LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   V pohodě, když jde skočit na věž, skočíme to i zpátky. Potom dáme další pivka!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Slovenské průvodce
Vyšla nejnovější kniha Reinholda Messnera Symboly
Průvodce Elbtal 1 a 2

Závody
SP ledy Kanada (26.02)
EP v ledolezení Finsko (07.03)
MČR v lezení na obtížnost (07.03)

Žebříček
Cesty:
1.Šindel 12953
2.Votoček 12850
3.Stribrny 11950
Bouldry:
1.Ondra 11434
2.Volf 11356
3.Trojan 11225
Hory:
1.Sejbal 8201
2.Černý 8160
3.Groš 7240

Výsledky
Zimní olympiáda (06.02)
Vírský cepín (04.02)
ČP v bouldru Praha (24.01)

Deníčky
5850 lezců
1198571 cest
Nové přelezy:
L´Ultimo V 7b
Daňos Cola 7b+
The Rabbit 8A
Cucciolone 7b
Midnight L 7C+
Vocheso 7b
Carlo Mont 7c+
By Pass 7b
El Cagaso 7c+
Mon Jardin 7b+

Stěny
Pankrác, SPŠ stavební Josefa Gočára - Praha 4
Eset Centrum - Praha 2
ZŠ Šafaříkova - Valašské Meziříčí

Prodejny
Mapis - mapové informační středisko - Praha 5
SAMBAR sport Kladno - Kladno - Kročehlavy
HUDYsport - Praha 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Podmínka 5 měsíců za to, že mu umřela parťačka na Grossglockneru

Rakouský soud včera shledal rakouského horolezce vinným z usmrcení z hrubé nedbalosti poté, co jeho přítelkyně zemřela před rokem v lednu na podchlazení při výstupu na Grossglockner. Soud mu uložil pětiměsíční podmíněný trest a pokutu 9400 eur za to, že svou přítelkyni vystavil nebezpečí v extrémních zimních podmínkách a nezvrátil směr ani nezavolal pomoc včas.

Muž podle rozsudku, který citovala obecná média, nechal partnerku po vrcholem ve výšce téměř 3800 m n. m. samotnou a nechráněnou, když ji opustil s úmyslem jít pro pomoc. Soud konstatoval, že jako zkušenější účastník výpravy měl větší odpovědnost za bezpečnost méně zkušené partnerky.

O případu jsme informovali loni v prosinci zde:

Tragédie na Grossglockneru: obvinění z usmrcení z nedbalosti

Zdroje:

denikn.cz: Rakušan nechal umrznout přítelkyni pod nejvyšším rakouským vrcholem, soud mu uložil pětiměsíční podmínku

reuters.com: Climber is convicted over girlfriend's death near Austria's highest peak

Úvodní foto: Grossglockner z jihu (wikimedia.org)

Standa Holec   [úpravy] 08:00 20.02.2026Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Tak nevim11:31:50 20.02.2026
Co si o tom myslíte, sedí ten trest, je to málo, moc, nebo celé špatně?

Jestli si dobře vybavuju, je to ta holčina co dupala nahoru ve snowboardových botech.

Neumím k tomu (pro sebe) zaujmout nějaký stanovisko, spíš se rojí spousta otázek.
Jakoze třeba kdyby byli oba na stejné urovni zkušeností a skoncilo to podobně, jestli by to na věci něco změnilo.

Nebo z jinýho pohledu, nebyl ten trest už za to, co se stalo nebo spíš nestalo jestě před výstupem?

