Dne 25.7.2014 v 14.30 hod pákistánského času stanul Libor Uher a Marek Novotný na hlavním vrcholu Broad Peaku 8047m.
Libor tím završil takzvanou Korunu Karákóramu, tedy zlezení všech karákóramských osmitisícovek K2, Gasherbrum I, Gasherbrum II a Broad Peak.
Nyní jsou oba horolezci již v základním táboře a odpočívají před náročným 110 km dlouhým trekem zpět do vesnice Askole, na který na začátku expedice potřebovali 5 dnů.
Poté, co se Libor s Markem aklimatizovali výstupem do C2, odpočinkem v BC a následně výstupem do C3 už oba čekal jen další dvoudenní odpočinek před útokem na vrchol. Předpověď počasí na následující dny byla dobrá a tak nebylo kam chvátat, jak psal Libor ve zprávě ze satelitního telefonu 22.7.: "Dnes šli všichni na útok. Jsme s Markem v Base Campu úplně sami. Zítra jdeme na Poštu :-), pošlem fotky :-)"
Následující den ovšem kluci dostali aktualizovanou předpověď, která hlásala zvrat počasí dříve, než předpokládali: "Tak všechno jinak. Podle nejnovější předpovědí má být od 27.7. zhoršené počasí. Takže nechcem, aby nám ujel vlak a ráno startujeme do C2... Tedy startujeme na náš pokus o vršek. Nemáme na výběr."
O výborné fyzické připravenosti hovoří fakt, že se klukům podařilo z BC za den (rovněž oproti plánu) podařilo vystoupat až do C3, odkud hned týž den o půlnoci společně s Poláky vyrazili na vrchol, na kterém stanuli ve 13:30 pákistánského času.
Ještě je vhodné zmínit, o který vrchol vlastně šlo, protože řada horolezců končí na předvrcholu, tzv. Summit, nikoli na hlavním vrcholu Rocky Summit (8047 m). „Kdybych nezažil, jaký je v těchto dvou slovech nebo místech rozdíl, asi bych se nad tím nepozastavoval,” píše Libor v poslední zprávě z expedice.
“Nejprve začnete uvažovat o tom slavném rocky summitu, jenže to co spatříte jako první je jakási skalnatá a vysoká hrana, o které se domníváte, že je to ten váš Rocky. Jenže to je ten omyl. S vypětím všech sil na něj asi po hodině vylezete a zjistíte, že za ním je další a ještě větší skalní hrana. Začnete pochybovat o svých zbytcích sil a přemýšlíte nad tím, kolik takových překvapení asi ještě bude,“ líčil Libor, kterému se nakonec i s Markem podařilo dosáhnout hlavního vrcholu.
Jak už bylo řečeno, oba horolezci jsou již v základním táboře a lížou si rány z výstupu před trekem zpět do Askole: “Můj spodní ret připomíná kubánského trumpetistu, co může hrát na dvě trubky současně. Snažím se to mazat jelením voskem, ale nemůžu se toho ani dotknout,” dodává Libor. Ve Skardu, odkud kluky čeká už jen letecký přesun domů, by měli být 1. srpna.
Několik fotografií z výstupu a z BC:
Čekání na počasí v základním táboře
Návštěva Radka Jaroše v BC pod K2
Plánování výstupu ze základního tábora
Pohoštění při návštěvě Radka Jaroše v BC pod K2
Jedna z milionu vydýchávaček
na hřebeni Broad Peaku
Schéma výstupu na Broad Peak
vrchol Broad Peak
Vyřizování pošty na ledovci Baltoro po úspěšném výstupu na vrchol
Bude někde i fotka ze slavnostního podříznutí člověka?Ten,kdo to vyfotil je na duši skutečně ubohý...Být na vrcholu nejvyšší hory,na vrcholu potravního řetězce,na vrcholu ega.
Asi jsi četl jiné horolezecké knihy než já. Tam byli poražení jaci také celkem naturalisticky vyfoceni a popsáni. (Doporučuji exkurzi na jatka a do slepičárny, abys viděl, že řízky nerostou na stromech a vajíčka jsou zárodky zvířátek.)
Kubo,souhlas,ale jsou mezi námi i vegetariáni a také lidé,co nesnáší pohled na krev a já je respektuji.Co jsi četl svým dětem před spaním?Bylo tam spousta krve,násilí a muslimských tradic?Nemyslím si...
Děláš si srandu? Nechci polemizovat o muslimských tradicích, ale jinak jsou dětské pohádky násilí a krve plné. Že někdo zabije krávu, aby se najedl, tě pohoršuje, ale strkat živé lidi do pece nebo požírat děti zaživa ti přijde normální? Málo co je brutálnější, než dětské pohádky. Pohádky bratří Grimmů...
