LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Středně velkou lavinu odpružíš.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Křest knihy Perly východu
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec

Závody
Novoroční Open (11.01)
Novoroční pohárek (25.01)
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)

Žebříček
Cesty:
36.Hronek 10285
37.Ondra 10253
38.Hebelka 10247
Bouldry:
36.Hronek 9028
37.Oliva 8953
38.Kohout 8875
Hory:
3.Rojko 7286
4.Černý 6808
5.Punčochář 6658

Výsledky
Kontinentální pohár a MČR v ledolezení (07.12)
EP v ledolezení Žilina (23.11)
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)

Deníčky
5679 lezců
1146474 cest
Nové přelezy:
Loneliness 7b
Dream 7c+
Goat Lover 7b
Lonely Lon 7b
Scorpion V 8c
Rattlesnak 9-
Greek Gift 8+/9-
Duracell 9-
Love Hurts 8+/9-
L´Homme A 8+/9-

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
Boulder Bar - Praha 7
SAUNA - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Lezec-shop.cz - Štěchovice
LANEX eshop - Bolatice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Lom Kobyla - jištění, pravidla

Tohle mě zaujalo a byl bych rád, kdyby to nezapadlo. Obzvlášť je opětovně k zamyšlení neustálé používání stavebních kotev k postupovému jištění.
Citace:

Kam pak se poděl článek s odkazem na video z Lomu Kobyla? Proč byl stažen po položení dvou otázek a jedné poznámky:

Jak je možné, že správa CHKO povolí tuto činnost autorovi cest o kterém je známo, že skálu rád a intezivně "čistí" a toto se o něm i šíří na internetu?

Jak je možné, že o vyjímku žádá svaz prostřednictvím Boženy Valentové, ale tvorba nových cest je povolena do 31.7.2019, tedy svaz podporuje Karešovo soukromničení, kdy má de facto monopol na tvorbu nových cest. Pokud o vyjímku žádá svaz, pak by měl, nejpozději v době schválení vyjímky o tomto informovat. A proč takto netransparentně podporuje činnost jednoho prvovýstupce, navíc s problematickým přístupem k dělání prvovýstupů, kterým ovšem on říká, "dělání oblastní" a porušuje při nich pravidla ČHS pro lezení na nepískovcových skalách?

Jak je patrno z textu udělení vyjímky pro Tetín, autor cest zahájil práce na "výrobě oblasti" ještě před udělením povolení, ale dokonce je tak drzý, že ještě před místním šetřením, ač v oblasti je zákaz provozování horolezecké činnosti od r. 1974, od kdy je chráněna.

Nezbývá než konstatovat, že slušnost a dodržování pravidel je mýtus. Smutné je, že Svaz a potažmo OVK toto toleruje, možná i podporuje.

Lezec.cz poddporuje činnost takovýchto lidí, tím, že na jejich žádost stahuje články s nepohodlnými infromacemi a dotazy v diskuzi? Upozorňuji, že diskuzi nepadlo jediné sprosté slovo, či nepravda.

Pokud dochází k systematickému porušování pravidel výkonu horolezecké činnosti osobou, či skupinou osob, za tiché asistence ČHS, tedy organizace, která tyto pravidla sama stanovila, pak by se o tomto minimálně měla vést veřejná diskuze a ne to tutlat...

Azbest   [úpravy] 21:20 25.11.2019Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 ...21:44:35 25.11.2019
Tohle fakt může napsat jen člověk s opravdu malým pérem nebo kretén!!!
...odpovědět 
 Re: ...09:04:45 26.11.2019
Hele, tak trochu tuším, kdo, je ten "anonymní mezi spravedlivými" a muzu te ujistit o jedny věci, že ta první premisa (problém male velikosti prirozeni), rozhodne neplatí!
J.Kladaodpovědět 
  Re: ...09:28:20 26.11.2019
Azbestovo příspěvek je naprosto legitimní. Resch dostal "kartáč" za kartáč a Karešovi zásahy jsou mnohem rozsáhlejší a invazivnější. Divím se, že mu to CHKO toleruje. To že mlčí (středočeské) ČHS, ač by nemělo, je pochpitelné, když se toho někteří členové OVK přímo účastní. (Pouze poukazuji na dvojí metr, neříkám, že by se tam lézt vůbec nemělo).
Jirkaodpovědět 
   Re: ...10:38:31 26.11.2019
ok ale je snad rozdil neco delat v lomu a sekat prirodni sutry
odpovědět 
    Re: ...11:32:31 26.11.2019
Pravidla nerozlišují jestli je to lom, nebo není. I lom je přírodní šutr a i na Žihli se kdysi dávno těžilo.
odpovědět 
     Re: ...14:05:09 26.11.2019
sekání je jedna věc. Tuny odtěženýho matroše kvůli cestám "za každou cenu" je věc druhá. První možná vadí víc lezcům, druhé může začít vadit CHKO...ostatně i v Tetíně byli zelení "překvapení". ...a pro Kobylu viz §3 níže citovaného Nařízení OP.
Jirkaodpovědět 
      Re: ...14:47:45 26.11.2019
Předpokládám, že vypajcruje lokry, který by mohly spadnout někomu na řepu, což asi nikdo nechce. To je ale standardní činnost - prořízky, čištění, pajcrování etc. Bez toho by skály byly pěknej humus.
Papoušodpovědět 
       Re: ...15:58:29 26.11.2019
Je rozdíl pajcrování pár lokrů a odtěžení kusu skály pro další cestu "za každou cenu". I když opticky to vypadá, že v tý těžbě byl daleko horší Tetín.
Jirkaodpovědět 
        Re: ...18:21:49 26.11.2019
Dyk je to lom.
Papoušodpovědět 
         Re: ...18:50:23 26.11.2019
Papouši nedělej ze sebe blba!
odpovědět 
          Re: ...19:05:20 26.11.2019
Kdo nic nedělá, nic nezkurví, vy pošuci. Tak nekecejte a lezte!
Kokosodpovědět 
 Re: ...08:24:52 27.11.2019
A do které kategorie tedy spadáš?
Jirkaodpovědět 

 Oběť konspirativních teorií22:06:05 25.11.2019
Hele Azbeste, ten článek tam pořád visí, tak o čem to chlámáš? Jen se posunul na další stranu webu, jak se méně zábavným článkům stává. Známá pravda, azbest škodí.
Jirkaodpovědět 
 Re: Oběť konspirativních teorií22:16:54 25.11.2019
Nevisi! Jde o článek s videem který tu byl den a pak se stáhnul.
odpovědět 

 .22:43:34 25.11.2019
není nad to, když si lezci začnou zavírat oblasti sami.. jen tak dál! de ge ni
odpovědět 

 Don´t shit in your own nest23:36:46 25.11.2019
Několik lezců či "lezců", anonymních i neanonymních, zde dnes na několika místech ukázkově demonstruje - možná z blbosti, možná ze zlé vůle, prašť jako uhoď - co to je "srát do vlastního hnízda".

ivošodpovědět 
 Re: Don´t shit in your own nest09:10:46 26.11.2019
Víš Ivoši,to co teď v okolí Práglu vzniká je normální hnusnej shit. Shit všech shitů! Ty oblasti jsou naplněný většinou naprostými idioty.Produkty pražských lezeckých kurzů.Je to totiž blízko,můžeš tam dělat bordel,při blbym parkování na tebe každej sere a je to umělostěnařsky zajištěný.Ale chápu.Je lepší tyhle paka odeslat tam,než na Hrubici.Tam by se hromadily mrtvoly a ještě by to tam ochrana přírody definitivně zašpérovala. Kareš už by měl odshybovat na Sardínii.A ideálně nafurt. Vyděláno má,tak tam ty svý normovaný háky může nastřelovat pistolí jako Sly Stalone v Clifhangerovi.
odpovědět 
  Re: Don´t shit in your own nest09:43:39 26.11.2019
Ivoši, to si nemyslím. Je to diskuze o přístupu. Holt i v rámci skalkaření jsou různé názorové proudy. Naopak, kdyby někomu na CHKO docvaklo, co se tam vlastně děje při tvorbě cest "za každou cenu", tak si myslím, že by to z dlouhodobýho hlediska mohlo být škodlivější, než určitý autoregulační proces, který třeba kvůli tomuto článku vznikne (OVK už si to možná uvědomuje, když v nových sektorech omezuje počet provovýstupů na osobu - viz má citace z posledního zápisu níže).
Jirkaodpovědět 
  Re: Don´t shit in your own nest10:41:55 26.11.2019
A ty myslis ze urazenim druhych necoho dosahnes? Bez klidne nafurt na Hrubici, videl jsem tam ty vase vyslapane schody.
janodpovědět 
   Re: Don´t shit in your own nest15:29:51 26.11.2019
Viděl si prd Jane.
odpovědět 
  Re: Don´t shit in your own nest12:44:11 26.11.2019
Ivoš má bohužel pravdu. Hned první reakce toho tvrdícího, něco o šitu všech šitů, to potvrzuje.
Byl jsem tam asi letos třikrát, pokaždý tam byl klid a většina lidí parkovala na parkovišti u Koněprus. Skvěle jsme si zalezli. Lidí jeden den bylo více, než by bylo zdrávo, ale to se u nové zajímavé oblasti dá asi předpokládat.

Jo a v diskuzi jsme určitě nic nemazali. Mažu jen vulgarity, ale na ty jsem poslední dobou nenarazil.
 jirkasodpovědět 
  Re: Don´t shit in your own nest08:11:00 27.11.2019
Trochu mimom, neee??? Jdi brecet jinam..
Bernasekodpovědět 
 Re: Don´t shit in your own nest17:02:49 26.11.2019
Ivoši, buď tak laskav a odpusť si emotivní argumenty a argumenty ad personam.