A jestli jo, budem teď pri planování výletů premyslet kdo z party je nejzkusenější a bude nest případnou trestní odpovědnost?
odpovědět 
 Re: Tak nevim11:50:08 20.02.2026
Také na to nemám jasný názor. Ani nemám dost informací, neznám zúčastněné a jak to bylo doopravdy s jejich schopnostmi a zkušenostmi. Ten trest mi přijde spíš jako takové varování ostatním, že i v horách platí odpovědnost zkušenějšího i v nekomerční akci. Obecně pokud je ve dvojici velký rozdíl, tak ten slabší prostě věří tomu zkušenějšímu a nedokáže s ním rovnoceně diskutovat, kdy je třeba čas to otočit. Často je to reálně tak, že ten slabší ani nemá túru nastudovanou a neví o možnostech ústupu. Tím nekomentuji tento konkrétní případ, nevím, jak to tam bylo.
odpovědět 
  Re: Tak nevim12:00:55 20.02.2026
A ještě jsem zapomněl, že roli taky hraje, jak moc je ten zkušenější opravdu zkušený. Osobně totiž nemůžu pochopit, proč to při tak pomalém postupu neotočili mnohem dřív. Matematika na Studlgratu je celkem jednoduchá a jasná. Když půjdu na Fruhstuckplatz 7 hodin, či kolik to šli, tak na dosažení chaty je třeba jetšě víc a přidá se k tomu únava z dlouhé túry, zpomalení kvůli tmě atd. Rozumný zkušený člověk by to otočil.
odpovědět 
   Re: Tak nevim13:06:13 20.02.2026
...dokonce je tam i zluta tabulka, ktera presne tohle pravidlo 7 hodin popisuje...
hasanodpovědět 
    Re: Tak nevim13:08:10 20.02.2026
resp. 3 hodiny od Stüdlhütte. Tabulka je ve 3550m.
odpovědět 
 Re: Tak nevim15:24:09 20.02.2026
Na NYT pisou, ze rozhodutim soudu nejspis zahybal jeden svedek (odsouzeneho ex pritelkyne), ktera vypovedela, ze ji pred lety na Glockneru nechal taky:

A dramatic turn came late in the trial when a surprise witness, Andrea Bergener, an ex-girlfriend of Mr. Plamberger’s, testified that Mr. Plamberger had left her alone on a night hike on Grossglockner a few years earlier.

“Once we descended the Glockner at night, and suddenly he was gone,” she said. “I felt dizzy, I screamed, and I was completely alone. From then on, we didn’t go on any more hikes together.”

https://www.nytimes.com/ 2026/02/19/world/europe/ austrian-man-girlfriend -death-mountain-hike-guilty.html
odpovědět 
  Re: Tak nevim17:56:11 20.02.2026
Teda nechci bejt prase, ale trocha černýho humoru snad (už) nikoho nezabije. vzpomněl jsem si na udajný výrok Miry Šmída, že jako lezec musíš mít styl, musíš se umět se stylem i rozejít s holkou.
odpovědět 
 Re: Tak nevim21:41:34 20.02.2026
Asi nevím úplně všechny detaily, ale z toho co jsem kde četl, mám spíš dojem, že půl roku podmínka je málo. Za tohle by měl být spíš dostat rok natvrdo jako výstrahu pro všechny, kdo by si podobně nezodpovědným stylem chtěli zahrávat s fyzickými možnostmi méně zkušeného parťáka.
Honzaodpovědět 
  Re: Tak nevim13:06:26 21.02.2026
Naprostý souhlas. Mít na svědomí něčí život není jako něco ukrást, kde se ta podmínka dá pochopit. Ale i tak je to jistý posun od takových těch řečí, že "v horách každý sám za sebe". Což kvituji.
Minimálně je to varovně zdvižený prst.
odpovědět 
   Re: Tak nevim14:41:06 21.02.2026
Naprostý souhlas. V horách není každý sám za sebe. Fšichni jsme zodpovědný za fšechny! Teda ne fšichni protože to by Jára Vdoleček už musel dostat doživotí. No a Radar s Háčkem by taky něco slízli ale fšichni ostatní jo. Pokaždé když v horách někoho potkám nebo když jen čtu že tam zrovna někdo je tak se klepu hrůzou aby se mu něco nedejbože nestalo a já nešel do tepláků...Nejlepší by bylo kdyby do těch hor už nikdo nelezl páč jinak skončíme v báni fšichni! Howgh
Rádio jerevan odpovědět 
    Za své činy jsme zodpovědní17:33:41 21.02.2026
Ironizovat a tímto způsobem zpochybňovat lze samozřejmě vše, ale holým faktem je, že Rakouský soud uznal dotyčného zodpovědným za smrt člověka. To jsou fakta.

