Cau,
radi bysme v zime na Gerlach, tak shanim nejake informace o zimnim vystupu (cokoliv je k dispozici - podrobný popis cesty,fotky,mapy, atd...)
Za pripadne odpovedi predem diky.
A.
Ať je to, jak je to. Zde se ukazuje pravá tvář českého člověka.Když jsi nahoře a máš úspěchy jsi oslavován a ostaní jde stranou, ale v momentě problému,či průšvihu je vše zapomenuto a začne se "kydat hnůj" a chudák ten, co se snaží podat pomocno
Ahoj. Jsem novopečeným majitelem přepouštěcího ventilu k VARU2 a zajímalo by mě, jak dlouho necháváte "přetéct" plyn z 2kg. Nechci to nějak přepísknout, aby mě to nevodpálilo někam do pr...
Díky.
Dne 20.9.2003 mi byl odcizen baťoch s troškou vecma,bylo tam: helma Camp-model Rock star-červené barvy,jednou jedinkrát lezený poloviční lano Eiger od Lanexu,směs expresek-celkem 8ks,camp provedeni:stříbrný karabiny s černou dyneemou 2ks,pak uplně novej m
Ahoj. Jsem novopečeným majitelem přepouštěcího ventilu k VARU2 a zajímalo by mě, jak dlouho necháváte "přetéct" plyn z 2kg. Nechci to nějak přepísknout, aby mě to nevodpálilo někam do pr...
Díky.
takže přesně tak, na váze.
pozor, dvoukilovka musí být při plnění ventilem dolu a kartuše ventilem nahoru, protože uvnitř je rovnovážný stav - kapalina a sytá pára, a ty chceš přepustit kapalinu. zvážíš práznou kartuši, přečteě si na ní, kolik je netto obsah, a připouštíš. nic nezkazíš když budeš u první plněné kartuše kontrolovat váhu co 10 vteřin, pak už to nějak podle rychlosti plnění odhadneš. Když už pak budeš zkušenější, tak můžeš odhadovat naplnění podle zvuku šplouchání, a vážit až na konec. pozor, když ti ujde nějakej plyn při šroubování jako sytá pára, tak se nic neděje, když ti uteče kapalina a postříká ruce, tak ti to může udělat velmi nepříjemné lokální omrzliny, které bolí a blbě se léčí stejně jako popáleniny.
ahoj, Muzu se zeptat kde sezenu ten prepousteci ventil k VAR2? Da se prepustit i z normalni 5 kilove PB bomby? Pises tady ze prepoustite z nejake dvoukilky. Je to jedno z ceho prepoustim? dik chlapaci
takže jde všechno, ale pokusím se vysvětlit, proč je dvoukilovka vhodnější. když je vzhůru nohama aby přetékal propanbutan (ve stavu kapalném), je titěrný závitěk zatíženej celou vahou dvoukilové bomby (2 kila plyn a asi 2 kila obal), což je tak maximum co závitek snese. kdybys použil velkou bombu, musel bys to držet ve vzduchu, což by bylo krajně nepohodlné, a ještě nepohodlnější by bylo třepat s celým tím kompletkem, abys podle šplouchání odhadoval jak je kartuše plná. prázná 2kg bomba se dá koupit v kterékoli zástavárně za 50 korun, a u plynu si ji vyměníš za novou. Kdysi se přepouštělo pomocí starého vařiče var 1, který měl na těle z obou stran stejný závit, a tak byl zároveň přepoušťákem. u inovovaného varu 1 a u varu 2 byl na straně hořáku zvolen jiný závit, údajně z bezpečnostních důvodů, aby se nepřepouštělo. jinak existuje mezi lidma spousta zámečnicky zhotovenejch forichtuňků na přepouštění, jedinej problém je řezačka na plynařskej závit, která je docela nedostupná - právě proto, aby s plynem nemohl prasit každej.
dokonce existujou samodomo udělátka, kdy je plyn přepouštěn hadičkou, a kartuše při přepouštění sedí na zelinářské váze, tady se naopak používají i velké bomby.
nakonec upozornění. plyn je svině. větrejte. nesviťte. vemte si brejle a tričko s dlouhým rukávem. zkontrolujte závit na kartuši - taková kartuše zvládne tak 5-10 naplnění, pak je závit v háji.
