LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Úrazový děj probíhal takto ...
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Křest knihy Perly východu
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec

Závody
Vánoční závody Praha Ruzyně (24.12)
Novoroční Open (11.01)
Novoroční pohárek (25.01)

Žebříček
Cesty:
1.Šindel 12447
2.Votoček 12262
3.Trojan 12246
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11156
3.Volf 10909
Hory:
1.Groš 7855
2.Skopec 7324
3.Rojko 7286

Výsledky
Kontinentální pohár a MČR v ledolezení (07.12)
EP v ledolezení Žilina (23.11)
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)

Deníčky
5679 lezců
1146838 cest
Nové přelezy:
Smigol L1+ 7b
Reaktivní 7C+
Gregocula 8a
Mandragora 8A+
Mandragora 8A+
Černobílá 8A
El Koala L 8b
Hotel Hatz 7b
Lola Flore 8a
Holokaust 8A

Stěny
FreeSolo - Lezecká stěna - Praha
ZŠ Bolatice - Bolatice
Singing rock caffé - Vysoké Tatry

Prodejny
HUDYsport - Frýdek - Místek
HUDYsport - Havířov
Rock Point - NC Eden - Praha 10

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung

Slovenský horosvaz JAMES zveřejnil včera stanovisko k neštěstí pod sedmitisícovkou Langtang Lirung, kde zahynul slovenský alpinista Ondrej Húserka při sestupu z vrcholu, kam vylezl s Markem Holečkem. V závěru stanovisko JAMESu kritizuje "necitlivé fotky z oslav, tak krátce po incidentu" a "neúctu, která byla prezentovaná jako úcta".

"Zraňuje nás pokračujúci nedostatok pokory, súcitu a citlivosti k příbuzným a k samotnej obeti," píše se ve stanovisku.

Zde je plné znění:

VYHLÁSENIE SHS JAMES K UDALOSTIAM NA HORE LANGTANG LIRUNG
Hory sú krásne.
Hory sú nebezpečné.
Alpinizmus je nádherná a vznešená činnosť, ktorá posúva hranice poznania ľudských schopností. Vytvára pevné priateľstvá, formuje ľudské vlastnosti a postoje, umocňuje pocit splynutia s prírodou, ale odhaľuje aj skutočnú realitu malosti človeka voči rozmerom a silám panujúcim v prírode. Napriek poznaniu, že so špičkovým alpinizmom prichádza aj nevyhnutné riziko a so zvyšujúcou sa náročnosťou lezenia aj stúpajúce nebezpečenstvo, robíme ho. V dobrej viere a v precíznej príprave dúfame, že hory k nám budú priateľsky naklonené, že budeme mať šťastie a my sami tiež neurobíme tú poslednú chybu. Dúfať a veriť je ľudské. Veľmi ľudské.
O to viac slovenskú lezeckú komunitu šokovala správa, že na nepálskej hore Langtang Lirung zostal náš najlepší alpinista Ondro Húserka. Rozumu sa zdráha uveriť, že tak skúsený a najťažšími cestami zocelený lezec tu už nie je. Emócie sú silné aj napriek tomu že vieme, aké nebezpečné môžu byť himalájske podniky, ktoré sú na samej hrane ľudských schopností. Smútok je veľký, lebo odišiel dobrý človek, nesmierne obľúbený v lezeckej komunite a medzi priateľmi, láskavý, srdečný a vždy usmiaty. Odborníkmi považovaný za najlepšieho slovenského alpinistu svojej doby, vyhľadávajúci veľké výzvy v najvyšších stenách Álp, Patagónie a Himalájí. Človek s morálnymi zásadami a skalopevnou etikou. 
Po tragickej udalosti, ktorá všetkými tak veľmi otriasla, si rodina, priatelia a lezecká verejnosť kládla otázku, čo sa tam na hore v daný moment vlastne stalo. Nedalo sa Ondra predsa len nejako zachrániť? Boli vyčerpané všetky možnosti? Ľudia sa pýtajú a majú na to právo. Pre upokojenie boľavej duše, pre pocit spravodlivosti a solidarity a pre to, že to bol Ondro, ktorý by pre záchranu svojho spolulezca urobil všetko.
My nevieme. Neboli sme na mieste. Nemáme ako na tieto otázky odpovedať a nemáme na to ani morálne právo.
Jediný človek, ktorý vie a môže na tieto otázky uspokojivo odpovedať je Marek Holeček, Ondrov spolulezec. My, ako zástupcovia SHS JAMES a Komisie alpinizmu môžeme len v dobrej viere dúfať, že udalosti, ktoré sa na hore udiali, sa stali tak, ako ich Marek popísal vo svojej verejnej komunikácii. A tiež dúfame, že Marek urobil maximum čo bolo vtedy v jeho aktuálnych fyzických a duševných silách, aby Ondra zachránil. Priatelia na lane to tak robia. Pravdivo, podrobne a s rešpektom k pozostalým informovať o všetkých detailoch tragickej udalosti je mimoriadne dôležité a je to to najmenej, čo môžeme urobiť pre rodinu a blízkych pre zmiernenie ich žiaľu. A prejaviť mŕtvemu druhovi úctu.
Prejaviť úctu.
Žiadny horolezecký výkon, ani len ten najlepší v histórii nemá väčšiu hodnotu, ako obyčajný ľudský život. Lezieme, aby sme žili, nie aby sme umierali, ale keď smrť predsa len príde, sme s tým vyrovnaní. Vieme akú hru hráme. A keď to už nakoniec príde, chceme len málo. Spomienku blízkych a trochu úcty. Lebo tak sme boli vychovávaní, tak sme to robili, keď odišli iní a tak sa to patrí v tých končinách sveta, kde sme vyrastali a žili.
Ondro nebol tibetský mních, jeho rodina, bývalí spolulezci a kamaráti nie sú stoickí hinduisti. Máme iný, svoj vlastný prístup k umieraniu, smrti a tomu čo je po smrti. Keď niekto umrie, tak v našej kultúre neoslavujeme. Smútime. Preto nás všetkých tak veľmi zasiahli necitlivé fotky z osláv, tak krátko po incidente. Zasiahla nás neúcta, ktorá bola prezentovaná ako úcta. Zraňuje nás pokračujúci nedostatok pokory, súcitu a citlivosti k príbuzným a k samotnej obeti. To skutočne nie je vhodné. Nedáva to nikomu tak potrebný osobný kľud a pokoj pre vyrovnanie sa s touto stratou. A pritom stačilo tak málo. Ondro by si to naozaj zaslúžil. Bol stelesnením dobra a pre druhých by urobil aj to posledné.
V súčasnom zvláštnom svete sa všetko akosi relativizuje. Už nič nie je podstatné ani dôležité a pravda sa považuje za čosi abstraktné. Vyznávanie tradičných hodnôt sa stáva akousi trápnosťou, hanbou a zbytočnosťou. Ale my stojíme práve na tej strane sveta, kde sú základné hodnoty stále veľmi dôležité. Bez ľudskosti nebudú viac ľudia ľuďmi, bez empatie, tolerancie a úcty nebudú viac vzťahy a priateľstvá a bez poriadku príde anarchia. Všetko sa rozpadne. Majme to na pamäti.
Ondro, odpočívaj v pokoji.
S úctou k pozostalým a priateľom 
Výkonný výbor SHS JAMES
Komisia alpinizmu SHS JAMES