Naprostý souhlas. Ještě bych k tomu přidal rasovou nesnášenlivost (nebo obyčejnou opatrnost?) Ladova Mikeše, drsné vyprávění z krutého venkova Němcové Babičky, šílenství a otcovraždu Máchova Máje, masové vraždy v Petiškových Řeckých bájích a pověstech, šílenou morálku (velmi podobnou současnému islámskému terorismu) Starého zákona, vydávání kamarádů a rodičů na smrt v obou dílech Neználka, vražednou tabákovou drogu v Kotěnočkinově opusu s vlkem a zajícem... Tohle jsem musel všechno v dětství od svých rodičů vstřebat a moje děti zase ode mě a mé ženy. Navíc měly oproti mě v oblibě vylhané dílo, ve kterém se slovanské holubičí povahy mezi sebou několikrát vyhlazovaly až zůstala nejkrvelačnější dynastie, která se nakonec krví spojila s brutálními válečníky a povstal z toho iniciátor největšího židovského pogromu, který svět zažil až do 2. světové války.
Proti tomu byla černobílá Velká vlastenecká válka v kině, na kterou jsme chodili povinně se školou, jenom vyvařený čajíček s mrtvými pány, co měli na čepicích lebku.
P.S.: Chápu, že je někdo vegetarián, ale co to má společného s fotkou poráženého masného zvířete? Např. jsem odpůrce válek, ale nebudu přece kvůli tomu zakazovat válečné zpravodajství.
Jo a ještě jsme jim zpíval moravské lidové písně ze Sušilovy sbírky (přede mnou se těch písní ujala jakási mánička s brejlema jako Lennon). Oblíbený byl například tenhle verš: "Peče se děťátko jak ryba, až ho ten zlý pohan posnídá." Nebo třeba "Kdo se v pátek roznemůže, tomu žádný nepomůže. Ani Pán Bůh všemohoucí, co má všechno ve své moci." V podstatě každá píseň z tohoto moravského zlatého fondu obsahuje krev, obzvláště krutý mord, hrdelní zločin anebo jinou kruťárnu.
Jatka jsou proti tomu rekreační zařízení pro zvířátka.
nejsem odpurce chozeni na zachod, ale nebudu fotit stolici a davat ji na zed. valecni fotografove foti, aby ukoncili valku, nevim proc bylo vyfoceno ,,toto,,
Kde to žiješ? Váleční fotografové fotí válku, aby ji ukončili? Většina z profíků to má jako živobytí a amatéři si chtějí něco přivydělat. Do toho se ještě míchají fotografové jako propagandisté jedné či druhé strany konfliktu. Zbytek lidí s foťákem nebo telefonem dokumentuje své škody (a to jsou ve válce smrt, ztráta veškerého majetku i důstojnosti). Samozřejmě asi velká část těchto fotografů nechce válku jako takovou, hnusí se jim vraždění a nechtějí být mrtví, ale ukončení války je příliš velká pohnutka na zmáčknutí spouště.
Příměr nesedí. Tohle není jako praštit kapra palicí nebo sundat krávu elektrickým proudem. Je to jiné, neobvyklé, na naše poměry dost nezvyklé, proto také ty pohoršující se komentáře přecitlivělých lidí.
Sraní je naopak záležitost běžná a řekl bych, že naprostá většina lidí na světě to dělá stejným způsobem. Jsem ochoten se vsadit o cokoliv, že pokud by sraní na Broad Peaku bylo něco jiného, třeba že tam dělají hovna hranatá místo kulatá, jak se obvyklé, všichni cestovatelé a horolezci by všude zveřejňovali právě ta hovna.
co je na tom nevhodneho? Proste tam je takovy zivot a to ze si bilej objednal neco z jejich nabidky ktera je u nich vcelku bezna tak je to hned spatny?
To je široký pojem a každý si ho může vykládat jinak. Mě to neetické přijde. Naopak mi přijde neetické snaha o zneviditelnění tohoto aspektu našeho života. Tak je to s tou etikou? Není to tak trochu pokrytecké? A co je lepší? Podříznout rychle jedno zvíře, nebo vézt přes celou Evropu kamion nacpaný jinými zvířaty? Takže etikou bych se moc neoháněl, nic neetického na tom nevidím. Normální zabijačka. Mňam :-) Když vidím tu krev, sbíhají se mi sliny na prdelačku.
Jedna vec je jist zivocisny bilkoviny a potazmo kvuli tomu obcas zabit zivyho tvora. To jaksi delame uz dost dlouho..a nejsme v tom sami.
Uplne jina vec je nafotit okamzik smrti - nasilne nebo prirozene, jakekoli zive bytosti.