A je proto naprosto legitimní úvaha, zda život člověka je méně než běžná krádež, za kterou se obvykle podmínky udělují.

Na druhou stranu je na místě kvitovat přístup Rakouského soudu, který svými slovy říká, že za život svého parťáka, se kterým jdeme na hory jsme spoluzodpovědní. A s tím naprosto souhlasím.

Není možné akceptovat asociální jednání, kdy dotyčný jen zneužije svého (nezkušeného) spolulezce k dosažení svých cílů aniž by byl spoluzodpovědný za jeho život. Horolezectví nemůže být kolbištěm sobeckých asociálů, ale přátel na laně.
odpovědět 
     Re: Za své činy jsme zodpovědní19:19:44 21.02.2026
Přece nemůžeš poměřovat úmyslnou krádež s nedbalostními činy. Špatná rozhodnutí občas děláme všichni a jen máme štěstí, že se nic nestane. Já souhlasím s názorem soudu, že zkušenější nese odpovědnost, ale výši trestu pokládám za plně adekvátní. On si nechtěl plnit své cíle na úkor nezkušené, na GG už byl a přišlo mu jako dobrý nápad, že si Studlgrat vylezou spolu. To že pak dělal samá špatná rozhodnutí je jiná věc, ale žadný sobecký úmysl v tom nebyl.
odpovědět 
      Re: Za své činy jsme zodpovědní20:03:58 21.02.2026
To samozřejmě poměřovat můžu, protože ty dopady jsou nesouměřitelné. Ten ztracený život vrátit, na rozdíl od nějaké ukradené věci, již nejde. Proto by mi přišel adekvátní trest nepodmíněný. To že se jednalo o zločin nedbalostní pak vyjadřuje samotná výše trestu proti které nic nenamítám.

Pozitivní je, že se alespoň shodneme v názoru, že ten zkušenější lezec je zodpovědný za toho méně zkušeného. Zejména je-li rozdíl v jejich zkušenostech markantní. V tomto podle mého názoru soud učinil průlomové a správné rozhodnutí. Byť uznávám, že mohou nastat případy, kdy dojde na vyšší moc, kterým nejde ani při dobré vůli ani správných rozhodnutích zabránit. To jistě ano.
odpovědět 
       Re: Za své činy jsme zodpovědní21:00:00 21.02.2026
Já vůbec nic neironizuju. Na okna používám jiné přípravky než iron.
Rádio jerevan odpovědět 
 Re: Tak nevim08:59:22 23.02.2026
Messner se k tomu vyjadril do rakouskych medii s tim ze nezna detaily a ze je rad ze tu situaci nemusi soudit. Ale obecne to vidi tak, ze pokud ani jeden neni oficialne ve 'funkci' guida..tak do hor odchazi kazdy dobrovolne, s tim ze je obecne zodpovedny sam za sebe. A ze ta situace se od televize z tepla gauce posuzuje mnohem snaz nez delat rozhodnuti v realu. ze mne..nebo jinak ma ten druhy povinnost umrznout tam taky? Nebo jeste jinak kdyby to byli dva chlapy ta diskuse by byla jina..atd..
Yeanodpovědět 
 Re: Tak nevim08:59:26 23.02.2026
Messner se k tomu vyjadril do rakouskych medii s tim ze nezna detaily a ze je rad ze tu situaci nemusi soudit. Ale obecne to vidi tak, ze pokud ani jeden neni oficialne ve 'funkci' guida..tak do hor odchazi kazdy dobrovolne, s tim ze je obecne zodpovedny sam za sebe. A ze ta situace se od televize z tepla gauce posuzuje mnohem snaz nez delat rozhodnuti v realu. ze mne..nebo jinak ma ten druhy povinnost umrznout tam taky? Nebo jeste jinak kdyby to byli dva chlapy ta diskuse by byla jina..atd..
Yeanodpovědět 
  Re: Tak nevim10:30:51 23.02.2026
S takovým vyjádřením se dá bez výhrad souhlasit. Ona za to trochu může tahle posraná vyměklá doba...Stačí se podívat na názory některých zdejších kládohltů, kteří si myslí že když si odřou při lezení koleno tak autor cesty ve které se jim to stalo musí dostat minimálně doživotí, protože celý svět je zodpovědný za jejich posraný a zbytečný život.
Rádio jerevan odpovědět 
   Re: Tak nevim21:14:17 23.02.2026
Myslím, že kdyby to byla tvoje dcera/sestra či někdo tobě blízký, tak že by jsi mluvil zcela obráceně a těm, kdo by vedli takou oslí řeči, jako teď ty, bys tak nanejvýš natáhl. Je mi z tebe na blití.
odpovědět 
    Re: Tak nevim22:02:22 23.02.2026
Matka zemrele ale obhajovala nyni odsouzeneho pritele a popirala, ze by jeji dcera byla neschopna zacatecnice, jak bylo liceno v mediich.
Lenka K.odpovědět 
     Re: Tak nevim22:23:17 23.02.2026
Řekl bych, že její výpověď posouváš do jiné roviny, než jak zazněla.
odpovědět 
      Re: Tak nevim04:53:33 24.02.2026
Hele ty budeš nějakej čůrák viď?! To napiš rovnou ať víme... Tohle jsou strašný kecy. Takže buď jen trollíš a nebo to myslíš vážně a to už je vážně na pováženou a odborné zkoumání klinického psychiatra. Bez urážky ale nechápu jak se takový mrdky jako ty beztrestně můžou pohybovat mezi námi ostatními.
Rádio jerevan odpovědět 
       Re: Tak nevim09:41:24 24.02.2026
Řekl bych, že věci by asi prospělo, kdybys ještě před tím, než začneš jiné posílat k psychiatrovi, ty sám nejprve vyhledal tuto odbornou pomoc.
Mnohé z toho, co jsi tu napsal by tomu nasvědčovalo. Nic ve zlém.
odpovědět 
      Re: Tak nevim15:05:48 24.02.2026
Prosim:

"Ein Jahr nach dem Tod einer 33-jährigen Salzburgerin am Großglockner hat sich ihre Mutter erstmals öffentlich zu Wort gemeldet. Vor dem am 19. Februar in Innsbruck beginnenden Prozess gegen den Partner der Verstorbenen widerspricht sie entschieden der Darstellung, ihre Tochter sei eine unerfahrene Bergsteigerin gewesen.

Im Interview mit der Wochenzeitung Die ZEIT erklärte die Mutter, es mache sie "wütend", dass ihre Tochter in der öffentlichen Debatte als unbeholfene Anfängerin dargestellt werde. Die 33-Jährige sei vielmehr eine erfahrene Alpinistin gewesen, die bereits anspruchsvolle Touren – darunter die Dachsteinsüdwand – bewältigt habe. Sie habe sich keinesfalls unvorbereitet auf die Tour begeben.

Auch die strafrechtlichen Vorwürfe gegen den damals 36-jährigen Partner weist die Mutter zurück. Niemand könne die Extremsituation jener Nacht realistisch beurteilen, betonte sie. Die Ereignisse seien das Ergebnis einer tragischen Verkettung unglücklicher Umstände. Die öffentliche Kritik am Angeklagten bezeichnete sie als "Hexenjagd", das Paar habe Entscheidungen am Berg "immer gemeinsam getroffen", so ihre Darstellung."

