pozor, protože je to ten nejdůležitější závod v sezóně a měl by zahrnovat moderní prvky a trendy ze všech částí. Nemělo by to být jenom jednostranný, nemělo by to být jenom po lištách, nemělo by to být jenom po madlech, mělo by to být kousek od všeho, aby vyhrál ten opravdu nejlepší lezec na světě.
  Neměl by tam být takovej ten efekt náhody. Že někomu něco sedne. Kdežto u toho svěťáku třeba někomu něco sedne a zrovna vyhraje, tak je to občas i hezký, seriál poháru je napínavější. Kdežto na mistrovství světa by bylo fajn, kdyby ten nejlepší lezec na světě vyhrál a o to se tam snažíme.

A rozdíl mezi kontinentálními a světovými závody (třeba MS, ME), obtížnost, nebo vůbec? A co chlapi a ženský? Jsou cesty pro holky jen o fous lehčí a techničtější, nebo je to jiná alchymie?
  U lezení s lanem to třeba v Evropě zase takový rozdíl není. To spíš třeba když jsme stavěli Oceania Cup, tam se to se svěťákem moc srovnávat nedá.
  No a postavit holčičí cesty je vždycky docela oříšek. Buď si stavěč zvolí charakter cesty, kde se nemusí moc riskovat, a holky lezou pomalu a v lifestreamu to nikoho nebaví, nebo stavěč zariskuje, postaví cestu podobně jako pro chlapy a holky mu spadnou všechny v jednom kroku. Jinak obtížnost hodně závisí právě na charakteru cesty.

Jan Zbranek, Rock Point MČR v boulderingu 2016, Slaný

Jan Zbranek nahazuje chyty pro ženskou finálovku na Rock Point MČR ve Slaném (9/2016)
foto Marťan


Na MČR ve Slaném jsi stavěl bouldry, u svěťáků se jim vyhýbáš?
  V Austrálii jsem stavěl bouldry docela hodně, ale při stavění jednoho závodu jsem si roztrhl kloubní pouzdro v rameni. Tak jsem musel na operaci a rameno jsem musel trochu šetřit. Lano mě teď o trošku víc baví. Jsou stavěči, kterým to nevadí střídat, ale já si myslím, že je to tím, že mají pořád ještě víc zkušeností.

A jak je to vlastně s cestami na rychlost. Říkal jsi že stavíte obtížnost a bouldering, ale co vím, tak na standardní cesty na rychlost jsou přísný normy na šablony. Asi to nedělají hlavní stavěči, někdo se na to specializuje? Prý snad mají i chyty s čárovými kódy a na závodní stěně je kontrolují čtečkou :)
  No já jsem do tajů stavění rychlostní cesty nikdy nějak moc netoužil proniknout. Když organizátor potřebuje pomoc, tak to tam našroubujem, ale u velkých závodů to má většinou na starosti někdo z dobrovolníků.

Víš o někom z českých kluků, kteří také uvažují o licenci stavěče u IFSC? Má někdo takový sen, nebo je u nás někdo tak dobrej, že si myslíš, že by do toho měl jít? Nebo to nikomu nedoporučuješ? Ale to asi ne, myslím, že tě to baví ;)
  V Česku jsou skvělí stavěči. I komerční i ti na závody. Hodně teď stavíme třeba s Jendou Šolcem a myslím, že třeba jeho by to mohlo bavit. Myslím, že to hodně závisí i na tom, jestli se třeba povede mít u nás pravidelně svěťák, to by určitě byla velká motivace.

Jan Zbranek a Jan Šolc stavěči Rock Point ČP v boulderingu ve Slaném (9/2015)

Jan Zbranek a Honza Šolc sledují jak se finalisté perou s jejich bouldry na finále závodu Rock Point ČP ve Slaném (9/2015)
foto Marťan


To máme práci. A co skály, jedeš někam?
  Po mistrovství v boulderingu ve Slaném jsme odjeli na Sardinii na tři týdny s rodinkou. Lezení a trošku si odpočinout, moře, relax. Hrozně dlouho jsem neměl dovolenou, tak konečně teď.

