Nazdar, nemáte někdo nějakou hezkou radu jak při slaňování náročnym terénem nejlíp managovat lano/lana? zkoušel jsem to na sebe různě navěsit do smyček a odmotávat při slanovani, ale obvykle se to do sebe nějak zamotalo a prostě se mi nepodařilo zat
Vejškovky někdy nejsou žádná legrace: https://praha.idnes.cz/praha-8-soud-nepricetna- zena-nepricetna-vyskovy-pracovnik-preriznute-lano- 1ue-/praha-zpravy.aspx?c=A181031_113241_praha- zpravy_nuc. /odstraň tři mezery/
jsem učinil takovou zvláštní zkušenost a zajímalo by mě, jak moc je to běžné a co od toho čekat. měl jsem od šestnácti stejnou velikost bot, ´myslel jsem, že to bude nafurt, a takhle mě loni v létě napadlo chodit po teplejší část roku převážně naboso. a d
Ahoj,
chystame se do Calanques na prelomu dubna a kvetna 2019. Dojedeme vlakem asi do Cassis, kde budeme i bydlet. Chtela jsem se zeptat, jak se da dostat ke skalam - existuje tam MHD ? Nebo je lepsi pronajmout auto ci skutr ? Diky za info.
Ahoj, chci si dát na dveře překližku nebo OSB desku na kterou přidělám posilovací desku a pár chytů na posilování. Stačí mi na to desítka překližka, nebo tam mám dát dvacítku OSB desku? Chyty a desku chci přidělat klasický buldokama, díky
U cest Ádrkoutek (1. nýt) a Lež a nenávist (min. 2 nýty pod slaňákem) jsou uvolněné matice. Závady budou odstraněny.
I když je počet závad při velkém množství nýtů zanedbatelný, každá z nich může potenciálně způsobit velký problém. Navíc, k uvolnění matic obvykle přirozeně dochází na nejtěžších místech dané cesty, tam kde se nejvíc padá a spekuluje.
Proto určitě není na škodu sebou nosit klíč č. 17 (obvyklý průměr matic), takovou matici provizorně dotáhnout a pak upozornit správce, nebo aspoň oznámit zde, či na jiném vhodném místě, jako ostatně u každého problému s fixním jištěním.
Nebo by mozna nebylo od veci na ten drik flaknout trochu synteticke barvy nez se tam nasrobuje ta matice - standartni postup jak predejit povolovani. Pripadne tam dat podlozku - perovku, ale to by mozna nejak neodpovidalo metodice, ikdyz to samozrejme neni vubec problem.
Od věci by nebylo nejistit to nejtama, ale lepit nerez bh. Takhle to je "užít si a po nás potopa" - nýt je po pár letech nespolehlivý. Rezavá skoba varuje vzhledem, ale nýt ne. V dnešní době nechápu jediný důvod proč na skalkách použít nýt. Jedině neschopnost/ lenost lepit? To je pak lepší nedělat to vůbec..
Hele, tohle se tu resi furt. Nyt samo neni tak dobrej jako dobre udelany lepeny borhak, na druhou stranu v nasem vnitrozemskem mirnem podnebi je nyt take OK. Kdyz se podivas jak jsou navrtane nektere (stale asi vetsina) cesty na Mallorce, kde je to fakt kriticke, tak budes rad za to jak to mame my. Neni potreba si nic namlouvat, ono udelat lepeny borhak stoji mnohem vic usili a penez a take by to mohlo dopadnout tak, ze na misto 10ti nytu v 30ti metrove lince za 6c bude 6 lepenych haku, protoze s 10ti haky se nikomu nechce srat a investovat do toho prachy taktez ne. Pak bude zase p.covat nekdo z druhe strany obecenstva, ze to neni lezeni pro lidi.
