Před týdnem doslo dle sdilene informace na FB ke smrtelnému urazu na bratislavske stene K2. Stalo se to na samonavijaku a dosud jsem nenasel k tomu zadne konkretni vyjadreni. Na 99% se uživatel spatne pripoutal mimo jistici oko a nahore odsedl, presto byc
Zdar.
Dosluhuje mi zvolna čelovka Petzl Tikka XP 2. Super svítí, ale po pár nepříliš velkých pádech se přední krytka rozpadá a je opakovaně lepená. Máte tip na nějakou podobně dobře svítící, ale odolnější? Používám hlavně na běžky v noci.
Dí
Čau lidi, od kdy cca začíná lezecká sezóna na HoheWandu? Je mi jasný, že záleží jaká zrovna je zima, ale nějakej odhad od kdy je možnost lézt a nebrodit se sněhem?
Cau, shanim 80m lano na lezecke vypady do stredomori a obcas do Labaku (ale moc tam nejezdim). Takze pouzivano bude asi tak max 5 tydnu v roce, takze neco za rozumnou cenu. Na normalni lezeni mam Mastera 60m 9.4mm a naprosta spokojenost, ale nechce se mi
Před týdnem doslo dle sdilene informace na FB ke smrtelnému urazu na bratislavske stene K2. Stalo se to na samonavijaku a dosud jsem nenasel k tomu zadne konkretni vyjadreni. Na 99% se uživatel spatne pripoutal mimo jistici oko a nahore odsedl, presto bych rad vedel presnou pricinu, pokud tedy mate někdo uz info, budu rad za jeho sdileni. Je to opravdu jen pro znalost presneho mechanismu chyby at mohu a samozrejme i ostatní vyuzit pro bezpecnejsi uzivani tohoto prostredku.
Prosim anonymni jedince aby pokud už o nehodě na bratislavské stěně nic neví, tak alespoň nefabulovali. Protože máme řadu damonavijáků na stěně, tak nás tato nehoda ihned zajímala.
Samonaviják je na expertize, nicméně ze zatím zjištěných informací brzdící mechanismus neměl na nehodu vliv, protože nemohl.
Podle zatím pracovní verze vyšetřování se po stižená cvakla buď do oblečení, nebo pouze volného konce popruhu bederáku sedáku zavlečeného do gumničky. Obojí zvládlo udržet tah navijáku nahoru při lezení, ale nemělo šanci udržet při odsednutí.
Radek
Podívej, za spekulace si může stěna sama. U podobné záležitosti má okamžitě vydat tiskovou zprávu a vše popsat. Samozřejmě, nikdo ji k tomu nutit nemůže, ale pak se ani ta stěna nemůže divit, když vznikají spekulace a nakonec se zpochybní bezpečnost samotných navijáků.
pro tenhle typ dotazu by bylo více než vhodné, aby zadavatel mohl povolit odpovědi jen přihlášeným, podepsaným, jedincům. Ty fabulace a nesmysly výše, možná trolling, zrovna u tohoto tématu nadělají pěknou škodu.
Pořád jen slibujete že na změnách děláte, ale to už slibujete minimálně dva roky a zatím prd. Jak to tedy bude?
Ad necenzurovaná diskuse bych chtěl znovu upozornit, že komentáře, ale i další uživatelský obsah, zejména články dle našich možností moderujeme, pokud si jich v tom velkém množství všimneme, a to například když je to jednoznačně nesmyslný spam, po dohodě s autorem toho komentáře či příspěvku nebo na jeho žádost, když je to pokus o zneužití Lezce ke komerčním účelům apod. a zejména, když to porušuje zákon nebo něčí práva, a to dle zákonných pravidel pro obsah vytvářený uživateli. Tedy když nás někdo upozorní na něco, co poškozuje jeho práva, tak to posoudíme a vymažeme.
Mily znepokojeny 'M.',
keby si si dal trochu namahy, vsetky dostupne podrobnosti zistis. O nehode informovali (snad) vsetky slovenske bulvarne media (print/TV), vyhlasenie majitelov/prevadzkovatelov steny bolo dostupne uz na druhy den. Dozvedel by si sa, ze vsetok hardware bol poslany na expertizu (samoist, sedak..), ktora samozrejme nejaky cas trvat bude. Ak by sa vyskytli akekolvek pochybnosti o zlyhani daneho samoistu, pravdepodobne by si sa uz o tom dozvedel u svojho lokalneho prevadzkovatela, kedze taketo nehody sa tykaju vsetkych prevadzkovatelov - to si sa uz dozvedel zo Zobanovej odpovede.
Stay safe!
Miro
O tom jsem take hodne premyslela, a nejde mi na mysl ze by člověk dostal tu velkou karabinu jinam nez ma, a neni blbej, aby to bylo v oblečení. Každopádně budu netrpělivě čekat na závěr vyšetřování a podle toho k navijakum přistupovat, zatim pro mne bonus-přínos pro lezce.
