Ahoj lidi, potřeboval bych Vaši radu. Už je to dlouho co jsem si kupoval bágl. Mám Gemu plněnou z čela a protože už dosluhuje chtěl bych si koupit něco novýho. Plnění z čela mně moc vyhovuje mělo by to být okolo 70 litrů. Je něco podobnýho na trhu? Ještě
Hudy Info jako nová neperiodická tiskovina má podle všeho informovat mimo jiné o bezpečné technice jištění. Většina informací je velmi zajímavá, zvláště pro někoho, kdo nemá čas se systematicky metodikou zabývat, záměr zlepšit informovanost v tomto směru
ahojk zdravím všechny super lidičky, mám problém nevíte náhodou někdo něco o tom jak se stát členem horské služby, moc bych to ocenil, jakoukoliv radu, odkaz nebo cokoliv Diky moc MALYVLK
Zdravím všechny! Potřeboval bych poradit s koupí nového spacáku. Jelikož už je to pěkně dlouho co jsem kupoval můj starý spacák, úplně jsem ztratil orientaci ve smyslu " cena - kvalita " . Chtěl bych do něj investovat asi 3000 kč a mám strach že
Okolo SP. v Brně bylo hodně rušno a možnosti ubytování tomu odpovídaly,hotely od 800,- nahoru, jinak vše ostatní obsazeno.Řešili jsme přespání ze soboty na neděli a řešní nalezli u spřízněné duše lezecké. Konkrétně čirou náhodou u Tomáše Roubala ("zn
Hudy Info jako nová neperiodická tiskovina má podle všeho informovat mimo jiné o bezpečné technice jištění. Většina informací je velmi zajímavá, zvláště pro někoho, kdo nemá čas se systematicky metodikou zabývat, záměr zlepšit informovanost v tomto směru je jistě chvályhodný.
!!!
Nicméně hodnocení jistítek je zásadně chybné hodnocení slaňovací osmy - na štandu, kde hrozí pád s faktorem vyšším než 1(tj. to platí pro vícedélkové cesty) je pro jistění osma zcela nevhodná !!! (viz např. DAV, UIAA rozbory a články - např. od P. Schuberta).
Pro pád s faktorem větším než 1 - tj. pád pod štand - je zatím pouze jediná doporučená metoda a to UIAA - metoda jištění poloviční lodní smyčkou (HMS) a to nejlépe pomocí HMS zavěšené na krátké šité smyčce přímo na štand!!! (Více viz např. knihy P. Schuberta či web DAV či UIAA.)
Některé formulace v Hudy Info jsou navíc dosti kostrbaté, je vidět, že je překladal z němčiny někdo, kdo příliš nerozumí záporům a větné skladbě - viz články a komentáře obrázků k jištění HMS, rozdíl mezi rakouskou a švýcarskou metodikou zůstal zjevně překladatelem nepochopen.
Prosím tedy pozor - kontrolujte i v tomto občasníku velmi pozorně, co je tam uvedeno a ověřujte si daná tvrzení s nezávislými zdroji. Je to přece jen podle všeho trochu reklamní materiál a nikoli nezávislý občasník s jediným cílem - lepší bezpečností na skalách.
Přes toto kritické hodnocení některých detailů velmi doporučuji k přečtení.
L.
Skusenosti s TRE Sirius mam bohate a dobre.
- velmi komfortni dobirani druholezce. Na rozdil od perverza muzes druholezce snadno spustit/povolit
- jisteni prvolezce pokud Sirius mas ve stnadu tak taky v poho. Srovnatelne s perverzem + lepsi spousteni
- ultramegasuper na slanovani. Je to takova paka, kterou tlacis dolu a tim padem uvolnujes lano a jedes. Pustis paku a nejedes. Hned mas volne obe ruce na rozmotani lana/vyndani jisteni/udelani standu/probrani se z rany kamenem...
- moc se mi nelibi na jisteni prvolezce ze sedaku. Musim se dost soustredit (mozna to je vyhoda) na to co dela prvolezec a podle toho vcas povolovat. Pokud mu rychle potrebuju dat metr lana na cvaknuti , tak se lano v Siriovi obvykle kousne...
Podle me na hory super, na skalky se asi vratim k osme.
tenis
Souhlas s Tenisem.
Dodal bych, že na jednoduchém laně dochází díky excentrickému zatěžování brzdy k vyššímu kroucení než u osmy.
