LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Parádní finta, takovýhle kroky jsem v přírodě ještě nedělal.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
49.Bartoš 10088
50.Nyč 10087
51.Zaoral 10075
Bouldry:
49.Skála 8503
50. 8503
51.Šauli 8409
Hory:
11.Švihálek 6070
12.Bloudek 5970
13.Procházková 5670

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5668 lezců
1140436 cest
Nové přelezy:
Orgi Nerou 8a
Nymfa 8A+
Seastar 7C
Ortofrutta 7c
Koma Xc
Mr. Morgen 7b
Ri Rock 7b+
Les Furtif 8b+
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C

Stěny
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
Rock 'n' Wall - Plzeň
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Rock Point OC Olympia - Brno
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Metodici budou na infarkt

Nová norma pro karabiny mění terminologii

karabiny versus normaKoncem minulého roku vydal Úřad pro technickou normalizaci, novelizovanou normu upravující požadavky na horolezecké karabiny. Požadavky se nemění, mění se (a místy zpřesňuje) terminologie.





Nová verze normy ČSN EN 12275 (94 2013) Horolezecká výzbroj – Karabina – Bezpečnostní požadavky a zkušební metody, která nahradila předchozí verzi ČSN EN 12275 z července 1999, vyšla bez větší pozornosti koncem minulého roku. Přináší několik změn a upřesnění, které by bylo vesměs možné brát jako potěšitelné, nebýt toho, že zcela zákonitě vnesou zmatek do stávající metodické literatury tím, že se používaná (a tedy nyní již zastaralá) terminologie stane nesprávnou, a tím i metodické texty nejasnými.

Za zcela jednoznačně nešťastné je třeba považovat užití termínu zámek pro zcela jinou část karabiny, než tomu bylo, dle platné normy, doposud. Přestože původní označení v normě bylo opravdu chybné – nebo alespoň zavádějící, vzniká touto záměnou situace, která může vést k dalším chybám a nepřesnostem, ovšem v tomto případě v metodických popisech a návodech – tedy textech, které mají přímo ovlivňovat jednání a konání lezců.


karabiny versus norma

Několik typů karabin, včetně pár historických kousků pro ilustraci

foto © Tomáš Frank


Zároveň z normy zmizela karabina typu D (tedy karabina „se zajištěnou polohou lana“, kterou nahradila karabina typu T (tzv. „koncovou karabinou“ – umístěnou na konec řetězce, např. napevno zašitou do textilního popruhu). Připomeňme, že tento typ karabiny  (termination
connector) již byla zaveden do běžně užívané praxe i mluvy zcela jinou normou, a to normou „pracovní“, tedy věnovanou OOP (osobním ochranným pomůckám), konkrétně pak jde o ČSN EN 362, jejímž předmětem jsou spojky. V případech, kdy jde o karabinu napevno „zašitou“ do popruhu - tedy smyčky či smyce, jak velí říci zavedené horolezecké názvosloví, musí tyto zároveň vyhovovat i příslušné normě pro smyce (ČSN EN 362 Horolezecká výzbroj – popruhy – Bezpečnostní požadavky a zkušební metody). 



Nový popis karabiny

karabiny versus norma

Karabina tak, jak byla popsána ještě v Horolezecké abecedě

foto © Tomáš Frank


Popis karabiny podle stávajícící ČSN EN:
1. tělo karabiny (zachována původní terminologie
2. západka karabiny (dříve zámek karabiny)
3.  a  4. zámek karabiny (dříve nos a zobák karabiny)
5. pojistka západky karabiny
8. rozvor karabiny (dříve v metodické literatuře uváděn rozvor, norma užívala termín „mezera“)





Abychom nebyli výhradně kritičtí, norma ve své stávající podobě má řadu kladů. Koneckonců, i zpřesnění termínů „západek“ a „zámků“ lze považovat za klad – tak do deseti let si na novou terminologii jistě zvyknou i horolezečtí metodici, přestanou opisovat zastaralá dílka a časem se tedy termíny sjednotí (a nepřesné termíny vymizí).