Myslím, že nevíš, co povídáš. O lenosti to určitě není. Kdybys stavěl větší počet cest, věděl bys, jak si stojí borhák versus nýt. O té ceně to tak není jako o pracnosti v převisu-nemožné udělat cestu v jednom kuse a nemožnosti při chybě to posunout jinám. Cena je cca stejná v nákupu, ale čas strávený jedním bodem je dvojnásobná. Nehledě na to, že všechny používané nýty mají potřebné certifikace a v našich podmínkách vydrží dlouho. Jediné, kde je opravdu reálně problém a kde dochází k oxidaci, je u moře a tam se používá prvotřídní nerez, která má zase opět potřebné certifikace a je dostatečná. Vše se dokládá. Většinu oblastí si financujeme sami, případně za pomoci našich partnerů, bez kterých by oblasti nevznikly. Pro Honzu a celý JanKarešClimbingTeam je na prvním místě rozšiřovat bezpečné a dostupné lezení pro všechny, zejména i mezi začínající lezce. Pokud budeš mít zájem, pojď se někdy připojit a pomoci nám při výstavbě. Každá pomocná ruka se nám hodí a sám uvidíš, jak to je. Ob víkend jsme ve skalách. Stačí se ozvat ;)
Ne, tak to podle mne není. Já Ti řeknu jak to podle mne je. Je to jen nedochvilnost a po nás potopa. O penězích to určitě není. Máš dotovaná jištění, jak nýty, tak BH a nebojím se, že by toho za podpory předsedy OVK střední Čechy parta Wap-těžební Kareš ráda nevyužila. Nějak zajistit a ještě hned přelézt, prostě průmysl. Detroitská pásová výroba cest. Dobrý pocit z toho, že je to pro lidičky je podle mě hlavnbí motor. Zanecht stopu a pak se sebekochat, jakou jsem zanechal. Známe moc dobře z historie.
Někteří lidé s vrtačkou v ruce skutečně, dle mě, vykazují jisté patologické prvky.
nekteri? podle mne pravidlo. Si snad v zivote nepotkal zadnou slavnou pískovcovou frezu, ze te to tak rozcililo. Kluci jsou slaby kaficka:) :) btw. dotahovani nejtu rukou je vcelku zajimava soucast lezeni, na umelce to moc nenajdes.
treba pripočítať aj oxidáciu horniny. Pri beznapäťovom istiacom bode = lepenom bh k nej nedochádza, takže kým nedôjde k rozpadu skaly alebo k poškodeniu padajúcou skalou, je to naveky.
Pokrok nezastavíš, dříve lezci cesty lezli, pak vrtali shora a dnes jsou i borci, co cesty staví. A až to bude málo, tak se to odstřelí a postaví znova. Akorát už to někde vymysleli, tuším, že se tom říká umělá stěna.
fakt sa divím, prečo sa to stále točí okolo expanzných nitov. Pred desiatimi rokmi boli kvôli zlyhaniu pevných istení dva smrťáky ( napr. stavebná hmoždinka) a vtedy JAMES dal odporúčanie "lepiť !".
Doporučil bych klliknout na "Hlášení závady" v databázi ČHS (vew spodní části stránky webu), nebo v mobilní aplikaci. Toto hlášení se automaticky pošle správci sektoru, šéfovi OVK , správci databáze a na sekretariát, takže je velmi pravděpodobné, že někdo zodpovědný zareaguje.
Tak idealisticky bych to neviděl. Jednou jsem se přes web ČHS snažil hlásit problém. I pěkná fotodokumentace byla, a odpověděl mi frajer, že vůbec není správce dané oblasti a že v tom mají bordel :-) Ale že to přepošle správci. No a ten už se neozval. O víkendu(tzn po dvou měsících) jedu na stejnou skalku, tak jsem zvědav, jestli se něco změnilo
Ahoj Honzo, to je daň za návštěvnost, prostě se tam lidem líbí, udělali jste to dobře. Klíč 17 už budu nosit sebou (doporučuji i dalším lezcům), když tak dotáhnu a dám vám vědět. Bezpečnost především.
Ahoj, povolene matice jsou jeste v poho, ale v Tetine je relativne hodne nytu spatne navrtanych - nyt je nad nejakym vystupkem skaly a horni karabina presky se lame o skalu, pri padu to nemusi vydrzet. Stalo by za to zvazit jestli tyhle nyty neprevrtat. Uz jsem to psal na facebook a nikdo z vas na to nereagoval, tak nevim jestli jste to jen necetli, nebo jestli to nepovazujete za problem. Diky za reakci.
Ahoj, díky za reakci, cokoli jsem tam lezl a lezl jsem 90% cest, tam nýty jsou ok. Jestliže máš jiný názor, zavolej mi, ukaž mi to a uvidim, ju, jsem omylnej;-) Co se týče volných kamenů v další příspěvku, stát se to může, ale použité páčidla jsou nemalá a když tam kámen zůstal i tak, je to ok,či to podlepim. Velmi dbáme na max vyčištění a bezpečnost. Velmi.Dekuju moc..
