Minulý čtvrtek došlo k nepříjemnému pádu při slanění na Turnovské v Příhrazích. Příčinou byla banální chyba. Chlapci si nezkontrolovali, jestli jim stačí oba konce lana až na zem.
Jeden konec nestačil a následoval asi 10-ti metrový pád na podlahu i s lanem. Vykloubený loket, prasklý bederní obratel, který je nutné operovat. Chlapec se z toho vylíže. Proč o tom ale píšu. Chlapci měli kliku. O kus dál lezla další dvojka a navíc měli na dosah telefon. Takže záchranáři, hasiči, policajti byli dole na parkovišti za pár minut. Bohužel, ale nikdo netušil, kde je nějaká Turnovská. Následovalo složité telefonování a shánění nějakého místního dědka, který by hasiče dovedl k Turnovské. Naštěstí jim přišla naproti ta druhá dvojka. Parťák zraněného trčel totiž na věži bez lana.
Nechápu, proč v dnešní IT době není pro záchranné složky k dispozici snadno dostupná databáze skal a přístupů k nim. Podobné problémy se totiž, konkrétně v Příhrazích, opakují neustále. V loňském roce například zasahoval v Příhrazích vrtulník a pilot netušil, kde má přistát. Místo aby přistál v pohodě na louce u kempu, snažil se přistát na parkovišti u hotelu, což se mu pochopitelně nepodařilo a dokonce natropil nějaké škody.
Podle mého by se měl angažovat ČHS a pomoci s vytvořením patřičné databáze skal a vhodných míst pro přistání vrtulníku, určené záchranným složkám. Nejspíš něco takového existuje, ale je nutné aby to měli záchranáři běžně k dispozici. Je trapné, když v Čechách jsou záchranáři u každé nehody během pár minut, aby potom chaoticky bloumali ve skalách.
IT? WTF! | 13:08:11 30.06.2016 | V dnešní době IT je to s navigací HZS složek mnohem horší než před lety, bohužel. | | odpovědět |
dobrý nápad | 13:13:04 30.06.2016 | Lze jedině souhlasit. Možná by nebylo od věci i nějakým způsobem vylepšit zastaralé průvodce skalních měst - přidat GPS souřadnice věží,mapky, topo věží a udělat je online, aby byly k dispozici i třeba záchranářům. Běžně se pořád používají nepřehledné půdorysové průvodce - za sebe můžu říct, že často nevím, co lezu za cestu... | | odpovědět |
  | Re: dobrý nápad | 15:10:44 30.06.2016 | souhlas. ty půdorysný průvodce jsou dost matoucí a nepřehledný... | honza | odpovědět |
  |   | Re: dobrý nápad | 16:06:10 30.06.2016 | ježišmarjá - co už má být na přístup přehlednější než půdorysné plány???
lidi, zůstaňte na té překližce :-) | | odpovědět |
  |   |   | Re: dobrý nápad | 18:03:52 30.06.2016 | Treba mapa ;). | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: dobrý nápad | 07:22:15 01.07.2016 | a dojel si někdy až do ádru ???????.-) | | odpovědět |
  | Re: dobrý nápad | 11:00:57 12.07.2016 | A nechtěl bys třeba začít chodit do skal s mámou, aby Ti našla tu správnou cestu? | M@ra | odpovědět |
titulek | 13:13:12 30.06.2016 | Napsal jsi to na CHS, kam smerujes svuj prispevek? | | odpovědět |
app zachranka | 13:14:39 30.06.2016 | databaze skal by byla fajn, ale v dnesni dobe vlastni chytry telefon takrka kazdy. a do nejnexistuje aplikace zachranka, ktera primo lokalizuje volajiciho. bylo to i zde na lezci. | | odpovědět |
  | Pruvodce | 13:29:19 30.06.2016 | Ono je fakt, že v některých skalních průvodcích je uváděma výška (či alespoň boční stupnice. A vůbec by nebylo od věci udávat kromě obtížnosti i počet presek a délku od slaňáku ergo délku lana.......