karabiny versus norma

Veškerá dostupná horolezecká literatura pochopitelně věnuje karabinám mnoho prostoru – např. poslední větší česká učebnice, Horolezecká abeceda, věnuje jednotlivým typů i požadavkům na karabiny asi šest stran – a popisuje je, jak jinak terminologií zavedenou příslušnou českou státní normou, tedy v současné době terminologií chybnou

foto © Tomáš Frank



K dalším jednoznačným kladům bude nesporně patřit i rozšíření předmětu normy (ta nyní platila výhradně pro horolezectví a „stěnové lezení“ – čímž byla myšlena překližka, prosím pěkně) o výraz „podobné činnosti“, proto  nyní platí v nejširším smyslu i pro okrajové disciplíny a interdisciplíny našeho mnohotvárného činění , tedy například pro roklování neboli canyoning, speleoalpinismus apod.

Přesnější výraz norma použila i pro karabiny typu Q (tedy karabiny quicklink), známé ovšem prakticky výhradně pod hovorovým názvem „majlonky“ - podle karabiny Maillon (z francouzského mailln – mimo českojazyčné prostředí se kupodivu vyslovuje „majon“, což znamená článek řetězu) .
Majlony se nyní správně jmenují „karabiny se šroubovací maticí“, oproti původnímu „karabiny se šroubovacím zámkem“.  Kdyby tvůrci normy zůstali u označení užívaného běžně v prostředí tzv. „pracovního lezení“, kde jsou majlony obvykle označovány jen jako „maticové karabiny“, udělali by asi nejlépe, avšak i tento drobný posun k jasnější terminologii se cení.

Další klady nově upravené verze státní normy patří k těm opravdu subtilnějším. Nový text byl pro názornost doplněn o řadu technických nákresů, a terminologii upřesnil i v takových případech, jako u karabiny typu H (nelekejme se, jde o naší, starou dobrou a dobře známou karabinu HMS – jejíž název vznikl z německého označení pro jištění poloviční lodní smyčkou Halbmastwurfsicherung, pro jejíž založení byla tato karabina původně především určena). Ta už nemusí být vybavena „pojištěním“ ale jen „pojistkou“ západky (dříve zámku). Tudíž se zde opět norma přiblížila k běžně užívané terminologii.


karabiny versus norma

V hlavní roli karabiny. A ukázka další dvoustrany Horolezecké abecedy

foto © Tomáš Frank




Zdroje a prameny:

Frank, T., Kublák, T.: Horolezecká abeceda, Epocha, Praha 2007
Belica, O.: Nová podoba ČSN EN 12275, Technická komise pro aktivity ve výškách a nad volnou hloubkou ČSS, 12/2013
ČSN EN 12275 (94 2013) Horolezecká výzbroj – Karabina – Bezpečnostní požadavky a zkušební metody

Aktivní  odkazy:

Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví - oficiální stránky
Náhled předchozí verze normy 
Náhled stávající verze normy
Dostupný Belicův komentář k normě

Poznámka ke zdrojům a pramenům:

Ve výše předloženém textu se často odvolávám na metodickou literaturu. Jako příklad jsem (pochopitelně, neboť knihu znám nejlépe) použil poslední větší učebnici horolezectví, Horolezeckou abecedu, vydanou v roce 2007, viz www.horolezeckaabeceda.cz, jejíž významné části jsou rovněž obsahem elektronické učebnice Horolezecká metodika. Ze stejné knihy jsou i zde reprodukované ukázky. Bohužel nelze použít obrázky a ukázky z příslušné státní normy. Normy totiž jsou, na rozdíl od zákonů, zbožím, státní úřad, který je jejich zpracováním pověřen, je prodává, a nesmí proto být reprodukovány. Nejsou tedy ani dostupné na internetu.