Dávám tu dvoukilovku dnem vzhůru na klepač (koberců) a zespodu tam nasroubuju malou bombičku do které přepouštím. Píšu to proto, že to má výhodu v tom, že jednak není ten přepoušťák (závit) tolik namáhaný, jako když stojí malá bomba na zemi a velká leží celou vahou na ní a taky se dá malá bomba lehce odšroubovat a zkontrolovat na váze, aniž bych musel manipulovat s tou velkou. Klepač je na to jak dělanej a nemusím větrat :).
Na každý kartuši je napsáno, že se nesmí plnit. Já je plním v podstatě tak dlouho dokud syčí a pak kontroluju na váze. Zvážil jsem si novou koupenou střední kartuši (38 deka). Dá se to i odhadnout podle toho, jak moc to v ní šplouchá - když to nešplouchá vůbec, je přeplněná! Když je dvoukilovka už méně plná, tak se přetékání dá podpořit tím, že před plněním dáš kartuši do ledničky.
Jako spravny diletant plnim do omrzeni a niceho si nevazim. Nerekl bych, ze nesplouchajici bomba je nejak drasticky preplnena. Jen jedinkrate se mi stalo, ze se na dne objevila mala vypouklina, ale to bylo po dukladnem ochlazeni male bomby, ohrati velke a naslednem ohrati male na beznou teplotu. Ale i tak jsem ji jeste pred vyhozenim vyvaril. O nejakem letani pri prepousteni jsem nikdy ani neslysel, coz ofsem nemusi nic znamenat.
Takže díky všem za rady. Něco takovýho jsem potřeboval - a možná nejen já. :-) Jen by mě ale fakticky zajímalo jak dlouho ten plyn přetejká. Myslím tím zhruba. Jako jestli to teče deset minut nebo deset hodin. Mějte se.
Čas přepouštění je spíš desítky vteřin... ani snad ne minuta. Zdeňkova rada s kartuší z lednice se mi taky osvědčila. Jako kontrolu naplnění používám kuchyňskou digitální váhu. Prázdnou kartuš mám zváženou a váhu napsanou zespodu, potom jí naplním na požadovanou původní váhu. Pokud má kartuš víc, prostě na ní našroubuji vařič a nechám kus "odhořet"
Já za nejpohodlnější považuji a proto sám používám kombinaci magnuska a Marka: naplním nafest a uvařím na tom litr kafe, čímž vytvořím bublinu plynného PB jako rezervu pro případné ohřátí kartuše. Akorát je to náročné kardiovaskulárně;-)
Pokud kartuši nepodchlazuješ, tak na čase nezáleží, protože dokud tam plyn teče, tak to slyšíš a nikdy jí tímto způsobem nenacpeš plnou. Při vážení nastává ten problém, že originálně je kartuše plněná v poměru 30/70, zatímco plynárny plní velké bomby v poměru 50/50 (tento poměr je výbušnější a kartuše mají tenké stěny), takže na to podchlazování bacha. Viděl jsem takhle plněnou kartuši totálně vyboulenou, že se majitel bál jí vytáhnout z auta. Tipuji, že kartuše snese určitě deset naplnění, pokud se to dělá šetrně k závitu, a dokud těsní, tak je prostě plním.
Pokud kartuši nepodchlazuješ, tak na čase nezáleží, protože dokud tam plyn teče, tak to slyšíš a nikdy jí tímto způsobem nenacpeš plnou. Při vážení nastává ten problém, že originálně je kartuše plněná v poměru 30/70, zatímco plynárny plní velké bomby v poměru 50/50 (tento poměr je výbušnější a kartuše mají tenké stěny), takže na to podchlazování bacha. Viděl jsem takhle plněnou kartuši totálně vyboulenou, že se majitel bál jí vytáhnout z auta. Tipuji, že kartuše snese určitě deset naplnění, pokud se to dělá šetrně k závitu, a dokud těsní, tak je prostě plním.