Viz:



Standa Holec   [úpravy] 09:07 03.12.2024Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Re:10:05:42 03.12.2024
Krásně napsané.
Marek Dismanodpovědět 
 Re:13:26:40 03.12.2024
kdyby tam nebylo zahrnuto poucovani o tom jak maji lidi truchlit a zpochybnovani marove vypovedi, tak ano, bylo by to docela pekne rozlouceni. takhle to s uprimnou liosti, nema nic spolecneho a je to jen dalsi hazeni hnoje na maru. na maru, ktery slanoval do trhliny, ze ktere se nemusel vratit, aby zachranil ondru. lidi, proberte se. a fotky z hospody????? kdyby jste cekali na nej v te hospode vy(a mozna bych vam to fakt pral, aby jste se probudili), co byste delali?????? ani jeden jediny usmev, ani jedno pivo??? ano, uznavam, ze fotky se nemusely na internet dostat. ostatne, je to asi hlavni podstata tohodle honu na carodejnice. avsak mara je tam nepostoval.
jbizonodpovědět 
 Re:20:26:26 03.12.2024
Spíš si myslím že je to napsané hodně nešťastně. Takhle se smuteční text přece vůbec nepíše...
odpovědět 

 Zbytečné vyjádření13:18:18 03.12.2024
Toto je přesně v duchu dnešní úzkocitné doby... Když někoho mám potřebu soudit, tak alespoň ať nepíše že ho nesoudí, když jó... To vyjádření je úplně zbytečné a nechápu jeho význam...
asijsemseještěneprobudilodpovědět 
 Re: Zbytečné vyjádření22:03:33 03.12.2024
Uplny suhlas. Toto vyjadrenie je tak zbytocne. Uz v Peliskach hovorili "Komu tim prospejete..." Osobne postoje jednotlivca skryt za "vykonny vybor" popripadne "komisia alpinizmu". 80-te roky su spat?
Jozefodpovědět 

 HOLECEK13:33:29 03.12.2024
marovy projevy jsou takove jake jsou, taky nejsem uplnym fanouskem. Ale to co predvedl James a jeho priznivci v komentarich, je vrchol neucty a pokrytectvi. To proti nim je fakt mara jen marousek blazen, kdezto oni adepti zalozeni strany Fasisticky lync na Maru Holecka
...odpovědět 
 Re: HOLECEK20:15:32 03.12.2024
Vypadá to, že Mára bude mít problém při překročení řeky Moravy směrem východním.
honzaodpovědět 

 vyvoj?14:00:01 03.12.2024
Pro me je to dulezity statement. Podobny pocit mam od zacatku a jsem rad, ze to zaznelo od nejake autority. Relativizace nekterych veci fakt neni vyvoj a jestli mame jako spolecnost drzet pohromade, musime brat ohledy na nase citliva mista. A jestli neni tragicke umrti mladeho cloveka citlive misto, tak co uz? Nebyt  zdrzenlivy, mluvit o zemrelem, jako o "necem, co nedycha" a neuvedomovat si, ze i fotka muze ranit, to neni ok. A nez tu bude zase nazvraceno osocovanim zaostalych Ficovych Slovaku, nebo podleho Marka, vemte prosim v potaz, ze kritika konkretniho chovani jeste neznamena, ze nekoho povazujeme za vyvrhela. A taky to, ze pokud je vyjadrena slusne, je naprosto legitimni.
Pmodpovědět 
 Re: vyvoj?15:42:51 03.12.2024
Po hnojometu anonymních frustrátů se přidal i James, který doufá, že se věci staly, jak Holeček popisuje. Takové nenápadné naznačení, že sovy nejsou tím, čím se zdají být. Jsem už starší a kamarádů mi umřelo dost, nejen kvůli lezení. A všechny pohřby skončily nehoráznou pařbou, kdy se zlili jak Dáni i abstinenti. Tak hej moralisté !
retezodpovědět 
  Re: vyvoj?09:55:08 04.12.2024
S hnojometem frustratu souhlasim, ale srovnavat s prohlasenim James, ktery bude mit asi vetsi vhled, neni fer. Nevime, jestli nemaji nejake informace z mista, nebo od rodiny, ktere zanechavaji pochybnosti. Ta moznost tu je a netvrdim, ze je pravdepodobnejsi, nez ta Markova verze a zrejme se to casem vyjasni. Ja jsem teda stale mlady, jen mam velky deti a v tom jen asi ten problem. Predstavuju si sebe na miste Ondrovych rodicu. Cist na sockach Markovi pokusy o funeralni poezii v dobe, kdy jeste stale doufas v zazrak, bych asi neunes. A k tem umrtim. Tohle nebyla smutecni pijatika, ale oslava narozenin. A pochybuju, ze jste z tech svych pohrbu davali fotky na socialni site.
Pmodpovědět 
   Re: vyvoj?12:29:08 04.12.2024
...Markovy pokusy... samozrejme. Asi bych mel na sobe zapracovat.
Pmodpovědět 
  Re: vyvoj?16:47:37 06.12.2024
Tí smradi sa tam ani nemali guráž podpísať vlastnými menami! HANBA JAMES!
M.odpovědět 
 Re: vyvoj?20:24:42 04.12.2024
Jak jsem psal v jiném vlákně, vyjádření James mi přijde dobré až na poslední odstavec, který dle mého zbytečně věc zveličuje na pomyslný kulturní střet. Tu nelidskost a strašení anarchií si myslím mohli odpustit. Bez toho by mi to přišlo akorát.
honza koukalodpovědět 