Do ted znám jen jeden případ kdy naviják nepracoval, ale to výrobce stěn tento systém testoval, a pro něho to dopadlo mnohem lépe nez pro tu holku na K2. I kdyz to bolelo take.
O tom co je možné a co ne bych moc nepolemizoval. Ostatně i velmi zkušení lezci zemřeli právě na nedbalost. Např u nás v oddíle to byli dva skvělí lidé, udělali (resp. neudělali) něco rutinně bez kontroly a bohužel je to stálo život. A to měli více než dvacetiletou praxi... Nepozornost, stres, únava, podcenění situace, malá chyba s velkými následky. Takový je život, stejné jako mikrospánek na dálnici.
Presne, muze se to stat kazdemu a nema cenu nic zpochybnovat. Mohla se cvaknout klidne do snurky od gati a nevsimla si toho. Ja si jednou provlekl lano nechtene jen spodnim okem sedaku kdyz jsem byl nateseny ze dam sve prvni RP 7 a tehdy jsem lezl uz 3 roky. Pak jsem cubrnel kdz jsem to tam poslal a zustal viset hlavou dolu. Sice jsem nebyl extra zkuseny, ale 3 roky uz jsem lezl pravidelne.
Myslím, že by základních informací v tomto případě mohlo být více a určitě by případně rozptýlily obavy z navijáku ( také na něm občas lezu), protože v tomto případě se dá asi vyloučit chyba jističe. Buď lezec po pádu nebyl karabinou připoután k pásu navijáku (naviják s karabinou zůstal nahoře)a tím pádem byla s největší pravděpodobností příčina pádu chyba lezce ( chybně přidělaná karabina k sedáku) a nebo byl lezec po pádu připután karabinou k pásu navijáku a to by, s velkou pravděpodobností, ukazovalo spíše na problém sa navijákem.
Bouhužel to není zase až tak ojedinělé, nehod (i smrtelných) z důvodu špatného zacvaknutí, nebo dokonce zapomenutí se cvaknout, je na stěnách poměrně mnoho. Chybí u toho ten spolulezec který spoustu těchto omylů pochytí a lezce stopne včas. Na navijáku by měl být lezec tím pádem o to víc koncentrovaný na svou bezpečnost, většinou je to ale naopak, pustí si hudbu a jede ve svém světě.. :( Lezkyně z Blavy je mi líto, je to vždycky smutné.. :( RIP
Za me tedy jsem rad, ze dotaz zaznel. Zminovany slovensky bulvar fakt nesleduju, na samonavijak chodim, jakakoliv informace o tom co se mi muze privodit moji vinou ci vinou materialu je fajn.
Ps. odvolavat se zrovna na bulvar jako zdroj informaci odkud si to "zle M." melo zjistit mi neprijde stastne. Vyjadreni steny take nemusi byt objektivni. Nechces-li tedy spekulovat, tak asi muzes rici jen to, ze se to vysetruje.
Tvl, otvor lahvac a daj sa do kludu, blbecka si nechaj v nohaviciach, svoj povysenecky ton si nechaj pre tie decka a neutoc bez priciny. Ak by si podla svojich vlastnych slov skutocne sledolval urazy v lezeni, tak by si uz davno vedel, ze co sa skutocne stalo bude jasne az po expertize. Vsetko ostatne uz zaznelo ako vo vyjadreni prevadzkovatela tak aj v tejto v diskusii. Ak ty mas pocit, ze mas malo informaciii a silou-mocou potrebujes otvarat diskusiu ktora nikam nevedie a na dovazok este prebera smrt cloveka je len tvoj problem.
"svoj povysenecky ton si nechaj pre tie decka a neutoc bez priciny."
rika clovek, ktery tu jako prvni vec vyprodukoval povysenecky ton a utok bez priciny :)
To ostatni ani nekomentuji, protoze to jaksi vychazi z nepochopeni textu, reps. "chapani textu tak je se mi zrovna hodi".
Ja vůbec nejsem znepokojeny, ale sleduji vse kolem urazu v lezeni, protože lezu 35 let, zatím bez zavazneho urazu, chyb jsem udelal milion vcetne nedovazaneho uzlu, no a lezu furt a lezou mi kamaradi, deti a taky ucim mlade. Vyjadreni steny bylo nejasne, v bulvaru nesmysly a bylo mi taky jasne na 99% jak to bylo a ze to majitel steny musel ihned vedet a pak také někdo třeba jako Zoban. Ale 99% je sakra malo, když takovyto uraz se stane s pravdepodobnosti třeba na jednu miliontinu procenta a stal se.
Nebulvárně je to, co se stalo, popsáno ve videu přiloženém zde:
http://tn.nova.cz/clanek/ hrozivy-pad-z-lezecke-steny-linda-43-zemrela-v-nemocnici.html (jedna mezera) i s komentářem provozovatele Juraje Repčíka.