Pokud se vrátíme k tvým přirovnáním, pak to hnízdo s radostí i zapálím, neb v něm sedí pěkně vyžraná kukačka, možná dvě. Protože nechci, aby se rozšířili do dosud neinfikovaných hnízd.

Rád bych si Českém krase zalezl i za mnoho let a bohužel krátkozraké chování několika málo jedinců, jehož cílem je posílení pocitu vlastní hodnoty, může vést k tomu, že se jednoho dne ochranáři naštvou a přestanou svaz brát jako partnera k diskuzi a třeba ty vyjímky neprodlouží i tam, kde se nic neděje.

Nelíbí se mi, že si někdo tajně dohodne výrobu oblasti a ČHS mu v tom sekunduje v čele s předsedou OVK.

Nelíbí se mi, že nové oblasti vyrábějí poměrně necitlivě a podle dostupných informací na hraně platných pravidlel lezení a ochrany přírody.

Máme tu zvláštní trojuhelník, kdy ČHS vyžaduje dodržování pravidel OP, OP uděluje vyjímky s tím, že se budou dodržovat pravidla jak OP, tak ČHS a třetí rameno se pro své uspokojení pohybuje na hraně daných pravidel a tím nám sere do hnízda.

Proto bych rád, aby se tyto věci netutlaly, ale diskutovalo se o nich, pokud se kvůli tomu oprávněně AOPK naštve a něco třeba zakáže, bude to pak jasné a důrazné gesto, že takto ne. Což může vést k nějaké sebereflexy dotyčných (to se mi však nejeví, jako pravděpodobné), nebo alespoň zásahu ČHS, či vyjádření nevůle jeho členů.

Pokud někdo neudrží své ego na uzdě a dané oblasti zhusta propaguje různými články, stránkami, průvodci a videi, zároveň se v článcích a diskuzích jasně hovoří o utajování, míře "čištění" a pochybné kvalitě jištění jasně si nabíhá na vidle a o takovéto reakce si sám koleduje.

Navíc předseda OVK je v jistém střetu zájmů, kdy je spoluautorem cest, tedy se s velkou pravděpodobností účastnil domlouvání vyjímek a jejich utajování a "čištění". Mohl aspoň pohlídat, aby v Tetíně byly normované borháky, které tak dlouho propagoval.

Zamysli se, kdo nám tu opravdu, z dlouhodobého hlediska sere do hnízka.
odpovědět 
  Re: Don´t shit in your own nest10:03:44 27.11.2019
Hm, podívej se laskavě do průvodců, u každé oblasti nebo skály u nás i ve světě vždycky najdeš nějakou jednu větší nebo menší skupinu lezců, která je tam pod cestami podepsána. Rozhodně se neptali všech Jiříků nebo Pepíků jestli si tam taky nechtějí vrznout, nebo nedávali seznam svých vysněných směrů na internet. Já také nebrečím, že tam a tam už byl někdo dřív. A o povolení se vždy pere hlavně skupina lidí, která má v daném místě zájem lézt, taky kdo jiný by to za ně dělal. Pokud někdo komunikuje, nemám problém mu říct, kde se může nebo nemůže lézt, případně mu doporučím jiné místo, protože existují i méně konfliktní skály, ale musí ten dotyčný proto něco udělat. I třeba v Alkazaru se dá jistě udělat nějaká cesta, stačí nebejt slepej a jít se tam domluvit se správcem..
martanodpovědět 
   Re: Don´t shit in your own nest12:23:27 27.11.2019
tak jo, kouknul jsem namátkou do průvodce, třeba jizerské hory. třeba taková dolní lysá skála, ta byla uznaná jako lezecký objekt docela pozdě, až někdy v polovině osmdesátých let. vyčerpání lehčích logických linií trvalo zhruba pět let, a prvovýstupců bylo part poměrně dost. na kazatelně to trvalo 70 let.
Lukas B.odpovědět 
   Re: Don´t shit in your own nest09:41:39 29.11.2019
Martane, jsi mistr demagogie, ale skutek utek, osobně nedokážeš říct ani svůj názor, podívat se do očí a házíš to na "kluky".
Tvoje působení v okolí Prahy je od počátku kontroverzní, stálo by to i za přehledový článek tvých kauz. Schopnost tvé sebereflexe je v záporných číslech a důkazem budiž tvůj rozhovor s tebou samým zde na lezci, který je delší než všechny rozhovory všech významných českých lezců dohromady.

Nejde o to, že si někdo vytěží oblast, to se dělo a děje, jde o to, že ty jako předseda OVK toleruješ a sám se učastníš prvovýstupů před udělením povolení, masivních úprav skal a tajíš vyjímky před lezeckou veřejností, výměnou za pár prvovýstupových kostiček.
Od té doby, co ti spadla Černá skála ti zase vyrostly růžky.
Vrchol tvého pokrytectví je, že zde na lezci v diskuzích tvrdíš, že v PR obecně lezení zakázané není, což je pravda, ale, na konkrétním místě být může, na Kobyle tomu tak bylo a do Tetína nebyl legální přístup. Naprosto vědomě klameš veřejnost a snažíš se vyvolat dojem, že to bylo v pořádku, nebylo a jako předseda OVK by jsi se měl stydět a odstoupit.
Protože, to že to má JK tak jak to má, budiž, má to tak, přemýšlí svým způsobem a jinej nebude, ALE TY máš být ten korektiv, ten kdo přijde a řekne, kluci takhle ne, namísto toho, pro tvou chorobnou posedlost prvovýstupy, nehájíš nadřazená pravidla a zájmy, která by jsi jako nejvyšší zástupce ve své OVK hájit měl.
Upřímně doufám, že PM nekecá a někam to dožene.
odpovědět 
    Re: Don´t shit in your own nest11:41:17 29.11.2019
Zapomněls na to, že bafá z fajfky, což může ohrozit zdraví osob v okolí a taky to žhavý může zapálit les. A taky žere děti, ale to jenom když se nikdo nekouká... Vod někoho, kdo vyzývá k přímému pohledu do očí, bych očekával, že se bude umět taky podepsat...
Papoušodpovědět 
     Re: Don´t shit in your own nest18:21:09 29.11.2019
A co když jsem to zkoušel, co když mám zkušenost, že je to jak hrách na stěnu házet. Jediný, co na Marťana funguje, je mu v tom vymáchat čumáček veřejně, protože pak nemůže dělat ty zákulisní čachry.
Projdi si příslušné diskuze, Martan naprosto vědomě zatajuje, že do PR Tetin nebylo možno legálně vstoupit, na Kobyle bylo lezení zakázáno. A sám tam vrtal! Předseda OVK! Chápeš to? Veřejně se podepíše pod tvrzení, které znamená, že buď nezná, či nerozumí režimu daných PR, anebo vědomě lže. Co je u předsedy OVK horší? Sám nevím... Prokazatelně se to dělo a jako funkcionář svazu, by za to měl nést odpovědnost, i kdyby tím chtěl bojovat proti globálnímu oteplování.
odpovědět 
     Re: Don´t shit in your own nest18:34:36 29.11.2019
Vykašli se na odvádějící argument stran podpisů a zkus vyvrátit výše uvedená, až na vyjímky věcná, tvrzení, nebo k nim alespoň zaujmy nějaký postoj. Bude to pro kulturu diskuze lepší než odkazování k tomu, kdo navrtal víc děr do skály, udělal víc cest, odtěžil více kamení, kolikrtá se podepsal a co se může na lomové skále oproti přírodní.
odpovědět 

 Stažení článku05:52:19 26.11.2019
Ani nešlo o článek, ale o upoutávku, kterou tam zadal čtenář František (fcekal@gmail.com) na své video. Její znění bylo:
"Lom Kobyla
Krátká prohlídka nové sportovní lezecké oblasti v Českém krasu, vytvořené Climbing teamem Honzy Kareše s označením jednotlivých sektorů.
https://youtu.be/EngoqtX5nDA"


Chtěl jsem to stáhnout už večer, kdy jsem to na Lezci objevil. Velmi krátká upoutávka, která by se hodila spíš do diskuse. Navíc to bylo v krátké době stejné téma o Kobyle, skoro dvoják. No nakonec jsem to nechal a odkaz změnil na embed video a do úvodu dal náhled.
Ráno mně pak psal Honza Kareš. Ne žádost o stažení, ale připomínku, že se o téhle oblasti nemá psát, a je tu v krátké době zas pro změnu propagační video. A stesk, že takto hrozí zákaz lezení v oblasti.
Tak jsem to stáhl.