 smutná role JAMES15:31:02 03.12.2024
Činovníci JAMES vzdali čest Ondrovi a zároveň se snaží dehonestovat Máru. Do textu podsunuli neodůvodněné spekulace a pochybnosti o Márově roli při pokusu o záchranu parťáka. Máru znám z několika expedic. Vím, že pro pomoc parťákovi udělá absolutní maximum. Osobně jsem mluvil s Márou i Trávou o celé tragédii.Udělali maximum.
To že se "kalilo" po tragédii? Po smrti našich parťáků jsme "lili" vždycky. Fotky z pařby nejsou vhodné, ale to není Márovo dílo. Nezbývá mi než smutně konstatovat, že JAMES pokračuje v tradici honu na ty, kteří v horách přežili tragédie parťáků. Své o tom ví Z.Demján po Everestu 1684, I.Fiala po Everestu 1988, já osobně  po Chan-Tengri 1988 atd. Je mi smutno ze zla, které horolezečtí činovníci takto šíří. Čest Ondrově památce a klobouk dolů před Márou, který ve 40ti metrech pod povrchem ledovce v úzké puklině bojoval marný boj o Ondrův život. Hory jsou krásný a krutý. Manipulace od psacího stolu jsou jenom krutý.
Vladimír Nosekodpovědět 
 Re: smutná role JAMES16:25:28 03.12.2024
palec hore za Tvuj komentar
roraodpovědět 
 Re: smutná role JAMES20:57:18 03.12.2024
Palec hore
Marek V.odpovědět 
 Re: smutná role JAMES21:52:51 03.12.2024
Ako mohol byť 40 m pod povrchom, keď Ondro padol 8 m a potom možno ďalších 10 m, kým sa naplo lano, ktoré mal Holeček v slaňovadle u pasu?
Labuťodpovědět 
  Re: smutná role JAMES22:43:04 03.12.2024
Alzheimer? (pointa byla trosilinku jinde)
odpovědět 
   Re: smutná role JAMES22:58:44 03.12.2024
Tiež nerozumiem, prečo sa debata točí okolo Holečkovho trúchlenia, keď podstatné je, že zlaňovali súbežne...
Labuťodpovědět 
    Re: smutná role JAMES08:59:09 04.12.2024
Slaňovali soubežně? top zaznělo kde?
Zatím jsem jen četl a slyšel že první jel Mára a s Ondrou který slaňoval druhý to vyletělo
Jirka Kodpovědět 
    Re: smutná role JAMES09:11:27 04.12.2024
Moj nazor. Cital som pozorne Maarove vyjadrenia, JEHO! Opisuje to tam. Mimo to MOJ nazor na tvoj koment. 1- Subezne (stale obaja spojeny s lanom) by som rozhodne nezlanoval v mieste kde sa ponahlam a pouzivam na zlanovanie HODINY nakolko uz len pad cca 20m je istota ze tie hodiny vyeeeee. 2- bezne ked zlanujeme aj na skalach uz len kvoli rychlosti to je nevyhodne a tiez nebezpecne. 3- ked si pozriem video z vrtulnika je mi doslova JASNE ze tymto ladovcom nezlanovali nepretrzite, ale zlanili usek, potom hladali dalsi postup kadial ist. Mnohe miesta isli zrejme bez zlanovania a zrejme aj spolu nenaviazany. Co je dost pochopitelne. Takze dalsie BOSORKY neprilietaju.
Paloodpovědět 
     Re: smutná role JAMES11:02:41 04.12.2024
Palo, mal by si vychádzať z Holečkovho opisu udalosti a nie zo svojich domnienok.
Labuťodpovědět 
      Re: smutná role JAMES11:14:19 04.12.2024
Spravne, to som napisal v prvej vete, "Maara to dostatocne opisal" a potom som sa obtazoval mojimi nazormi pre teba. To ze to nechapes z neviem akeho dovodu ti zrejme neviem pomoct. Mozno iny by mohli. Ty predkladas svoje teorie ktore vobec nemaju zaklad v skutocnosti a ides z nich niekoho obvinovat. Neviem preco by som to mal chapat, nie nebudem.
Paloodpovědět 
      Re: smutná role JAMES12:00:20 04.12.2024
Nauč se číst. Popis je jasný - z abalaku který s Ondrou rupnul nejeli souběžně ale 1. Mára 2. Ondra.
odpovědět 
       Re: smutná role JAMES12:06:21 04.12.2024
Aj pri súbežnom zlaňovaní väčšinou niekto ide rýchlejšie a druhý je potom o niečo (napr. o osem metrov) vyššie.
Labuťodpovědět 
        Re: smutná role JAMES12:25:23 04.12.2024
Ty co mas za problem? Ti niekto odpovie na otazku normalne podla dostupnych faktov a ty hned napises protiargument ze ale ved to by... Ziadne ale ved, mas problem s pamatou, alebo nevies citat, ci co ti je?
Paloodpovědět 
        Re: smutná role JAMES13:31:20 04.12.2024
Hold ospravedlnujem sa, zle som to cital. Boli obaja uviazany podla jeho popisu. Pardon.
Paloodpovědět 
         Re: smutná role JAMES20:04:54 05.12.2024
Ty si čo za chuj diskutér?
odpovědět 
     Re: smutná role JAMES12:03:15 04.12.2024
Palo, mal by si vychádzať z Holečkovho opisu udalosti a nie zo svojich domnienok.
Labuťodpovědět 
      Re: smutná role JAMES12:41:01 04.12.2024
Zopakujem svoj... - Moj nazor. Cital som pozorne Maarove vyjadrenia, JEHO! Opisuje to tam.
Takze ked som to cital viem ze Maara zlanil prvy, odviazal sa. Potom tam opisuje ako pocul zvuky, lana ... Vazne neviem s kym pisem a O COM? V skratke. Neboli spolu naviazany v dobe padu Ondra. Maara to nevedel ovplyvnit. A je uplne normalne ze sa odviazal. Hold Bosorke sa obvinenie nekona.
Paloodpovědět 
       Re: smutná role JAMES13:11:04 04.12.2024
Neodvázal se, šel dál s lanem ve slaňovátku s prověšeným lanem, viz citace z popisu:
"Sjíždím dolů jedno z mnoha slanění toho dne. Dojedu na sněhový most mezi dvěma hlubokými trhlinami. Pokračuji dál, přičemž lano s průvěsem táhnu dál ve slaňovadlu, které mám u pasu."
Prostě slaníš výšvih, dál jdeš svahem ale necháš si cvaklý lano, kdybys propadl mostem abys zůstal viset na špagátě.. Z popisu vyplývá že současně slaňovat nemohli (lano s průvěsem)
odpovědět 
        Re: smutná role JAMES13:53:02 04.12.2024
Já, takže padol Ondro do trhliny 40, alebo 10 m?
Labuťodpovědět 
         Re: smutná role JAMES14:02:31 04.12.2024
Jestli měli dvě lana 60m, Mára slanil 50m výšvihu a odešel 10m opodál, tak Ondra mohl padat klidně 50m od štandu a dalších 50m do trhliny a až pak by zatáhl za Máru... Podobně 30m výšvihu + 30m do trhliny, celkem 60m pádu. Paradoxně pokud by ta díra byla dostatečně hluboká a nic by cestou netrefil tak by to byl jen dlouhej pád do lana (Pokud by M. byl níž po svahu aby ho nestáhl za sebou)..
odpovědět 
          Re: smutná role JAMES14:22:52 04.12.2024
Ondro padal 8 m na policu a potom do trhliny, kým sa naplo lano k Holečkovi, takže kolko? 10 - 15 m?
labuťodpovědět 
           Re: smutná role JAMES14:28:05 04.12.2024
myslím, 10 - 15 m hlboko do trhliny.
labuťodpovědět 
            Re: smutná role JAMES14:46:41 04.12.2024
A tu pán Nosek, po osobnom rozhovore s Holečkom tvrdí, že bojoval o Ondrov život 40 m pod ladom...
labuťodpovědět 
             Re: smutná role JAMES18:33:07 04.12.2024
Je to podstatne nebo jen odvadis rec od hlavni pointy?
odpovědět 
             Re: smutná role JAMES20:01:20 04.12.2024
Nebuť labuť.
honzaodpovědět 
      Re: smutná role JAMES13:31:37 04.12.2024
Hold ospravedlnujem sa, zle som to cital. Boli obaja uviazany podla jeho popisu. Pardon.
Paloodpovědět 
 Re: smutná role JAMES20:44:32 04.12.2024
Karel Schubert byl český horolezec. Dne 24. května 1976 vystoupil na vrchol Makalu. Stal se prvním Čechem, který vystoupil na osmitisícovou horu. Výpravu vedl Slovák Ivan Gálfy a spolu se Schubertem na vrchol vystoupil také Slovák Milan Kriššák.Při sestupu z hory však Schubert zahynul. Jeho tělo objevil až po osmi letech. V mém srdci žije stále.
Vašek Zajíc.
Bobr, ten staršíodpovědět 