https://www.alpin.de /home/news/63353/ artikel_erfrorene_bergsteigerin_ am_grossglockner__ mutter_nimmt_angeklagten_ lebenspartner_ in_schutz.html
Lenka K.odpovědět 
       Re: Tak nevim17:52:42 24.02.2026
OK, beru. Díky za link.
Já vycházel z toho, co mělo zaznít u soudu.
odpovědět 
     Re: Tak nevim11:52:57 24.02.2026
hele, předesílám že nevím o této dvojici vůbec nic a níže napsané jsou kecy od stolu;

spousta (ale zdaleka ne většina nebo dokonce všechny) zdatných alpinistek co moc pěkně leze, moc pěkně zvládá pochodovat celý den do kopce moc pěkně lyžuje, snouborduje v terénu etc. jsou takové alpinistky na baterky, reálně klientky voděné životním partnerem (nic proti, je fajn mít společnej koníček a je fajn mít v prvobytně pospolné jednotce dělbu práce, ona zase umí něco jiného), kdy holka neví, ve kterém je vlastně pohoří, co za cestu leze (ani ji nenapadne kouknout na topo), kudy bude sestupovat a tak dále, prostě se spokojí s ujištěním "ale tovížežejo že to zvládneme". ovšem viděno zvenčí (třeba z pozice nelezoucí matky či babičky) je to velmi zkušená alpinistka.
Lukas B.odpovědět 
      Re: Tak nevim15:49:27 24.02.2026
To, ze partak byl vyrazne zkusenjsi, je nabiledni.

Nicmene devce nebylo v horach poprve a u 33-lete se da predpokladat urcita uroven samostatneho mysleni a pudu sebezachovy.

Kdyz na zimnim hrebeni mijim po 5 hodinach ceduli "Komu to sem trvalo vice nez 3 hodiny, mel by se vratit", tak bych mela premyslet o tom, zda by opravdu nebylo lepsi se vratit. A v okamziku, kdy mam pocit, ze jde to tuheho, trvam bud na tom, ze to otocime, anebo si zavolam vrtuli, i kdyby me partak nakrasne presvedcoval, ze to preci zvladnu.

Ze se partak mel zachovat jinak, je jasne, a ze evidentne nechapal, jak spatne na tom partacka je, take. Ale za me nelze veskerou odpovednost prenest pouze na nej, nebyl to vudce ani vedouci tury pod Alpenvereinem a kdyz se vydavam do hor, musim byt prece schopna byt zodpovedna sama za sebe. Ze u mnoha zen, co se pohybuji s partnerem v horach, tomu tak neni, je smutne a jak vidno, muze to byt cesta do pekel.

Jestli se zachoval spravne v okamziku, kdy ona uz opravdu nemohla dal, je otazka. Bylo tam -10 a foukalo v poryvech 50km/h, horska mu rekla, ze kvuli vetru nemuze vrtule letet a bylo jasne, ze zachrana prijde az rano. Mozna by tam zustali oba, kdyby nesestoupil.

Odsouzeny i statni zastupce se odvolali, tak uvidime, jak do dopadne. Pokud by rozsudek byl potvrzen ci dokonce zprisnen, tak si asi kazdy zkusenejsi horolezec/skialpinista trikrat rozmysli, vyrazit na turu s mene zkusenymi, protoze bude stat jednou nohou v kriminale.
Lenka K.odpovědět 
       Re: Tak nevim16:11:54 24.02.2026
Tahle obecná odpovědnost u nás platí na cokoliv a nejen na lezení už od dob starého Rakouska. Akorát to spousta lidí neví a teď prozřeli.
Kuba Turekodpovědět 

 podrobnější info na BBC11:31:55 20.02.2026
Hledejte tyto dva články

Austrian climber found guilty after girlfriend froze to death on mountain

Climber on trial for leaving girlfriend to die on Austria's highest mountain
Honza Koukalodpovědět 
 Re: podrobnější info na BBC21:23:27 23.02.2026
Z článku mi přišlo, že jediná zajímavá informace navíc je, že soudce je mj. také lezec a záchranář.
honzaodpovědět 
  Re: podrobnější info na BBC21:28:21 23.02.2026
.. což alespoň v mejch očích dodává rozsudku větší autoritu, než kdyby to soudil cepr.
honzaodpovědět 

 Irozhlas11:35:18 20.02.2026
Obecný komentář od Břetislava Brodského z ČHS:

Muži uložil soud v Innsbrucku podmínku za opuštění přítelkyně na Grossglockneru. Ta tam umrzla
Honza Koukalodpovědět 
 Re: Irozhlas11:54:56 20.02.2026
Dík
odpovědět 