Tomáš FRANK   [úpravy] 23:32 13.01.2014Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Zmiňovaná norma ČSN EN 1227507:03:53 14.01.2014
Tuto normu naleznete za nejlepší cenu na trhu na stránkách firmy NORMSERVIS s.r.o.

http://eshop.normservis.cz/norma/csnen/12275/1.11.2013
NORMSERVISodpovědět 
 Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227507:24:05 14.01.2014
Ano, ano, to my víme. U nás se totiž musí platit za t, co stát za naše peníze vydává a navíc chce, abychom se tím řídili.
Syselodpovědět 
  Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227508:16:24 14.01.2014
Přesně, ta norma je napsaná za moje prachy. A pro zvýšení mojí bezpečnosti.
Tak za co chce normservis další prachy?
odpovědět 
 Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227508:39:39 14.01.2014
A to jsme rádi, že to víme... Jak stát, přečasto prostřednictvím těchto soukromých firem tahá další prachy z kapsy daňových poplatníků. Báječná praxe.
Mimochodem, milý náhodný čtenáři, tušíš, kolik těch norem se vztahuje k horolezectví? Móóóře :D A teď si představ toho běžného oddílového instruktora (nebo neběžného metodika nedejbože vlastní texty občas tvořícího). Nejen že musí kupovat všechny voě vydané učebnice horolezectví na trhu (jo, i ty blbé - už aby věěl že, a taky proč, jsou blbé a svým nováčkům je mohl s čistým svědomím nedoporučit), ale i tiskovou produkci státního úřadu, protože se jeho, zpravidla dobrovolné činnosti, ty normy bezprostředně dotýkají. A že to je nějakých peněz. A že ani ČHS si nedovolí kupovat všechny případné nové verze :(
 Tomáš F.odpovědět 
 Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227509:14:19 14.01.2014
Už jen z prudy bych to koupil, abych to mohl naskenovat a poskytnout organizacím jako ddm, který maj svoje lezecký kroužky a instruktory, k nastudování, nebo kámošům instruktorům, který jsou v oddílech, a dělaj to ve volným čase, za nulovej zisk, pro lidi-děti, kteří z toho maj radost. Je to prosím pěkně k zblití. Ale neudělám to a jen doufám, že to bude co nejdřív ve vědecké knihovně. Howg
Kolemjdoucíodpovědět 
 Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227509:16:27 14.01.2014
Prosím adminy o smazání tohoto vlákna kvůli startovnímu postu. Ať si firma reklamu na svoji parazitní činnost zaplatí. Oni taky nikomu výtisk zdarma nedají.
honza plocekodpovědět 
  Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227510:31:58 14.01.2014
Já bych to tady nechal, ať je vidět, jaký je normalizační úřad hajzlík. Vydá to za naše prachy, my se tím musíme řídit a ještě bychom si to měli za velké prachy koupit. A ještě na to uplatňují copyright. Normy při tom nestojí desetikoruny!
Kuba Turekodpovědět 
   Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227512:32:51 14.01.2014
35 stran za tři kila? tady se někdo zbláznil..
Frantaodpovědět 
   Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227512:54:29 14.01.2014
to jsem zvědavej, jestli se tentokrát vydržíš držet jádra pudla. zatim dobrý, lepšíš si statistiku :-)
odpovědět 
    Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227516:23:32 14.01.2014
Za to Ty jsi začal anonymně trolit hned...
Kuba Turekodpovědět 
     Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227512:14:50 17.01.2014
jj, tebe je nejsnazší vyprovokovat k prázdný diskuzi anonymním rejpnutím, to zabírá dycky. Že bys nebyl tak na výši, jak si o sobě chceš myslet? Až se naučíš rozlišovat dle obsahu a ne dle podpisu, uděláš velkej krok vpřed i v kvalitě svých slovutných příspěvků. Do tý doby..ne, doba tě předběhne, dřív se změní pravidla na lezci.
odpovědět 
      Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227515:41:51 17.01.2014
Co ty víš, co si o sobě chci myslet, hloupý anonyme?
Kuba Turekodpovědět 
   Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227513:05:44 14.01.2014
Ona činnost úřadu něco stojí (překlady textů, zkoušky, ...)