To muze byt dokumentaristika.. nebo perverze.
Rozhrani pozna kazdej sam.
A dalsi uplne jina vec je a dat to na nastenku.
Vegetarian nejsem, prehnane utlocitnej taky ne, vim ze kdyz chci kus masa musim kvuli tomu neco zbavit zivota, nejen si zajit k reznikovi.
V tomhle pripade bych si uplne vystacil s obrazkem slavnostniho pojidani jaciho gulase.
No taky je rozdíl, jak zabiješ. Pokud by někdo zvíře trápil, ok. Ale tohle bylo rychlé a čisté, patří k místnímu životu, myslím, že do dokumentu z místa to patří. Když už bych chtěl kritizovat fotogalerii, nesedí mi ta poslední fotka s notebookem. Ale podříznutí zvířete k místu patří. Což mne tak napadá, že je asi potřeba i rozlišovat, odkud ta fotka je. Pokud někdo pošle takovouto fotku z výletu po ČR, divné to bude, přeci jen, obvyklé to tu není (ale dělaly se jiné prasárny, třeba se shazoval kozel z věže a tak by asi byla v pořádku fotka rozpláclého kozla). Ale pokud pošleš takovouto fotku z BroadPeaku, v pořádku to je, k místu to patří. Takže asi by při hodnocení vhodnosto a nevhodnosti chtělo také popřemýšlet o okolnostech a místě vzniku fotky a posuzovat z hlediska místních. Pokud by to bylo něco špatného, pravděpodobně by místní fotku nedovolili. Ale dívat se evropskou optikou na zvyky a mravy jiných krajů jen ukazuje na nevyspělost a netoleranci kritiků.
Podříznutí zvířete je to nejrychlejší a nejmíň bolestivé zabití, které v takovýhle lokaci můžou udělat. Mně osobně tohle přijde dost zajímavý, podívejte, jak uřezávají žralokům ploutve a živé je házejí do moře. To je totiž něco, proti čemu by se mělo brojit.
Souhlas. Napriklad v Mongolsku ma kazdy kmen (nebo jak se tomu presne rika) sveho vlastniho duchovniho cloveka, ktery jako jediny muze zabit zvire. Pred porazkou ho uklidni, polozi na zem a pri podrezavani zvire ani nemrkne jak je uklidnene. Nevidim na tom nic spatneho, vsechno je o pristupu k dane situaci
To je ale pitomá diskuze! Jak je možné, že zatím nikdo nekomentoval jejich výkon? Takže, kluci, paráda, hodně dobrý výkon. Škoda jen, že trochu zapadl do stínu Radka Jaroše. Oba výstupy jsou špičkové.
Tak pokud máš na mysli tu kalorickou,tak to rozhodně má.V jednom Reflexu jsem viděl fotku jak jeden černoušek střílí druhého černouška kalachem a zubí se u toho jak malej. Pak taky jak v Afgáči kamenujou ženskou.Taky vyselce na háku s Íránu. Bych to tak neřešil,ale asi by se našli vhodnější fota s pohoštěním.Třeba flákota na grilu.
Asi to bude znít blbě, ale dostal jsem se sem z odkazu na pravé straně v Nové komentáře. Vlastně ani nevím, pod čím a pod jakým článkem tahle diskuze je :-(
děti mají běhat venku a ne prolejzat internet, na to budou mít dost času až budou zaměstnaní.
Oni se ty děti z toho taky neposerou.
Jako malej jsem sledoval jak se stahuje králík a těšil se na chlupatý pacičky, který budu moc pak prodat, nebo za něco vyměnit ve škole, asi první, nebo druhá třída.
Liborovi gratulace. Ten spickovy vykon co tu někdo zminil je sic v kazdem vystupu na osmitisícovku urcite, ale asi ne tady v lezeckem serveru, kde jako spickovy bereme uz spise opravdu elitni věci, ale mozna ten vystup necim i v naší komunite spickovy byl, nemam info. A ještě magorum co tu resi fotku s krvi politovani a uz snad ani ne udiv nad dnesni zvrhlou morálkou vychodne a vselijak jiné zblble desorientovanych panáků.
Fotit takové věci je hyenismus.Co mě ale zaráží je lhostejnost adminů tohoto webu.Osobně bych tu fotku stáhnul.Ovšem pokud někdo považuje Libora Uhera za člověka s otevřeným srdcem,tak by se sním měl sejít osobně.Je to vůl.Proto mě ani neudivuje,že rád fotí sám sebe a utrpení druhých.
L.Uhera jsem jednou požádala,zda by nedoplnil mou diplomovou práci.Odpověď byla arogantní a celkem stručná "promiň,ale můj čas by se dal krájet na vteřiny".