Jiná věc je, pokud hoši ndotáhli lano na půlku.... | Honza | odpovědět |
  |   | Re: Pruvodce | 10:59:51 12.07.2016 | A nechtěl bys náhodou ještě popsat, kolik kterých smyček máš založit a kam? A na slaňák třeba cedulky, že si máš zkontrolovat, jestli lano stačí až na zem... | M@ra | odpovědět |
  |   |   | Re: Pruvodce | 17:37:14 12.07.2016 | Je zajimavy, ze vetsinou takovehle irelevantni "hrdinske" kydy maji lidi, kteri lezou total hovno.. | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Kydy | 14:11:40 13.07.2016 | Jako např. Ty, hrdino? | M@ra | odpovědět |
DB a souřadnice | 13:26:48 30.06.2016 | A proč prostě nenahlásí souřadnice? Najít nějakou cestu nebo věž je často dobrodružství samo o sobě, nedivil bych se, že i kdyby db existovala, že by se na ní záchranka vykašlala. Navíc by oficiální databáze musela mít nějaký právní status a nevím, jak by se pak třeba řešilo, kdyby oficiální db pro záchanný systém obsahovala chyby. Třeba nahlásíš pád podle jména věže, ale chybně zapsané souřadnice pošlou záchranu jinam, a pacient kvůli prodlevě zemře. To je na žalobu. Na to ČHS nemá, aby podobnou db udělal a spravoval, byla by to dost drahá, náročná a riziková sranda.
Ale pokud někdo volá záchranku v lese a není schopen sdělit operátorovi souřadnice, je to poněkud podivné... | | odpovědět |
  | Re: DB a souřadnice | 16:39:02 30.06.2016 | http://www.skalnioblasti.cz/izs/5_index.asp | | odpovědět |
  |   | Re: DB a souřadnice | 17:06:47 30.06.2016 | Jasně, ale myslíme oba něco jiného. Toto je "když nevíte, zkuste toto a toto...". Já psal o nástroji "udělejte toto a toto". Což je rozdíl. | | odpovědět |
  |   |   | Re: DB a souřadnice | 18:50:14 30.06.2016 | Souřadnice jsou hezký, ale k čemu to je, když pak přiletí vrtule a zjistí že neví kde přistát, sanita neví kam nejblíž dojet atd. Ta databáze na skalních oblastech to řeší, včetně kontaktů na správce.
Navyják maj u nás převážně jen švestky a bukvice, který jsou třeba schopný provézt záchranu ale už zas ne transport zraněného do nemocnice, takže si tam přesedaj záchranáři pak zas překládaj zraněnýho, no bordel.
Jako moc si nedovedu představit, jak telefonuju, poskytuju první pomoc a ještě z telefonu doluju souřadnice, abych je zdělil dispečerovi, se splete jedeno číslo a jsi někde v prdeli. V tom je App Záchranka krok kupředu. | d. | odpovědět |
  |   |   |   | Re: DB a souřadnice | 11:44:19 01.07.2016 | Kromě aplikace Záchranka, tu je ještě aplikace Horská služba http://www.horskasluzba.cz /cz/aktualni-informace /informace-a-pravidla/aplikace-do-mobilu , která funguje úplně stejně a je vlastně vzorem pro záchranku. No a u horský už je větší šance, že bude vědět kam letět. Do Čekýho ráje třeba jezdí/lítají kluci z Jizerek. Zmíněná aplikace na Skalních oblastech je stále ve vývoji a každý může přispět se sběrem GPS souřadnic (skal, parkovišť, míst pro přistání, přístupů), což je to nejpracnější.