 Další hnojomet16:27:39 03.12.2024
James se teda hodně shodil. Z toho stanoviska přímo čiší neúcta, nedostatek pokory, soucitu a citlivosti v první řadě k Márovi, který pro svýho parťáka udělal v rámci možností všechno co šlo a nasazoval při tom vlastní krk. A ty spekulace, naznačování od anonymů, nebo dokonce přímý obvinění od toho co se tu v diskusi podepisoval jako Hůserka, to už je fakt vrchol hnusu. Tohle neni vyjádření úcty k Ondrovi, ale jen další hnojomet a lynč přeživšího za to že si dovolil slanit bez vyrvání slaňáku a nemít smůlu.. Jděte s tim už do hajzlu.
odpovědět 
 Re: Další hnojomet17:55:06 03.12.2024
Samozrejme toto vyplodil len obyčajný debil ,ktorý je mimo vec ,vyvodiť výsledok na základe nejakej foto oslavy na soc sieťach,kto by sa zachoval ináč,čo mal plakať,navyše on to tam ani nedal
odpovědět 
  Re: Další hnojomet18:01:58 03.12.2024
Najväčšiu chybu urobil ten kokot,ktorý tu oslavu organizoval,a ešte sa tým prezentoval ten je jasny
odpovědět 

 OSTUDA PRO JAMES18:00:27 03.12.2024
James by měl pochopit že jejich reprezentant něco víc nebo min podélal anebo měl prostě smůlu. A spolulezec Mára (jako každý jiný spokulezec) udělal maximum co mohl. Ostatně záchranné akce potvrdily Marovy slova. A že pak šel kalit? No to jsme dělali taky, když náš kamarád zůstal na horách.
Spíš mě překvapuje že nemají na svých web stránkách černou pásku a celou událost odfláknou nějakým divným prohlášením. Je to ostuda pro James.
Karelodpovědět 

 Vypnout19:34:08 03.12.2024
Skúsme si to predstaviť, kluci a holky, v opačnom garde ..., že teda Holeček sa zaj..al v diere a Húserka oslavoval v hospodě. Pohoda, nie?! Dese pařit (a smútiť/truchlit)! Apropos priatelia na lane ... (formulácia JAMESu), sú to účelové partnerstvá! "Hory jsou (krásný a) krutý...", musím sa zastať hôr, pane Nosek, hory sa neusilujú o nič, to my sa usilujeme o niečo, hory prostě jsou (nemajú ľudské vlastnosti). Či? Asi som úplne mimo ale môžete si ma "když tak vypnout".
S pozdravom ivan fiamin
ivan fiaminodpovědět 
 Re: Vypnout20:14:06 03.12.2024
Kdyby měl smůlu Mára, tak na slovači neštěkne ani pes.
honzaodpovědět 
  Re: Vypnout09:13:00 04.12.2024
Musis tuhle narodoveckou notu rozjizdet? Jakoze mas kamarady jenom mezi Cechy? To te teda uprimne lituju.
Pmodpovědět 
 Re: Vypnout21:49:40 03.12.2024
Máš pravdu, někteří jedinci, bohužel, vidí jen sebe a neumí se vcítit do kůže druhých.
Upřímnou soustrast Ondrové rodině a jeho přátelům.
Poděkování VV Jamesu a jeho komisi Alpinismu za velmi hezky zformulované vyvážené stanovisko. Omluva za neomalené reakce z naší strany řeky Moravy.
odpovědět 
  Re: uplakánci09:31:35 04.12.2024
To jsou kecy…. Hovno vím, hlavně, že se vyjádřím. A jestli umřel ten nebo ten je úplně jedno. I to cely vyjádření Jamesu je na palici, osobní rovina napadání spolujezdce toho mrtvého, argumenty jako, že truchlíme a nemůžeme se smát, ještě tam chybí, že ho shodil do trhliny. Docela ubohý. No nic, uplakanci se budou ještě chvílu realizovat a pak to utichne.
odpovědět 
   Re: uplakánci16:24:08 04.12.2024
Tak proč se taky vyjadřuješ ?
odpovědět 
    Re: uplakánci20:02:47 04.12.2024
Protože reaguje na toho strejdu před ním.
honzaodpovědět 