 Mamlas16:58:33 23.02.2026
Za tohle podmínka?
Minulou pritelku nechal za sebou, hlavně že je výkony alpinista... Blb to je.
Druhou tam nechal dupat v snb botech a neměl nouzové základní věci jako aspoň termofolie. Ibuprofen asi neznamenal dobrý stav. Jeho postup záchrany, kdy někam zmizí a nevolá...
Měl dostat flastr, když je nesvepravnej, nemá ohrožovat svýma spatnyma rozhodnutíma další, kteří ví tužku...
...odpovědět 
 Re: Mamlas17:14:37 23.02.2026
Pardon ale ona byla nesvéprávná?Kdyby jí řekl "vyskoč z desátého patra nic se ti nestane" a ona to udělala tak je to taky jeho chyba? Někam s ním šla a neměla o tom ani ponětí co ji tam čeká a na co se má připravit plus mínus? V dnešní době internetu kdy si člověk může najít 99,99% vědomostí lidstva a stačí mu k tomu telefon? Tak to o ní taky lecos vypovídá žánop...Pak se holt nemůžeme divit že v Emerice "píšou do návodu k mikrovlnce aby v ní lidi nesušili kočky..." prostě strašná doba... Netvrdím že to neposral ale soudit ho za něco takového je fakt úlet!
Rádio jerevan odpovědět 
  Re: Mamlas18:32:13 23.02.2026
Asi tak. Nebyli jsme tam a nevime, jak to probihalo. Dokazu si klidne predstavit i variantu, ze mu tam 33leta moderni emancipovana instagramova kraska mohla predvest takove divadlo, ze se smiril i s moznym kriminalem a sel radsi dal.
jx voidodpovědět 
 Re: Mamlas11:11:50 24.02.2026
Hádám, že nikdo z nás tam nebyl a všichni víme úplné prd. Ale diskuze je od toho, aby se diskutovalo. Tak klidně diskutujte a nechte se ve vlastních sociálních bublinách chválit, jak do toho umíte tepat.
Může mi někdo říct, co je svéprávné a co ne? Helejte, nemůžou za to náhodou horeslužebníci? Helikoptéra letěla kolem, byla odmítnuta, volají mu, píšou, nic, z Vašeho pohledu přece musí přijít okamžitá záchrana, je přece jasné, že je něco v nepořádku. V seriálu Záchranáři z hor, by to tak už bylo. Tohle je jasné selhání. Stíhal bych je. A nebo snad ne?
A že měla boty na prkno? Proč ne, když měla i to prkno. Hádám že asi chtěla něco sjet. A to byl její, nebo jeho nápad?
Zrušte Instakrám, Obličejovou zeď, Tikťak a uvidíte, že za chvilku ubude jelit která touží po něčem úplně jiném, než je kouzlo hor.
ABLodpovědět 
 Re: Mamlas11:41:01 24.02.2026
mimochodem, ta postříbřená temofolie a stefan-boltzmann v praxi: je to postříbření placebo nebo funkční věc (jaký bonus navíc to přináší proti malířské folii nebo pytli na odpadky)? rád bych na téma pokecal s nějakým zdatným termodynamikem.
Lukas B.odpovědět 
  Re: Mamlas12:47:01 24.02.2026
Tak termodynamik nejsem a zdatný už vůbec ne, ale něco málo jsem si zažil. Tak něco přihodím do placu. Třeba to někomu bude k užitku.

To jsem takhle jednou na vojně dostal opušťák a místo domů jsem vyrazil na skály do Krasu. Zabalil jsem vojenský spacák a jel. Bylo to brzy z jara v noci kosa jak z nosa. Spal jsem na lavičce hokejového stadionu ve Sloupu. Ráno všude jinovatka, já nevyspaný a zmrzlý jak sobolí trus.
Na druhou noc jsem si vytáhl z lékárničky termofólii a vložil ji mezi vrstvy spacáku a celou noc jsem spal jak nemluvně. Pravda byl jsem spocený protože spacák přestal dýchat, ale teploučko. Byl to obrovský rozdíl v tepelném komfortu.