Jak to všechno stíháš, stavění, organizace domácí stěny, skály?
  Domácí stěnu mám na Smíchově a druhou vlastně ještě teď v Imstu. Občas se dostanu na skály a jsem hrozně moc rád. Mladíci vlastně z té reprezentace mladých alpinistů mě vytáhnou, že s nima jet musím. Takže letos jsme se třeba podívali i do Chamonix, kde to bylo moc hezký a plánujeme další výlet.

Takže ven tě někdo musí vytáhnout?
  Já to spíš někomu slíbím. A když to slíbím, snažím se to splnit a občas se mi to povede.

Chtělo by to zase víc jezdit do hor!

Pavel "Bača" Vrtík a Jan Zbranek
na valné hromadě ČHS 3/2014
foto Marťan, archiv Lezec.cz


Adam Ondra, Honza Bloudek, Dušan

předávání ocenění za Výstupy roku 2015
foto Standa Holec, archiv Lezec.cz


Nějaká pěkná cesta v poslední době?
  Já mám takovou vysněnou cestu, kterou bych si chtěl zkusit, a né třeba ani vylézt v kuse, to je Dreamcatcher (ve Squamishi v Kanadě) od Chrise Sharmy, devětáčko (5.14d), a mě se líbí. Mě se líbí vizuálně, já jsem na takovej ten minimalistickej styl.

Už jsi jí viděl, byl jsi pod ní?
  Ne, ne. Viděl jsem video a mluvil jsem o ní s klukama co jí lezli a myslím si, že by to bylo super.



A kdy na ní pojedeš?
  Příští rok bych se chtěl podívat do Kanady i pracovně, mají tam takovou jednu hezkou stěnu, tak bych to třeba spojil. Uvidíme.

Co prvovýstupy?
  Letos se nám povedly dvě pěkný cesty, jedna s Alešákem v Ádru na Starostovou a druhá se Šatavisem doma na Klokočkách. Teď mě ta Sardinie hodně motivovala.

Trošku to rozvedeš? Nebo něco tajnýho? A jak to dáváš odspoda, kdo z vás vrtá kruhy, co morál?
  No já jsem děsnej posera :) ale učím se. Mám štěstí, že se vždycky najdou trpěliví kamarádi co mě vezmou na lano.

Hotel Supramonte, kaňon Gorropu, Sardinie

převisy v cestě Hotel Supramonte 8b v kaňonu Gorropu na Sardinii (7/2016)
foto Marťan


A jak je na Sardinii? Která oblast se vám líbila nejvíc a kde jinde kromě lezení?
  Nám se na konci dubna narodil Adámek, tak jsme hledali nějaký místo na trošku lezení a hodně dovolené. Líbilo se nám okolo Cala Gonone. Jsou tam úplně parádní pláže a Millenium cave a Hotel Supramonte mě lezením strašně příjemně překvapily, určitě se tam ještě chceme příští rok vrátit.

Díky moc za rozhovor


Fotogalerie



čištění cest na MS 2016 v Paříži

Jan Zbranek čistí závodní cestu na MS 2016 v Paříži
foto Lukáš Bíba


čištění cest na MS 2016 v Paříži

Jan Zbranek čistí závodní cestu na MS 2016 v Paříži
foto Lukáš Bíba


čištění cest na MS 2016 v Paříži

Jan Zbranek čistí závodní cestu na MS 2016 v Paříži
foto Lukáš Bíba


MČR 2016

Jan Zbranek připravuje cesty na finále MČR v boulderingu 2016
foto Lukáš Bíba


MČR 2016

Jan Zbranek připravuje cesty na finále MČR v boulderingu 2016
foto Lukáš Bíba


MČR 2016

Jan Zbranek připravuje cesty na finále MČR v boulderingu 2016
foto Lukáš Bíba


MČR 2016

Jan Zbranek připravuje cesty na finále MČR v boulderingu 2016
foto Lukáš Bíba



Odkazy:
Boulder.cz: rozhovor (4/15)
Youtube: Jsem škodolibý stavěč
Boulderzavody.cz (rozhovor z MČR 2016)
Horyinfo.cz: O stavění MS s Honzou Zbrankem
Mezinárodní federace sportovního lezení (IFSC)
Horosvaz.cz: Národní stavěčská licence
Moveholds.com: chyty od Zbráni a Šolcika