já bych to nevyděl tak horký, veškerý příjmy jdou zpět do státního rozpočtu.
Za rok 2012 vykázal únmz příjmy přes 66,6mil kč.
Tj ty normy platí ti, kteří je používají, ti to zas rozpustí do ceny (výrobku, stavby, auta, tramvaje ..) a to zas zaplatí jen ti co si to koupí.
Takže se peníze jen protočí a během kolečka úředník něco rozkrade :)
d.odpovědět 
    Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227513:37:59 14.01.2014
... když novou normu nebudu používat a karabinam budu říkat postaru tak nesmím co?! Lízt?! Ať mi normalizační ůřad políbí druhej konec lana!
odpovědět 
     Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227513:47:00 14.01.2014
myslim, že ti to může být u prdele, normu musí znát výrobce, aby mohl tou normou označit výrobek a ten ti musí dát návod. Ty, pokud umíš číst, si ten návod musíš jen přečíst, nebo o to požádej vzdělanějšího spolulezce
d.odpovědět 
      Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227512:44:58 15.01.2014
To, že ÚNMZ nezveřejňuje na webu kompletní znění norem, je typická ukázka zpupnosti státu. ÚNMZ je organizační složka státu. Je placený ze státního rozpočtu a tedy z daní. Daně platí fyzické a právnické osoby.

Normy se netýkají jen výrobců, týkají se všech občanů i v naprosto banálních věcech. Stát nařizuje, aby se podle norem fyzické i právnické osoby chovaly.

Stát nařizuje - stát musí nařízení zveřejnit.

Stejně jako zveřejňuje sbírku zákonů včetně navazujících vyhlášek. Existence nějakého normservisu esero může být založena na tom, že normy např. vydá v přehlednější podobě, uspořádené podle oblastí, knižně, komentované, s výkladem atd. Tak jak to funguje u zákonů.

retezodpovědět 
       Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227513:03:42 15.01.2014
Takhle bych to neviděl. Zákony platí pro všechny bez ohledu na to, co děláš. A nemůžeš se rozhodnout je nepoužívat. Kdežto normy potřebuje jen určitá skupina lidí při podnikání. Každý se tedy může rozhodnout, zda normy ano nebo ne, tedy zda dělat činnost, pro kterou je potřebuješ, nebo nedělat. A pokud normy slouží jen pro výkon nějaké výdělečné činnosti, třeba právě pro výrobu karabin, proč by měly být zdarma? To je to samé, jako mýto na silnici nebo silniční daň. Teoreticky jsou silnice placeny z daní všech, kdo je však používá pro podnikání nebo za účelem zisku, připlatí si.
odpovědět 
        Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227515:27:41 15.01.2014
Problémy jsou dva:

1) Mnoho ČSN a EN je závazných a jejich používání vynucuje stát na různých úrovních. (Takže je stav takový, jako by parlament odhlasoval zákon a nechtěl ho zveřejnit bez toho, že mu někdo zaplatí.)

2) ČSN nakonec vydává úřad, který je placený z našich daní. Pracuje za naše peníze a má tu zpupnost, že po nás chce další peníze. (Čili nějaký úředník dostává od nás plat a pak mu ještě zaplatíme za to, co za ten plat vytvoří.)

Nikdo nechce, aby papírové normy vyšly v brožurách zadarmo, ale všichni chceme, aby je normalizátoři zveřejnili třeba na webu jako PDF, což by je vyšlo finančně na nulanulanic, a pak ať si výtisky třeba prodávají. Potřebujeme vědět, co a jak vlastně normalizují za naše peníze.
Kuba Turekodpovědět 
         Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227516:05:46 15.01.2014
He he, to mi něco připomíná. Hádej co :-) Skoro přesně jsi tu popsal, jak funguje sportovní část ČHS :-) A je více než velmi zajímavé, že tam, kde nemáme možnost nic změnit, tu nadáváme, a přesto tam, kde ta možnost je, to klidně necháme tak být. Až na Hrozu jsme tu samí tlučhubové. Ten jediný měl koule a chuť proti tomu vystoupit.
odpovědět 
          Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227513:52:18 16.01.2014
Však má taky největší motivaci.
honzaodpovědět 
        Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227515:32:54 15.01.2014
Není to tak. Zkus si v baráku třeba zapojit obyčejná kamna. Na to je norma. Kamna si nezapojuju kvůli výdělečné činnosti, ale kvůli teplu. Pokud je nezapojím v souladu s normou, kominík mi nedá revizní správu o kontrole spalinových cest.