Libora Uhera jsem jednou pozadal, zda by mi nedal 500 000 Kc. Odpoved vicemene uplne stejna.... Fuj :(. Dale zadam adminy i o stazeni prvni fotky. Pusobi velmi depresivne a mnoho lidem z ni muze byt teskno. Co se tyka byka, hnusi se mi, ze pri poprave cudne nesklopil oci a pri jidle se netvaril jakoze se to maso na taliri zhmotnilo samo.. Opravdu hnusny hyenismum toto fotit. No nic, jdu se podivat na zpravy na Nove, zacina krimi rubrika.
Adminum tohohle webu jde o co největší návštěvnost , tak jako u jinejch bulvárních titulů. A bulvár, jak známo, vydělává na blbcích , který jsou ochotný ho číst.
Ta fotka je prostě nevhodná. Co to má společného s výstupem na osmu fotit si zabití zvířete? Prosím, podívejte se na to foto důkladně. Obrovský strach a agónie zvířete.
Jasně, dají se dohledat tisíce horších věcí, jak bylo zmíněno výše, ale tady jde o kontext. Prostě nechápu,proč to LH fotil. Je asi divnej.
Nejsem žádnej měkota,naopak- koneckonců se smrtí se setkávám dost často a narozdíl od většiny z vás si dokážu představit, co se v těch očích v tu chvíli odehrává. Nedovedu si představit, že by takový snímek udělal kdokoli z mých přátel / proč? / a nejsou to měkejši a už vůbec ne lidi pobláznění nějakou filozofií a dost z nich se s tou smrtí taky potkává. Ohledně jakýchsi jatek jak psal KT výše- jo byl jsem, ale nedělal byh z toho obrázky a nevěšel na net.
Naprosto souhlasim. Třeba králíky a podobnou měnší "havěť" zabíjím sám, účastním se zabíjaček atd. Ale nikdy bych nečekal s foťákem u krku zvířete, které někdo za pár vteřin zařízne.
Tohle neni o tom, že by byl někdo vyměklej a bál se krve, tohle je prostě o úctě k tomu zvířeti.
To jsou všechno kecy. Má to to i druhou stranu. Jistě nebude nikdo natáčet všední a běžné zabití kapra nebo králíka. Ale více méně rituální zabití velkého zvířete v neobvyklých podmínkách a neobvyklým způsobem k vyfocení nebo natočení je. Můžeš se na to dívat jako na poctu tradicím a úctu k domorodcům a jejich zvykům. Hlavně nebuď přecitlivělý a útlocitný. Ať chceš nebo ne, je to jen zvíře. Zvíře určené na maso a ke snědení a ke zpracování kostí a kůže.
Budeme se pokrytecky tvarit, ze zvirata netrpi pro nase dobro? Hlavne se o tom nikde nerozepisujme a neuvadejme obrazky. Videl jsem jeste horsi vec, pro jeden dokument neco podobneho dokonce nataceli. Ale chapu, lide si neradi sve konani (prime ci neprime) pripominaji.
S ohledem na popisek to vypadá, jako kdyby čuníka servírovali syrového.
Myslím,že autor fotky nepřemýšlel o zvířeti ani o zachycení momentu smrti, jde jenom o výstřik krve z rány - ta barva je nádherná, ale National Geographic to fakt není a plést to do lezeckých fotek mi přijde zbytečné.
být to lezecký fotky z překližky někde na Smíchově s grilováním, tak ano byla by zbytečná, ale tady?
Je to jiná kultura, kde se už malý děti učí jak podříznout tak velké zvíře aby co nejméně trpělo. Obešel bych se bez té fotky, ale jsem rád, že někdo dokumentuje i dění okolo z míst kam se zřejmě nikdy nepodívám a né jen jedno vrcholové foto a šmytec
Proti dokumentaci nejen vrcholů nic nemám.
Na mě to působí zbytečně,protože jsem nenašla smysl sdělení v tom obrázku a připadá mi to jenom jako hon za senzací a okouzlení z kompozice.
S tím zabíjením - dalece víc jsem o tom přemýšlela nad fotkami řeznictví od Jaroše ze základního tábora po tom,co přijeli( člověk nese na rameni krvavou kýtu) - možná právě na ně je tohle reakce stejně jako poznámky o koruně Karákoramu:-)
Obrovska gratulace ke skvelemu vykonu,je opravdu skoda, ze zapadl vedle Radkova vystupu trochu do pozadi, ale to mu neubira na krase.
A pro ostatni: To klukum tak zavidite, ze je nedokazete pochvalit a radsi si najdete aspon neco, co na tom kritizovat?