Marťan   [úpravy] 15:16 10.10.2016Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Pěkný počtení17:35:42 10.10.2016
Ať se ti Honzo daří!
jeden z Jesu :)odpovědět 

 Zdar Honzo18:34:41 10.10.2016
Nazdar Honzo,
stavim cesty na stene ve Whistleru v Kanade (kousek od Squamishe). Zname se z FTVS, kde si kdysi studoval, pamatuju si jak si pres svoje tuha ramena nemohl pri znaku dat ruku do vody :). No to je uz ale hrozne daaavno.

Kdyby si nahodou nemel kde prespat az budes v Kanade, nebo potreboval nekoho "lokalniho" kdo Te provede, nebo proste jen nemel partaka. Dej vedet.
Jirka Maly - Joe@whistlercore.com
 8bodpovědět 
 Re: Zdar Honzo08:52:54 12.10.2016
Tvl. vás v tý Kanadě je jak víš čeho...:))))))
Lukáš Luk Čermákodpovědět 
 Re: Zdar Honzo19:32:40 12.10.2016
Jako myslim to tak, ze me loze (vcetne me samotneho) je ti k dispozici.
odpovědět 

 Pěkný rozhovor19:09:01 10.10.2016
Díky aktérům.
Steveodpovědět 

 mistři20:04:07 10.10.2016
I mistři začínají dole. Tak i Honza začínal ve starým dobrým LanexCupu. (Na Jeseník a Lanex si jistě občas vzpomene).Tak mladí ať si vezmou příklad.
Honza.odpovědět 

 Kvalita stavecu13:57:34 11.10.2016
Zajimavy rozhovor. Dekuji za pocteni. I ten na BB. A Honzovi dik za zajimave cesty na Smichoffce.

'V cesku jsou dobry staveci'

Souhlas, ale ne vsichni. Vlastne me prekvapuje, ze majitele sten (co ja vim) se nezajimaji o zpetnou vazbu ohledne kvality jejich stavecu. Zajima vlastne majitele sten co jejich staveci delaji?

Nechtel by lezec udelat rozhovor s nejakym majitelem steny, abychom to my co chodime na steny kdyz je venku osklivo, tedy casto, to videli z druhe strany (kolik stoji postavit cestu, je ekonomicky vyhodne do stavecu investovat, nadhodnocuje se kvuli navstevnosti)?

A nechtel by lezec udelat anketu co si mysli ctenari lezce o stavecich, rekneme treba v Praze? Kazda stena ma vicemene stabilni stavece, tak at je 'nominuji' a my je 'oznamkujeme'.

A co si mysli ti, co cetli clanek nahore o cestach/bouldrech na ceskych stenach relativne k stenam ve svete? Me prijde ze staveni casto odrazi charakter 'mistnich' cest a cim lepsi lezeni venku tim horsi uvnitr. Tim padem (osobni nazor) Castle-London super, Arcadia-LA nadprumer, Freebloc-Barcelona bida. Smichoff > BigWall obe mezi super a nadprumer (dalsi steny v Praze nemam dostatecny vzorek).

