Může se vám zdát, že jsem se v předchozí části příliš zabýval klasifikací cest a že co je psáno, to je dáno. Jenže písek není vynýtované vápno, kde to maximálně nepřelezete. Pokud v průvodcích lítá hodnocení obtížnosti až o tři písmena, může to pro někoho být fatální záležitost. Další věc jsou RP přelezy. Odpor klasiků k uvádění obtížnosti RP přelezu docela chápu. Nechápu ale, proč jim vadí i u přímých linií, kde lano skálu nijak nedře. Ono se po posezení v jištění přelézá těch „pár“ metrů k dalšímu kruhu poněkud snáze. Například na Křížáku si můžete podle nového průvodce přelézt několik místních VIIa, která by v Sasku byla za VIIa, nebo VIIb, ale také VIIc, a RP možná VIIIa. Až se pár nešťastníků zrakví, možná v tom zas někdo udělá pořádek. To se například povedlo v novém průvodci na Labák, kde je to všechno vůči Sasku podhodnocené rovnoměrně a kde víte , co můžete od místního VIIb čekat. Prostě jste připravený, že to nebude zadarmo, ale že to bude super a že si pak se stejnou námahou vylezete v reichu pár VIIIa.
To jsou ale panorámata - Žleb - poslal Jirous
O magnéziu toho už bylo v časopisech napsáno dost. Někde se toleruje, jinde ne, oficiálně je prý zakázáno všude. V Sasku vám napaří pokutu, u nás občas někdo poprosí, ať to schováte, ale v cestách tak od VIIIc vás nechají na pokoji. Je pravda, že maglajzovat v pětkách je blbost, ale v VIIa se to někdy šikne, zvlášť když ani nevíte za kolik to vlastně je. Maglajz v cestách vám taky může pomoci při výběru cest. Obílené jsou častěji lezené a o těch neobílených s pavučinami a rzí chlupatými kruhy si v hospodě vyslechnete ještě po x letech.
Batole v Cestě pro mámu VIIIA, Tisá - fotil John
V nových pravidlech lezení na pískovcových skalách jsem slovo magnezium nenašel. Asi jsem hledal blbě. Je tam řečeno, že je zakázáno lézt s prostředky poškozujícími skálu. Ještě nikdy nikdo nedokázal, co skálu poškozuje více, jestli magnézium nebo lidský pot. Výroky typu: „Když se potíte strachy, tak tam nelezte!“ mě nepřesvědčí. V pravidlech některých průvodců, např. Hruboskalsko, Skály na Mužském, Suché skály, je magnézium výslovně zakázáno. Je to kvůli výjimce Ministerstva životního prostředí povolující lezení v chráněných územích. V tomto případě používání magnézia dobře zvažte. Pokud budete prášit i v těchto oblastech, připravte se na nečekané zážitky. Kdy se v dnešním asertivním světě odreagujete nečekaným stáhnutím z výstupu kolemjdoucím klasikem, následnou hádkou a někdy i bitkou. I přesto, že jste většinou namakaní atleti, pouštět se do nejen slovního zápolení s nějakým spárařem není nejlepší nápad.
Proboha, k čemu takto napsaný článek? Je o všem a dohromady o ničem. Nechtěl bych aby diskuze tady byla mlácením prázdné slámy, je to snad jediné místo na cesko-slovenských lezeckých webech kde se muzu i neco dovedet. Navíc článek není původní,
stejný je na www.climber.cz. Nejde o grafomanii?
Hele Pavle, já chápu, že ty jsi určitě dlouholetej zkušenej pískař a tyhle články ti nic novýho do života nepřinesou. Tim se snad nechci dotknout tvého lezeckého smyšlení, ale pochop, že pro mě - pro člověka, pro kterýho je písek další meta, je takovejhle článek jako stvořenej.
Ne snad, že by plnil přísně informativní úlohu, ale prostě zbourá nějaký mýty který o písku znám. Taky se něco dozvím a budu vědět na co si dát bacha. Takže nehaň.
A mimochodem, už v prvním díle byl odkaz na Climbera, tak klídek. Měj se.
Abych predesel pripadnym slovnim prestrelkam pod timto clankem, predesilam, ze tento clanek, podobne jako i posledni treti dil mel David napsany uz drive, nez se rozjela silena diskuze pod prvnim dilem. Je mi jasne ze sem by se hodila vice, ale doufam ze jste si sve vasne jiz vybili a tak prosim uz ne vice. Trochu jsem tedy vahal jestli tento dil take uverejnit, ale myslim ze je opet vyborne ctivy a tak by bylo skoda nechat ho v supliku. Radeji jsem ale uverejnil uz i treti dil z Davidova cyklu, pro ty, kdo jsou jako Pavel a takovyto clanek jim nestaci. Kdo vi, zda se ale takovym lidem da zavdecit. No ale mozna jste na spatne adrese a mozna bude lepsi zkusit treba treba server www.dama.cz :).
No ano, serial vychazi i na serveru www.climber.cz, jeho autor ho uverejnuje na obou serverech. Fotky jsou ale vsude jine, takze urcite stoji za to zkouknout obe varianty.
A dobře si udělal (žes je uveřejnil zároveň). Sice sme se už trochu vybouřili, ale co kdyby náhodou :-)
A Pavle, mě nepříjde zbytečnej. I když v něm sice nenajdu pro sebe nic novýho, můžu předpokládat, že třeba bude užitečnej někomu jinýmu.
