Ahoj! Poradíte mi někdo s koupí spacáku do tvrdších podmínek?(Zimní Tatry) Pokud možno tak do 4500Kc.Někakej z dutýho vlákna.Uvítal bych vaše zkušenosti. Díky všem
Nechcete jet někdo tento víkend na ledy na Rudolfshutte ?(viz odkaz ledy na přehradě v diskusi)Je to cca 5 hod autem, jsme zatim 3 a mame velky auto. Petr 603 215 417
Zdar,
kdysi jsem narazil na stranku o maltatalu v nemcine kde byl i popis stavu jednotlivych ledu+nakresy..Psal to tam nejakej mistni typek.. Nevite nekdo ten odkaz (nemyslim planetmountain..)
dik Hanz
Neviete niekto poradit nieco v kategorii asi tak Hanwag Alaska? Co funguje? Mam skusenost s Planikami ale tam odchadza podrazka, Garmont vraj tiez nie uz mam v tom chaos. Skuseni horski vlci poradte. Diki moc!
Vím, že trend je jinde, ale kam se umistňuje "odsedávačka" do ledovcové zbraně? Myslím třebu u Demonu, kde je otvor v spodním hrotu, ve středu i nahoře (kde je jinak poutko)
Po letech bych jej zase rád přešel, trochu mně ale znepokojují zprávy o novém objektivním nebezpečí - hlídkách TANAPu. Opravdu to je tak aktuální, a to i v pracovní dny? Pokud vím hřeben v zimě je nepřístupný už dávno, nikdy ale nikdo nehlídal na hřebeni.
Vím, že trend je jinde, ale kam se umistňuje "odsedávačka" do ledovcové zbraně? Myslím třebu u Demonu, kde je otvor v spodním hrotu, ve středu i nahoře (kde je jinak poutko)
Taky jsme to řešili, když jsme jeli v neděli z Javoru....vrámci těžiště při zatížení cepínu při odsednutí nám přišlo nejlepší očko na konci topůrka, tzn. dole.
Myslím, že při odsednutí přímo do díry v zobáku může lehce dojít k překlopení cepínu o 90°, kdežto při odsednutí do konce topůrka by se měla zbraň dole opřít o led a směr zatížení je vlastně stejný, jako při vlastním lezení. Těžko říct, docela by mě zajímala zkušenost z praxe....najde se tu někdo???
Máš naprostou pravdu, ta díra tam proto dokonce od výrobce je. Zkoušel sem si to v praxi. Když si dáš odsedku do spodního oka, tak má cepín tendenci při zavrtávání a vrtění se vykejvat z ledu a při ev. pádu tě praštit do hlavy. Jinak osobně se mi zdá lepší icefifi, ale to záleží na zvyku... A často taky odvaze. Přeci jen některý cesty jsou AF hodnotnější než OS.
Na odsedávačku je jednoznačně nejlepší otvor ve spodním hrotu - cepín pak funguje jako jedničková skoba. Je ale nutné říct, že tahle díra není určená k jištění jak se často používá!!!!!! Spodní hrot je u asi všech cepínů připevněný k toporu nýtkem o průměru 4 mm např. u Qarku . U ostatních výrobců 5 až 6mm a proto spodní hrot snese max 500 kg - to stačí na odsednutí, ale rozhodně ne na jištění. Při jištění je vzhledem k pevnosti lepší používat díru v toporu cepínu, ale pak se ztrácí efekt jedničkové skoby - tento způsob taky není ideální. Hlavní je vědět, že cepín není jistící pomůcka a proto ho za tímto účelem lze použít jen v největší nouzi jako jsou ledové a travnaté pláně. I tak je lepší mít po ruce ice hook. Jako odsedávačku můžu z vlastí zkušenosti doporučit dutou smyčku s gumou ( BUNGEE ), která se neplete do matroše a neomezuje při pohybu. V dnešním lezení se BUNGEE používá spíš proti ztrátě cepínu při lezení bez poutek než k odsedávání.
No já mám teda problém s tím, považovat zaseknutý cepín za jedničkovou skobu. Ono je to sice hodně podobné, ale NENÍ úplně to to samé. Teď mi nejde o mechaniku, ale především o využití, o činnost člověka, proč a kvůli čemu to zatížení dělám.
Dá rozum, že cepín bude držet při radiálním zatížení (podél ledu, dolů). Kdežto při axiálním tahu (kolmo pryč od roviny ledu, vytáhnutí ven) bude vypadávat.