Vlastne, nechtel by lezec udelat anketu co si mysli jeho ctenari o kvalite staveni na stenach v CR? Co lidi na stenach nejvic stve (nejvic libi predpokladam lezeni)?
 zapalodpovědět 
 Re: Kvalita stavecu15:16:24 11.10.2016
Ten rozhovor s majitelem stěny o stavěčích by mě taky dost zajímal - srovnat názory majitele BigWallu, Smíchoffa a Freesola...
 pavelllodpovědět 
 Re: Kvalita stavecu20:13:43 11.10.2016
Tak si ten vzorek v Praze udělej.
odpovědět 
  Re: Kvalita stavecu22:00:09 11.10.2016
Vzorkem ziskam vlastni nazor. Ten uz, byt parcialni, mam. Me by spise zajimalo co si o stenach/stavecich mysli ostatni.
 zapalodpovědět 
   Re: Kvalita stavecu10:58:05 12.10.2016
myslím že prostě chodíš tam kde Ti to vyhovuje. No a ti nespokojení chtějí dělat ankety :-D
odpovědět 
    Re: Kvalita stavecu19:45:43 12.10.2016
Nechapu logiku tohoto prispevku.. Na kazde stene pusobi nekolik stavecu, tak argument "chodi nekam jinam" mi trochu unika. Stejne tak mi unika, proc by se kvuli tomu nemel delat pruzkum. Jediny, komu to snad muze vadit, je stavec, ktery tusi.. :) Stavecu je mnoho, kvalita je velmi kolisava. Nekdo je slabsi stavec, nekdo lepsi, nekdo cilene nadhodnocuje, nekdo si honi ego delanim hnusnych kroku v lehkych cestach, nekdo ma tendence cpat nebezpecne kroky skoro vsude a nekdo proste umi.

Me by taky dost zajimalo jak to vidi ostatni a ne jen ja a par lidi kolem me. Zda se treba i sirsi lezecka obec vetsinove shodne. Myslim, ze by to bylo dost prinosne i pro samotne stavece a hlavne provozovatele. Pokud to nejsou egomaniaci, tak stavi hlavne pro lidi. A kdyby nejaky prozovatel vysvetlil, proc se treba bouldery v hueco stupnici na stenach tak strasne nadhonocuji, bylo by to fajn.
odpovědět 
     Re: Kvalita stavecu21:05:36 12.10.2016
Z podstaty nemožné - to bys musel udělat anketu na jména stavěčů, ne na stěnu, protože v dnešní době je celkem normální, tedy alespoň v Praze, že jeden stavěč staví na více stěnách.

Také klasa závisí na stavěči jen okrajově, je zvykem, že stavěč sice cestu postaví, ale v rámci kontroly ji přeleze několik dalších lidí a klasa se určí společně shodou. A kromě toho se dává k novým cestám papír a tužka, kde lezci mohou navrhnout své hodnocení.
odpovědět 
      Re: Kvalita stavecu21:26:06 12.10.2016
Vsak ano. Anketa na jmena stavecu by byla fajn. Ustrely v klase vidam skoro porad, stejne tak ruzne "vzorce" chovani urcitych stavecu.
odpovědět 
       Re: Kvalita stavecu21:36:41 12.10.2016
To pak ano, ale tady na začátku byla řeč o kvalitách cest na stěnách. Pokud bychom to uvažovali na konkrétní stavěče, tak asi možná ano. Možná by to pak mělo i nějakou vypovídací hodnotu, protože by hlasovali jen ti, co konkrétní jména znají, tedy hobíci, co znají maximálně tak jméno stěny, by tím vypadli :-)
odpovědět 
        Re: Kvalita stavecu22:06:50 12.10.2016
Od zacatku se resi treba toto: :)
"A nechtel by lezec udelat anketu co si mysli ctenari lezce o stavecich, rekneme treba v Praze? Kazda stena ma vicemene stabilni stavece, tak at je 'nominuji' a my je 'oznamkujeme'."
odpovědět 
         Re: Kvalita stavecu23:48:46 12.10.2016
Jo jo, jako jedna z otázek to tam zaznělo, pravda. Ale jen jako jedna z mnoha, řeší se tam i stěny jako takové.
odpovědět 
   Re: Kvalita stavecu11:10:56 12.10.2016
Před pár lety jsem už dělal na srovnání stěn. V rámci zachování dobrých vztahů jsem to vzdal.
Bídaodpovědět 
   Re: Kvalita stavecu13:17:05 12.10.2016
Díky za podněty, probírali jsme to s kluky a asi by to do ankety nějak uchopit šlo.
 martanodpovědět 
    Re: Kvalita stavecu18:54:53 12.10.2016
Bida + Martan dekuji za info. Chapu ze to je citlive tema. Ale, srovnani by bylo subjektivni nazor autora? Kdezto anketa (nebo neco podobneho) by nevyjadrovalo nazor jednotlivce? A samozrejme, byl to ad hoc napad na zaklade rozhovoru nahore.