Ad krava: Naopak tim, ze se na to zvire dokazu divat v okamziku smrti mu prokazuju aspon tu uctu, ze uznam jeho hodnotu a neberu maso jako samozrejmost, kterou mi nekdo pripravi, takze i za to klukum pochvala :)
To mas pravdu,jeste pridam, ze vegani zas zpravidla trosku jednodussi bytosti,napr. tim ze jsou popirajici sami sebe ve sve podstate.... /vznik homo sapiens jako prudky rozvoj mozku po konzumaci tepelne upraveneho masa z mamuta a tim evolucni vyhoda/-ne všichni , jasny, kteří pak trosku maj problém s pravopisem...- ne všichni jasny.
Ano, neprijde mi na tom nic spatneho, pokud je zvire usmrceno za normalnich podminek a je vyuzite k necemu normalnimu.. A je to soucast zazitku z BC, tak proc by to sem nepatrilo?
Ja proste jenom nevim, co je na smrti tak pohorsujiciho.
Jak u lidi, tak u zvirat neni smrt ani umirani nic ponizujiciho, pohorsujiciho, ale je to soucast zivota. To, ze to dnesni spolecnost bere jinak, to je vec druha, bohuzel.
Představ si, že jseš na tý fotce místo krávy? Co ty na to? ...nebo někdo z tvých blízkých či tvůj pes, kterého někdo zařeže kvůli psímu sádlu (zdravé na průdušky!)? Furt bys to považovala za projev úcty umírajícímu?
To je samé kdyby kdyby. A na to se nehraje. Není tam ani ona, ani její pes. Je tam užitkové zvíře chované právě za tímto účelem. Pokud by tam byl pes a byla by to reportáž odněkud, kde je právě pes užitkové zvíře (ano, někde se psi a kočky chovají na jídlo, konkrétně třeba kočky se při vaření zabíjí tak, že se hážou do vařící vody, to samé třeba šneci), bylo by to také v pořádku.
Já zase nechci koukat na bezdomovce nebo se absolutně nechci dívat na záběry a fotky hladovějících v Africe a naprosto nesouhlasím s jakoukoli formou humanitární pomoci, protože to podle mne jen krizi prohlubuje a zvyšuje počty trpících lidí. A přesto to v televizích i novinách je. A co s tím? Taky neřvu a nekopu okolo sebe, ale otočím stránku, přepnu nebo foto přeskočím. Tak to udělal taky tak a budeš spokojenější :-)
Ne, nepletu. Ty otevřeš článek a nelíbí se ti fotka, jak někdo zařezává zvíře. Já otevřu článek a nelíbí se fotka černouška s nafouklým břichem. Jaký je v našich pocitech rozdíl?
ja nic nemam proti zariznutymu zvireti, oni to tam tak delaji a podle me je to zrejme setrnejsi nez evropsky jatka. Naopak ze nekdo trpi hlady me velmi trapi a chtel bych aby se to zmenilo. (mozma tomu fotka pomuze ) Ale v teto diskuzi je asi otazka PROC vznikla tato fotka. Jestli mela hlubsi smysl, tak nic proti tomu. Jestli si nekdo jen tak pro radost foti akt smrti tak to podle me moralne vhodne neni. Doufam, ze nebudes zpochybnovat co je moralka.
Nemyslím si, že to fotil pro radost. To by opravdu divné bylo. Ale řekl bych, že celou akci doprovázel obrovský emoční náboj a tohle byl pokus o jeho zachycení.
Gratuluji k použití jednoho z nejhloupějších argumentačních klamů.Ještě nám prosím řekněte, že si na místě té krávy máme představit svoje dítě, ať je váš "argument" kompletní a můžeme se ještě trochu zasmát.
smrt patří k životu stejně, jako ranní sranní. koho pohorušuje fotka zabitýho zvířete asi nikdy nebyl na zabíjačce. a kdo jí maso, toho nemůže tato fotka pohoršovat. a kdo maso nejí, tak by si měl uvědomit, že je tu díky tomu, že dřív lidi maso jedli a mohli tak přežít. to že je dneska masový obžerství je druhá věc...
Ta logika má jedinou mochu a to tu, že se pohybuješ za hranicí zákona. Myslím, že trestná činnost je trochu mimo tuto debatu, protože se to nesmí bez ohledu na to, zda se to někomu zdá nebo nezdá normální.
Zajímalo by mě, kolik z těch , kteří sem píšou komenty a výrazně tím zvyšují návštěvnost tohohle bulvárního webu, reaguje taky na zdejší reklamu? Jestli se ůměrně s nárůstem komentujících kokotů zvyšuje i proklikovost bannerů na Lezci. Co myslíte?