Zda vrtule musí nebo nemusí přistát je dost závislé na tom, zda má naviják s ramenem nad dveřmi nebo na spodku. Co vím, tak ten žluťák co lítá tady na severu má naviják na spodku (Záchrana na Kobyle https://www.youtube.com/ watch?v=gdWTvF_c_cg), takže musí přistát ať překládá do sanitky nebo do vrtule. Do Liberce na podvěsu by to byl slušnej fičák :-). (V odkazech odstraň mezery.) | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: DB a souřadnice | 11:47:54 01.07.2016 | Zraněnému samozřejmě přeji brzký návrat do skal. | Honza Tryzna | odpovědět |
  | Re: DB a souřadnice | 11:02:23 12.07.2016 | V průvodci "Skály na Mužském" jsou záchranné body i se souřadnicemi... | M@ra | odpovědět |
Volajici | 13:35:45 30.06.2016 | Ono je to mnohdy spis o duchapritomnosti volajiciho. Nejdriv zjistit kde jsem (GPS ma dnes snad kazdy telefon) a rozsah zraneni a pak teprve volat zachranku.
Praxe je spis takova ze na zachranku volaji lide, kteri nevedi kde jsou, kolik lidi a jak moc je zranenych, atd atd.
Ale souhlasim ze by zachranari meli mit u skalnich oblasti zakladni popis. Nestaci jen vedet kde se nehoda stala, ale je treba vedet jak se tam dostat - coz obcas nebyva uplne jednoduche. | Lukas | odpovědět |
  | Re: Volajici | 13:56:20 30.06.2016 | ono v příhrazech (a obecně jakékoli pískovcové oblasti) ve zmatku roklí a hřebínků je to tak, že samotné souřadnice moc nepomůžou, a stejně je potřeba místní dědek kterej zná chodníček kudy se ten zraněnej dá rozumně odnést.
takže pokud to jde, tak posílat k parkovišti pro sanitu nebo k ploše pro hubšraubr vodiče. | Lukas B. | odpovědět |
  |   | Re: Volajici | 17:31:50 30.06.2016 | co v Příhrazech, ale v Příhrazskejch údolíčkách, tam by ani místní dědek nebyl moc platnej. možná snad Pepis, ale co kdyby zrachotil on. | | odpovědět |
  | Re: Volajici | 15:31:02 30.06.2016 | chtěl jsi napsat, že GPS má snad každý chytrý telefon. ne každý však má chytrý telefon.... | honza | odpovědět |
apka | 13:40:48 30.06.2016 | Ahoj, nemám moc zkušenností s IZS, ale našel jsem apku pro jablko (Záchranka), která přivolá pomoc a pošle IZS souřadnice místa, možná řešení. Jinak si dovedu představit, jak je složité je dostat na místo a obzvlášť v tom stresu :-( | JSEM | odpovědět |
existuje už kde co | 13:47:09 30.06.2016 | databáze "Skály ČR" na horosvaz.cz obsahuje i kolonku se souřadnicemi - chce to:
1) ty souřadnice tam napsat
2) v případě záchranářů si je v případě potřeby na stránkách vyhledat a načíst
krom toho - jak už někdo napsal výše - dneska jsou aplikace, které lokalizují volající telefon
a poslední, co nechápu - proč vrtulník někde přistává? není rychlejší záchrana z navijáku (myslím ve skalách, ne při bouračce na dálnici)? | | odpovědět |
IZS | 13:48:48 30.06.2016 | Určitě by měl mít každý v mobilu aplikaci "Záchranka". Podle ní operátor přesně vidí lokalizaci místa a navede vrtuli přímo k věži. Problém je signál ve skalách.