 zapalodpovědět 
     Re: Kvalita stavecu21:15:29 12.10.2016
Srovnání? Umí lidé ohodnotit dobrou cestu? Často se setkávám s tím, že kvalitní cesta kombinující všechny aspekty lezení je zatracována, kdežto žebříkoidní paskvil je vychvalován. Když dáš vedle sebe dvě sedmy, které jsou fyzicky stejně náročné, ale u jedné z nich se musí přemýšlet, klasicky třeba cesty Honzy Zbranka nebo Bobra, tak ta "horší" je populárnější. Další věcí pak je, že lidé neradi lezou to, co jim nejde. Takže nezáleží na kvalitě cest, ale na schopnostech, tedy spíše neschopnostech lezce. A protože mezi lidmi určité neschopnosti převažují, tak jistý druh cest bude vždy nepopulární bez ohledu na kvalitu. Vzhledem k tomu, že většina návštěvníků stěn nejsou moc schopní lezci (dle statistik převažují lezci cest okolo 6UIAA), tak výsledkem ankety nebude srovnání kvality stavěčů, ale ukáže se, kdo staví cesty nejvíce vyhovující více či méně schopným hobíkům. Hlasy lezců-znalců, co opravdu dovedou cestu posoudit a ohodnotit, se ztratí. Výsledkem tedy může být například kde se neschopákům leze nejlépe, ale určitě ne posouzení kvality stavěčů.
odpovědět 
      Re: Kvalita stavecu01:41:29 13.10.2016
Castecne souhlasim. Stejne tak jako skolaci hodnoti nejlepe ucitele kteri jsou 'hodni' a nic po nich nechteji a tim padem je nic nenauci.

Na druhou stranu sam jsi zminil Honzu Zbranka jako priklad zajimavych cest, protoze jsou technicke. Netroufam si ale tipovat, jestli typicky ctenar lezce leze 6, 7 nebo 8 (anketa by se mohla zeptat), a je schopen ocenit cestu i kdyz mu nejde.

Ale staveni cest ma i jine rozmery. Nekteri staveci ignoruji to, ze lidi maji ruznou vysku (vyssi stupy pro mensi, mene hrozne vysoke nohy pro vetsi) a rozpazeni. Nekteri stavi, rekneme, 8ky tak, ze postavi 6ku a pod retezem to 'dozenou' nelezitelnym bouldrem. Nekteri stavi nejiste kroky pod/kolem 1 a 2 presky (trenovat moral na stene mi prijde jako nesmysl).

 zapalodpovědět 
       Re: Kvalita stavecu10:07:07 13.10.2016
Tak s tím zkušenosti nemám. Lezeme do cca 9UIAA, ale prakticky výhradně v Praze Smíchov, BW, Třináctka a Ruzyně. Tam jsou stavěči téměř vždy bez závažnějších chyb, občas tam nějaký ten problémek s délkou nebo rozpětím je, ale často je tam úmyslně, protože z velké většiny se staví rpo průměr, ale občas kluci postaví (i na přání) něco těžšího, přelezitelného i s postavou do 150cm, a naopak, občas postaví něco pro kluky, co mají dva metry. Ale třeba právě BW nebo Třináctka mají dost propracovaný systém značení cest, takže už na nástupu se můžeš podívat, co od cesty lze čekat a jak je zaměřená. Ostatní stěny moc neznám, ale vlastně jsme jezdili ještě Jablonec, Písek a Hardec. Písek byl normální průměr, Jablonec také, Hradec byl dost hrozný, cesty často žebřík bez nápadu, ale už jsme tam dlouho nebyli, třeba se stavěči změnili. Holešovice jsou kapitola sama pro sebe, často mají buď super cestu nebo naprostý úlet.