 Standa Holecodpovědět 
 Re: Stažení článku08:31:50 26.11.2019
Za mne cilem bylo ukázat novou sportovní oblast, o které jsem se domnival, že už je oficiálně otevřená. Tak jako další videa na mém YT by to měla být inspirace pro ty, kteří se rozhodují kam jet na lezení. Pokud jsem tím rozvířil komentáře na témata zmiňovaná v diskuzi, velice mne to mrzi a nebylo to účelem.
Františekodpovědět 
 Re: Stažení článku09:01:40 26.11.2019
To je teda fakt vtipný - o tyhle oblasti se nemá psat ... Asi teda nejakej problemek v pozadí ... To už je na mne nějaká vyšší dívčí ... Před časem jsem tady psal o kletbě Berounkovskeho trojúhelníku - zahadnych pádech skal i s jištěním, probetonovavani lomových sten, wapkovani a těžbě kamene za účelem stavení lezeckých tras, nevysvetlitelnym pádům planzet nýtů z nebe... Podle všeho záhadné sily vyvěrající z temných hlubin Českého krasu dále konají své strašlivé rejdy a vyvolavaji ve svých lidských obětech nutkání činit podivnosti... Tak hlavně bacha, bacha, horolezectví je životu nebezpečná činnost, obzvláště pokud je prováděna v nestabilní skále ...
J.Kladaodpovědět 
  Re: Stažení článku09:13:40 26.11.2019
Pravdu máš! Kareš už by se na to mohl vysrat.
odpovědět 
 Re: Stažení článku09:51:37 26.11.2019
"připomínku, že se o téhle oblasti nemá psát, a je tu v krátké době zas pro změnu propagační video. A stesk, že takto hrozí zákaz lezení v oblasti.
Tak jsem to stáhl."

To je síla, cenzura z tohoto důvodu. Myslel jsem (kdysi dávno tomu tak bývalo), že lezci mají morálku a čest na trochu jiné úrovni (viz. viditelné protesty proti nacistům a komunistům). Smutné. :(
"nemá psát" ... hmmm ...
Petrodpovědět 
  Re: Stažení článku11:08:21 26.11.2019
Cenzura je kontrola a omezování médií státem. O té nemůže být v případě Lezce řeč. Nebo nám redaktorům (adminům) upíráš právo kontrolovat si na našem médiu obsah? Už před časem jsem požádal programátora, aby si na hlavní straně Lezce nemohl jakýkoli anonym zveřejnit mezi články kde co, spam, reklamu, výkřik ve formě odkazu na jiný zdroj bez jakékoli přidané hodnoty. Který pak musíme mazat. Nebo to nestihneme a způsobí to nedorozumění. Podobné jako je z mého hlediska tahle kauza. Snad tu úpravu programátor brzy udělá.
 Standa Holecodpovědět 
   Re: Stažení článku18:31:30 28.11.2019
Problém je v tom, že když budeš "kontrolovat" obsah (komentáře) v tomhle mediu, který slouží mimo jiné jako názorová platforma lezecký obce. Tak zasahuješ do veřejného mínění, resp. do toho co si lidi mají či mohou myslet. Zasahovat do obsahu medii je v poslední době v Cechách sice oblíbenou kratochvílí vlastníků těchto médii, ale je to prasárna.
odpovědět 
  Re: Stažení článku07:12:30 27.11.2019
Morálka a čest lezců na internetu? Jo, můžeš jít bouřit na Letnou třeba...
odpovědět 

 Proč?06:10:35 26.11.2019
Napřed jsem si nemyslel nic a bylo mi dobře, pak jsem si myslel, že všemu rozumím a změním celý svět a stálo to za h...., teď už si nemyslím nic a je zase dobře.
Nikdoodpovědět 

 Pravidla jen pro někoho08:42:53 26.11.2019
Tak například na Broumovsku se pravidla snaží dodržovat...dokonce oficiální výzva na svazových stránkách https://tinyurl.com/u4285ar
Ale to je asi daleko od Prahy, v "UFONovo" si každý může dělat co chce, a ještě je krytej.
Petr J.odpovědět 

 Další nové oblasti - pravidla09:32:42 26.11.2019
Citace z posledního zápisu OVK "Na  Srbsku, pro lokality u Kačáku(Skála za Pupkem u Kačáku, Lom u Kačáku „Divadýlko“ aKačák  skála  u  cesty):OVKstanovujemaximální  počet  nových  cest  na  jednu osobu zakalendářní  rok:  tři,  včetně  spoluúčasti,  variant  apodobně,pro  tuto  část  skal  (žádosti oprvovýstupy  /  nové  cesty evidujesprávce  skal  M.  Mestek),  informace o  novém  povolení iskontakty na OVK byly rozvěšené také u skal.Jedná se o dva lomy, kde OVK neeviduje dosud žádné  výstupy,  na  skále zaPupkem  bude  nejdříve během  zimy vyměněné  jištění  ve  starých cestách, potom zde bude možné žádat o nové cesty"
Jirkaodpovědět 

 cenzura09:53:57 26.11.2019
To je síla, 2/3 diskuze smazány. Pánové redaktoři Lezce, jste kabrňáci. Jen tak dál ... :(
Petrodpovědět 
 Re: cenzura11:10:08 26.11.2019
Ne. Nejsem si vědom, že bychom něco takového někde v poslední době mazali.
 Standa Holecodpovědět 

 OP10:24:31 26.11.2019
Jen tak pro pořádek, zde jsou ochranné podmínky pro PR Kobyla https://tinyurl.com/tupfkt2
odpovědět 
 Re: OP14:17:19 26.11.2019
Mi přijde nefér, ze se nova oblast tutla aby si tam mohli VIP udelat v podst. na bleka svoje cesty porusuji se jasná pravidla a pak se to zveřejní...
Čestmír odpovědět 
  Re: OP07:23:53 27.11.2019
A že to doteď nikoho nezajímalo tam dělat cesty? Mudrovat nad něčím, co už je, to v ČR umí kde kdo. Pak docela chápu občasné stažení článku či promazání komentářů.
odpovědět 

 Azbeste?18:48:56 26.11.2019
Nazdar Azbeste, nejak vubec nechapu oč se snaziš?
Předem celé konverzace nutno podotknouti, že Jan Kareš nerovná se Petr Resch. Petr Resch skálu účelně mění z důvodu vlastní ctižádosti a uspokojení vlastního ega, kdežto Honza to všechno dělá pro lidi. Když by jsi sám někdy přidal ruku k dílu a obětoval by jsi svůj jeden volný den pro dobro ostatních. A strávil s Honzou trochu času, tak by se ti tato skutečnost trochu vyjasnila. Z celého článku je totiž dost značně cítit že Honzu nemáš rád!

Abych pravdu řekl, tak uplně nechápu kam tím vším míříš. Jasný je, že Tetín vznikal ve stylu každé "klasické" oblasti. Nebo si myslíš, že horolezci si na Kotýzu, Bláže, Řeži či Drábovny nejdřív vyjednali vyjímku přes svaz a až posléze se začli vrtat cesty? Vůbec nechápu na co si v tuto chvíli vlastně vůbec hraješ?

Bohužel nikde není dáno že cesty na vápně se musí vrat odspodu s 3m vzdálenostmi. Tím bychom se oněch masivních náporů trochu zbavili, ale historii již nezměníme.

Byl jsem osobně přítomen veškeré většiny instalaci fixního jištění a je možné (to nepopírám) že mezi těmi stovkami nerových nýtů (dřík s rybičkou) a bh je určitě pár klasických od Fischera. Ale to je skutečné minimum. V takovém rozsahu odvedené práce a investice z vlastní kapsy je na místě nad takovým miniprohřežkem přimhouřit oko. Pokud to tak nevidíš tak seš magor a nemáš mezi horolezci dělat.

Myslím že by bylo na místě se za výše uvedený článek minimálně Honzovi omluvit.

Dnes jsem ti dvakraát volal, ale nedovolal, má nové číslo?

Čus Lukáš
Lukáš Čermákodpovědět 
 Re: Azbeste?19:35:10 26.11.2019
Ahoj Lukáši

Kde začít? Možná asi tou nejpodstatnější Tvojí otázkou a to, kam tím vším mířím. Je rok 2019 a do skály se neustále instaluje jištění, které neodpovídá ČSN EN 959. A tomu chci zabránit. Nechci nad tím mhouřit oko. Z Plzně do těchto oblastí míří nemálo lidí i s dětmi a mají právo vědět po čem tam lezou a co bude potenciálně za pár let velmi nebezpečné. Honza Kareš tenhle můj názor delší dobu zná.

To, že jsem častován různými přezdívkami typu magor, č..., k.... , to k tomu prostě asi bohužel patří. I když se to dobře neposlouchá.

Text mého článku končí slovem "Citace". Nikde nesrovnávám Honzu Kareše s Petrem Reschem ani nezmiňuji nic jiného. Motivace Honzy Kareše i Petra Resche pro jejich práci ve skalách je mi opravdu lhostejná.

Tu omáčku s tím, že bych měl občas přiložit ruku k dílu asi komentovat nebudu.

Číslo mám pořád stejné. Honza Kareš se mi dnes bez problémů dvakrát dovolal a určitě tady k tomu své ještě napíše. Myslím, že je to na dobré cestě.