Ahoj, dik za odpoved. Videl jsem to tam ve vicero cestach (obcas se to samozrejme stane v kterykoliv oblasti, ale tady mi to prislo casteji nez je bezny prumer, proto na to upozornuju). Z hlavy si pamatuju napriklad v Jan Kares Climbing Team ta preska bud primo v cruxu, nebo o presku pod nim (ted stopro nevim). Ja se tam v nejblizsi dobe nedostanu, takze podrobnejsi info ted podat nemuzu - az pripadne pozdeji.
To jsou asi oblasti, kde pacidlo muzes pouzivat do nekonecna beze zmeny az dokud skala uplne nezmizi... Ty dobry oblasti uz jsou davno rozebrany, smirte se s tim.
Nevím, nevím, Tetín jiste mnoho prace, hodně cest hodne vedle sebe. Nevim, zda jsou matky uplne ten problem. Jasné, mnoho se vytěžilo, ale mnoho k těžení zůstalo, lezl jsem tam cca 10 cest od 5 do 8-/8 a v každé lokry jako ... prostě velké ... Navrat uplne neplanuji ...Snad se vše bude olezat jen o kamen a nikoliv o kov (z matic např.) ... RIP fixni jisteni jinde v okoli Berounky ... Mel jsem kamose a ten říkal, kde je to dobrý, tam se leze dlouho, kde to tak dobrý není, tam se to musí objevit. Zdar a bezpečné lezeni vsem ...
jen tak jdu okolo a tak se blbě zeptám: když už se používají nejty na skalkách (což považuji technicky i ekonomicky za pitomost), předpokládám, že je to aspoň nerezové (?). a jestli by teda prvovýstupce ubylo, kdyby aspoň používali protipovolovací "nerezovo-silikonové" matice, kilo bratru za dvě stovky v železářství.
jestli se začne protáčet nejt, tak to znamená, že je buď a) blbě vyvrtaná díra, moc velká čili vykloktaná, nebo b) moc měkkej materiál skály, n aprosto nevhodnej pro rozpěrnou kotvu, nebo c) nešikovnej kutil, kterej si neumí poradit, neumí chytit za červík nejtu čumějící zpod matice kleštěma, neumí vyříznout drážku a chytit šroubovákem nebo neumí konec opilovat pilníkem aby ho chytil stranovým klíčem, nebo dokonce neumí či nechce koupit rozpěrnou kotvu, která má závitovku zakončenou šestihranem
Nebo to neutáhne nejdřív normální maticí a po "chycení" nejtu tam dá samojistnou… Ale zase klasická matice (nebo s pérovkou) je při povolení volná, samojistná ne a uvolněný nýt nejde poznat tak snadno. V každém případě napětí ve skále je problém z hlediska životnosti = v dnešní době dávat nýty do skalky v ČR je kokotina. Ego a pocit skalní frézy je holt pořád problém. To že "jinde to je ještě horší" není moc argument...
Nechapu proc je osazovani nytu do skaly kravina, muzes prosim vysvetlit? Napeti vyvolane utazeni hmozdinky v nytu je naprosto zanedbatelne a rozhodne neprispiva k rapidni erozi skaly. Osazeni nytu je zhruba 3krat levnejsi nez borhaku (info primo od Karese, mozna nekdo jiny je schopen sehnat borhaky levneji, nevim). Kdyz uz resime ohleduplnost ke skale, dira pro inzerci borhaku musi byt zhruba 2krat delsi nez pro nyt. A jsme u narocnosti pracovniho postupu: Borhak - delsi dira = mensi vydrz baterky, vetsi spotreba vrtaku, pracna manipulace s epoxy lepidlem, nutnost cekat na zatvrdnuti haku pri tvorbe cestu bottom-up - v previse to znamena dat si pauzu na par hodin, slanit, vylezt, navrtat a osadit hak, dat si pauzu na par hodin, slanit, vylezt, navrtat a osadit hak atd atd). Jen na okraj podotykam, ze Kares neni placen za ZADNOU z poskytnutych sluzeb (material, prace, cisteni, pracovni naradi, uprava okoli vcetne pristupovych chodniku). Doporucuji vsem kritikum pred vypoustenim mouder do eteru, aby kontaktovali Karese a sli si s nim nekdy o vikendu zaboltovat.