 Stanovisko SHS James k neštěstí pod Langtang Lirung02:41:10 04.12.2024
Připomíná mi to kauzu Slovenského elitního horolezce Josefa Kopolda.
Pavelodpovědět 
 Re: Stanovisko SHS James k neštěstí pod Langtang Lirung07:03:12 04.12.2024
Kopolda vyloučili z Jamesu.to že uváděl své výkony prikrášlené je věc jiná. Bezesporu je výborný a zkušený horolezec.Taky své výkony od té doby nikde neprezentuje.
Zodpovědět 
  Re: Stanovisko SHS James k neštěstí pod Langtang Lirung19:55:55 04.12.2024
Třeba to jejich Trango (tuším s Gabem, velkej článek v Jamesáku tehdy) bylo taky "přikrášlený"? Nebo se to týká nějaké konkrétní akce? O tomhle sem ještě neslyšel, tak se ptám. Díky.
odpovědět 

 Ty vole10:16:04 04.12.2024
Kterej šulin psal tenhle histrionskej text, plnej klišé a dramatickejch odmlk? To teda SHS James posral. Naprosto nedůstojné. Mj. se taky dočteme, že truchlení závisí na sociálních sítích, no tak to běžte do hajzlu, dát internetům nesmyslnou moc.
odpovědět 
 Re: Ty vole11:16:39 04.12.2024
Pozor !! Nepsal to šulín, ale kokot. To jenom proto, aby nevzniklo nějaké nedorozumění.
honzaodpovědět 
  Re: Ty vole11:46:20 04.12.2024
Wow sa mi zdá že kokoti sú aj v Čechách nielen naSlovensku
odpovědět 
  Re: Ty vole12:30:12 04.12.2024
Tvl. já si budu muset zvolit nějakej jinej nick, aby to nevypadalo, že tyhle kokotiny píšu já.
původní honzaodpovědět 
 Re: Ty vole20:03:24 05.12.2024
Ktorej Sulín ? No to je jasné,ten s najväčším nosom no podpísali to všetci ostatní komancovia
odpovědět 
 Re: Ty vole20:08:17 05.12.2024
Ktorej Sulín ? No to je jasné,ten s najväčším nosom no podpísali to všetci ostatní komancovia
odpovědět 

 James hnuj14:32:36 04.12.2024
"Priatelia na lane" předně nesepisujou takovýhle pochybovačný a moralizující vyjádření. Už se na to kopání do Marka fakt vyserte.
 Špicálodpovědět 
 Re: James hnuj16:43:49 04.12.2024
Proč? Dostává bídu zaslouženě.Bůh si to žádá!
Balian z Ibelinu odpovědět 
  James 21:31:46 04.12.2024
A vás, kteří kritizujete vyjádření Jamesu nenapadlo, že Slováci mohou mít informace přímo od Nepálců, kteří se zúčastnili Ondrova vytahování z trhliny? Třeba sami (Nepálci) zpochybňují Maarovu verzi. Za mě je prohlášení velmi citlivě napsáno.
odpovědět 
   Re: James 21:51:49 04.12.2024
Mě to spíš přijde skoro takový nevyřčený obviňování. Měli napsat rovnou, jestli něco ví nebo raději nic, případně později. Hned to prošvihli a touhle slátaninou si moc nepomohli, spíš naopak.
odpovědět 
  Re: James hnuj17:09:15 07.12.2024
Ano, hlavne to spochybnovanie, ci Holecek spravil vsetko pre zachranu, je uplne citlovo napisane. Ako povedal klasik - vam musi jebat chalani, vam musi jebat.

A to s tymi 'zakulisnymi' informaciami od nepalcov je krasna nova konspiracia, napis to rychlo do komentarov na FB stranke Jamesu kym ta nejaky lokalny konspirator nepredbenhe.
odpovědět 
   Re: James hnuj16:03:52 09.12.2024
Máme svobodu ve vyjádření našeho názoru, předpokládám, že to zatím platí i na Slovensku. Kdo chce pochybovat ať pochybuje.
Pochybovat se nesmělo za Komančů, především o smyslu vedoucí úlohy Strany.
odpovědět 
    Re: James hnuj16:42:05 09.12.2024
To ano, ale zakladna slusnost kaze aj napisat preco o tom pochybujes, inac su to nepodlozene obvinenia. A toto zatial vacsinou chyba, ci uz od majstra komisara alebo imbecilnych konspiratorov.
odpovědět 
     Re: James hnuj19:03:28 09.12.2024
Pro pochybnosti nemusíš mít důkazy. Pro pochybnosti stačí nedostatečný informace, nebo nevysvětlené nejasnosti., intuice.
odpovědět 
      Re: James hnuj12:15:43 11.12.2024
Pro vyjádření národní instituce jsou nejasné dohady a intuice poněkud nevhodným podkladem.
Martinodpovědět 
       Re: James hnuj12:23:45 11.12.2024
JAMES to napsal dobře. Že si do jejich textu někdo projektuje svoje fantazie, není jejich problém.
odpovědět 
        Re: James hnuj12:37:22 11.12.2024
Ake fantazie preboha? Ved Holecek jasne popisal (niekedy az prilis) do tedailu vsetky udalosti od padu az do momentu, kedy Ondrej uz nezil. Potom pride james s touto grckou:

'Nedalo sa Ondra predsa len nejako zachrániť? Boli vyčerpané všetky možnosti? Ľudia sa pýtajú a majú na to právo. '

Ak boli Holeckove vyjadrenia necitlivo napisane (co podla mna boli), tak citovany odstavec od Jamesu je uz na urovni ultra-turbo-kokot
odpovědět 
         Re: James hnuj14:45:35 11.12.2024
Zrovna nedávno jsem někde četl, že lidé mají mnohdy problém porozumět obsáhlejšímu textu. Což bude zjevně i tvůj problém. Zkus si proto celý text přečíst ještě několikrát a pokus se mu porozumět v celém jeho obsahu a nevytrhávej věty z kontextu.
odpovědět 
          Re: James hnuj16:52:51 11.12.2024
Skorej s tym mas problem ty, ked tam to spochybnenie nevies identifikovat ty jebko. Ani alibisticke kecy jamesu za citovanym odstavcom (ze to vlastne nevedia posudit) nerobia vyjadrenie nevhodnym.
odpovědět 
           Re: James hnuj17:53:58 11.12.2024
A také prý někteří lidé pro stromy nevidí les.
odpovědět 

 průjem16:52:08 04.12.2024
Fakt by mě zajímalo, jak vypadá ideální forma komunikace. Komunikoval to celý naprosto transparentně (možná až moc podrobně). To že má specifickej styl vyjadřování mi sice taky úplně nesedí, ale k němu to tak nějak patří. Pokud se na tom něco soudruhům z JAMESu nezdá, tak by příště mohli přeživšímu nabídnout služby svého tiskového mluvčí. Politicky korektní vyjádření jim evidentně jdou.
ospáčekodpovědět 
 Re: průjem08:02:55 05.12.2024
jo vlastne jo ... kdyby si najal nekoho na komunikaci, tak to asi neskonci takhle. Je to profesionalni sportovec nejvyssiho stupne? je. Dela veci, ktery zavanej velkym prusvihem? jo. Kdo by tak byl srovnatelnej v lezeni(ne nutne discipline)? Honnold? Caldwell? Honnold nesmysl free solo - komunikacne ale ok. Caldwell - aby si zachranil holej zivot zabil unosce - komunikace ok.
K profesionalnimu sportu patri profesionalni komunikace - funeralni poezie konci takto (autorem spojeni Pm vyse).
j.odpovědět 
  Re: průjem09:15:35 05.12.2024
hele, zkusme se oprostit od té vybičované hysterie posledního měsíce; MH tímto způsobem komunikuje už skoro tři desítky let. a evidentně je po tom poptávka, nám pár sluníčkovejm ingoustům to sice moc nevoní, ale úspěšně prodává své knihy a úspěšně objíždí placené přednášky a jako profesionální horolezec se uživí a existuje početná komunita který se to líbí (proč by to jinak kupovali). proč jako někdo čeká že bude ausgerechnet teď komunikovat nějak jinak?
Lukas B.odpovědět 
   Re: průjem09:39:42 05.12.2024
Proč očekávat, že bude komunikovat jinak?
No protože při jeho akci umřel spolulezec
a to po Zdeňku Hrubém už druhý.
odpovědět 
    Re: průjem09:56:39 05.12.2024
hele a nechcete taky požadovat aby eva a vašek spolu s helenkou vondráčkovou a celou stájí michala davida zpívali jinak?
Lukas B.odpovědět 
    Re: průjem17:16:13 05.12.2024
Už druhý?

Arogance nebo patetickej pokus o emocionální manipulaci?

Kdyby Márovi (a to toho pána opravdu nemusím, nesedí mi jeho styl vyjadřování, osobnost atd.) při jeho skalpech a délce kariéry umřeli pouze 2 parťáci, tak má nejlepší skóre v historii extrémního horolezectví.
tvlodpovědět 
     Re: průjem13:31:48 06.12.2024
Žádná manipulace, to je holý fakt. Pokud někomu přijdou 2 mrtvý spolulezci málo na počet Márovejch expedic, tak by si měl uvědomit, že za parťáka mám v horách taky zodpovědnost. Když by tomu tak nebylo, příště tam se mnoun už nepojede.
odpovědět 
      Re: průjem17:18:57 07.12.2024
A co mal podla teba urobit ked uz sa ta tragedia stala? Mal si tam vyrobit stroj casu a zabranit padu ked uz mal tu zodpovednost? Aebo ako si to predstavujes? Som zvedavy ako by si sa zachoval v tej situacii ty, alebo trebars komisar alpinimu z clanku od JAMESu. Ci by ste sli riskovat svoj zivot a snazit sa zachranit partaka alebo by ste posrali az za usami
odpovědět 
       Re: průjem18:40:50 08.12.2024
Asi bych se nejdřív snažil, aby k nehodě nedošlo. Na ledovci bych šel navázanej. Když už bych byl nenavazanej, tak se aspoň odjistil při přechodech trhlin. Obětoval i vývrtku navíc při slanění, čekal na druhého, když by byl na sestupu pomalejší atd. To je ve stručnosti to co považuju za důležitý.
odpovědět 
        Re: průjem10:16:44 09.12.2024
A myslis ze oni sa nesnazili aby to bolo bezpecne? Nikto nejde do hor na to, aby tam zomrel a oni su/boli oaja velmi skuseni. Od pocitaca vie kazdy najlepsie co bolo treba, len treba mysliet na to ze oni tam boli po niekolkych dnoch v stene, vycerpani a s obmedzenymi moznostami co sa tyka materialu (Tych skrutiek asi tiez nemali v batohu sto navyse aby pri kazdom zlaneni jednu nechali).
odpovědět 
         Re: průjem12:21:26 09.12.2024
, alebo uviazať na konci lán uzol...
Labuťodpovědět 
         Re: průjem14:47:24 09.12.2024
Napríklad keď zlaňuješ z abalakových hodín býva praktické oboznámiť sa so základnými zásadami a postupom ako ich vyvŕtať.