Pár let na to jsem s kamarádem neplánovaně zabivakovali v Tatrách. Tak jsem z lékárničky opět vytáhl termofólii, ale při rozbalování mi ji vítr roztrhal a fólie byla na cucky k nepoužití. Takže jsme si to "užili" plnými doušky... Naštěstí to bylo v létě a bez deště.

Dnešní fólie jsou prý už odolnější a ve větru se už nemají trhat. Ale nezkoušel jsem a raději bych na to ani nesázel.

Doporučuji proto nosit vždy do stěny žďárák. Svého času měl v nabídce Rock point vynikající lekočký 150g z pokovené netkané textilie. Který byl podle mého názoru na naplánovanou jednu noc ideální.
Teď ho bohužel mají vyprodaný a adekvátní náhradu jsem u nich neviděl.

Jinak horských bivaků mám za sebou celou řadu se žďárakem od Ortovoxu a mohou potvrdit, že se to dá přežít. Není to nic příjemného, ale při troše minimálního vybavení a správných znalostech to jde i bez spacáku. Doporučuji si to vyzkoušet dopředu nanečisto někde ve skalách. Člověk pak nepodléhá stresu a lépe to snáší. V zimě, pokud je to možné, je ideální se zakopat. Nezapomenout nechat malý otvor na obměnu vzduchu. Já jej dělám ve spodní části - to aby oxid uhličitý měl kudy odejít. Je-li větrno, tak s cirkulací vzduchu v záhrabu problémy nebývají.
odpovědět 
   Re: Mamlas13:43:43 24.02.2026
jasně že ta věc pomůže. otázkou je, jestli pomůže ta folie (neprodyšná = chrání před větrem + nepřijdeš o skupenské teplo potu který pustíš do spacáku, to je taky pár deci a tomu odpovídající docela podstatné džauly), nebo to pokovení (ztráta tepla sáláním při teplotách okolo tří stovek termodynamické teploty se dle mého názoru obecně dost přeceňuje) .
Lukas B.odpovědět 
    Re: Mamlas15:59:25 24.02.2026
Pokovení = zrcadlo, rozdíl je hodně velký, odráží teplo podobně jako světlo, když posvítíš na černou zeď nebo na zrcadlo tak je to kurva rozdíl. Ostatně vyzkoušej na balkóně, nic, igelit, izofólie.
Ostatně hádej proč maj hasiči nebo slévači obleček taky pokovenej a ne jen hadr.
Borec měl dostat netvrdo, tam byla spousta zásadních chyb.. Asi ho nechtěj živit a jako trest brali přítelkyni kaput. Buď je to úplnej debil, nebo panika a zatmění mozku když přišlo podchlazení, a nebo úmysl (ten se nabízí docela dost, když už v minulosti jinou spolulezkyni samotnou nechal a zdrhnul)
odpovědět 
     Re: Mamlas18:01:28 24.02.2026
hele more, slyšels někdy o stefan-boltzmannovi, nebo si ho budeš muset gůglit? sálání jde se čtvrtou mocninou termodynamické teploty. při teplotě lidského těla je to zajímavé snad v okamžiku, když umístíš vyhřátého naháče do vakua.
Lukas B.odpovědět 
      Re: Mamlas18:03:04 24.02.2026
dokončení: do vakua v absolutní nule.