Zpet k puvodnimu problemu. Nechci zlehcovat problem s povolenyma matkama, ale cesty jsou uz takhle brutal prejisteny a v pripade ultra nepravdepodobny udalosti kdy se planzeta uvolni, padas o 1.5m niz. Jestli ti ten pocit vadi, nos si s sebou klic na utazeni matky, pridas tak ruku k dilu a pomuzes ostatnim spolulezcum.
Nyty na prvovystupy ok viz rychlost osazeni apod.zajimalo by me pokud se budou cesty nekdy v budoucnu prejistovat zda se v praxi puvodni nyty vyndaji dira prohloubi a osadi bh? Na youtube jsou videa jak se nyty vyndsvaji....diky za info a za tetku
Ahoj, tyto nýty nás v našich podmínkách přežijí určitě 😁 Vzhledem k tomu, že se vždy zajímáme o stav cest, které děláme, i na Sardinii, tak neboj, jde nám hlavně o kvalitu. Tam, kde je problém s častým povolovaním, tak dáme borhak místo nýtu i teď. Na Sardínii vyměníme po kontrole z léta nějaké staré karabiny v řetězů a ty jsou tam 10let u moře přímo, daleko a ne v Tetíně.. 😉 A proč ti kritici nejdou pomoci a ukázat nám to? Materiál mám uz nakoupený, kladiva, vrtacky taky, lopaty, krumpáče též. Stačí napsat, budem rádi. Tetin je tak narvaný, že další oblast když bude hotová dříve, tím lépe.
Nýt nezrezne, problém je že to je rozpěrná kotva v neutěsněné díře. Životnost opravdu max. pár desítek let. Borhák je bez napětí a vlhkost do díry nemůže = životnost je řádově větší. A nemůžeš to srovnávat s mořem kde je sice sůl (koroze), ale prakticky tam nemrzne. To je oproti nám dost zásadní rozdíl a nerez nýt odolný soli tam vydrží mnohem délo než u nás. Mmch...
hele, vony jsou ty cesty na tom tetíně dělaný vocpoda, ála pískovec? a kdy se tam teda pajcrovalo? a neublížilo to nejtům?
anebo jsou to jen nějaký nesmysle a kecy o klidu na práci, a samozřejmě se nejdřív plošně pajcrovalo a rejžákovalo, pak se toprope ozkoušelo a pak se pěkně ze slanění navrtaly ty nejty? jenom abychom tady ze sebe navzájem nedělali pitomce (já fakt nevím, na tetíně jsem nebyl a neznám to tam, ale na některých jiných vykopávaných oblastech jsem byl, třeba na prosečnici jsem tuhle strávil pěknou brigádnickou neděli prořezáváním vegetace a pálením vohně, zatímco mistři pajcrovali/vrtali).
jinak půjdu-li z ulice do obchodu, nejty budou výrazně dražší než borháky. cena zalepení jedné díry je v podstatě cena špičky plus dvacetina ceny kartuše, tedy asi třicetpět korun. mělčí díra pro nejt je samozřejmě vykoupena menší nosností, menší spolehlivostí, menší spolehlivostí v čase atakdále.
hele, si to rozmyslete, co vlastně děláte. buďto je to chvályhodně a spolehlivě dělaná oblast "pro lidi", a pak se nebojte dotovaných borháků, anebo si mastíte ego kobercovým děláním cest s umisťováním časovaných bomb.
Velmi pekne dekujem za prilozeni rukou k dilu v Prosecnici. Pises, ze tam jsi videl vrtajici mistry, tak mas tuseni jak cisteni skaly a vrtani vypada. Nema cenu vysvetlovat, domluv se nekdy s Karesem, rad ti proces nekdy ukaze.
Trochu jsi me nasral s 'casovou bombou'. Soude podle stavu nytu v cestach na Sardinii z 2008, ktere jsou pomerne blizko more a stale jako nove, V Tetine vybuchne tvoje casova bomba tak asi az tvoji pravnuci budou chodit o berlich...
Mimochodem nemas pocit ze nez si zacnes vylevat srdicko na webu, stalo by za to kritizovanou oblast aspon navstivit ty anti-egoisto?
to je ten průser nejtů obecně, zvenku vypadají jako nové, a tam kde není vidět, tam prostě není vidět.
jinak se mi tady ve skříni na polici válí asi půl metru různejch papírů od všech těch hiltin a fišerů a podobných hraček a sajrajtů, a v nějakejch těch etách a protokolech jsem se taky něco pohrabal, není to úplně tak, že jsem o tom tuhle někde ve vlaku slyšel někoho povídat, že jako něco.
a když tak se namátkou koukám třeba zrovna na FAZ II K A4 svorníkovou kotvu od Fischera (nepoužíváte náhodou ausgerechtet tu?), koukám že se tam píše o přírodním kameni s celistvou strukturou a minimální pevnoésti pro beton. je to tam? všude? fakt? jak dlouho tam bude?