Systém pro IZS začal budovat Zdeněk Strnad na svém webu Skalní Oblasti. Bohužel "rada moudrých" usoudila, že je to špatně. Aby někdo, kdo to dělá s plným nasazením a za pár kaček od ČHS, a tak to začalo ČHS budoval od píky. Než doženou ztrátu několika let vývoje, tak ještě parkrát bude muset vrtule hledat. Škoda. | Karel | odpovědět |
  | Re: IZS | 14:14:07 30.06.2016 | v tom bordelu borovicových větví se vrtulník prakticky nedá použít, stejně sedne někde na hřišti, a pro zraněného se utíká s nosítkem. souřadnice pak pro vrtulník mají hlavně ten smysl, že nesedne na nejbližším hřišti od Turnovské věže ve Skaláku místo Příhraz. | Lukas B. | odpovědět |
  |   | Re: IZS | 07:24:10 01.07.2016 | Ve Skaláku je Turnovská? | T. | odpovědět |
  |   |   | Pech | 12:19:39 15.07.2016 | Kdyby se to stalo aspoň na Kobyle, ale na takovým kvaku... | | odpovědět |
IZS | 14:27:41 30.06.2016 | V leckterých regionech lítají zkušebně a tyhle situace vysloveně trénují, a mají terény přečtené. Záchrana navijákem je lecky nemožná, hlavně pokud se jedná o skalní města. Například na Kozelce to mají piloti nalítané už perfektně, dokonce zde využívají i naviják...bohužel nemají na palubě zase proškolené lezce. Takže stejně přistávají na louce a čekají na auto hasičů z Plzně, co na to mají papír a cajky, naložej a potom letí na místo. Prostě to je nekonečná papírová válka, a v neposlední řadě taky o vedení a přístupu jedlotlivých sekcí IZS v krajích. | Petr | odpovědět |
Vrtule | 14:46:01 30.06.2016 | S vrtulí je to ještě trochu složitější. U nás v Lbc nemají naviják. Tak musí vrtule stejně přistát vedle na louce, dát pod vrtuli lano a na něj podvěsit lezce záchranáře. A s ním se spustit ke skále. Takto to fungovalo naposled u Kobyly a dokonce z toho bylo někde video. Takže to jde i do "borovic" záchranáře spustit a zase v podvěsu ho vytáhnout i se zraněným. Ale zase na louku a tam zraněného přeložit do vrtule. To samé jsem viděl v Ádru, stejný postup. | Karel | odpovědět |
  | Re: Vrtule | 16:11:26 30.06.2016 | ta aplikace je super, jen je škoda že nende do každýho founu, chtělo by to takou, nevim jak je to technicki, neesu v it kovanej,žena byla na kurzu prvního helpu a tam ji záchranáři doporučovali, gps ve founu je super ale všude se nedá použít, no a gurky kvašený ti dva, ale aspo se ví že se to děje, koukám na lano a když nevidim dolu tak si dám prusík ne | Ladjax | odpovědět |
  |   | Re: Vrtule | 17:35:23 30.06.2016 | Slaneni na kratkym lane a naslednej pad je tradicni disciplina, uz Bajo.. atd. | | odpovědět |
  |   | Re: Vrtule | 19:41:05 30.06.2016 | Kdo Te prosim ucil psanemu projevu? To je strasny. | | odpovědět |
  |   |   | Re: Vrtule | 23:47:10 30.06.2016 | :-) | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Vrtule | 19:11:53 02.07.2016 | Existují dva způsoby vyzdvižení zraněného.Pomocí záchraného jeřábu a pomocí lana uchyceného do dvojhákového podvěsu namontovaného pod vrtulníkem.Jeřáb se používá na vrtulnících policie(Bell 412) a armády (W3A Sokol).Na vrtulnících soukromých záchranek DSA a Alfa Helicopter mají pouze pevný podvěs pod vrtulníkem.Překládat se zraněný musí vždy.Jediný kdo může po vyzdvižení "polomrtvoly" ihned svištět do špitálu jsou vojáci.Montovat jeřáb na EC135 sice jde,ale je to jednak finančně náročnější a hlavně není uplně lehkej.A ono ,když je velký vedro a zamává ti jeden ze dvou motorů a máš někoho v podvěsu a v mašině lidi...no může to být dost vzrůšo dostat se na zem vcelku. I když EC135 je slušně výkoná mašina. | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Vrtule | 12:02:32 08.07.2016 | To fakt nechapu. Ja myslel, ze navijak je zcela zakladni vec, kterou by mel kazdy vrtulnik (ktery se puziva pro