Honza Kareš zveřejnil nově sestříhané video z lezení svých nejoblíbenějších vícedélek, které udělal na Sardinii na stěnách a věžích nad mořem v okolí Baunei. Filmeček se jmenuje Sardinia Jan Kareš Baunei Climbing a má necelé 4 minuty.
V suvislosti s videem vyzpovídal Honzu v krátkém rozhovoru: Redbull.
Moc pěkné by to fakt bylo kdyby jen ,... Aneb chytrému stačí napovědět, ale někomu jinému asi spíš ne!
Jak je to s životností jisících bodů vystavených podmínkám působení slané mořské vody asi není potřeba opakovat.
O to smutnější je že Jan nepoužívá (alespoň u těch cest co jsem sám lez a tedy i viděl) moc "kvalitní" jištění!
Tedy né nerezové natož titanové, ale běžně i NO NAME pozink maillonky CE (China Equipment) z železářství, a jako spojovací-slaňovací řetěz řetízek taktéž "kvalitní" pozink z železářství.
Možná si asi úplně neuvědomuje reálnou právní zodpovědnost za instalované jištění, zvláště pak za jeho kvalitu! Tedy vlastně nekvalitu,...
No jo, resilo se to tu uz jednou pod clankem s rezavym nytem. Je to trochu smutne, ale podle me je to spis jeho nevedomost, na druhou stranu ale musel videt nejake starsi cesty a v nich rezave haky, tak si to mohl dat dohromady. Ale nechce se mi verit, ze by to delal zamerne a vedome. Jednak se mi nezda ze by ty cesty delal jen pro sebe na jedno pouziti, ale spis pro lidi. Aspon mam takovy dojem po tom co jsem videl nejake video s nim. Tak by mozna stalo zato, kdyby mu nekdo kdo se s nim trochu zna napsal a poprosil ho at se k tomu vyjadri. Jestli jsou teda vsechny cesty z pozinku a jestli si to nechce treba jeste nechat projit hlavou a zacit davat lepene haky (a pokud jde o prachy tak klidne min cest). Protoze pokud nema v planu vsechno co 5 let prejistovat, tak to stejne bude za chvili dost vabank lezeni, kteremu se lidi budou vyhybat kvuli zrezlym nytum...
je zvykem prvostupcu kontrolovat na svych cestach svoje jisteni po par letech.karesak neni blazen a ví jakou jistení ma zivotnost a nechce aby se mu na jeho ceste nekdo prizabil.natoz ze do toho dava neskutecny prachy ze svyho
No zatím debatujete jen co byplodil nějaký anonym, jako jsem já....takže diskuze se může lišit od pravdy o 100 %.
Anonym napsal, že se setkal , někde s takovým jištěním, ale nepsal, kde...možná kecá, mkožná se v tom on nevyzná....atd
Tak zvykem to je mozna v nekterych oblastech, ale rozhodne ne ve stredomori. Tam je to spis naopak a mozna i vic nez polovina cest je v mizernem stavu vyzadujici prejisteni. Mozna prave proto ze prvovystupci jsou casto nekde z hornidolni v Anglii a od doby prvace na ostrove nebyli a ani se tam asi nechystaj... To ze to prejisteni stoji prachy je jasna vec, a prave proto si myslim, ze ma smysl ve stredomori davat drazsi a pracnejsi lepene haky, ktere se pak nemusi menit tak casto a ve vysledku to vyjde levneji, kdyz uz se tu teda mluvi o financni strance. Plus nakonec je to i bezpecnejsi a clovek tim stravi min casu, kdyz nemusi furt prejistovat... Ale nechce se mi verit ze by Karesak jako docela verejna osoba, daval do cest nejake sunty a pak to tu jeste propagoval na videu... :D Hele, tak kapni bozskou, jakou cestu s pozinkovyma majlonama jsi lezl a kde?
Z diskuze pod textem ze dne 04.04.16 "Jde o kvalitu použitého jištění,... No-name mailony bez CE (CE není China equipment), zednická pozink. karabina a obyčejný řetízek ze železářství mi nepřijde moc vhodný!"