Rad vidim, ze mas hluboke teoreticke znalosti. U tech ale bohuzel i zustalo. Budes-li nekdy v budoucnu stat o osvojeni praktickych zkusenosti, radi te mezi sebou uvitame. To vis, kazda ruka prilozena k dilu na brigade se hodi. Nezapomen si vzit s sebou obed, neni hrazen...
Ty vole, kdyz nemas fakticky argument, tak neni lepsi drzet hubu? Osobni zbytecne "Co si udelal ty, ze si troufas mit jiny nazor?" + hromada predjimani, jak v prvni tride. Informace nula.
Sorry, ale nýt opravdu je časovaná bomba. Nejde o korozi samotného nýtu, ale o napětí ve skále (vůbec není tak malý jak myslíš), a o vlhkost v díře a mráz. K tomu mělká díra. Po 20 letech je i dobře osazený nýt nespolehlivý, pár jich taky už selhalo. Nechápu proč to rovnou neudělat pořádně. A kdo kritizuje je rasista a xenofob? Ruku k dílu přidávám ale jinde. Hustý jištění je proto aby selhání jednoho nebylo fatální, hm takže tomu moc nevěří ani sám prvovýstupce?? Místa s často se protáčejícími - to mi hodně smrdí! Shybuje výborně, ale s jištěním nic moc...
Není lepší abyste to rovnou lepili než se poučit a pak to přejišťovat? Takhle to je fakt ego a rychlovýroba cest pro současnost. Nejty prodejte za tržní normální cenu, kupte bh a ještě budete v plusu...
Jedno pls smáznout.. A ty ušetřený prachy nestojí za to když jeden rupne a bude úraz, stačí zlomený kontíky nebo podlaha když selže 2. nýt... Lezení rizikový je, ale tohle riziko na sportovky nepatří...
Není lepší abyste to rovnou lepili než se poučit a pak to přejišťovat? Takhle to je fakt ego a rychlovýroba cest pro současnost. Nejty prodejte za tržní normální cenu, kupte bh a ještě budete v plusu...
Ty jo. To vypada, ze vubec nemas zadny argument, ktery by jakoliv podlozil to co delate a tak utikas k temhle trapnym kecum.
Docela strasidelne, kdyz si clovek uvedomi, ze autori jisteni si zpusob sveho jisteni vubec neumi obhajit a vysvetlit, proc to tak delaji.. A spolehaji na nejtrapnejsi a nejstarsi diskuzni stek.
Mozna, kdybyste - po vzoru toho co pises - se nejdriv priucili, bylo by lepe. Minimalne bys pak alespon mohl vecne argumentovat.
Ukaz mi prosim nejakou oblast s puvodnimi nyty, ktere osadili nasi pradedove a nyty tam jsou naprosto bezpecne.
Neni spis trend uplne jiny? Vsechny ty oblasti masivne pred 20 - 30 lety osazovane nyty se prejistuji.
To, ze nerez z venku po deseti letech vypada jako novy, me neprekvapuje. Co zevnitr? Zkouseli jste o kolik se snizila nosnost? Neni taky trochu rozdil stredoevropske klima s desti, mrazy a primorske klima, kde nejvetsi problem je sul?
Lukáši, ty jsi tam klestil, jiní vrtali, jo?