Azbest
Azbestodpovědět 
  Re: Azbeste?10:36:49 27.11.2019
To se ví že mám rád kulatý a ne hranatý:) Ale ono je nakonec dobře, že si tu Plzeňáci můžou cvaknout taky občas v nějaké cestě hranatý a potom se všude ve světě nebudou divit (nebo na youtube, co to tam ten Adam Ondra cvaká v té skále). Druhá věc jsou požadavky OP a vlastníků, když chtějí aby se svaz zavázal, že v případě i částečného ukončení lezení jistící prostředky třeba i dočasně odstraní. Potom jsme zase u nýtů (byť i s lepeným dříkem) a autoři cest si můžou klepat na hlavu, cože to ti správci po nich chtějí.
martanodpovědět 
  Re: Azbeste?11:44:35 28.11.2019
Hoši, hoši, Azbest to má v hlavě srovnané jako málokdo a dobře ví o čem mluví a proč tak mluví.
Osobně by tyto problémy vyčistilo, kdyby se někdo zramoval (což nikomu nepřeji) na těchto "kvalitních" jištěních jejich selháním, dopadlo by to na autora jištění a soud by rozhodl. Na základě posledních různých případů by se asi ten, kdo jištění osadil, nestačil divit. Ten, kdo jištění osadil je za ně i odpovědný ve smyslu, že je funkční a bezpečné, ale to si většina "magorů" ani neuvědomuje a myslí si, že je vše v pohodě.
Co se týče jednotlivých nových oblastí, pokud tam není potřeba OOP či případně výjimky, může si ta cesty dělat kdo chce bez ohledu na nějaký svaz, důležité může být jen stanovisko vlastníka daného pozemku. Tam kde je potřeba povolení může o něj požádat v podstatě kdokoliv. Je to na jeho iniciativě, je však pravdou, že záštita svazem je výhodou.
Vlkodpovědět 
   Re: Azbeste?08:57:38 29.11.2019
Nevím, jak to děláte u vás v Krase, ale tady do Tetína byl zakázan vstup a v Kobyle bylo lezení vyloženě zakázáno (viz. dané vyjímky). Předpokládám, že u vás by si dělání prvovýstupů před udělením povolení nikdo moc nedovolil, ne? Obzvláště předseda OVK. A pajcrování skal se u vás taky může?
Sodpovědět 
 Re: Azbeste?19:43:00 26.11.2019
je to možná blbá připomínka, ale první nejt byl v řeži navrtanej zhruba po třiceti letech potom, co se tam začalo lézt. na kotýzu se skobovalo a tu a tam se osazoval kruh do olova (přece jenom díra pro kruh do vápence je rasovina s pískovcem nesrovnatelná, ale proti ručnímu vrtání do kvarcitu je to pohoda). v obou oblastech se postupně plnily linie různými partami a víc než dvacet let trvalo, než se vyčerpaly logické možnosti softmoverské (někam po těžší šestku) a to výhradně odspoda.
a to kobercové dělání cest; proti nájezdníkům s pajcrem a vrtačkou v přísně utajované oblasti existuje nějakej špek nebo plagát (a spousta dalších) co ty cesty dělají taky, ale vodspodu, a to vyžaduje podmínku a odvahu a nápad, takže víc než dvě-tři cesty s vokem za den partička neudělá.

upřímně řečeno, z toho plagátova zapisování byť až absurdních odjakživa lezenejch směru jsem měl vždycky srandu, ale tý jeho myšlence cestu zapsat, aby se do ní nesrali nejtaři, začínám čím dál víc přicházet na chuť. jakkoli jsem se s ním na téma zapisování dávných houbařských směrů párkrát poštěkal.
Lukas B.odpovědět 
  Re: Azbeste?19:47:28 26.11.2019
Ja uprimne doufam, ze do tradicnich oblasti se borci s vrtackama nedostanou, ze tam maximalne dojde k vymene starych skob za neco lepsiho.
odpovědět 
   Re: Azbeste?21:16:26 26.11.2019
Už se dostávají. V Černolicích jsem viděl letos zase další nový nýt.
Kuba Turekodpovědět 
    Re: Azbeste?08:08:11 27.11.2019
Přesně, v Černolicích zase další nový nýt. Roztrhl jsem si o něj flanelku :-) No dobře, to vtipkuji, ale pokud by někdy diskuse na Lezci měla zafungovat jako platforma pro referendum, dávám svůj hlas zachování tradičních oblastí tradičními! A v nově vzniklých ať si klidně vrtají nýty po metru. Každý by měl mít svoje hřiště. Jako tenista také nepojedu fotbalistům sypat na trávník antuku... Takže jestli to někdo z ČHS čteš a děláš si čárky do příslušných kolonek, tak za mě si tam napiš: Nýt na Černolicích uříznout a exemplárně odsoudit v inkvizičním řízení, Honzovi Karešovi za lom Kobyla uctivě poděkovat, podpořit stavbu metra z Karlína na Tetín a na Hrubici Starbucks.
Fanoušek baletuodpovědět 
     Re: Azbeste?00:31:29 28.11.2019
No dovol! Flanelka je jen na všední den. Já lezu většinou o víkendu, na což téměř výhradně oblékám bílou bavlněnou společenskou košili! Nejsem přece nějaký šupák z překližky.
Kuba Turekodpovědět 
  Re: Azbeste?20:07:06 26.11.2019
abych ještě doplnil: takoví ti špekové a další dělají cesty v oblastech, ´kde se leze strašně dlouho, leckdy víc než sto let (pět lezeckých generací), a furt je co lézt nového (jakkoli pro hezkou šestku se musí místo hledat se svíčkou v pravé poledne). co zbývá pro dnešní školou povinné na kobyle?
Lukas B.odpovědět 
  Re: Azbeste?21:15:15 26.11.2019
A ještě bych dodal, že tyhle klasické oblasti se lezly dávno před tím, než se staly přírodními rezervacemi. Takže nikdo nikoho o povolení žádat nemusel.
Kuba Turekodpovědět 
 Re: Azbeste?20:38:20 26.11.2019
No, argumentovat Řeží apod. a srovnávat jejich vznik s Tetínem mi přijde opravdu trochu mimo. Přeci jenom je dělí pár desítek let a dost odlišný dobový kontext. Pravidla jsou teď prostě jiný. To bych si taky mohl nabouchat ve Skaláku kruhy dle libosti a odvolávat se na to, že Joska Smítko taky o schválení žádat nemusel.

Co se ale týče Lomu Kobyla... Tetín se otevíral s velkou slávou, článek na Lezci před otevřením a tak. O Lomu Kobyla ani slovo. Nejen před otevřením, ale ani po něm (pokud vlastně nějaký otevření bylo). Průvodce potichoučku na Karešákovo webu + jednom mezinárodním. Byl jsem tam lézt na jaře, s tím, že to nesmíme nikde jmenovat, nedej bože o tom psát. To kupodivu prakticky vydrželo do teď. Lezení taková normálka, ale co mě nadchlo bylo několik cest v části s jeskyní (ale některý mi naopak přišly jako zbytečně přejištěný nesmysly). Když jsem si tam přijel na podzim pro RP, smůla. Cesty u a v jeskyni jsou kupodivu odřezané. Takže si nemůžu pomoct, ale vypadá to, že původ oblasti asi nebude tak křišťálově čistý, že ani křišťálově čistější být nemůže.
Jéňaodpovědět 
  Re: Azbeste?21:08:32 26.11.2019
Před 14 dni bylo zasedání centrální vrcholové komise, proč jste si tohle nevyříkali tam?
Dyť tam byli oba předsedové. Komu pomůže tohle veřejné handrkování?
John, Plzeňodpovědět 
   Re: Azbeste?21:25:55 26.11.2019
Před 14 dny jsem netušil, že po zkušenostech z Tetína bude na Kobyle stejný problém. I přes konzultace, které v minulosti proběhly. Evidentně to nefunguje. Na CVK jsem předsedovi OVK střední Čechy pouze opětovně sdělil, že pokud hodlají cokoliv dělat v regionu západních Čech, aby mi dal včas vědět a že materiál dostanou k dispozici. POkud bych to věděl, toto téma bych určitě otevřel.
A komu to pomůže? Já doufám, že informace předejde potencionálním úrazům.
Azbestodpovědět 
  Re: Azbeste?22:49:17 26.11.2019
Cesty v jeskyni nemohly zůstat, na jeskyni se povolení nevztahuje.
odpovědět 
   Re: Azbeste?23:17:16 26.11.2019
Tak to mi taky došlo. To je právě to, o čem se tu taky píše. Nejdřív navrtám a pak se starám. Osobně se divím, že tam při tomhle pořadí může vůbec zůstat ten zbytek.
Jéňaodpovědět 
    Re: Azbeste?00:38:44 27.11.2019
Ten zbytek povolení neporušuje, tak proč by nezustal?
odpovědět 
 Re: Azbeste?13:30:01 27.11.2019
Jan Kareš pochopitelně Tetín i Kobylu z důvodu vlastní ctižádosti a uspokojení vlastního ega udělal, jinak by se nepsal jako autor