Jenomže to jsou právě subjketivní záležitosti a každý má hranici vhodnosti/nevhodnosti někde trochu jinde. A nemusíš na to ani jezdit do exotických zemí, stačí se podívat na morálku a měřítka toho, co je a co není normální mezi vesnicí a městem. Mě zase třeba přijde hnusné a nepochopitelné nějaké zvíře vycpat a vystavit si ho doma. Uříznout jelenovi hlavu a pověsit si ji nad dveře? Uříznout muflonovi roh a udělat z něj roh a ožírat se z něj medovinou? A co obrovské množství rybářů, co používá nástražnou rybku? Rádi a dobrovolně propíchají živou rybu a pak jí nechají se trápit ve vodě jaká nástrahu na dravce. Kde tu máš jakou úctu ke zvířatům a smrti? A všechny tyhle věci jsou považované za normální. Tak sezlob, ale pohoršovat se nad fotkou čistě a rychle zabitého zvířete za účelem získání potravy je trochu mimo bez ohledu na to, co na té fotce je.
Tak jsem shlédl fotky a jsem pohoršen. Takhle pokazit takovou krásnou fotogalerii a článek. Ta fotka je fakt hnusná a nehodí se tam. Lidi, pojďme hromadně napsat adminům a autorovi článku, aby z fotogalerie tu fotku odstranil.
Krásná příroda je fajn, info z BC taky, zvyky jsou v pořádku a zajímavé, ale tohle ne. Jak může někdo do tak zajímavého článku a mezi tak hezké fotky zařadit maníka s noťasem, co si vyřizuje poštu??? Já vím, že to k tomu asi patří, nějak se komunikovat musí, ale přesto si myslím, že fotka s notebookem, modemem, el dráty a člověkem píšícím email do reportáže prostě nepatří.
Ó milý admine, stvoř mi iluzi Karakoramu takovou, jak ho znám z klasické horolezecké literatury. Jen s udatnými, čestnými a nesobeckými dobyvateli hor, kteří ctí místní tradice, nechlubí se svými výkony, jsou skromní. Jen takový obraz reality má šanci uspět u průměrného čtenáře bulváru, jehož IQ je poněkud pokleslé vytrvalou konzumací stravy chudé na živočišné bílkoviny.
ALe možná i ten choseho nechtěl reagovat na ten původní a chtěl tu ironii ještě trošku posunout dál... :-) já už fakt nevím... čert aby se v tom tady vynal. Nejlepší by asi bylo, brát jako prdel všechny ty komenty...protože to je asi jediný jak z toho vyjít s čistou hlavou a nemít tady z toho depku...
Jo, bylo to myšleno jako ironie. Foka s podřízlou krávou nebyla zde umístěna z důvodu zoofilních, nebo jiné uchylky, ale pro dokreslení rituálu oslavujícího Jarošův úspěch....Ale, jak už tady někdo naznačil, zdejší ochránci zvěře se rekrutují z těch, pro které je obtížné něčí úspěch uznat a poblahopřát mu k němu. Blahopřeji tedy za všechny zdejší ochránce zvířat všem, kteří úspěšně na expedici vyvrcholili, tedy dolezli na vrchol a vrátili se zpět.
V 21. století bych výstup tímto stylem normálkou na Phalčan Kangri neměl tu drzost sem dávat, když si uvědomíme, že prvovýstup udělali Buhl, Diemberger a spol. r. 1957 alpsky...
A co se týče krávy, tak to je fakt nechutná fotka a jen dokumentuje duchovní bídu autora.
Tak to udělej, když jsi tak chytrý. A pošli jim odkaz sem. Naprosté většině lidí to nevadí. A pár přecitlivělých? Asi je dost rozdíl, kde to takto prezentuješ. V klubu maminek v Dobrém ránu v České televizi by to asi nepatřičné bylo, ale na horolezckém serveru je to v pořádku.
Vidět tam tebe místo krávy, tak s tím problém nemám. Tolik k přecitlivělosti. Jde spíš o úctu, která ti očividně chybí. Proto bych něměl problém se dívat na podobnou fotku s tebou.
No jelikož očividně nejsem s tímto názorem sám a jiní to tak také neberou, tvé hodnocení mne nechává celkem chladným. Urážky a výkřiky pár lidí z menšiny se najdou vždy, takže klídek. Až budeš psát Adidasu, dej to do kopie i zeleným a Greenpeace. Srandisto.