Teoreticky si můžu na zapojení kamen toho kominíka pozvat, že ano ? A co když nechci ? Musím znát normu.

Co se týče karabin a čehokoliv jiného: pokud je na něco norma, i jako zákazník můžu mít potřebu vědět, co v té normě je napsáno. Můžu třeba vyhodnotit, že výrobek XY sice odpovídá normě, ale norma je zcela mimo. Příklad: norma, podle níž se měří spotřeba PHM u automobilů se spalovacím motorem.

Nebo je výrobek vyroben podle normy, ale způsob použití, který se chystám aplikovat norma netestuje.

Normy nevydává stát kvůli výrobcům. Normy vydává stát kvůli uživatelům výrobků. A to jsem já, ty, my, vy, oni.

retezodpovědět 
         Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227515:59:03 15.01.2014
No jo, jenže nic z toho nemusíš a můžeš to udělat jinak. Že to chceš dělat sám, je tvoje volba. Můžeš to řešit jinak, to znamená najmout si někoho, kdo ty normy zná a umí. Ale jinak to chápu, prudím jen tak. Normy a další podobné výplody státu by to měly mít stejně, jako zákony.
odpovědět 
        Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227508:04:19 16.01.2014
Jenže, pokud xy firma platí za mýtné (normy...), tak tento náklad promýtne do ceny výrobku, kterou pak mujsíme zaplatit. Takže platím silnice (normy...) 2x, jednou přímo v daních a podruhé v ceně výrobků. Typický problém celé EU.
odpovědět 
      Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227516:09:41 15.01.2014
To, že ÚNMZ nezveřejňuje na webu kompletní znění norem, je typická ukázka zpupnosti státu. ÚNMZ je organizační složka státu. Je placený ze státního rozpočtu a tedy z daní. Daně platí fyzické a právnické osoby.

Normy se netýkají jen výrobců, týkají se všech občanů i v naprosto banálních věcech. Stát nařizuje, aby se podle norem fyzické i právnické osoby chovaly.

Stát nařizuje - stát musí nařízení zveřejnit.

Stejně jako zveřejňuje sbírku zákonů včetně navazujících vyhlášek. Existence nějakého normservisu esero může být založena na tom, že normy např. vydá v přehlednější podobě, uspořádené podle oblastí, knižně, komentované, s výkladem atd. Tak jak to funguje u zákonů.

retezodpovědět 
       Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227507:49:38 16.01.2014
A co tak se místo tohoto stěžování obrátit na vaše poslance, aby prosadili zákon o volném přístupu k normám? Hmm? To už byste pro to museli něco udělat a nemohli tu v pohodlí nadávat u klávesnice, že? ;)
Petrodpovědět 
        Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227516:41:09 16.01.2014
Máš pravdu, začal jsme od podání dotazu na UNMZ, a ona žába na prameni sedí již v zákoně 22/1997 Sb.

retezodpovědět 
        Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227500:13:54 17.01.2014
Myslím, že ty normy ve skutečnosti nikoho příliš neserou, je to spíš jen vhodná příležitost, jak si zanadávat.
honzaodpovědět 
    Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227508:48:32 15.01.2014
No já bych to z naprosto stejnýho důvodu jako ty, tj. že ty prachy jdou do eráru, naopak horký viděl.
honzaodpovědět 
    Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227507:59:11 16.01.2014
Tak on Normservis je s.r.o., ne státní úřad. Jo, je dost pravděpodobný, že majitel je dřívější ministerský úředník. Ale peníze do rozpočtu netečou.
odpovědět 
     Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227509:17:15 13.02.2014
Zcela náhodou jsem narazil na tuto diskuzi. Nevím zda se to dá vůbec nazvat diskuze, je to spíš, jak uvedl Honza, místo kde si má možnost každý zanadávat. Jelikož se tvorbou norem zabývám již mnoho let, tak některé příspěvky jsou více jak úsměvné. Podotýkám, že nejsem zaměstnancem unmz ani státní úředník ani zaměstnanec zmiňované firmy normservis. Pro svou práci jsem mnohokrát jejich nabídku využil a mnohdy mi poradili zcela zdarma. Ale nebudu jim tady dělat reklamu, to by jste mi neodpustili. :)

Pokud používáte karabiny, které jste si zakoupili tak samozřejmě normy o karabinách nemusíte studovat a znát, od toho je tady jejich výrobce, dovozce, popř. prodejce. Proto, aby jste mohli šplhat po skalách to opravdu nepotřebujete a můžete používat terminoligii jakou chcete.