Jsi si jisty, že pod skálou se dá chodit a je tam pokud vim stale uklizeno díky tobě? Není to náhodou tak, že jsou dny vrtací a dny na vícepráce spojené s novou oblastí? V Tetíně se platilo i Ukrajincům, aby jsme to stihli otevřít, kolik tam bylo práce pod skálou. Běž se tam podívat alespoň. Tohle minimálně udělej. Plus cesty ani takhle jak popisujes stejně neděláme, zjisti si vše, než tady začneš od počítače tohle psát. A dotovaný borhak stojí 30,- Kč plus lepidlo atd. Tzn.1000 dotovanych borhaku mam za cca 50 000,- 1000 komplet nýtů jsem koupil ted za 10 060,- kc. Plus řetězy, s těmi pomáhá Marťan. Vrtačky jsme koupili tři už. Kladivo mame jedno tak na mesic max..Pro představu.. V tě nové oblasti je cca 50% cest borhaku & nýty. Linej fakt nejsem:-)) Ego má snad každý chlap, ale proč to tahat sem? Já bolting používám jako čistič mozku hlavne. Fyzicky už nepracuji dlouho😂Děkuju
Jako fajn, ale líp bys udělal kdybys za 10k udělal 2/3 míň cest s bh než hafo s nýtama… Nýty opravdu mají problém se spolehlivostí po delší době a dělat že to tak není je strkat hlavu do písku.. To pak je podobnost se skalníma frézama co úplně zmagoří kvůli tisícům cest "pro lidi"
Skalni freza je supr nazev. Premyslel jsi o nem dlouho? Tak naposled. Ano, borhaky by byly idealni. Premyslej o tom, az na umelce vycalujes 150 kc za vstup a 0 kc za vstup do Tetina. Rozhlidni se tam okolo sebe, predstav si mnozstvi prace, ktere nekdo zadarmo investoval aby sis mohl zalezt na 'casovanych bombach', ktere vybuchnou az ty tu uz nebudes.
Dnes jsem shodou okolnosti sedel na meetingu s dodavatelem mostnich lozisek, ktery rika ze typ pozadovany klientem se bude muset za 20 let vymenit. Proc tam nedat lepsi s vetsi trvanlivosti, ptam se. On klient ted nema na lepsi penize, odpovida.... Mozna neuveris, ale i boltovani predchazi podobna ekonomicka uvaha.
Mezi ložiskem a jištěním je trochu rozdíl, nemyslíš? A třeba na kladku rozvodů si ložisko lacinej šunt dá jen pitomec který nedomyslí následky aneb šetření na špatným místě.. I kdybyste se nadřeli jak koňové, tak nýty jsou taková vada na kráse, že to celý je kokotina. Říká se kdo chce opici tak musí mít i na banány, takže jestli chcete dělat tisíce cest a nemáte na kvalitní jištění, tak jednoduše dělejte míň cest. Ta cena je opravdu divná a vypadá na stavební kotvy ještě k tomu někde vyčórovaný ze stavby (ale třeba někdo prodává přebytky ze stavby a za víc to je neprodejný). Prostě takhle jste na úrovni puberťákú co dělaj prvovýstupy s doma dělanýma skobama. Ještě horší, protože samoděl jde poznat zvenku, ale to vaše zvenku vypadá tutově, ale být nemusí. Spousta lidí se k tomu chová jako k 100% jištění a to je cesta k průseru.
Ach jo,
Vím, že to nemá žádný smysl reagovat na anonymy, ale nedá mi to. Ti, kteří zpochybňují kvalitu použitého jištění by si nejdříve měli zjistit fakta. Zjistěte si, co Honza používá za nýty!!! Usuzovat o jejich kvalitě a rozšiřovat svoje domněnky jen na základě toho, za kolik je Honza dokáže sehnat je ubohé.
Pochopíš, že řeč je to o tom, že konkrétní nýt není podstatné, ale že obecně rozpěrná kotva = napětí, v neutěsněný díře = voda, je to v našich podmínkách = mráz a kvůli tomu všemu je nýt jako dlouhodobý spolehlivý jištění na skalky naprosto nevhodný? Dá se to pochopit v horách kvůli lepení, přístupu atd., ale na skalkách kde přístup a čas nejsou problém to nepochopim. To fakt chtějí být za dobrosery a skončit jako Prachtel? Nekupte to když je to tak levný... A radši řvu předem než čekat a pak dělat chytrýho pokud se kvůli selhání za 20 let někdo zrakví.. Je jen otázka času kdy se to celý bude přejišťovat za bh. A kompromis je ta lepená závitovka co navrhuje LB
Asi ti uniklo, ze diskuze neni o konkretnich nytech, ale o nyt vs borhak.
A co se tyka faktu - nebylo by od veci, kdyby to jaky matros Karesak pouziva sam rekl (u verejne "stavby" - bych cekal, ze to bude automaticke). Treba namist neurcitych reci o tom, ze matros ma levne..