Ještě doplním nějaké zdoje (u odkazů vyhoď mezery):
1) článek na Lezci (hledej slovo Sirius a vynech odkazy na společenský magazín)
2) článek byl na www.svetoutdooru.cz http://www.svetoutdooru.cz/ Users/Clanky/ clanek.asp? id_clanku=480
3) Otázky a odpovědi firmy TRE ohledně Siriusu (anglicky, na serveru firmy ještš i německy a francouzsky):
http://tre-pfullingen.de/ html/body_faqs.html
4) test v časopise Klettern (německy):
http://tre-pfullingen.de/Sicherungsgerate_ Test_klettern_10_01_2.pdf
5) Srovnání průběhu brzdné síly HMS kontra Sirius:
http://tre-pfullingen.de/ Bremskraftdiagramme_ TRE_HMS.pdf
Tak nevim. Ja osobne Siriuse vlastnim a jsem s nim spokojen, ale nesouhlasim s nazorem o slanovani a jisteni prvolezce. O tom slanovani, ja vazim okolo 95 kg (mate pravdu fat bastard) a slanovani na tenkym lane na jednoducho (obvykle 8,3mm) musis hlidat, protoze kdyz si jenom sednes do Siria muzes zjistit, ze jedes dolu a proto stale jeste musis dobrzdovat rukou. Naopak u tlustyho (11 mm) na dvojito je pekna drina protoze ta paka neni zas tak velka. Toto obvykle resim plnym odbrzdenim Siria a kontroluju rychlost slaneni rukou (tak jako osmu).
Na jisteni prvolezce touto pomuckou. Jistim jak singly tak pulky/dably a nedam na to dopustit. Dulezite je se opravdu naucit zachazet s touto pomuckou. Napriklad zminene rychle davani lana pro prvolezce. Puvodne jsem mel ten stejnej problem, ale pak jsem zjistil, ze kdyz necham spodni ruku na lane s vnejsi hranou te stejne ruky proti pace Siria tak muzu druhou rukou davat lano jak rychle chci a kolik se mi zlibi.
Jedine co se mi az tak nelibi je, ze samojistici mechanismus i kdyz trochu proklouzne tak stale je to pekna pecka stejne jako u Gri-Gri. Toto muze mit za nasledek, ze vyzipujes jisteni (mysleno micro jistitka; RP, Swedges,zeros, sliders...)a nemuzes to nijak poradne regulovat,protoze toto jistitko fachci nejlip bez rukou.
A pak uz jen davat bach na ruce pri vyndavani lana po dlouhym slaneni jinak se spalite.
Neocenitelna vlastnost je podobna te u Gri-Gri s tim rozdilem, ze kdyz se neco stane s jisticem tak sirius se uplne nekousne. Na priklad kdyz vybehnes s lokrem, kterej ti trefi jistice tak spravne pouzity Sirius te chyti a nasledny VELICE POMALY prokluz se uz da zvladnout bud se nechas "proklouznout" az zpatky na stand anebo das prusiky/vozejky a zkratka "horehaj dedinu". Ano pro rypaly kdyz lezes nad vodou tak zjistis jak se citi pigi caj pred pouzitim (nezapomente motylky a kacera).
A co na konec? Nevite kde se da koupit na netu? Par mych pratel si Siriuse vyzkouseli a nejak se ted po nich slehla zem.
Štěpáne,
podívej se na ty otázky a odpovědi. Je tam řešení řady věcí, o kterých se zmiňuješ. Příliš rychlé slanění na tenkých lanech, snížení vrzdné síly, sundání horkého Siriuse z lana.
Ten manual co jsem mel byl v nemcine a to je u mne problem, protoze nemecky umim akorat essen, schlafen. trinken a mr... ja vim to neni nemecky, ale je to sehr gut.
Ahoj
Jednu poznámku, slaňovací osmička nevadí pro jištění s pády pod štand,padej kam chceš, ale vadí pád přímo do štandu. Pádový faktor 2, protože tam se mění směr lana. Když chytám pád se založeným jištěním, tak lano vede nahoru. Když chytám pád bez založeného jištění, tak lano vede dolu a v tom je problém a spálený ruce.
Samozřejmě jsem myslel zejména pády přímo do štandu, to možná nebylo přesně v mém prvním přispěvku jasně řečeno. Nicméně i pád třeba 8m nad prvním postupovým jistěním, které je 2m nad štandem - tj. pád 16m + prokluz - se bude do osmy chytat dost špatně. Každopádně bych tě nechtěl jako jističe v tomhle případě, protože bys to bez rukavic spíš neudržel. Pravděpodobně by tě pád - pokud bys jistil ze sedáku - hodil na štand a trochu ti spálil ruku, nebo bys to pustil prostě z důsledku toho nahození na skálu. Dokumentovaných nehod tohodle typu je dost. Pokud bys jistil tou osmou přímo zavěšenou do štandu, tak bys to možná udržel, ale pak bych nesměl spadnout, dokud nedám to první postupový jištění. A to se prostě vyloučit vždycky nedá. Pro tření v odmě samosřejmě záleží i na lanu a osmě, já mám např. lano Beal 9,7mm a ten ve velké osmě docela "jede". Brzdná síla v HMS je naproti tomu závislá jen na hladkosti opletu, nikoli na průměru lana, protože brzdný uzel má prostě poloměr určený přímo průměrem lana, tj. samotná brzdná síla se při použití tenčího lana u HMS nemění, ale u osmy dost výrazně.
L.
Ahoj
Když se koukneš do starý Montany, tak tam jsou změřené brzdné síly. Osmička vypadá docela dobře pokud se nepadá do štandu. Takže takovej 2 metrovej prokluz u tvrdýho pádu bude dycinky. Nebo taky můžu použít statický jištění bez prokluzu a pak to bude moc velká šlupa. To neprospívá ani jištění ani padači.
Ahoj Trdlo