zachranu) disponovat. | Radek | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Vrtule | 12:57:50 08.07.2016 | Jeřáb je pouhé(provozovatelem)volitelné doplňkové vybavení.Jeho samotná koupě a montáž výrobcem není vůbec levná záležitost.Následná povinná údržba taktéž něco stojí.Jen to samotné ocelové lano na něj stojí hromadu peněz(kvůli certifikátům jeho kvality) a pro zajímavost,výrobce na něm nepovoluje žádné poškození.Přitom k popraskání jednotlivých drátků lana dochází běžně už v pouhém výcviku záchranářů.Vzhledem k četnosti použití takového jeřábu je prostě jednoduší koupit a namontovat na vrtulník podvěs,který má pro soukromého provozovatele vrtulníku víc možností využití.Soukromé záchranky nebudou investovat do jednoúčelového záchranářského jeřábu.Nevyplatí se jim to,jen by to prodražilo kupovaný vrtulník.No a druhá věc souvisí s provedením letu,v případě nouze(vysazení motoru,vážná porucha nosného systému,částečná ztráta řiditelnosti...)zbytečné kilogramy navíc. | R. | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: Vrtule | 17:38:01 08.07.2016 | Podotýkám že i ve světě to funguje stejně. V Alpách i Norsku jsem viděl při záchraně lano v podvěsu. Vrtulník nejprve přistál a pak teprve zachraňoval. | Honza | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Vrtule | 15:13:40 13.07.2016 | vzhledem k tomu, že většina letů vrtulníku u nás je k nějaký autonehodě kde neni problém přistát, tak by naviják byl zbytečná investice navíc, když se to dá udělat jinak, byť ne tak komfortně. V nějaký horský alpský oblasti se priority mění a záchrana v členitém terénu se dá očekávat, takže naviják se stává samozřejmostí | d. | odpovědět |
aplikace uz je. | 16:29:40 30.06.2016 | http://tinyurl.com/hcvk8n4 | | odpovědět |
ze zahraničí | 17:18:28 30.06.2016 | Ve Švajcu to fuguje tak, že když se neví, vrtule nabere vůdce (místního znalce) a s ním lokalizuje místo. Pak ho vysadí a vrátí se. | | odpovědět |
  | Re: ze zahraničí | 22:40:37 30.06.2016 | SZSB.CZ funguje skvěle, znalost terénu a ochota vyjet.
| ,,, | odpovědět |
Popisy skal | 09:33:36 01.07.2016 | Anšto blahé paměti, mám za to, že v turistických mapách, určitě těch 1:25 000 jsou skalní útvary popsány skoro všechny, nebo ty významné. Tak to je tuším na Kokořínsku(fakt jich je tam hodně a shodují se s těmi v průvodci, což je u tak nelezené oblasti k podivu), Labák snad taky. Jizerky taky.
Ona ta databáze, resp. minimálně někde si tu práci, někdo dal, někde bude, či nějaký mapy to určitě mají, otázka je, jaké mapové podklady kdo používá a sdílí, či co.
PS: Tak na Mapách.cz v Příhrazech nic, asi pískoviště minimálního významu:) | k. | odpovědět |
  | Re: Popisy skal | 11:05:29 12.07.2016 | To je hodně naivní představa, že TURISTICKÉ mapy věrně zobrazují i polohu jednotlivých skal. Někdy jo, hlavně ty známé, ale někdy je to dost rozdíl. | M@ra | odpovědět |
Uzly | 11:08:21 12.07.2016 | Prostě dělejte uzly na koncích lana. Většina známých je (nejen na to) líná. Ale chce to dost daleko od konce, (tak 30 cm), jinak se můžou rozvázat. | M@ra | odpovědět |
  | Re: Uzly | 06:21:38 15.07.2016 | konecne prispevok k veci. | PK | odpovědět |
  |   | DB | 12:17:54 15.07.2016 | A jediná pořádná databáze skal s rozdělanými údaji pro záchranu už nemá s ČHS bohužel nic společného. | M. | odpovědět |
Stejný případ... | 22:32:16 13.06.2017 | ...se stal 11. 6. 2017 na Křížáku - špatně založené lano, pád ze slanění, zlámaná pata a podle všeho vážný úraz pánve (detailní diagnózu neznám). Jeden rozdíl tam možná ale byl - záchranka, hasiči a poté i vrtulník místo našli docela rychle díky mobilní aplikaci Záchranka. Kdo to v tydlifonu nemáte tak si to nainstalujte. Teď hned! | Marek | odpovědět |
|