Ach jo,
Vím, že to nemá žádný smysl reagovat na anonymy, ale nedá mi to. Ti, kteří zpochybňují kvalitu použitého jištění by si nejdříve měli zjistit fakta. Zjistěte si, co Honza používá za nýty!!! Usuzovat o jejich kvalitě a rozšiřovat svoje domněnky jen na základě toho, za kolik je Honza dokáže sehnat je ubohé.
A stoji nekdo o vysledek te prace (z dlouhodobeho hlediska)? Nestacilo by udelat jen 30% vymazlenych linii, ktere uz od pohledu maji smysl a na ten rozlamany divny zbytek se vykaslat?
Co ja vim? Podle navstevnosti Tetina to vypada, ze cest by melo byt jeste vic aby se tam vsichni vesli...Dulezite je si uvedomit, ze Tetin mel budget na revitalizaci uzemi, ze ktereho se diky dobrovolne praci Karese & spol nemuselo cerpat.
Jestli ti cesty a jejich hustota davaji smysl nebo ne je otazka osobnich preferenci. V pripade sektoru na Sardinii je mozno aplikovat mensi hustotu - potencial tam je vetsi a vyber bohatsi. Ale i tam plati, ze pokud sektor nema urcity minimalni pocet cest s relativne nenarocnym a kratkym pristupem, lidi zustanou v tradicnich sektorech z 90.let...
Jo, to tak vetsinou byva u cerstve otevrenych oblasti... Uvidime s odstupem casu a na tom, kolik lidi se tam bude rado vracet. Minimalne tam zajdou ze zvedavosti. Ja kdyz tedy sel kolem, fronty se fakt nekonaly :-O a to je to oblast nova.
Doufejme, ze to bude lepsi nez vyse zminena Procesnice, nebo nejaky dalsi kvaky prevazne z dilny Martan a spol, kam s odstupem casu nepachne ani noha.
Jo, mas pravdu. Na novy cesty je vzdy naval a pak upadnou trochu (nebo hodne) v zapomneni. Na tom ale nic nezmeni fakt, jestli v sektoru bude 30 vymazlenych linii nebo 100 normalnich s 30ti vymazlenyma.
Co se Prosecnice tyce, mozna ji stihne podobny osud, ale pro me osobne jedna Prosecnice vyda za 10 umelek. Jen pro to, ze mam rad lezeni venku.
Si postav mobilní stěnu a voz ji tam, kde zrovna chceš lézt venku. Třeba na Praděd, tam budeš mít krásnej výhled. A ty cesty budou mít i větší hodnotu než v Prosečnici, zvlášť když si to uděláš naklápěcí.
Tenhle genialni napad by sis mel dat patentovat, poslouchej. A az budes pritom, nezapomen se podepsat. Beze jmena to zato funguje bezvadne na diskuznich forech, ze?
No to je dost podstatny fakt, to zda je v sektoru 30 dobrych cest nebo 30 + 70 zbytecnych cest.
Za prve v zaplave toho suntu se ty dobry cesty ztraci a clovek pak ztraci cas a riskuje zdravi lezenim nejakych rozrachtanych cest po (za n let, tedy dle uvodniho prispevku uz mozna rovnou) blbem jisteni. Ve svem dusledku pak to mnozstvi cest muze vedst k nizsi navstevnosti nez kdyby tam bylo cest mene.
Za druhe, se kvuli tem sto cestam dela podstatne vetsi zasah do prirody, ktera svete div se, tu neni jenom pro lezce.
Za treti, diky tomu, ze nekdo pojal touhu udelat 100 cest, tak aby to vyslo finacne (viz argumenty toho nekoho zde), pouzil horsi jisteni nez by pouzil pro tech 30 cest.
Za ctvrte, tech sto cest se mnohem hure udrzuje nez 30 cest. Jak opet rikaji nejake prispevky - v nekterych cestach se protaceji nyty, v nekterych cestach jsou lokry, ...