a chyty tam sem tam taky přisekl, takže ani srovnání s Reschem nekulhá

odpovědět 
  Re: Azbeste?14:55:54 27.11.2019
Když už píšeš takováhle silná slova, tak se alespoň podepiš. Klidně autora cesty napíšeme tebe, ale budeš za to ve smlouvách taky ručit. Docela by mě zajímali cesty, kde jsme něco sekali?
hrnecodpovědět 
   Re: Azbeste?08:08:49 28.11.2019
Re Hrnec
O jakých smlouvách tady pises? Rozumím tomu správne tak, ze vy jako Kares climbing team (nebo nějaké jiné uskupení či jednotlivec s definovanou právní formou), mate podepsanu/podepisujete s jiným právně definovaným subjektem smlouvu/y o zbudování, nebo provozování a údržbě oblasti jako je Tetín nebo Kobyla? Celou dobu se k tady (JK nize) argumentuje vlastni motivaci, z vlastnich penez, pro taty, pro rodiny, pro svet, pro vesmir ... Pokud by to tak bylo, tak jiste bude za věc stanovena cena, sankce při plnění, bude se odvijet odpovednost a podobně. Pokud by to tak bylo, tak by me zajimalo, z jakého titulu se tak děje. Já si spis myslim, ze jedinej subjekt, kterej jde do formálního vztahu a závazků s jakoukoliv relevantní protistranou (OP, obce, vlastník pozemku) je CHS. Kdyby to pak cely bylo tak, ze CHS to po dohodě s vama formálně pokryje žádostma a s vama ma smlouvu o dílo, tak by mi to sice dávalo smysl, ale určite by se mi to jako jednotluvci nelíbilo. Vlastně by se mi vcelku ulevilo, kdybys pouziti slova smlouva vysvetlil jako nepochopení správného významu tohoto termínu.
J.Kladaodpovědět 
    Re: Azbeste?12:49:05 29.11.2019
Vše máš veřejně k dispozici. Jestli seš dostatečně inteligentní na to aby psal takovéhle věci, tak si to dokážeš vyhledat. ;)
Hrnecodpovědět 
     Re: Azbeste?14:06:39 29.11.2019
Jsem chytrej. Presto moc nerozumim slovosledu Tvé odpovedi, ale domýšlím si, ze mi nechces odpovědět primo (dvanáct mrkajicich smajliku). Proč bych něco hledal? Ty jsi ten primarni zdroj, ale zjevne si tuhle roli odehrat nechces. Podle toho co tu pises, tedy dovozuji, ze mas zkusenost se smluvními (mysleno pravne zavaznymi) vztahy definujicimi odpovědnost za kvalitu a bezpečnost prvovystupu. To je myslim hodne velký posun v pristupu k tvorbě prvovystupu. Sorry ... Promin, stavbe tras ...
J.Kladaodpovědět 
 Re: Lukáši?15:56:22 27.11.2019
Ahoj Lukáši, moc nechápu, jak čeho můžeš s takovou jistotou tvrdit, že Honza Kareš dělá vše pro lidi a Petr Resch pro uspokojení svého ega. Pracnost a nevděčnost příprav Padání, plus rychlost, s jakou ty bezvýznamné šutříky opět zarostou mechem, mi s uspokojováním ega nějak nejdou dohromady.
Kdybych si měl vybrat, z čeho by moje ego víc zaplesalo, určitě bych si vybral přípravu, navrtání a přelezení stovky nových linií v oblasti typu Kobyla pohodově dostupné z několika větších měst, kam budou chodit davy lidí spoustu dalších roků, než pucování balvanů kdesi hluboko v dalekých lesích, po kterých po jediné akci nespíš neštěkne ani pes.
Juraodpovědět 
  Re: Lukáši?17:18:08 27.11.2019
Chápu tvojí úvahu, ale stále ještě není ideální.
Správná odpověď je, že oba dva to dělají pro sebe, stejně jako Martan. Altruismus totiž neexistuje. Je o tom popsáno obrovské množství knih, kdyby chtěl někdo pochybovat. Na subjektivní rovině nikdo nevyvrací deklarované motivace, ale málokdy lidé dělají věci, z důvodů, o kterých si myslí, že je dělají. Na ultimativní rovině, tedy na skutečnou odpověď na otázku proč, všichni zúčastění prací pro lidičky získávají univerzální lidské platidlo zvané prestiž, které nějakým způsobem zvyšuje jejich fitness.
Až potud je to naprosto nevinné a nelze tomu nic vytknout, anšto to děláme všichni.
Problém nastává, když za účelem páchání všelezeckého dobra, jsou vědomě, opakovaně a soustavně porušována kodifikovaná i nekodifikovaná legislativní i morální pravidla navíc funkcionáři zaštiťující organizace a osobnostmi českého lezení, případně mistry světa v čemkoliv.
Společenské důsledky a paralely nechť si každý domyslí sám.
odpovědět 
   Re: Lukáši?10:21:49 29.11.2019
Nejsou přiseklý díry či hódně důkladně vykartáčovaný díry v Pískových očích a Fake Blond?...vypadá to že jo...je ale fakt, že je to ale zasah asi na úrovni olámání lišty tak, aby držela, takže mohutné pajcrování je horší.
odpovědět 