Marioodpovědět 
     Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227511:41:07 13.02.2014
Zcela náhodou jsem narazil na tuto diskuzi. Nevím zda se to dá vůbec nazvat diskuze, je to spíš, jak uvedl Honza, místo kde si má možnost každý zanadávat. Jelikož se tvorbou norem zabývám již mnoho let, tak některé příspěvky jsou více jak úsměvné. Podotýkám, že nejsem zaměstnancem unmz ani státní úředník ani zaměstnanec zmiňované firmy normservis. Pro svou práci jsem mnohokrát jejich nabídku využil a mnohdy mi poradili zcela zdarma. Ale nebudu jim tady dělat reklamu, to by jste mi neodpustili. :)

Pokud používáte karabiny, které jste si zakoupili tak samozřejmě normy o karabinách nemusíte studovat a znát, od toho je tady jejich výrobce, dovozce, popř. prodejce. Proto, aby jste mohli šplhat po skalách to opravdu nepotřebujete a můžete používat terminoligii jakou chcete.

Marioodpovědět 
      Re: Zmiňovaná norma ČSN EN 1227511:58:24 13.02.2014
Potíž však nastává v okamžiku, když se terminologie nakonec sjednotí na termínech vycházejících z normy (byť ne zcela přesných), a začne být používána v odborných textech a koneckonců i populárních textech, ale hlavně v učebnicích...
V učebnicích pro ty, co lezou. A pak se vzápětí začne používat (napřed na internetu a pak i v učebnicích) terminologie nová ve snaze být co "nejpřesnější". To je právě tento případ...
 Tomáš F.odpovědět 

 pojistkovky15:51:54 14.01.2014
Toz karabinam s pojistkou zapadky, drive nazyvane "zamkovky", by se melo zacit rikat pojistkovky, at je v tom poradek! Co myslite, ujme se to? :-)
 r0binodpovědět 
 Karabiny - terminologie17:04:36 14.01.2014
Celý problém kolem terminologie je v Egu arogantních namyšlených jednotlivců!!! Kdo jiný když né já! Ja a jen já jsem ten nejchytřejší, nejpovolanější, nejzkušenější, nejlepší, apod,….

Jediný kdo svého času nějak systematicky a smysluplně v této "Banánové" republice dělal svoji práci kolem terminologie je dnes bohužel již nežijící Radomil Matýsek.


Celý problém je v tom že terminology by měl vytvářet kvalitní tým autorů, a ne jen jeden jednotlivec!
A to platí nejen pro tvůrce (spíše překladatele) norem.

To potom vznikají paskvili jako třeba:

1. Blokant/šplhadlo dnes Lanová svěra/Rope Grabs

2. Tlumič pádu/Energy absorber překlad do ČJ? Absorbér energie

A zavádějicí zmatky typu Západka/Zámek nebudu snad ani komentovat!

J


Jodpovědět 
  Re: Karabiny - terminologie09:18:25 15.01.2014
Ano, Matese je škoda... Nebyl tedy zcela jediným, ale nesporně patřil k ojediněmým zjevům v tom smyslu, že se snažil věci rozdělané dotáhnout do konce. Poslední verze jeho učebnice již nevyšla (škoda), a přiznávám, že se mi s tou předchozí v el. verzi nepracovalo nejlépe. Jsem proto dost rád, že mám jednu z posledních verzí vytištěnou tak, jak mi ji poslal k připomínkování a recenzi.