A ještě poznámka k tomu rozpětí - často se setkávám na stěně s tím, že si lidé v cestách 6-7 stěžují na dlouhé kroky, že prý nedosáhnou. Ale pak jim to tam přeleze dítě z kroužku a oni jen zírají s otevřenou pusou. Takže má zkušenost je taková, že naprostá většina dlouhých kroků, kde lezec nedosáhne, je způsobena špatnou lezeckou technikou a špatnou prací nohou.
odpovědět 
 Re: Kvalita stavecu21:52:34 12.10.2016
Nejlešpí stavěč byl ale stejně Rosťa Tomanec!
Shrekodpovědět 
 Re: Kvalita stavecu08:12:47 13.10.2016
Známkování stavěčů by pomohlo všem, i když majitelé stěn často lezou, tak vědí. Hlavně v Praze si vybereš ze stěn i stavěčů. Jinde si nevybereš a seš rád za jednu stěnu.
Obsáhlou recenzi stěn jde bezproblémů vygůglit.
goo.gl/0z8Z7N
odpovědět 
  Re: Kvalita stavecu09:15:39 13.10.2016
Ta recenze docela bida... Nemyslite? Udelat recenzi steny na zaklade jedne navstevy, kdy je stena jeste v zabehu, vylezt tam jen par cest a tyhle okolnosti v recenzi neuvazovat, zda se mi trochu nestastne.
odpovědět 
   Re: Kvalita stavecu21:53:22 13.10.2016
já bych udělal anketu, no a nejlepší stavěč by pak prostě musel stavět všude na všech stěnách a obměňovat je nejlíp všechny každej tejden a toho nejhoršího stavěče bych pověsil za koule na expresku v Titanských docích a veřejně lynčoval.
Co si vod tý ankety slibujete?
staviperoodpovědět 
    Re: Kvalita stavecu01:27:06 14.10.2016
Ze se dozvim co si mysli ostatni. Ze se ostatni dozvi co si mysli ostatni. Ze se staveci dozvi, co si kdo o nich mysli. Ze se majitele sten dozvi co si jejich navstevnici mysli o jejich stavecich. Ze vsichni budeme vedet malinko vice (a budem o tom moci premyslet).
 zapalodpovědět 

 lezecká pěchota.. 12:22:45 13.10.2016
Co takhle udělat výběr z lezců (10-20 jednotlivců), kteří pravidelně navštěvují lezecká centra, lezou různé cesty, různých obtížností (od "profi"lezce po hobíka - dobrovolníky by mohli být vybrání z FB Lezení bazar, kde je 5000 členů -slušný vzorek lezecké scény )  a "naběhnout" na nové cesty, které vznikají na stěnách ve více či méně pravidelných intervalech. Udělat výběr cest, zakrýt jméno stavěče a hodnotit pouze cestu. Jako ve skocích na lyžích, škrtnout nejlepší a nejhorší výsledek a udělat průměr toho, jak si cesty (stavěči) vedou.. :D Někdy se setkáváme s tím, že někomu se cesta/boulder nelíbí a hned po spuštění/seskoku kouká lezec na cedulku dole a říká - No jó, tenhle! Měl asi špatnej den! popř. To mě vúúúúúbec nepřekvapuje!.. :D
odpovědět 
 Re: lezecká pěchota.. 12:52:34 13.10.2016
tak jo
krutakodpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (49)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (19)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 357 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 283 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 281 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 253 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.