Kluci promiňte mou troufalost, ale pochopil jsem správně, že zde debatujete nad problémem, který na videu nevidno, avšak Vy znalí místní situace v tom vidíte budoucí problém této oblasti ? Doporučení je tedy jaké ? Pěkný lezení , ale jet tam hned než to všechno zrezne ? Nebo to tam navrtal Honza nějak jinak blbě a nestojí to za výlet ? Dík za odpověď.
Sardinie je určitě super! A to nejen co se týká lezení,...
Nicméně co se týká kvality jištění nebo spíše jistících bodů které instaluje J. Kareš and Boys. Jde o to že na Sardinii by se měli používat ideálně lepené (tedy bez-napěťové) kotvící body, v provedení minimálně nerez ideálně titan,...
A to protože se jedná o lokalitu kde přímo působí mořská voda, respektive sůl z možské vody! A to nejen přímo na pobřeží jako například v lokalitách typu Cala Luna, Pedra Longa nebo třeba Cala Gonone,...
Jedná se tedy nejen o budoucí problém. Ten problém je v podstaně nejen aktuální, ale někde už asi i akutní, protože některé cesty existují x let, a několik let na body v těchto cestách působí mořská voda a tedy sůl,...!
Což v případě, pouze pozinkovaných plaket a klasických šroubovacích nebo zatloukacích napěťových nýtů může být a určitě je minimálně budoucí problém.
A to nemluvím o použitých necertifikovaných maillonkách z číny a řetízcích na štandech ze železářství,...!
Je mi naprosto jasné že nejen postupové body ale i vratné body (štandy) stojí nemálo peněz. Jsou jenom dvě férová řešení.
1. Více investic do kvality jistících bodů
2. Méně cest s kvalitními jistícími body
Představa lezení cesty, s použitým "kvalitním" jištěním které je vážně poškozeno působením soli z mořské vody pro mne splňuje definici noční můry!
A druhá stránka mince je i ta že si asi J. Kareš stále ještě neuvědomuje možnou právní odpovědnost za kvalitu instalovaných jistících bodů a kvalitu instalace jistícich a kotvících bodů!
jelikož je ta informace celkem nová (aspon pro mě), tak myslím že se ke karešákovi dostala a že ji vzal na vědomí a zamyslel se nad tím. ale chtít po někom, aby to za svoje předělal na kvalitnější nemůžeš, to bude muset zprávce oblasti
Ta informace není ale vůbec nová! Varování o možném selhání a to pro nerezové jistící body bylo vydáno UIAA v polovině roku 2009! Další linky s informací se dají při troše snahy dohledat,...
Viz link: http://theuiaa.org/ documents/safety/ Anchors-in-Marine-Areeas.pdf
O případné životnosti jistících bodů v pozinku nebudu vůbec psát, natož o těch čínských maillonkách a řetízcích ze železářství, které nejsou rozhodně určeny pro zajištění lezců tedy lidí!!!
Takže jaký je asi tak rozdíl mezi tím kdo do skal strká "šrot" v Ráji (např. Prachtl) a na Sardinii (např. Kareš)?
Bude se bude dále čekat až se někdo zraní, nebo nejdej bože zabije???
Jediné férové je nekydat tady špínu. Rozlišovat mezi nýty a řetězy. Viz nadpis špatné nýty a pod ním text o některých špatných řetízkách. Lezl a viděl jsem tam dost Janových cest po kvalitních nerezových nýtech a většinou se spoustou drahých nerezových řetězů, někde byly nýty ve slanění spojené smycí a tu si umím vyměnit. Další je rozlišovat sektory přímo u moře a sektory ve vnitrozemí. Jan dává vždy kvalitnější jištění než místňáci, místňáci totiž nikde neměří stejným metrem a nejlepší jištění chtějí vždy jen po cizincích. Za další všude po světě v nejnavštěvovanějších oblastech jsou samodomo hrůzy nýty a nikdo to tu neřeží u jiných oblastí a cest, ty se lezou a funguje to desítky let. Seber se, dones mu do fitka pár slušných řetězů a dej si s ním kafe pisálku. Mír