Nojo, ty překlady jsou zhůvěřilé. Na druhou stranu, na mnohé už jsme si zvykli (a automaticky si to při čtení v hlavě překládáme). Možná i proto jsem z nové terminologie normy tak štajf. Hele, ona ta západka je vážně přesnější - jenže když normotvůrci už jednou zavedli nějakou terminologii, měli u ní zůstat. Tohle způsobí jen nebetyčnej zmatek.
 Tomáš F.odpovědět 
   Re: Karabiny - terminologie22:38:50 28.01.2014
No, člověk si nějak uvědomoval i dřív, že by měl radši říkat karabina s pojistkou. Ta nejednoznačnost tam byla přítomná. Lidově se sice říká "zámkovka", ale to je právě rozdíl, jestli se mluví v konkrétní situaci mezi kolegy, kde je omyl téměř vyloučený, a nebo třeba v komunikaci speleolog - hasič, horolezec - jachtař a podobně.
Karel Kocourekodpovědět 

 ...19:08:07 14.01.2014
koho to zajímá? kdo leze, tak ví co k tomu potřebuje...kdo neleze, toho poučí kámoši...no ne? tyhle normy na všechno. za chvíli bude i v práci norma na to kolikrát můžu jít na záchod a kolikrát si prdnout :D
honza k.odpovědět 
 Re: ...19:35:53 14.01.2014
Tady je to zas samej hipík, tak si dej rovnou facku.

Třeba k tomu, když si koupíš karabinu určenou pro horolezectví tak bude mít podle typu minimální pevnosti. Včetně třeba toho, že se na karabině dozvíš skutečné hodnoty.

No popravdě, když koukám do této normy, tak mi u tabulky udávající minimální statickou pevnost, chybí jednoty. Takže to můžou být kN, nebo taky jabka :(
d.odpovědět 
 Re: ...09:25:39 15.01.2014
No, Honzo, kdo opravdu leze (tedy i mimo překližku) ví, že je chytré se občas dát poučit nějakým tím instruktorem, a že ten instruktor používá i učebnice. Pokud se však učebnice stanou zmatenými pro nejednotnost terminologie vznikají problémy těm instruktorům a ti potom musí brát v potaz i takové voloviny, jako kdy vyšla učebnice a kterou že to termininologii ta která učebnice akceptovala.

Navíc se většina lidí opravdu vážně lezoucích i občas vzdělává sama. Minimálně tak, že si občas čte postřehy ke konkrétním problémům třeba na výše odkazované Horolezecké metodice - takže sice nemusí pro své lezení znát příslušnou normu, ale musí znt terminologii. A opět se dostáváme k těm zmatkům - když se terminologie stane nejasnou a při popisu nějaké činnosti se budeme bavit o zaměnitelných částech nějaké výbavy.
 Tomáš F.odpovědět 
  Re: ...11:33:38 15.01.2014
no já nevím, mám 10 let starý karabiny a nikdy sem nic k lezení jinýho nepotřeboval...peace! :D
hodpovědět 
   Re: ...16:06:20 17.01.2014
jasně! nepotřebuješ vědět jak se co jmenuje a už vůbec ne jak se to používá!
A ke všemu meleš o koze když se mluví o voze :D
odpovědět 
    Re: ...07:57:20 18.01.2014
A potřebujeto to snad vědět? Mně stačí znát, že se tomu říká karabina, a že má parametry, které s rezervou zachytí můj pád s faktorem 2. Nic víc. Tuo normu fakt nikdo kromě výrobce znát nepotřebuje.
Petrodpovědět 

 sloučení terminologie s angičtinou??13:27:45 19.02.2014
když už měnit, proč se to sakra nesjednotilo s angličtinou? Ne zámek/západka, ale závora (gate), ne nově zámek, ale pořád nos (nose) + zobák, ne pojistka zámku/západky, ale prostě zámek (lock, locking sleeve)
???
Dodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179403)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Al Di La Del Fico 6b Ulassai
Al Di La Del Fico 6b Ulassai
Giugno Piovoso 6b+ Ulassai
Gemisto Kalamari L1 6c Manikia
AW III Bielatal
Nově komentované:
Pioggia Di Maggi 6c Ulassai
Banana Split 5c Paklenica
Zollamt 6A+ Bor
Hammer King 7c Brseč
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 361 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 285 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 287 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 256 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.