Nikdy jsem nebyl v Tetíně. Asi tam ani v brzké době nezavítám. Tím se asi trochu diskvalifikuji z diskuze. Zkušenosti mám s lepenými borháky z našich skal (Kozinec, Jizerky, Zemská Brána) a s nýty z hor (nové cesty v žulových Alpách). Ve skalách je většinou daná min. délka a ev. další omezení pro používané fixní jištění. V horách se po mnoha zkušenostech snažím použít kotvy dlouhé alespoň 90mm. V pevné skále by asi mohlo být i míň ale jelikož převážně dávám nýty jenom na štandy snažím se o nějakou malou rezervu pro případné nedokonalosti vrtání atp. Přeci jenom se to při vrtání z háčků nebo RURPů někdy vrtá ve spěchu. Překvapuje mě tebou udávaná cena za nýt. Pokud se bavíme o součtu ceny za nerez kotvu a nerez plaketu nepovedlo se mi při nákupu 100ks plaket a kotev nikdy podlézt 70kč/komplet. Zkrátka ta udávaná cena nýtu se mi zdá podezřele nízká i pokud beru množstevní slevy. Je v tom nějaký čistě altruistický sponzoring nějakého výrobce? Můžeš mi prosím (třeba i na soukr. e-mail) napsat co používáte?
tak buďto jsi naprostý kouzelník, nebo lupič a přepadl si vlak se železářstvím, nebo tam cpeš ne materiál určený k lezení, ale obyčejné stavební kotvy. co to je proboha za průměr, za výrobce, za specifikaci? tolik asi k té ceně.
uvítal bych, když už jdeš po ceně jak slepice po flusu, kdybys třeba nařezal závitovku a tu tam lepil, bylo by to ještě levnější a o trochu lepší.
Kouzelník asi, kámo;-) Jinak treba na Sardinii jsme kontrolovaný snad denně, kdybychom použili špatný materiál, špatně navrtali, cokoli, sežerou nás tam a hadej;-) Vím, co používat za materiál a umím si ho vzdy sehnat. Co ty jsi za případ;-) Pojď si raději o tom pokecat do skal..
No tak to krasne vychazi. Stejnak 4/5 cest jsou totalne zbytecne. V nasich koncinach, tak chudych na pekne tereny, nejde o kvantitu, dulezita je kvalita. Jsem zvedavy jak na tom tyhle oblasti budou za 10 - 15 let.
Tetín je fajn oblast, dobře že to kluci udělali. Darovanému koni.... podějkujme za něj. Dali nejty, tak jsou nejty. Holt. pokud se tam poleze ještě za 20 let. o čemž trochu pochybuju, protože z toho bude skluzavka, tak se to bude muset postupně přejišťovat, jako v Aklazaru a jinde kolem.
Ohledně toho teoretickýho vypadnutí nýtu, Tomáši, snížení záchytného bodu znamená prodloužení pádu na dvojnásobek, takže ne 1,5, ale 3 m. Většinou by ani to problém nebyl, i když tu a tam by mohl být. Třeba kdyby selhal 2. nýt v Policejní čorce, podlaha by byla a pěknej zádovej šutr páteřák tam je připraven. Raději nemudrovat.
Jasne ze redukce jisteni vede k prodlouzeni padu, proto jsem to zminoval jen jako velmi nepradvedopodny scenar a rozhodne toto nebezpeci nepodcenuju. Ocividne jsi tam byl a videl, ze cesty jsou az prejistene. Pro piskare otrava, pro umelkare zajisteno malo. Vsem se nezavdecis.
Byl jsem tam vícekrát, jsem s Tetínem spokojený, v Českém Krasu patří mezi docela přijatelné terény. Francie nebp Špáňo to pochopitelně není, ale u nás není takového nic ani nikde jinde. Díky za vaši práci. Ovšem lepené BH místo nýtů bych zajisté neodmítl :-)
Ad Sardínie? "Jinak treba na Sardinii jsme kontrolovaný snad denně, kdybychom použili špatný materiál, špatně navrtali, cokoli, sežerou nás tam" A co třeba na cestě: Guten tag herr Sobotka? Řetěz na štandu ze železářství? Jójo s certifikací? CE? ChinaExport? Kólik toho chcééš? Jojo jasně stopro nééréézz! Více stříbrný více néérééz! Asi tedy nekontrolovali,... Ale prostě nejsem neomylnéj, ale třaba to časem nikdo neodsere! No budeme doufat?
Honza komentoval stávající situaci ohledně dělání cest na Sardinii, a ty argumentuješ cestou, kterou jsme dělali v prosinci 2011!
Mimochodem si se k materiálu "řetězu" v téhle cestě vyjadřoval již v 04/2016. Buď ubezpečen, že všechny cesty které tam děláme, a i ty, které jsme tam udělali (včetně Herr Sobotky), jsou pod dohledem místních lezců a správců. Z naší vlastní iniciativy bude na některých našich nejstarších cestách na Monte Oru provedena výměna nýtů a řetězů. Bude se to týkat i výše uvedené cesty.