A keď zlaňuješ súbežne je dosť dobré poznať dôvod prečo nemám odľahčiť svoj prameň lana až do momentu keď dokončí zlanenie aj spolulezec. Atď atď atď.
M.odpovědět 
          Re: průjem15:12:01 09.12.2024
dobré rady z ranku "základní metodika pohybu na ledovci" ocení každý špičkový himalájista.
Lukas B.odpovědět 
           Re: průjem15:39:42 09.12.2024
Tak zrovna Mára ty problémy se znalostmi některých základních metodických dovedností evidentně má. Viz dříve zmiňovaný Lábus s kýblem v pořadu TV.
Patrně nebude náhodná, že se velkým obloukem vyhnul detailnímu popisu technických podrobností, které předcházely Ondrovi pádu, k čemu jej vyzval Ondrův příbuzný.
odpovědět 
           Re: průjem19:25:30 11.12.2024
Veď preto to píšem - tebe neudrelo do očí keď MH píše ako vŕta zlaňáky v 45°uhle? A to je len 1 detail.

Tých elitných himalájistov tuším bude treba v ich vlastnom záujme treba pravidelne posielať na preskúšanie základnej metodiky :)
M.odpovědět 
        Re: průjem15:07:04 12.12.2024
Děkujeme za krásné shrnutí základní metodiky pro pohyb na ledovci.

Mára si to již určitě přečetl a já se teď vrhnu to přeložit a přeposlat zbytku světové lezecké špičky.

Pánové co mají za sebou desítky let lezení po velehorách budou konečně poučení jak je to správně dle metodiky pro nováčky od někoho, kdo se v omezené míře věnuje výstupům klasických cest v alpách

lmao
odpovědět 
   Re: průjem13:24:15 05.12.2024
Máš pravdu, nikdo nemohl očekávat, že bude komunikovat jinak. Jenže tentokrát byl zdánlivý úspěch zakalen ohromnou tragédií v podobě ztráty výjimečného člověka. Normálně smýšlejícím lidem tento fakt přehluší jakékoliv jiné počínání na té hoře. Zdá se ale, že Markovi ne.
Je pochopitelné, že na to, aby jsi strávil celý život takovouto aktivitou bez smyslu musíš splňovat jistě osobnostní předpoklady, mezi kterými rozhodně bude sebestřednost a egocentrismus. Na tom není nic špatného, tyká-li se to Tebe. Pokud to má ale mnohem větší dosah i mimo mou nejbližší komunitu (která mě tak bere, protože mě dobře zná), je na místě být sakra opatrný. To se tentokrát opravdu nestalo a celá komunikace působila absolutně neempaticky a neuctivě.
Vzhledem k jeho dosahu je potřeba na to poukázat a zabývat se tím. Marek je profesionál a tohle rozhodně profesionální nebylo. Naopak vyjádření Jamesu mi přišlo extrémně citlivé a profesionální.
Teď se extrémně projevila jeho povaha a ta si z mého pohledu nezaslouží obdiv. Žijí v tom, že lidskost je pořád důležitější, než nějaké plahočení se do kopce...
odpovědět 
    Re: průjem13:31:57 05.12.2024
s tím když je to napsaný takhle souhlasím docela bezvýhradně. ale bejt trošku moc chucpe není opravdu není nic, co by se mělo vyšetřovat nebo trestat.
Lukas B.odpovědět 
     Re: průjem14:27:57 05.12.2024
Nedovolim si tvrdit, že to bylo jinak, než Marek uvádí. Nebyl jsem tam a nemám k tomu žádný patřičný důkaz. Kdyby někdo nějaký měl, stálo by to minimálně za pořádné vysvětlení. Z mého pohledu bych ale očekával prozření od skalních až fanatických fanoušků a uvědomění si, koho, nebo co vlastně obdivuji. Je to Marek a nebo jeho výkony? Jako člověk si podle mě žádný obdiv nezaslouží, což teď ukázal. Jeho výkonům zase může opravdu rozumět jen mizivé procento populace. Jen ten, kdo s něčím podobným má zkušenosti... Jenže knihy se budou prodávat dál a na přednášky lidí vždy přijdou...
odpovědět 
    Re: průjem19:24:04 10.12.2024
Když píšeš, že "je potřeba poukázat na to a zabývat se tím" tak sis určitě položil otázku k čemu by to na konci mělo vést, jaký by z toho měl být výstup.
Co je tvým cílem? aby Holečkovi nechodili na přednášky lidi, aby mu klesly prodeje knih? Nenapadá mě nic smysluplnýho, k čemu by to mělo vést.

odpovědět 
    Re: průjem19:24:10 10.12.2024
Když píšeš, že "je potřeba poukázat na to a zabývat se tím" tak sis určitě položil otázku k čemu by to na konci mělo vést, jaký by z toho měl být výstup.
Co je tvým cílem? aby Holečkovi nechodili na přednášky lidi, aby mu klesly prodeje knih? Nenapadá mě nic smysluplnýho, k čemu by to mělo vést.

odpovědět 
     Re: průjem20:19:16 10.12.2024
Mělo by to vést k uvědomění, že smrt v horách není a nemá být běžnou součástí horolezectví. Jinak před ní lidi ztratí respekt a přestanou si na ni dávat pozor.
odpovědět 
      Re: průjem12:44:22 11.12.2024
Promiň, ale to nedává smysl, není právě to, že někdo někde občas zůstane pro masu hobíků největším mementem a připomenutím bacha, může to končit i takhle?
A co se týče lezeckých komunit, tam postrádám smysl ještě míň. Z podstaty je každý takový podnik tahání čerta za ocas, ostatně proto to dělaj lidi, kteří to dělaj a ne inkousti z kanclů, jak tu už nékde zaznělo.



odpovědět 
       Re: průjem14:56:32 11.12.2024
To, že tobě to nedává smysl, ještě nic neznamená. Ptal ses a on ti odpověděl a já s ním souhlasím.
Mimochodem těm hobíkům jsou mnohdy tito jedinci vzorem.
odpovědět 
        Re: průjem09:29:24 12.12.2024
Tak můžeš jezdit ve šlapacím autíčku a hrát si na pilota f1 ale jestli z běžnýho života nemáš nějak vnitřně nastaveno a ukotveno co/ jak přistupuješ k riziku, co ti za to stojí, co ne, jakou hodnotu pro tebe má lidský život, tak nějaký holeček to nespasí.
odpovědět 
        Re: průjem09:29:27 12.12.2024
Tak můžeš jezdit ve šlapacím autíčku a hrát si na pilota f1 ale jestli z běžnýho života nemáš nějak vnitřně nastaveno a ukotveno co/ jak přistupuješ k riziku, co ti za to stojí, co ne, jakou hodnotu pro tebe má lidský život, tak nějaký holeček to nespasí.
odpovědět 
      Re: průjem14:58:43 12.12.2024
"smrt v horách není a nemá být běžnou součástí horolezectví"

Smrt byla, je a nutně zůstane běžnou součástí extrémního horolezectví.