Mozna by jsi se mel seznámit s mym názorem, ze většina/hlupaci/ vždy nenavidi menšinu/my chytri/ a tak uz jsme obrneni vuci jejich sprostarnam, ale tim svetem /zatím ještě/ hybeme prave my...ne bleskoctoutosupermarketooteplakovanoztucnela většina...hah hah hah
Ano ano, nekdo by to mel hlasit, nekdo by mel zavolat polici, nekdo by mel zavolat zachranku...presne takhle reaguje vetsina lidi na nejaky problem. Jen postouchnout a hlavne se do niceho nenamocit, nedejboze neco resit. Vem kule do hrsti a napis jim tam sam, kdyz ti to prijde jako dobry napad.
BTW. resite tu hrozny pi.oviny :)
Spis to bylo mineny obecne jako pripominka situaci, kdy lidi postavaji u nejaky nehody a vsichni poloseptem rikaji "nekdo by mel zavolat zachranku" ...nebylo to teda mineny jako reakce na tu fotku, ale na vyrok "nekdo by to mel hlasit adidasu".
Gratulace Liborovi, díky za všechny fotky. Nechápu kdo čeká, že mezi horolozci najde tu opravdovou morální autoritu, génia či boha? Už se probuďte, všichni lezci jsou prostě egoisté, tak to je z podstaty tohoto sportu, nebo co to je... Libor prostě zachytil tu ryzí ničím nepřikrášlenou realitu života, tak jak mu to přišlo vhodný...
Jestli jsou horolezci egoisti nebo ne nevím, soudě podle sebe asi jo :-).
Ale k tý fotce. Je to nijak nepřikrášlená a nijak nepřihoršená expediční realita, nevím jestli to dělá každá expedice, ale co vím od kámošů, tak přinejmenšim většina. Jedinej důvod proč jsem v Pákistánu na expedici neudělal to samý (zaříznout, sníst a stejně tak jako všechno další zajímavý vyfotit) byl, že jsme dost šetřili.
V roce 1984 se opozdil kamion s vybavením a hlavně s jídlem pro expedici na Z-stěnu Dhaulagiri. Účastníci dorazili do BC prakticky bez jídla, pouze s trochou nepálské rýže. Vyřešili to tedy tak, že koupili od místních pastevců yaka. Problém byl s jeho porážkou. Ujal se jí Lanč, který prohlásil, že jeho děda byl řezník a tak to musí zvládnout i on. No nezvládl to, chvíli trvalo, než "řezníkům" došlo, že se to musí udělat, tak jako na tomto pohoršujícím obrázku. Proč na to ale vzpomínám. Po skončení expedice pochopitelně Lanč a jiní vyvrhelové použili fotky a filmové záběry z porážky yaka ve svých přednáškách. Pravděpodobně někdo z předků zdejších diskutérů to bonznul soudruhovi Antonínovi Himlovi (předsedovi ÚV ČSTV) a ten chtěl Lanče pokud možno zavřít a horolezecký svaz zakázat. Takže navrhuji, aby horolezecký svaz výstup na Broad Peak neuznal a všechny horolezce co byli letos v Pakistánu nechal zavřít.
...když neumějí zabít zvíře, tak jsou to paka. Když se tím pak ještě chlubí na přednáškách, tak ještě větší. Se vší úctou, kterou k Lančovi mám...
maso žeru, zabijačku chystáme s bráchou v únoru (natáčet zabití nebudu), tzn. nemám problém zabít zvíře, když vím, že ho sním/e. Vadí mi ale fotka zvířete ve smrtelné agónii. A myslím, že na toto naráží většina těch, kteří zde brojí proti...
Tak chápat se to dá, souhlasit s tím už méně. Vadí ti ta agónie, nebo to, že ji někdo zaznamenal? Zase bych to nazval pokrytectvím, ale neber to nijak špatně, nenapadá mne jiné slovo. Protože zabít zvíře ti nevadí, sníst ho také ne, agonie jako taková taky ne (i to vaše prase si tím projde), ale když to někdo zaznamená a natvrdo zastaví a ukáže ti ten okamžik, kdy zvíře umíralo, už ti to vadí. Promiň, ale nějak mi to nesedí. Tak buď buďme chlapi, postavme se k tomu čelem a přijměme smrt zvířete se všemi fakty okolo a v plném rozsahu, nebo to nedělejme. Ale zabít zvíře a pak se pohoršovat nad tím, že ti někdo ukázal, že prošlo smrtelnou agonií, je přinejmenším divné. To, že budeme zavírat oči a nebudeme se na to dívat, ještě neznamená, že to neexistuje. A pokud někdo má problém to snést, nevidím to jako problém fotky, ale problém těch jedinců, kteří mají problém se sami vnitřně smířit s tím, že vlastně jsou to oni, kdo tohle dělá a kdo je za to odpovědný.
Takže správný a nepokrytecký argument odpůrců této fotky by měl být, že fotka musí pryč, protože se oni sami před sebou stydí a připomíná jim jejich krutost a odpornost, se kterou se nejsou schopni srovnat a nechtějí nic, co jim to připomíná.