 Kde je teda problem?23:19:58 26.11.2019
Ja tomu osobne nerozumim, tak je ta oblast povolena a nebo je tak spis trochu nepovolena nesmi se o ni mluvit protoze "udelal si lezeckou oblast, ale chodili mu tam lezci"?
Nebo se o tom spis nesmi mluvit protoze si tam na sebe lidi hazej kameny na hlavu a pak pro ne lita vrtulnik ci je tam pouzity spatny jisteni?
A nebo tu problem neni a nekdo jen hodne nenavidi Karesaka?
Tondaodpovědět 
 Re: Kde je teda problem?07:07:12 27.11.2019
Musím říct, že tohle je az neuveritelné. Vše má VŽDY svůj důvod.
Nýty: I teď v Tetine zpětné bych je použil. Nikdo nemohl vědět, nikdo, zda pod tou haldou kamení či křovin se bude dát lízt. Žádat o povolení někde, kde jsem jen já doufal, že bude víc než 5 cest, to nedává smysl. Doufal jsem po té, co oblast rostla, že díky precizní práci a úpravě pod skálama to poté povolí, což se stalo. Ale riziko bylo veliké, že to budem muset vše vyndat a stále je. Dávat tam borháky opravdu nebylo proč, plus, když ve světě nýty nikomu nevadí. V Tetíně je mix pozink nýtů. v Rakousku jsou všechny cesty až na štandy po pozink nýtech také. Nikdo žádný problém nemá, naopak. Teď už roky používám jen nýty z nerezu, které jsou to nej po titanu, co se dá sehnat. Všude ve světě to každý stále používá a i berou ode mě. A je nesmysl, když se láme převislá skála od zhora dolů a ty nevíš, co ulomíš, tam dát nejdříve nýt a pak ho vytlouct a dát tam borhák. Vše si platím sám. V Tetině je cca 30% borháků. Marťan mě prosil a dal mi je výměnou. Znovu říkám, i teď bych tam dal do většiny cest nýty. Kdo tam nevrtal se mnou, nemůže komentovat. Každý rok je schůzka se starostou, každý rok riziko zavření díky neukazněným lezcům. Dáme vždy slib. Když se to nepovede, všechno musí ven a kdo to bude dělat?
A teď Kobyla:
90% borháky, jen výjimečně nýty, když jsme doma nechali třeba lepidlo atd. Nýty až myslím na vyjimky nerez.
Komunikace s CHKO v průběhu vrtání stále, plus povolení před začátkem prací bylo, pak se pozastavilo. Jeskyně se musela vytlouct-špatného člověka jsem se ptal. Je rozdíl povolení CHKO a majitele pozemku. I přes schůzky s ním to nepovolil. Lezení je majitelem pouze trpěné. Žádá o parkování u Konepruskych jeskyní a o udržování pořádku. Pokud to lezci budou dodržovat, nebude nic podnikat. Ale nechce žádné průvodce a chce co nejmíň publicity, proto se smazalo to video!
Musí si každý uvědomit PROČ to dělám. Něco už umím, vím, jsem otec 3 dětí. Cokoliv dělám, dělám pro někoho jako jsem já. Pro začátečníky, tátu s dětmi, aby měli kam na víkend jet. Atd. Proto vše důkladně čistím, lepím, kontroluji.
To je má motivace, to já vidím na začátku pod tou nestabilní skálou. Ego to fakt neni. Každého okolo mě jsem prosil o pomoc s čištění a úklidem. Platili se Ukrajinci, kteří pomáhali.
Samozřejmě Kobyla bude díky nestabilní vrstvě nad štandy VŽDY nebezpečná. Každý noste HELMU!!!!
Kdo se chce teď realizovat jako já, může v nové povolené oblasti lomu Kačák. Ale v souladu s povolenim jen 3 cesty ročně na osobu. První 2 cesty za Pupkem nám tam trvali 4 dny ve 3 lidech a to jen čištění skály. Krásné 6a a 6b a jsou 35m vysoké! Zase ideál pro děti a začátečníky.
Jsem všude k dohledání, na vše komukoliv odpovím. Jak jsem psal výše, vše má vždy svůj důvod. Lezení miluju a vždy budu, ego mě nezajímá, je to láska.
Azbestovi jsem slíbil od teď jen borháky.
Není to samozřejmě jen o mě, cesty nedělám sám, ale okolo mě je velky tým pomocníků včele s Honzou Hrnčířem.
odpovědět 
  Re: Kde je teda problem?08:07:31 27.11.2019
Zapomněl jsem se podepsat:-) Ale psal jsem to v 5.30 a nějak jsem udělal chybu. Anonymní nikdy nebudu, jako většina tady, i když tenhle román od koho je asi každému dojde:-)
Krásný den všem
Karešákodpovědět 
   Re: Kde je teda problem?09:45:53 27.11.2019
Lezení v lomu Kobyla je Správou CHKO Český kras oficiálně povoleno, povolení nyní platí na období 2019-2025, jednání začala již v roce 2016. Vytvoření cest bylo projednáváno a odsouhlaseno správou CHKO, jedná se o tzv. "vyznačené cesty". Oblast není "tajná", jen ji nepropagujeme tak jako např. Tetín - důvodem je přístup vlastníka pozemku, který zmínil Honza Kareš.
Použití nýtů má své opodstatnění - pokud nebude povolení ze strany ochrany přírody prodlouženo, jsme povinni sundat fixní jištění až do výše 3 m; odstranění plakety nýtu je snazší a šetrnější než odstranění borháku. Úplné znění rozhodnutí správy CHKO týkající se Kobyly je na webu ČHS.
B. Valentová, ČHSodpovědět 
    Re: Kde je teda problem?11:13:54 27.11.2019
Co je na odstranění nýtu šetrnějšího? Pokud necháš dřík tak bude čumět ze skály, když ho vyndáš tak tam bude díra a vlhko + mráz udělají svoje. Bh ufikneš aku flexou a zbyde nerez zátka, estét to mázne barvou a prakticky to nenajdeš.
Expanzní nýt má problém s životností 1. napětí ve skále 2. vlhkost v díře a mráz. A je úplně jedno že je nerez, spíš naopak i po letech vypadá nově ale ve skále už nedrží jako po montáži. Problém je i se závitem a únavovým lomem u menších průměrů. To už je lepší zalepená závitovka, ta nemá problém s životností jako expanzní nýt.
Nýty jsou fajn, ale jako trvalé jištění nejsou vhodné. Prvovýstupce je má nové tj. tutovka, ale po 20 letech už to taková tutovka nebude = pokud chceš mít podmínky jako prvovýstupce, tak musíš přejistit. Podobně jako čerstvě zatlučená skoba - víš co od ní čekat a skoba po 10 letech - pokud nedotlučeš tak netušíš jak draží a je to loterie. Jako jištění na skalní sportovní oblast je expanzní nýt kokotina. Spíš zákeřná věc která vypadá spolehlivě ale po letech spolehlivá opravdu není..
odpovědět 
     Re: Kde je teda problem?12:46:23 27.11.2019
Teorie pěkná, ale docela by mě zajímalo, kolik si prolezl oblastí a kolik vyboltoval cest a ukolika si vyndával jistění na zkoušku po deseti letech. Myslím, že sis někde přečetl příručku, ale v praxi nemáš o nejtech a dalších způsobech jištění ani šajnu a to se nebavím o certifikacích. To, že Karešák napsal, že používáme v zahraničí nejty, není jen jeho výmysl, že bychom byli líný a nechtěli používat nic jiného, ale tento způsob jištění používají například i bolteři jak v Itálii, tak ve Španělsku a dalších zemích. Nebavím se o tom, že jsem byl na podzim např. ve Vietnamu, kde si berou jištění od zápaďáků a hádej jaké? Po celém světě pořád poměrově převahuje boltování nýty. Trochu se projeď, rozhlídni se do oblastí, kde jsou horší klimatické podmínky než v ČR a zjistíš jaká je realita. Nejty nedáváme do rajbasů. Pokud máš převislou část, vlhkost se ti tam nedostane a kotva je pořád v pohodě. Vyjímkou jsou například jeskyně, kde se nevytváří průvan a dochází ke srážení kondenzátu. Tam se to řeší individualně. Nebavím se o tom, že nemůžeš porovnávat nejty, které se vyráběly a byly k dispozici před 20 lety a nejty, které se vyrábí dnes. Technologicky se jedná kvalitou o jiný material. Byli jsme dokonce v kontaktu s mistrem výroby a chteli jsme znát detaily k nosnosti a životnosti. Říkal nám, že na tento typ nýtu dokonce kotví i lodě v moři a nechápal, jak vůbec nekdo může řešit takovéhle kraviny.
Hrnecodpovědět 
      Re: Kde je teda problem?13:37:49 27.11.2019
Realita nýtování je taková, že se nemusíš srát s lepením a proto ho používá spousta prvovýstupců. Tím ale veškerý výhody oproti lepenýmu končí. Materiál je nerez a když není u moře v soli tak je celkem jedno jakej. Ano jde o kondenzaci vzdušné vlhkosti kdy je teplota pod rosným bodem a to se děje i v průvanu pod převisem (naopak v průvanu to kondenzuje víc) Navečer se to orosí a nad ránem zmrzne.. Princip nýtu je pořád stejný, klín konec kotvy roztahuje do strany = napětí uvnitř a ty síly jsou poměrně velký. Další nevýhody jako uvolňování plaket (a tím i samotné kotvy), že to kurví karabiny a při slanění nejde stáhnout lano ani neuvádim..
Mi připadáte jak český silničáři s emulzí a štěrkem. Za levno a pohodlně opraví mnohem víc silnic, akorát to stojí za h. Nevidim důvod na skalkách nedat nejlepší dostupnou možnost (lepený bh) a místo toho nejtovat… Smysl to má v horách, tam těžko budeš lepit postupovku.. A i tak se "plezír" po čase přejišťuje na lepený..
odpovědět 
       Re: Kde je teda problem?13:56:10 27.11.2019
smysl lepit má i v horách - do ampule - a holt když to nebude každý metr a půl (protože "to děláme pro lidi") tak odpadne i důvod zdlouhavosti
odpovědět 
        Re: Kde je teda problem?18:21:57 27.11.2019
Zdlouhavost asi úplně neodpadne. Když dáš v délce dejme tomu 4 nýty (to není tak moc třeba na 35, 40 metrů), tak si k času lezení a vrtání připočti přibližně ještě 2 hodiny na čekání, až to zatvrdne. Podle teploty, ve vysluněné jižní stěně míň, pokud budeš v severce a bude kolem 10 stupňů, tak třeba i víc. Doba vytvrzení do 10 stupňů 45 min, do 20 stupňů 20 minut (Fischer).
Jistě, když dáš jen jeden v délce, je to třeba 25 min. Štand by možná šel nakombinovat nýt + lepeňák, ale to abys zas tahal další věci.
odpovědět 
       Re: Kde je teda problem?17:12:17 27.11.2019
Na písku mě, kromě tahanic kvůli mg, serou hlavně kruhy. Proč se to dávno nevytahalo a neosadily borháky, ideálně ve větším počtu? Ale vážně, kruh se hůř zapíná a dříky, mimo ty nový, jsou hranatý, což taky není ideál.
odpovědět 
    Re: Kde je teda problem?14:04:08 27.11.2019
pseudoostranění jištění odstraněním jiětění do výše tří metrů, tedy reálně odmontování první plakety se dá plnohodnotně nahradit šroubem s maticí v borháku (lidí, co mají na sedáku očkovou matici se stejně jako těch, co mají v batohu kleště). co tam máte dál za pseudoargument?
Lukas B.odpovědět 
    Re: Kde je teda problem?11:40:46 28.11.2019
Vážená paní Valentová, milý Jene, děkuji za věcné a upřímné odpovědi, ale stále se míjíme ohledně základní podstaty problému, která vyplívá z dostupných dokumentů na stránkách ČHS, databáze skal a tvrzení samotného provovýstupce a předsedy OVK, zde na lezci:
1) Jan Kareš a spol. v minulých dvou letech prováděl prvovýstupy ve dvou různých nových lezeckých oblastech v Přírodních Rezervacích CKHO Český Kras ještě před udělením vyjímek ze strany OP.
2) Prvovýstupy prováděl takovým způsobem, že výrazně měnil reliéf skály, údajně odstraňoval volné kameny, ale opakovaně se zde častuje, kolik práce a kamení to bylo.
3) Udělení vyjímek ze strany OP bylo ČHS utajováno do doby, než prvovýstupce vytěžil všechny dostupné směry pro provýstupy.
4) Mimo JK a jeho tým je autorem některých cest předseda OVK SČ Martin Tučka.
5) Předseda OVK SČ Martin Tučka provedl v daných oblastech některé prvovýstupy ještě před udělením vyjímek ze strany OP.

Z výše uvedeného vyplívá, že ČHS z nepochpitelných důvodů protěžuje jednoho prvovýstupce, který navíc v PR CKHO obchází pravidla OP, s velkou pravděpodobností porušuje pravidla lezení ČHS tím, že významně mění povrch skal, toto s vědomím Předsedy OVK SČ, který sám obchází pravidla OP tím, že páchá prvovýstupy ještě před udělením vyjímek, možná se také účasnil úprav povrchu skály a především využívá svého postavení předsedy OVK, aby se stal autorem alespoň některých cest.
Ergo výše jmenovaní porušují legislativní pravidla OP, stanovy ČHS, pravidla lezení na skalách, dohodu o spolupráci mezi AOPK a ČHS o horolezecké etice ani nemluvě.
Ptám se Vás jako zástupkyně ČHS je toto v pořádku? Jaké stanovisko zaujme ČHS k výše uvedeným skutečnostem?
odpovědět 
     Re: Kde je teda problem?12:12:46 28.11.2019
Na základě Databáze skal ČHS bylo v Tetíně vytvořeno 46 provýstupů před udělením vyjímky. Na Kobyle 26.
U zbylých cest buď není datum vůbec, nebo je tam jen rok, tedy to nelze dovodit. A jen minimum bylo vytvořeno po udělení vyjímky.
V obou seznamech krom Kareše figuruje i předseda OVK SČ Martin Tučka.
Je to v pořádku?
odpovědět 
     Re: Kde je teda problem?12:59:10 28.11.2019
Z toho plyne jediné, postavení dotyčných před DK, předsedovi SČ OVK zabavit vrtačku. Možná by se k tomu měla postavit CVK jako celek a řešit to. Pokud se to přejde mávnutím ruky, je to opravdu nebezpečný precedens. A co členové středočeské OVK? Všichni svorně kývají hlavou na porušování pravidel?
Petr J.odpovědět 
      Re: Kde je teda problem?20:31:38 28.11.2019
Pro Petr J.