Nebavíme se tu o lowkey hobíkách a gajdění, ale o lidech kteří posouvají možnosti v horách.

Posouvat hranice možného v horách (resp. kdekoliv, kde hrozí objektivní rizika) automaticky znamená ruskou ruletu.

Seš úplně mimo.

p.s.: to že číslo úmrtí/horohodiny v posledních desetiletech násobně poklesli je o technologickém pokroku (lepší cajky, lepší možnosti záchrany), ne o tom co a jak lezci na horách dělají
odpovědět 
       Re: průjem15:41:52 12.12.2024
Ono se to týká i těch hobíků a gajdění. Na hobíka jsem toho zažil a viděl až až.
odpovědět 
        Re: průjem18:10:43 18.12.2024
Jasný je to příroda, takže i kdyby každej hobík měl na 100% teoretickou i praktickou přípravu a neudělal jediné chybné rozhodnutí, tak k nehodě dojde.

Ale, a to nejsem zdaleka žádná konzerva (dělám celej život X outdoor sportů co spadaj do kategorie "extrém"), u hobíků a gajdění by to měla být vzácná vyjímka.

Pointa je, že vrcholové podnikání v outdooru inherentně vede k úmrtím, neb z principu je to balancování na hraně.
odpovědět 

 Je nezmysel, že sa správam a komunikujem neúctivo05:28:03 06.12.2024
https://shorturl.at/rp02Y
PKodpovědět 

 Papaláši z JAMESu by si mali pozametať pred vlastným prahom!16:45:57 06.12.2024
Očakával by som väčšiu mieru sebareflexie od vedenia SHS JAMES.

Tento pochybný spolok vynakladá posledné roky hlavné úsilie na vyťahovanie peňazí z vreciek priaznivcov VHT cez návštevný poriadok TANAP a z neho vyplývajúce vydávanie bumážok + poriadanie predražených kurzov + naháňanie ovečiek do svojho spoplatneného košiara. HANBA!

Nie prvý raz sa končí expedícia s určitým spoluúčinkovaním JAMESu pre Slováka tragicky. Aké opatrenia vedenie podniklo pre to, aby sa bilancia ďalej nezhoršovala a náš špičkový lezec sa nevracal domov v cínovej rakve? O pár rokov Barabáš natočí spomienkový filmík, na festivale s ním vyhrá ďalšiu cenu, a to má byť celé, fajka zhasla?!

Prečo nie je takýto výlet zorganizovaný napríklad s účasťou zopár ďalších lezcov, povedzme formou pridaného B družstva s menej ambicióznymi cieľmi alebo mladíkmi čo zbierajú skúsenosti a znalosti nového prostredia, a v najkritickejšom čase návratu elitnej partie by boli k dispozícii pre prípad potreby záchrany?? Ako je zrejmé z udalostí ako prebehli, miestni záchranári mali problém dostať sa na miesto udalosti. Áno, osud OH mohol byť spečatený samotným pádom, no žil ešte niekoľko ďalších hodín + odhad poranenia od MH mohol byť chybný... čiže čas na záchranu nejaký bol. Poviem to takto: keby niekto relatívne zdravý ležal na ľade zakliesnený 2 hodiny je možné že umrie čisto na podchladenie + šok + vyčerpanie z predošlých dní.

Takže svedomie by si mali spytovať aj páni, ktorí teraz ukazujú prstom zo svojich kancelárií.

Ja som vďačný že aspoň Mára vyviazol živý. Je mi veľmi ľúto okolností ktoré tragédiu sprevádzajú - žiaľ sa iného vysvetlenia než toho od MH nedočkáme a viem si predstaviť, akí musia byť Húserkovci zdrvení.

Pár nezodpovedaných otázok si v sebe z tohto ponesieme asi navždy.

Na Ondreja nezabudnime.
M.odpovědět 
 Re: Papaláši z JAMESu by si mali pozametať pred vlastným prahom!18:29:58 07.12.2024
podvecer iba a uz na mol....
emodpovědět 

 Foto dne:
Chorreras
Cabeçó D’Or
 Databáze cest:
Všechny cesty (180264)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Secreto Del Vino 6a Penya Ginesta
Con Canto Ya La Coca 5c El Chorro
Tira Tú Que Me Da Risa 5c El Chorro
Antonio ¡Tas Cagaol! 6a El Chorro
A La Izquierda! 6a El Chorro
Nově komentované:
Houpačka 8 Skály U Kutné Hory A Malešova
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
There Is No Rich Man In ... 6b+ Leonidio
There Is No Rich Man In ... 6b+ Leonidio
Houpačka 8 Skály U Kutné Hory A Malešova

 Nově v diskusi:
Re: Eliska Adamovska | Re: Eliska Adamovska | Re: Eliska Adamovska | Eliska Adamovska | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami |

 Nové komentáře:
Achjo | hnus | Re: INU | INU | Dobrej plán. | neni to kret..... | Re: **** | Re: ucta | Re: Vácman | Re: Vácman |

 Kde to vře:
Ondrova hvězda (69)
Mára Holeček: porovnejte si můj pohled a prohlášení SHS JAMES (68)
Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung (36)
Video: Adam Ondra a Jakob Schubert zkouší DNA 9c od Seba Bouina (31)
Zkusíme to znova (30)
Salzburskou cestou na Watzmann, (21)
Berounské Vánoční OPEN 2024 (6)
EpicTV: Videomedailon o Pepovi Šindelovi (6)
Donald Trump chce přejmenovat Denali zpět na McKinley (5)

 Nově v inzerci:
Prodám skialp boty | Přilba PETZL SIROCCO | Wánachten na lyžích | Scarpa ALIEN RS | STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Praha Big-Wall | Ve dvou se to lépe leze | Rád poznám parťačku, která už ví, co chce | Pinguin Gelanots XP |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 811 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 732 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 616 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 652 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 548 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.