Ahoj, doporucil by mi nekdo nejaky sportovky kolem Innsbrucku, kde se da lizt za deste? U Karwendelu, u mesta Mittelwand idealne :) Potrebuju alternativu pokud bude prset. Diky moc
Ahoj, ve středu 6.6. jsem zapoměla na Tetíně v sektoru Pod vodopádem dětský celotělák ocun. S dcerou budeme vděčné za vrácení a nálezci se odměníme. díky!
Ahoj. nevíte někdo aktualní sněhovou..firnovou situaci v VT nejlip okolí Gerlachu. Zajímalo by mě jak moc je pod sněhem vršek a sestup do Batizovské doliny?
Ahoj. nevíte někdo aktualní sněhovou..firnovou situaci v VT nejlip okolí Gerlachu. Zajímalo by mě jak moc je pod sněhem vršek a sestup do Batizovské doliny?
Rozmohl se takový zajímavý trend. Skupinka si pověsí (mnohdy shora) lana do cest a jde lézt opodál. A u lana nikdo není. Samozřejmě, když tuto cestu chci lézt, lano překáží a tak ho stáhnu. Můj dotaz zní, sundaváte také karabiny a smyčky z vratného bodu,
rozdiel v hrubke je relativne maly.Zavisi aj od kvality opletu, ci pouzit standartny vodcovsky uzol. Treba vyskusat, ci to preklzuje.
Ak preklzuje, tak treba pouzit dvojity rybarsky uzol.
Ofiko jediny doporuceny uzel pro spojeni lan dvou ruznych prumeru jsou dvojita auticka. Cokoliv jineho zalezi na tvem citu a odhadu a takhle na netu by nemlo byt nic z toho doporucovano.
Samozřejmě že jediný doporučený uzel bez výhrad je vůdčák. A tím můžeš pojit jakkoliv tlustá či tenká lana. (Diskuse o vůdčáku na slanění tu byla nedávno.)
Tak o tom bych trochu pochyboval, viz metodika čhs... jinak krejčík (vůdčák) v tomto směru zatížení má tentenci popojíždět, u dvou různých lan je ta tendence ještě větší... Pokud uděláš dva za sebou je to řešení, ale né optimální. Autíčka prostě drží i při velkých rozdílech což se o vůdčáku nedá říct, zkus si svázat dvojče 7,9 a 11,5 lanovici a zjistíš jaká je to blbost. Turku nešiř bludy!
Ja jednou spadl z 10 metru na zem a stale ziju. Ale ze bych to bral jako dukaz toho, ze padani z deseti metru na zem je vec, kterou clovek prezije bez ujmy, to ne..
tak za túto hlášku by mal problém aj kurzista na základnom skalkárskom alebo turistickom kurze.
Pán Turek (VKR) má zrejme pocit, že skalky a hory sú preľudnené. Alebo kupuje silnú trávu.
Myslím. Viz dřívější debata na Lezci. Samozřejmě existují zastánci autíček a protisměrné osmičky, ale je to podobné, jako že se na sedák stále ještě lidé navazují dračákem.
Ja si myslim, ze ta diskuse n kterou Kuba odkazuje se implicitne tykala lan stejneho prumeru. Takze na nestejny prumer (obzvlast pokud je ten rozdil velky) raddsi dvojity rubarsky. A kdyz vudcak, tak ten symetricky protismerny, ale to neni doporuceny zpusob a je to nebezpecne.
9,7 a 10,2 nejsou z pohledu uzlování různé průměry. nechte to koňovi, vy mudrlanti, a vázejte obyčejnej vůdčák, a když se fakt bojíte, tak přidejte ještě jeden hned za něj.
Jasné tento případ by prošel, ale pak to nějaké jelito udělá s dvojčetem a tlustou lanovicí a průser bude na světě...a třeba díky Turkovy a jeho dobrým radám.
Turek se pak bude ohánět, že to nikdo nemůže vzít vážně takovou to diskusi a třeba bude další soud a další mrtví, však lidí ve skalách je čím dál víc, né?
Pochopil bych kdyby to psal začátečník, ale HAL instruktor?
Mas pravdu, ten skutecny rozdil mezi prumery muze byt i o dost vetsi pri udavanych 9.7 a 10.2 (nehlede na to, ze Turek mluvi obecne, nikde nezminuje, ze to plati jen kdyz jsou prumery "blizko" sebe). Pokud maji lana jeste tvrdej kluzkej oplet posun se klidne dit bude ty jeden mudrdlante nejvetsi..
ano, když jedno bude měkoučké dvojče 7,8 mm a druhý bolatickej drát 12 mm ještě ze socíku, tak to fungovat nebude a půjde o život.
a jak to uděláte, když obě lana budou stejné značky a modelu, jedno bude lano nové a druhé čtyřleté? he? to budete taky řešit?
oukej, kdo se bojí, může na to jít "na prasáka", udělat vůdčák a za něj dvakrát ovinuté očko (klobásku) na každém vocásku samostatně. uzel se bude převalovat přes hranu a proti protažení tam jsou klobásky.
Ale samozřejmě, že to bude fungovat na všech horolezeckých dynamických lanech (o těch se vede zdejší diskuse). Samozřejmě že budeš nechávat dlouhé volné konce. Samozřejmě že uzel správně porovnáš a utáhneš.
Ono to nejspíš bude fungovat i třeba na kotvícím laně pro parník, ale nejspíš se ti to nepovede - neuděláš na tom správně uzel a hlavně ho neutáhneš - když jenom k manipulaci na břehu jsou potřeba dva lidi.
Tak to v tomto zatížení fungovat nebude ty parníku, tam jde práve o to,že tu smyčku rovnoměrně neutáhneš a pak je to na průser, ty parníku... fakt nešiř bludy, pak se někdo zrakví a co potom?
V konkrétním případě danejch rozdílů půměrů to nepochybně fungovat bude, to jsou skoro stejně silný lana. ale jestli je to metoda lege artis např. pro spojení jednoduchýho 10mm lana a 6mm repky pro nějaký nouzový slanění, tím si nejsem zcela jistej (spíš na úrovni co je nejlepší, nežli že bych měl pocit, že se to musí nutně rozvázat).
PatrikSas
pre laná rovnakej hrúbky :
protismerný osmičkový uzol som videl v americkej metodike, asi Mountaneering VIII. Je tam riziko zesknutia ČHS/SR popisujú vodcovský uzol asi na s.8
https://www.horosvaz.cz/ res/archive/004 /003911.pdf? seek=1321355173
Ak sú laná rôznej hrúbky, potom musím akceptovať riziko zaseknutia a dám dvojitý/trojitý rybársky uzol. Riziko zámeny prameňov pri rybárskom u. spomína Zoban, ale pri lanách rôznej hrúbky je malé. Pri prusikoch velke.
https://www.horosvaz.cz /res/archive/004
/003913.pdf?see k=1321355317
Je na každom, aký uzol použije pri rozdiele hrúbky (jednoduchých = hrubých) lán 0,5 mm.
Dvojity rybar se mi prave pri stahovani sekl, tak jsem nad tim meditoval (mel jsem lana stejneho prumeru, jiny vyrobce a stari) a mimo jine nasel treba tenhle test ruznych lan, stavu a uzlu: http://user.xmission.com/~tmoyer/testing/EDK.html
Nejlepsi je mit dvojcata a nemuset tohle resit :)