Ne, všichni souhlasně hlavou nekývají. Já to jen musím hnát "úřední" cestou. Nemůžu něco napsat klukům a něco ventilovat tady. Svůj názor jsem odeslal. Teď musím počkat. Ale věř, že kozelce radostí rozhodně nedělám.
Petr Mundilodpovědět 
       Re: Kde je teda problem?09:52:05 29.11.2019
Díky, chápu, ale je to správné a jsem rád, že v OVK se najdou i rozumní lidé.
odpovědět 
       Re: Kde je teda problem?10:07:12 29.11.2019
Díky. Snad nezůstaneš jako jedinec. Držím palce.
Petr J.odpovědět 
   Re: Kde je teda problem?09:52:53 27.11.2019
Honzo děkuji.
Azbestodpovědět 
   Re: Kde je teda problem?11:58:58 28.11.2019
Podle mě je špatně místo nových cest „dělat“ nové oblasti. Za normálního postupu (napřed výjimka, pak otevření) se prvovýstupy dělají postupně a směry přelézá každý podle sebe. Něco se třeba nepřeleze a zbyde na jindy. Když jedna parta stejně smýšlejících našvihá honem všechno sama, navíc s vrtačkou, je výsledkem zglajchšaltovaná oblast. Na mě Kobyla dělá dojem překližky (tím neříkám, že tam nejsou hezké cesty, ale ty můžou být i na překližce). Bylo by fajn, kdyby se tenhle přístup nevžil (ať je myšlen sebelíp) a už to nepřibývalo (Solvayky, Tetín, Kobyla).
T. Mlsodpovědět 
  Re: Kde je teda problem?08:24:13 27.11.2019
Pokud je každé první slovo pro rodiny/táta/víkend s detma a kazde druhé slovo spadne/nestabilní/čištění/POZOR, vyvolává to ve me pocit protimluvy.
J.Kladaodpovědět 
   Re: Kde je teda problem?09:03:57 27.11.2019
Ano, bylo to první, co mi praštilo do očí. Lom Na Kobyle je na pozemcích Velkolomu Čertovy Schody a.s. Věřím že jednání s někým z akciovky, nebudou úplně jednoduché. Nestabilní vrstvy nad štandy, "areál" pro rodiny s dětmi...tohle všechno musí majitelům docvaknout a nikdo nechce průser na vlastním hřišti. Chápu že se někdo sebere, a vytluče starou oblast na Vltavě od nejtů a dá tam BH, uklidí pod skálou, zkultivuje. To je práce pro lidi. Kobyla mi spíš přijde jako příprava "hřiště" pro vlastní "HORO" kurzy, které tam probíhali asi už během tvorby oblasti. Navíc svaz vyjednal povolení udělené 16.května 2019, s datem že do 31.7.2019 musí být vše hotové, vydané v průvodci a schválené AOPK a poté není možno dělat další směry. Takže udělat za dva a půl měsíce 90 cest = to je víc jak 1 cesta na den....naprostá šílenost.
Petr J.odpovědět 
    Re: Kde je teda problem?09:25:24 27.11.2019
pajcrováno bylo asi skutečně mocně a na co jsem šáhl, to nedunělo. ovšem po prvním skutečném mrazu a následné oblevě to může být jakkoli, rovnováhu to bude hledat ještě dlouho. řekl bych jakžtakž bezpečné vždy na podzim, ale v březnu bych si vybral něco jiného.
Lukas B.odpovědět 
     Re: Kde je teda problem?09:56:24 27.11.2019
No vzhledem k tomu ze na starem Srbaci se leze uz dekady a take to v breznu je vzdycky rozsypane jako prase, tak bych spis rekl, ze rovnovahu si to asi ani nikdy nenajde. :D Se divim ze zadnemu prochazkarovi jeste pod blazou nespad na hlavu zadny sutrak.
Radekodpovědět 
  Re: Kde je teda problem?10:24:52 27.11.2019
Za mě dává vysvětlení Honzy Kareše smysl. Azbesta chápu, ale co se týče bh vs. nýt za dané situace, nevyčítal bych mu to. Jestli si Honza udělal Kobylu pro své komerční kurzy? Za daných podmínek by Kobyla evidentně nebyla vůbec, takže i kdyby tam byl s kurzy každou chvíli, co zbyde na ostatní, je plus. Pravidlo 3 cest na člověka na rok mi taky dává smysl, ale tady opět podmínky nedovolily jinak. A bez tohoto porušení by prostě nebylo nic. Škoda jen, že se nepodařilo domluvit i tu jeskyni.
o..odpovědět 
   Re: Kde je teda problem?10:58:04 27.11.2019
Díky Karešákovi a jeho kamarádům za tu obrovskou práci, co tam udělali. Kurzů bch se na Kobyle nebál, je tam převaha težších cest, takže pro kurzy je to podle mne méně vhodné, než Tetín. Kolem Prahy tolik lezeckých terénu není a jsem rád za každou novou možnost.
Petr J.2odpovědět 
    Re: Kde je teda problem?12:01:22 27.11.2019
kolem prahy je lezeckých oblastí jak naseto. samozřejmě se to nemůže měřit třeba s innsbruckem nebo grenoblem, ale porovnáme-li to s berlínem, varšavou, paříží nebo dokonce moskvou,´tak si nemáme na co stěžovat.
Lukas B.odpovědět 
     Re: Kde je teda problem?13:17:19 27.11.2019
No jasně, některé jsi možná ani sám nenavštívil. Třeba Braun :-) To, že tu oblasti jsou, podle tebe znamená, že se nemají dělat nové, když je ta možnost?
Když ti ty nové vadí, tak si jich nevšímej a nejezdi tam, budeš mít svůj klid třeba v křoví na Bílé skále, pokud ty cesty co tam údajně vedou vůbec najdeš :-)
Petr J.2odpovědět 
      Re: Kde je teda problem?13:50:56 27.11.2019
Jenže jak dlouho ještě bude moct na tu Bílou skálu jezdit jako do klasické oblasti? V Řeži se donýtovaly cesty u trati, na Srbsku se donýtovala většina starých klasik, na Mařence se objevily nýty.

Kolik sportovních oblastí potřebuješ?
odpovědět 
       Re: Kde je teda problem?16:06:47 27.11.2019
Klasické oblasti by měly zůstat klasické, a tím spíš je to důvod pro vznik nových sportovních oblastí, protože pak nemusí být velký tlak na zesportovňování klasiky. A o tu Bílou skálu (na Vltavě) se nebojím.
Petr J.2odpovědět 
        Re: Kde je teda problem?00:42:04 28.11.2019
Měl by ses bát. Protože s tímto přístupem na ni brzy dojde.
Kuba Turekodpovědět 
     Re: Kde je teda problem?14:18:17 27.11.2019
Hele, oblastí okolo Prahy je možná jak naseto, jenže Pražáků jak nasráno (sorry :-) ). Nebo ne?
o..odpovědět 
      Re: Kde je teda problem?19:51:51 28.11.2019
To jo, ale jde o tu privatizaci oblastí, kterou je zabraňováno prirozenyýmu, postupnýmiu vývoji oblastí. Navíc tímhle způsobem se oblastí rychle zahltí obrovským.mnozstvim lidi což je pro místní faunu a floru nahovno
odpovědět 
      Re: Kde je teda problem?19:51:56 28.11.2019
To jo, ale jde o tu privatizaci oblastí, kterou je zabraňováno prirozenyýmu, postupnýmiu vývoji oblastí. Navíc tímhle způsobem se oblastí rychle zahltí obrovským.mnozstvim lidi což je pro místní faunu a floru nahovno
odpovědět 
  Re: Kde je teda problem?14:46:30 27.11.2019
"Žádat o povolení někde, kde jsem jen já doufal, že bude víc než 5 cest, to nedává smysl. Doufal jsem po té, co oblast rostla, že díky precizní práci a úpravě pod skálama to poté povolí, což se stalo." ... asi jsem divnej, ale tohle jednání mi přijde v lepším případě na hlavu, v horším jako fest prasárna. To je jako obvyklá česká kratochvíle stavění bez stavebního povolení s tím, že až to bude stát, tak to "nejak" zařídím a stavebko dostanu. Prostě takovej typickej českej bordel. Je mi jasný, že určo existuje spousta skvělých důvodů proč zrovna tomto případě je to něco úplně jinýho ... jako je tomu v podobných případech vždycky ... ale takovýhle chování je přesně důvodem pro to, proč jsme tam kde jsme.
MModpovědět 
   Re: Kde je teda problem?17:49:13 27.11.2019
Bohužel, zcela výstižné.
odpovědět 
   Re: Kde je teda problem?18:54:28 27.11.2019
Přesně. Vnímám to úplně stejně. Ať jsou důvody sebekrásnější.
Petrodpovědět 
   Re: Kde je teda problem?20:49:31 28.11.2019
Na Korun Marťan po neblahých zkušenostech, třeba na Černý skále u Dobř, si dal s úpravou okolí pod skalama práci. Tak nějak by to mělo probihat.
odpovědět 
    Re: Kde je teda problem?20:50:34 28.11.2019
Na Kornu...
odpovědět 
   Re: Kde je teda problem?13:19:08 29.11.2019
Tak takovéhle řeči zpravidla vylezou vždy z někoho, kdo o tom opravdu moc neví. Kdybys věděl, jak Tetín vznikal, nemával bys tady nějakým povolením. Od samého začátku probíhaly schůzky s CHKO a OVK, tak tady nebreč, že je něco špatně, a že děláme nějaký prasárny. Nejprve si vše zjisti, až pak házej špínu. Pokud se ti oblast nelíbí, nechoď tam. Jestli se ti nelíbí, jak to děláme, najdi si nějaké místo, kde se můžeš sám realizovat a dělat prvovýstupy. Místo blbých keců a narážek jak je všechno špatně, se klidně rádi přiučíme. Za počítačem na klávesnici je každej velkej hrdina. 😉 Telefon na Karešáka nebo na mě není problém najít, tak pokud máš nějaký problém, zavolej radi ti všechno zotpovíme. Včetně financí které jsme do toho dali (jak honza už vícekrát psal)
Hrnecodpovědět 
    Re: Kde je teda problem?15:03:20 29.11.2019
já se teda omlouvám, ale zkusím to ještě jednou se zaseknutou gramofonovou deskou: můžeš prosím (Ty nebo někdo jiný z "týmu") narovinu a bez vytáček sdělit značku a konkrétní typ dříků nýtů (rozpěrných kotev) a okomentovat jejich soulad s ČSN EN 959, a to jak na Tetíně, tak na Kobyle?