Takže úvahu bych začal tím, jak docílit toho, aby cepín byl zatěžován radiálně. Toho dosáhunu tak, že se při odsednutí jakobu "zhroutím" do odsedky, prostě se tělem naplácnu na povrch ledu a visím jako pytel brambor. Fajn. Ale to nejsem moc akceschopnej, ale pokud si chci jenom odpočnout, budiž. Co když ale chci zavrtat šroub? To už mě vede k tomu se zapřít nohama, a zaklonit trup dozadu, jako když normálně štandujeme v kruhu. Zaklonit trup dozadu - a doprčice, to zavání příklonem k axiálnímu směru zatížení. Jak moc? Moc ne, ale ovlivní to délka odsedky. Když bude dlouhá, tak se můžu nohama o led opřít, a změna úhlu zatížení nebude velká. Nu a tady mám praktickou špatnou zkušenost s odsednutím do otvoru v bodci (dole pod topůrkem) cepínu. Mám-li dlouhou odsedku, už blbě dosahuji rukou na cepín. Ale dám li si odsedku krátkou, a zapřu se nohama, tak se topůrko začne od povrchu ledu odklánět, či všelijak vrtět (neboli jedničkový efekt slábne, mizí). Zároveň s odklonem topůrka se i zvedá zobák zaseklý v ledu. Zobák má na své spodní hraně zoubky, a zadní se začnou nadzvedávat. Celé to přestává držet, protože směr zatížení se začíná od povrchu ledu odklánět - od ideálně radiálního zatížení (pytel brambor) se to pomale sune do směru k axiálnímu zatížení. A někde během toho posunu to vždycky prdne, a frrr dolů. Bum.
Kdežto umístím-li odsedku do otvoru v zobáku cepínu, získávám délku pro odsedku, mohu použít delší odsedku, pohodlně se zapřít nohama, mít cepín v pohodě v dosahu rukou, a přitom odsedka má pořád slušně radiální směr zatížení. Snad není potřeba vysvětlovat, že nejlepší je v zobáku použít ten otvor co nejblíže k povrchu ledu.
Konec potíží? I kdepak. Každý druh cepínu je jiný (úhel zobáku vůči topůrku, tvar a délka zobáku a topůrka, kde jsou otvory, atd.) Např. můj stařičký Pulsar nemá v zobáku žádný otvor - odsedávám do otvoru v 2/3 topůrka, a kupodivu to taky drží. Jeden turisťák Grivel co mám, má otvor zase jen v zobáku, a další turisťák, Cassin Flash, má zase asi 5 otvrů všude možně v zobáku i v lopatce, ale žádný v bodci topůrka. Pak babo raď :-)))
1)kupte si ice-hook na odsedávání
2)když už, tak zaseknutý cepín zatěžujte radiálně, dolů svisle; na otvoru pak tolik nezáleží (do děravé lopatky ale ne!)
3)vemte si první den svůj nový, koupený nebo půjčený cepín, nasaďte si helmu, kdo má dioptrické brýle si je sundá, a začněte tím, že si v ledu popolezete 1 m nad měkkou závěj sněhu, zasekněte ho, vyzkoušejte si všemožná odsednutí, různě se při tom vrťte, natahujte, vzpírejte. Zmoudříte.
Nekdy odsedavam do spodniho otvoru a nekdy zase do horniho, ono jak to s tim ledem kolem vyjde. Nejdulezitejsi bude asi zatezovat cepin dolu. Dost velka pomoc jsou poradny srouby, rusky titanky jsou levny, lehky ale to je vetsinou bohuzel vsechno.
Maš naprostou pravdu. Ja bych jenom doplnil ten pohled z hlediska mechaniky. Jedničková skoba je něco úplně jiného než cepín. Jedničková skoba je uzpůsobená tak, aby byla síla co nejblíže povrchu skály ne proto aby nevypadla, ale proto aby se nezlomila ohybem jako normální skoba. Jedničková skoba slouží do tenkých spár proto i ona musí být tenká, její zlomení tedy může snadno nastat. Zlomit cepín se vám asi při odsednutí nepodaří. Jde o to abyste ho neviviklali. Odsedávejte raději do zobanu na delší odsedce, nebo si pořidte fifihák. Určitě jste si všimli, že ten topůrko nemá. Proč asi?