Pánové: nejsem žádný dealer firem, které vyrábějí kartuše, ale už vám někdy naplněná kartuše explodovala uvnitř batohu? Mě jo, a jsem rád, že mi to neutrhlo záda. Takže: neříkám, že se vám to stane. Riziko, poškození bomby - i když si dáváte sebevětší pozor - tam je stále. Koukněte se, n ajaký tlak je bomba plněna! Proto tyhle věcičky jsou jen na jednou použití - je to kvůli vaší bezpečnosti!!! Zraníte-li sebe, pak je všechno OK. Zraníte-li však někoho jiného - ať už při přepouštění nebo při používání, nesete doživotně vinu vy. V tomhle ušetříte přesně 180 Kč. Jestli váš život nebo težké doživotní zranění sebe samých nebo přátel ve vašem okolí stojí za 180 Kč, tak přepouštějte vesele dál.
Mam zkušenost takovou že malou bombu přepouštim cca 3-5 min. když jsou teplotně vyrovnané. Když jí šupneš do mrazáku nebo lednice asi se to docela urychlí (nemam vyzkoušené). Velkou kartuši přepouštim cca 10 min. Přepoušták mam řešenej díky tělu vařiče Var 2 takže neni nutnej plynařskej závit. Když z těla vařiče odšroubuješ hořáček stačí jen vyrobit mezikus s závitem. Závit v těle hořáku je metrický se stoupáním 12x1.
(jestli si to dobře pamatuju. Na malou 2 Kg bombu mam koupenej klasickej ventil z prodejny plynárenskejch potřeb a celé propojené tlakovou hadičkou. Pak už stačí jen bombu otočit a zavěsit, přičemž není namáhanej závit malých kartuší. Přeji příjemné plnění.
Je hezký, že tady píšete o tlaku v kartuši a o váze náplně. Jen se divím, že tady ještě nikdo nenapsal něco o poměru butanu a propanu ve směsi. Anebo je v tenkostěnné kartuši stejný poměr plynů jako tlustostěnné dvoukilovce? Jestli ne, tak jsou údaje na kartuši jaksi k ničemu...
dobrej dotaz, Bídáku.
molární hmotnost propanu je 44 (bod varu -42 při normálním atmosferickém tlaku), butanu 58 (bod varu někde okolo nuly). porovnáme-li směs 50/50 (český plyn) a 30/70 (kartuše), máme rozdíl necelých 5 procent.
velmi zjednoduše řečeno, do kartuše s originál netto plněním 210 g dáme 200 gramů z velké bomby a je to OK.
Tak teďka jsem ji naplnil a všechno je v pohodě. Kartuši jsem plnil nejdřív nepodlchlazenou, ale když jsem zjistil po chvilince, že už plyn neteče, přestalo mě to bavit a dal jsem kartuši na asi 4 min. do mrazáku. Plyn pak vesele proudil dál. Mezitím jsem ji samozřejmě vážil. Konečné plnění je 33Dg z 34Dg(váha "mojí" nové kartuše z obchodu). Jen na okraj prázdá váží 13Dg. Plnění vyšlo naprosto perfektně a bez problémů, tj. naplněno 200g plynu(ještě mám 10Dg rezervu, heh :-).
Dle mého selského rozumu může kartuše prdnout, když je přeplněná a je někde v brutálním vedru(třeba auto v létě při 40st. venku).
Díky a mějte se.
Kartuše naplněná plynem 50/50 (má větší tlak než 30/70) na originál váhu je přeplněná a od cca 40st. už může řachnout (v autě na slunci neni problém!)
Magnusek je debil a zatim má štěstí.
Plnit max. na 80% orginálu (vážit, šploucháním se to moc nepozná), kartuši předtim ochladit v lednici, je lepší držet bombu trochu šikmo (v bombě je bordel, často pak netěsní ventil kartuše a musí se vyhodit, závit vydrží neomezeně-pokud ho nějakej manták nestrhne, cca po 50-ti plněních bych se začínal bát únavy materiálu), a pak kartuši hlídat před teplotou přes 30st. - v autě balit do spacáku. Pak je to vcelku bezpečný...