připomínám, že řečí o teoretikovi co by měl přiložit ruce k dílu a měl by vyvrtat aspoň tisíc cest než začne diskutovat, jsem si vyslechl na toto téma už dost, a považuji je za irelevantní neodpověď.

děkuji
Lukáš Bludský, Praha.
Lukas B.odpovědět 
     Re: Kde je teda problem?16:16:57 29.11.2019
Díky Lukáši za podnět. Znovu prošetříme jaké je tam kotvení a jestli je v souladu s legislativou, následně to předložím k jednání na OVK.
martanodpovědět 
      Re: Kde je teda problem?14:14:39 02.12.2019
Marťane, docela by mě v této souvislosti zajímalo tvé angažmá v JanKarešClimbingTeam. Ještě nedávno (cca. měsíc) jsi byl na jeho stránkách jako člen týmu. Teď tam nějak odkaz nemohu dohledat. díky za info.
Jirkaodpovědět 
    Re: Kde je teda problem?18:13:59 29.11.2019
Stalo se módou tady vůbec nepodepisovat, protože z tvého agresivního projevu číší, že bys nám taky mohl dát přes držku. Měsíce jste tajili co děláte, proč bysme se, sakra, měli podepisovat.
Je možné, že na to nemáš buňky, ale vy něco děláte, vy to posíláte do veřejného prostoru a vy byste měli pak unést patřičnou odpovědnost, případně nelibé ohlasy a pokud jste tajnůstkařili a z dostupných zdrojů to vypadá, že porušovali pravidla, přestali argumentovat, kolik práce a peněz vás to stálo, to je mi naprosto jedno, ale zda to bylo v souladu s platnými pravidly a etikou.
Rozdíl mezi vašimi reakcema a těmi kritickymí je ten, že jsou tady předkládany argumenty, pravidla, dokumenty, vaše vyjdáření a z toho dedukujeme, jak to celé probíhálo, vy akorát nadáváte a zašťiťujete se prací.
Nic ti nebrání, abys napsal vyčerpávající pojednání o tom, jak Tetín a Kobyla vznikala v souladu se všemi pravidly a VĚCNĚ se vypořádal s body, které jsou vám zde vyčítány, ale to se nedejě, protože to buď neumíte, anebo nechcete, či oboje.
Výše je uvedeno 5 bodů, které jsou nad slunce jasné. Když jsi takový chlapák, tak to zvedni a vyjádři se k těm bodům a kašli na podpisy.
Mně naprosto nezajímá, co si kdo kde zákulisně šuškal a koho obalamutil, ale jak to bylo podle platných pravidel.
Z vyjímky pro Tetín je naprosto jasné, že zástupce CKHO byl natolik překvapen, že práce již začaly, tedy jste porušily režim PR, dokonce to do toho úředního dokumentu měl potřebu napsat, sice tam prohlásil něco v tom, že předmět ochrany nebyl ohrožen, ale co jiného taky mohl dělat, žeánop, páč by to jinak musel zaříznout.
Zatím se to řeší v rámci komunity, ale pokud jsi si naprosto jistý, že je to v pořádku, pak se lze samozřejmě na výše uvedené body začít ptát orgánů OP oficiální cestou a dost pochybuju, že budou argumentovat ústními dohodami a že vás podrží, z mnoha dobrých důvodů, ale to by zatím bylo příliš drsné, věřím, že v rámci komunity to nějak vykrystalizuje, jinak by to byla ostuda pro nás pro všechny a hlavně pro ČHS.
odpovědět 
    Re: Kde je teda problem?19:34:03 29.11.2019
Přidávám se k Lukášovi, co bylo použito za kotvy. Stačí mi jen firma a typ. Nic víc nežádám. Kecy o tom, že to používáte na Sardinii si nech na koledu. Co to je. Co je tam použité. Je to složitá otázka?
Jako člen OVK nevím nic o tom, že by mě někdo zval na nějaké jednání či konzulce s ochranou a spol. Nebo něco ohledně fixního jištění. Přišla pouze pozvánka na brigádu. Kobyla bude tentýž problém. Hrnče, jsem hloupý a neumím dohledat volně dohledatelné smlouvy které se zmiňují někde nahoře. Je takový problém sem dát odkaz? Opět kecy o tom že si to můžeme dohledat si nech na Tři Krále, nebo na Velikonoce.

A Lezce.cz bych požádal o umístění do levého sloupku, nejlépe pod článek výroby cest v rakousích.
Petr Mundilodpovědět 
  Re: Kde je teda problem?20:46:49 28.11.2019
Normálně mě je z toho naváženi do Kareše a Hrnce smutno 😒. Protože vím že fakty nemá cenu v české lezecké komunitě argumentovat tak jen
Poklice a Hrnec v Kačáku na Srbbsko nice a dlouhy 👍 děkuji
A vedle v lomu už se včera taky dělali cesty a Kareš team to nebyl .
David Peterka
odpovědět 
   Re: Kde je teda problem?06:31:41 29.11.2019
Děkuji kámo, žádné cesty v nemám životě netrvaly tak dlouho. 4 dny čištění ve 2-3 lidech. Dole pod skálou to je myslím vidět:-) Jsem zvědavej co tady bude zase špatně.
Karešákodpovědět 
    Re: Kde je teda problem?12:30:57 29.11.2019
Jestli máte tyhle těžební úchylky, tak se rovnou nechte zaměstnat v nějakém lomu. Lom ušetří za výbušniny a po Jan Karesch Loming Team nepůjde báňský úřad pro nepovolené obnovení těžby. Minimální sazba 15 000, ale srdcaři se složej, že ano.
odpovědět 
     Re: Kde je teda problem?13:30:26 29.11.2019
Spíš bych řekl, že úchylku máš ty- urážet. Aspoň se podepiš. Nebo nemáš koule ani na to? 😉
hrnecodpovědět 
      Re: Kde je teda problem?14:04:13 02.12.2019
Rekce nejen na Boženu V.: Jednání možná probíhají od 2016. Nicméně "na základě žádosti podané Českým horolezeckým svazem (IČ: 0046001; Nádražní 29/21, 150 00 Praha 5; zastoupený PhDr.Boženou Valentovou) dne 8.3.2019" dne 16.5.2019 CHKO uděluje souhlas s tím, že "Vyznačení horolezeckých tras je možné ve vyhrazeném úseku vkompaktní skále pod linií Očkovského přesmykuvrozsahu, který bude písemnou formou odsouhlasen Agenturou do 31.7.2019 a vydán v horolezeckém průvodci.Po tomto datu nebudou vyznačovány další nové trasy." Citace jsou s příslušného rozhodnutí CHKO dostupného na webu ČHS. Vezmu-li v úvahu, kolik cest tam je, tak to opravdu nahrává spekulacím o "soukromničení a nadržování" resp. o tom, že cesty vznikaly před udělením souhlasu...?
Jirkaodpovědět 
       Re: Kde je teda problem?14:14:16 02.12.2019
Již 7.dubna tam byl kurz
https://www.instagram.com/p/Bv99SkKhWPh/
Petr J.odpovědět 
        Re: Kde je teda problem?14:26:07 02.12.2019
a 28. dubna tam řádili čističi a volala se záchranka po šutru na hlavu. zde bylo též diskutováno.
Lukas B.odpovědět 
         Re: Kde je teda problem?14:31:29 02.12.2019
A už v květnu 2018, se "makalo" u jeskyně, kde už je to nyní vytlučené.
Petr J.odpovědět 
          Re: Kde je teda problem?15:21:08 02.12.2019
Busted.
odpovědět 

 Foto dne:

Orpierre
 Databáze cest:
Všechny cesty (180140)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Pigs In The Space 3 Karpathos
Captain Baraba 7a+ Karpathos
Greetings From Silesia 6c Karpathos
Coconut Milk 6b Karpathos
Longing 6c Karpathos
Nově komentované:
Houpačka 8 Skály U Kutné Hory A Malešova
El Sarcofago De Nuremberg 8a Chulilla
Oběšencova 4+ Holý Vrch
El Sarcofago De Nuremberg 8a Chulilla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla

 Nově v diskusi:
Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami |

 Nové komentáře:
Re: Achttausend drüber ud drunter | Re: **** | **** | Re: parada | Re: ??? | Re: Holeček na hrad | Re: Achttausend drüber ud drunter | Re: asiatka | Re: ??? | Re: ??? |

 Kde to vře:
Mára Holeček: porovnejte si můj pohled a prohlášení SHS JAMES (82)
Ondrova hvězda (63)
Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung (40)
Video: Adam Ondra a Jakob Schubert zkouší DNA 9c od Seba Bouina (31)
Zkusíme to znova (30)
Salzburskou cestou na Watzmann, (17)
EpicTV: Videomedailon o Pepovi Šindelovi (6)
Berounské Vánoční OPEN 2024 (6)
Kontinentální pohár v ledolezení na obtížnost v Brně (5)

 Nově v inzerci:
Přilba PETZL SIROCCO | Wánachten na lyžích | Scarpa ALIEN RS | STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Praha Big-Wall | Ve dvou se to lépe leze | Rád poznám parťačku, která už ví, co chce | Pinguin Gelanots XP | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43 |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 794 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 712 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 597 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 632 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 531 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.