o tom, že své méně zkušené spolulezce nemáme nechávat ve štychu nejsme ve při.
Lukas B.odpovědět 
      Re: Mamlas18:07:36 24.02.2026
Mě nějaký podobně dobrý muž na Novinkách.cz přesvědčoval o tepelném odrazu folie a že s tím má zkušenosti z Prielu.
Kuba Turekodpovědět 
       Re: Mamlas18:19:10 24.02.2026
přemejšlím o tom, že to dám někam jako článek s titulkem "pokovená folie - fičura nebo placebo?". akorát jako specialista na úzký obor newtonovské mechaniky v euklidově prostoru bych to rád prohnal oponenturou nějakým trochu více hovícím termodynamice, ne každý se chce pokaždé zesměšnit.
Lukas B.odpovědět 
        Re: Mamlas19:21:29 24.02.2026
Vždycky si u těchto diskusí vzpomenu na Omarka, jak ve folii se pokoušel trávit noc (v létě v Dolomitech, takže celkem v pohodě), ale k ránu se obrátil vítr a místo dolů začal foukat nahoru. Omarek za pár vteřin zůstal stát na balkoně v koutě jen s kusem igelitu v ruce, zbytek mu utrhl mírný vítr. Je to oblíbená oddílová historka tinyurl.com/campanilealto
Kuba Turekodpovědět 
        Re: Mamlas19:21:34 24.02.2026
Vždycky si u těchto diskusí vzpomenu na Omarka, jak ve folii se pokoušel trávit noc (v létě v Dolomitech, takže celkem v pohodě), ale k ránu se obrátil vítr a místo dolů začal foukat nahoru. Omarek za pár vteřin zůstal stát na balkoně v koutě jen s kusem igelitu v ruce, zbytek mu utrhl mírný vítr. Je to oblíbená oddílová historka tinyurl.com/campanilealto
Kuba Turekodpovědět 
     Re: Mamlas18:35:18 24.02.2026
jo a panika a totální zatmění mozku, to se dá nějak lidsky pochopit, ono stačí, jak iracionálně a zmatečně se lidé chovají bezprostředně po autonehodách či pracovních úrazech, kde se ocitnou v roli pouhých nezúčastněných svědků.
Lukas B.odpovědět 

 Foto dne:

Cesta berušek, 5+
 Databáze cest:
Všechny cesty (189325)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Katorga 6a+ Leonidio
Nicole Ext. 6b Leonidio
Nicole 5c Leonidio
Cacapeponie 6b+ Leonidio
Duvdevan Ext. 6c Leonidio
Nově komentované:
Follaje Campestre 7a+ Chulilla
Velký Grc 7C+ Labské Údolí - Pravý Břeh
Schnittstelle 7B+ Chironico
Muai Thai 6b+ Tonsai
Hanina 7+ Mengusovská Dolina

 Nově v diskusi:
Re: Rusáci zpět na závodech | Re: Rusáci zpět na závodech | Re: Rusáci zpět na závodech | Re: Lezení / Sardinie / letecky | Rusáci zpět na závodech | Rusáci zpět na závodech | Re: Lezení / Sardinie / letecky | Re: Lezení / Sardinie / letecky | Re: Lezení / Sardinie / letecky | Re: Doubek |

 Nové komentáře:
Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Tak nevim | Re: Tak nevim | Re: Mamlas |

 Kde to vře:
Podmínka 5 měsíců za to, že mu umřela parťačka na Grossglockneru (47)
Nová pravidla na Everest: Nejprve vylézt sedmitisícovku v Nepálu (15)
Dnes začíná na zimní olympiádě skialpinismus (9)
Český pohár 2026 v boulderingu 2. kolo (1)
Američan Sean Bailey oznámil přelez nové cesty v USA za 9c (1)
ČHS upozorňuje na potenciálně nebezpečné kruhy (1)

 Nově v inzerci:
Pípák BCA Tracker DTS | Goretexová bunda | Garmin Fenix 5X Sapphire Gray Optic, Black band | Scarpa Maestrale RS skialp boty | Mačky Petzl Lynx | Spacák Nanok | Hilleberg Jannu | Běžky Atomic skate 192 nové | Dětský uvazek | Pik Pobědy |

 Anketa:
Sledovali jste dnes Honnolda v Taipei?
 Ano, živě! 
 1375 
 Ne, z výšek se mi točí hlava. 
 1475 
 Ne, uniklo mi to. 
 1254 
 Sleduji jen Adama. 
 1308 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.
Na webu NaVylet.cz objevíte pestrou paletu turistických cílů a tipů na výlet napříč celou Českou republikou. Nechybí ani oblíbené lezecké oblasti jako Český ráj s pohádkovými skalními věžemi či dramatické Labské pískovce, které lákají dobrodruhy i horolezce z celé Evropy.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.