Jinak když kartuše bouchne, tak to fakt neni sranda a už bylo dost průserú - vysklený auta, střepiny v očích,... Starý kartuše na čistý butan bouchaly i při pokojové teplotě při plnění, naštěstí už nejsou.
Rovnovážný tlak páry nad kapalinou závisi na teplotě, ne však na množství kapaliny. Z toho plyne, že nádoba poloprázdná a téměř plná jsou namáhány stejným tlakem.
Důležitá je především teplota (závislost tlaku nasycených par na teplotě je nelineární) a složení (propan má vyšší tlak par než butan).
Protoze BLBY, BLBY, BLBY lidi maj stesti ...
Tuhlenc original chemik Beskydos konecne prisel s vedeckym vysvetlenim. Tak to ale zas takovej debil nejsem, ne?
Tlak zavisi i na mnozstvi, nejen na teplote. (Jsem si to zmeril, pri 18st. je v 2/3 plne kartusi (velka Coleman) tlak 4 bar, ve stejny kartusi z 1/3 plne 2 bar... Jak mi to Beskydos odborne vysvetli? :-)
Magnusku, drobna vypouklina = dosazeni meze kluzu :-)
Nekdy muzu zkusit pri jakem tlaku kartuse prdne, ty si muzes zkusit co to dovede - dej kartusi na gril a zdalky se koukej dalekohledem.
Dovolim si odpovedet za Beskydose. Takze: propan ma vyssi tlak nasycenych par nez butan, propan ma vetsi "snahu se odparovat". A tlak nad cistym propanem je vyssi nez nad cistym butanem. Kdyz vezmeme kapalnou smes, kde je stejne propanu jako butanu, bude v plynne smesi nad kapalinou vic propanu a min butanu. A ted to prijde: pri vareni kontinualne odcerpavas plynnou smes, tudiz ubyva propanu ve prospech butanu. No, a cim min propanu v kapaline, tim nizsi tlak v bombe. Takze, jestli jsi svuj pokus delal tak, ze jsi naplnil bombu, zmeril, upustil, zmeril, je jasne, proc jsi u upustene nameril nizsi tlak, nez u plne. Kdybys to delal opacne: naplnil castecne, zmeril, doplnil zmeril, tak nameris pokazdy to samy.
UFFFF.
No dobra dobra, uz mlcim. Ty jsi fyzikalni chemik? Ja myslel ze carodejnice :-)
Jinak me zajima graf zavislosti tlaku nasycenych par smesi propan - butan 50/50 a 30/70 na teplote (konkretne pri kolilka stupnich ma smes 50/50 stejny tlak jako 30/70 pri 50 st.)
Taky UFFFF
Ciao Vladka :-))))))
Hmm, tak jsem to zkusil a je to tak... Takze priznavam, jsem uplne stejnej debil jako Magnusek (jsi rad? :-) A metoda naplnit a uvarit velky kafe neni spatna (snad jeste plnit poloprazdnou kartusi v ktery zbylo hodne butanu a malo propanu, ne uplne prazdnou...)
Jeste musim vyzkoumat, do jaky teploty je plnena kartuse bezpecna :-)
Hmm, tak jsem to zkusil a je to tak... Takze priznavam, jsem uplne stejnej debil jako Magnusek (jsi rad? :-) A metoda naplnit a uvarit velky kafe neni spatna (snad jeste plnit poloprazdnou kartusi v ktery zbylo hodne butanu a malo propanu, ne uplne prazdnou...)
Jeste musim vyzkoumat, do jaky teploty je plnena kartuse bezpecna :-)
No dobra dobra, uz mlcim. Ty jsi fyzikalni chemik? Ja myslel ze carodejnice :-)
Jinak me zajima graf zavislosti tlaku nasycenych par smesi propan - butan 50/50 a 30/70 na teplote (konkretne pri kolilka stupnich ma smes 50/50 stejny tlak jako 30/70 pri 50 st.)
Taky UFFFF
Ciao Vladka :-))))))