A navíc větička o nemoudrosti zápolení s nějakým spárařem mi dokonce přišla dost ftipná (ale to možná jen proto, že sem jich pár viděl naživo - dokonce sem jedno léto podnikl krajně neúspěšný pokus se k nim přiřadit - teda jako naučit se spáry, takže sem ten rok strávil v Ádru víc víkendů než předtím a potom za celou dobu co lezu. a výsledek se brzy dostavil - zlomil sem si nohu a bylo po trénování).
Zapsal: Tomáš F, 13:05:22 30.04.2002
Ad maglajs
Jen drobná poznámka. Koukne-li se kdokoli do jakéhokoli průvodce, uvidí tam chlapa s pytlem maglajzu buď na titulní straně, nebo i na fotkách uvnitř. (Tisá, Labák, etc. snad i Sušky)
A tady se rozpoutala debata, že maglajzovat to jo, ale jen od VIIIb atp. Proč? Co bych si nevzal pytel do šestkový plotny v Tisý? Prostě sem se rozhodl, že ho tam potřebuju, protože je to vopocený a basta. Mám snad na to snad menší nárok než ten, kdo leze za devět?
Drahý Papouši,
stejně je jako na jiném materiálu neetické stoupat na nejty či borháky, je neetické užívat na písku maglajs. Když uvidím stát nějakýho borce na obálce Montany na nejtu, taky si na něj nestoupnu, ale řeknu si, že ten borec je vůl. Howgh...
Hele, Jirko, sice chapu cos tím chtěl říct a teda místy souhlas, ale: pH 5 není dryák.
Kyselina glutaminová neexistuje, buď kyselina glutamová nebo glutamin.
Jak kyselina asparagová tak glutamová jsou aminokyseliny. Tohle slovo už jistě znáte z humusných nápojů... Mléčná se nám vylučuje do svalů když moc usilujeme a močová je na vylučování dusíku z těla.
Neodvažuji se tady odhadovat, jaké z uvedených látek se zneutralizují atp. je to poměrně složité, ale všechny uvedené kyseliny se řadí do slabých organických, pokud mi paměť slouží. Takže klídek, hombre... (Sorry pokud jsou tu ještě nepřesnosti)
Zapsal: Ivucha, 11:49:04 02.05.2002
Kyselost potu - komentar
Souhlasim s Ivuchou. Kdyby byl pot takový dryják jak ho líčí JirkaS, spíš by slezla kůže, něž se rozpustila skála. Jo a vápenec by pod rukama šuměl. Nejsme přece Vetřelci... Takže ještě jednou klídek ...
Zapsal: Zdenek, 12:37:55 07.05.2002
Lezci jsou Vetrelci
Nejsem chemik, ale slozeni zkusebniho roztoku jsem si z prstu nevycucal. Je to podle normy, jak se zkousi odolnost materialu vuci potu.
Zkus se podivat zblizka na chyty casto lezenych cest. Jsme bohuzel vetrelci a skaly nicime. Osobne se domnivam, ze ti, kteri nemaji vysusene ruce magneziem skodi skale vice.
Zapsal: JirkaS, 13:35:49 07.05.2002
PS
Voda z kohoutku ma pH kolem 5,4. Ta co prsi je na tom podobne. Takze by uz byly skaly rozpustene.... ..to jen tak. Nicmene lepsi maglajz nez pot.
Zapsal: , 14:22:51 07.05.2002
UvQgnAIksgJ
dqTxB4 Very neat blog article.Much thanks again. Really Great.
Thank you for any other excellent post. Where else may just anyone get that type of information in such an ideal way of writing? I ave a presentation next week, and I am at the look for such info.
<!-- 89.28.10.82/ -->
You can certainly see your enthusiasm in the work you write. The world hopes for more passionate writers like you who aren at afraid to say how they believe. Always go after your heart.
<!-- 89.28.10.82/ -->
Simply wanna input on few general things, The website pattern is perfect, the content is rattling fantastic. аЂа‹The way you treat yourself sets the standard for others.аЂа› by Sonya Friedman.
<!-- 89.28.10.82/ -->
Your style is really unique in comparison to other people I ave read stuff from. Thanks for posting when you have the opportunity, Guess I will just book mark this site.
<!-- 89.28.10.82/ -->
I?аĐ?Т’аЂа†ll right away seize your rss feed as I can at in finding your email subscription link or newsletter service. Do you have any? Please let me realize in order that I may just subscribe. Thanks.
<!-- 89.28.10.82/ -->
So pleased to possess located this post.. My browsing efforts seem total.. thanks. Liking the article.. appreciate it Respect the entry you furnished..
<!-- 89.28.10.82/ -->
So happy to get found this article.. Is not it awesome when you uncover an excellent article? Treasure the entry you made available.. Excellent views you ave got here..
<!-- 89.28.10.82/ -->
Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your website is excellent, let alone the content!
<!-- 89.28.10.82/ -->
Normally I do not read post on blogs, but I wish to say that this write-up very forced me to try and do it! Your writing style has been surprised me. Thanks, very nice article.
<!-- 89.28.10.82/ -->
That is a very good tip especially to those fresh to the blogosphere. Brief but very precise information Thank you for sharing this one. A must read post!
<!-- 89.28.10.82/ -->
Keep up the good piece of work, I read few articles on this site and I conceive that your website is real interesting and has circles of excellent info.
<!-- 89.28.10.82/ -->
Na webu NaVylet.cz objevíte pestrou paletu turistických cílů a tipů na výlet napříč celou Českou republikou. Nechybí ani oblíbené lezecké oblasti jako Český ráj s pohádkovými skalními věžemi či dramatické Labské pískovce, které lákají dobrodruhy i horolezce z celé Evropy.