Ty to nechápeš. Podstata diskuze je to, že nám přijde zbytečný to sem dávat- o čem ta fotka vypovídá? Pochopil bych, kdyby tam bylo jak skot porcují nebo pojídají, ale tohle mi připadá jako laciná a hloupá honba za senzací- prostě- jóó, stříká krev, to musím blejsknout! Asi každému je tady jasné, že než si koupí řízky, tak se zvíře musí zabít, a že k tomu někdy ( při dobře provedeném omráčení k ní nedochází ) agónie patří. Pak se tu vyrojí množství extrémních názorů z obou stran...jen by mě zajímalo, kolik těch pašáků ( a třeba i LU ) co tady křičí jak je to prima v životě nějaké zvíře zabilo. Když to člověk prožije, dívá se na to třeba odlišně ( ne každý ). Jinak gratulace k výstupu normálkou 60r po prváči, je to dobrý fyzický výkon.
Asi to byla tehdy naše blbost, ale toho yaka bylo nezbytné porazit, abychom měli co jíst a nikdo z nás netušil jak to provést. No a prostě se toho ujal Lanč. Problém byl v tom, že pastevci (hinduisti) to provést nemohli a museli jsme to udělat my a bohužel jsme se později chtěli o tento surealistický zážitek podělit. V případě porážky na kritizovaném snímku ji však evidentně provádí místní kuchař, takže to asi bylo zbytečné dávat do reportáže o výstupu na Broad Peak.
No tak to byl Lanč pašák- to snad popírá to chlapství, že neumí zabít zvíře, ne? A pak se tím chlubit na přednesu- svojí neschopností, hmmm....ale spousta lezců jsou magoři
Zrovna teď koukám na fotku nějakého brečícího nešťastného dítěte. Je to na obálce dopisu od Fondu ohrožených dětí. Fotka se mi nelíbí a vzbuzuje ve mě veskrze negativní emoce. Je to od FODu etické, takhle citově vydírat lidi?
Tak jsem článek i s fotkou ukázal dvěma ségřiným devítiletým dětem. Koukli na fotku, chvíli si ji prohlíželi a pak zhodnotili slovy "Ty jo, dost dobrej nůž."
jo. a kdyz devitiletejm detem ukazes dejme tomu autenticky zabery z .. koncentraku, leteckyho bombardovani, zakopovy valky, reagovat budou v naprosty vetsine pripadu naprosto stejne. Tyjo, dost dobry plynovy pece, letadla, kulomety.
Pouštíš se na dost tenký led. Já myslím, že ty dětské názory jsou v pořádku. Děti ještě nejsou zatíženy předsudky a morálkou, takaže když cokoliv obdivují z hlediska organizace nebo technického řešení, je to jen dobře.
Vzhledem k tomu, že děti se běžně učí o válkách v dějepisu, koukají ve škole na dokumentární filmy o válečných zvěrstvech a jezdí s pedagogy do Terezína a Osvětimi, případně chodí k pomníčkům v jejich okolí, Tvůj argument asi nebude nejlepší.
Docela by mě zajímal, kolik z pohoršených pisatelů baští maso ... Co myslíte že předchází tomu, když si v Tescu koupíte plátek hovězího zabalenej do igelitu? Každej by si naopak měl tu fotku prohlídnout a pak se dobře rozmyslet, jestli tohle chce. Sama maso jím a taky dokážu vlastní slepici useknout hlavu a oškubat ji. Ale miluju pokrytce kteří se pohoršují nad takovouhle fotkou a pak si v klidu dají řízek ... ;-)
Copak je vše černobílé? Musím fotku buď nenávidět a požadovat stažení, nebo ji milovat, bojovat za ni? Ještě tu máš přístup střední, a to že ta fotka je mi úplně jedno, nebudí ve mě pocity ani pozitivní, ani negativní. A jestli podporuju zachování fotky, tak ne kvůli fotce samotné, ale jako odpor proti vašemu nátlaku, prostě z principu. Fotku bych tam mít nemusel, ale jsem pro její zachování právě proto, že někdo požaduje její stažení aniž by fotka porušovala zákony.
ok. ze to neni cernobile si taky myslim. Na druhou stranu je dobre, kdyz lide na sebe berou ohled i ve vecech ktere nejsou dane zakonem. V zakone nic neni ze poustime stare lidi v tramvaji sednout a presto by se to tak melo delat. Musime brat ohled na slabsi. Ja bych bral ohled na ty kterym ta fotka nedela dobre a nepsal jim at si zvyknou. Ikdyz si stari zvykli, ze je mnohdy nikdo sednout nepusti.