Nevím, jaké zařízení používají na K2, mělo by to být TRUBLUE nebo TRUBLUE XL (cena 2200-2500USD) kde se vyžaduje roční recertifikace (~200USD/rok).
Viz http://www.autobelay.com/, v Evropě ji provádějí například v Polsku (ne SR, ne ČR, podle těch stránek).
Principem zařízení má být "Self-regulating magnetic braking system". Úplně jednoduché to asi nebude. Na výsledky expertizy jsem zvědav, když už se ta zlá věc stala, přece jen bychom "raději" slyšeli, že nehoda byla způsobené jednoduchou (bohužel fatální) chybou uživatelky, která se (opět bohužel) může přihodit každému z nás.
Vzdyt kdyby se blbe cvakla, tak zustane lezet dole bez lana. Kdyby selhal navijak, tak bude lezet pricvaknuta na lano. Je jeste nejaka jina moznost? (Nepocitam smulu/omyl, ze se pri odsednuti vycvakla.) Lezela na zemi s lanem nebo bez?
Na K2 maji jiny typ samojistu nez TRUE BLUE.
Pokud se vam nelibi slovo expertiza, tak klidne pouzijte posouzeni.
To ze na pad nemel na 99,9% samonavijak vliv neznamena, ze v ramci setreni tak vazne nehody musi projit kompletni kontrolou.
prepač, nemalo by byť:
"To ze na pad nemel na 99,9% samonavijak vliv neznamena, ze v ramci setreni tak vazne nehody NEmusi projit kompletni kontrolou." ?
Přesně, to museli svědkové vidět. Buď dole ležela cvaknutá nebo ne. Pokud doletěla až dolů s karabinou od navijáku tak selhal naviják. Někdo to musel z ní vycvakávat a musí si to pamatovat. Pokud skončila karabina s navijákem nahoře, tak selhala ta paní a špatně se cvakla. Je snad nějaká jiná možnost?
Ar
Naviják zůstal namotaný po pádu nahoře, to se ví 100%
otazkou je jak ho mela cvakly do uvazku, a to je to 0,01% otazniku tykajiciho se zejmena spravne funkce karabiny, zacvakavani zamku a pojistky a to co je potreba 100% vyloucit jako moznou pricinu.
Radek
Kazdopadne i pro vyrobce to muze byt dobry podnet k tomu, vymyslet jak delat ty karabiny jeste vice blbu/nepozornosti vzdorne, byla-li to chyba cloveka.
Znam jen samonavijaky ze Smichova a BW a tam jsem si vzdy rikal, ze ta monstrozni karabina je designovana tak, ze dost odrazuje od spatneho cvaknuti.
Podivej se někdy u nás na HUDY stěně Brno, jak jsou udělané karabiny u měněných popruhů. postupně tak chci mít předělané všechny. Swivel a dvě karabiny zámky proti sobě. Bohužel často vidím, že si lidi cvaknout jen jednu. Lidský faktor....
Radek
k tym dvom karabinam zamkami proti sebe : rozum sa mi zastavuje, ze "lidsky faktor" na stene cvakne iba jednu, ked su tam dve karabiny.
btw. prvykrat som videl cvakanie na dve karabiny naostro v terene kdesi na M.Rose. Druzstvo gardovo nacvakane na dve karabiny zamkami proti sebe. Opytal som sa panackov, ze kde sa to naucili. Mozes hadat 1x, u koho boli na kurze. Svet je maly. (keby sme neboli v takej smutnej teme, tak dam zopar smajlikov)
Zrovna na brněnskou Hudy stěnu mě nedávno zavál osud, tak si, lehce offtopic, dovolím cílenou zpětnou vazbu. Chápu, že navijáky jsou v módě a zacvičí si na nich (kupodivu i vcelku v převisech) leckdo. Ale, upřímně - žít v Brně, byly by pro mě zrovna ty nevyzpytatelně rozhozené navijáky na malém prostoru důvodem, abych vyzkoušela jiné stěny. Situace není moc přehledná. Každou chvíli se někde někdo snáší, když kus nad zemí ujede z vedlejší linie, může kopnout cizího jističe. Cesty vhodné pro naviják máte sice označeny, ale ne vždy to lezci respektují. Zaznamenala jsem i situaci, kdy by mě holčina lezoucí vedle navijáku (dost bokem, ale pořád asi ještě ve "správné" lajně) při uklouznutí v pendlu pravděpodobně kopla do hlavy, což by mohl být pak problém pro mou spolulezku. Takže čest navijákům, asi to nemálo klientů přiláká, ale osobně radši polezu někde, kde jich je málo, případně jsou vhodněji rozmístěny v prostoru. Nebo zajdu na boulder.
To je stejné jako v každé jiné cestě. Než začnu lézt, musím zkontrolovat jestli se má linie nekříží s jiným lezcem. Pak je to rozhodně chyba toho později lezoucího.
Jinak souhlas s tím, že se občas někdo najednou snese z hora za navijáku..
Tak samozřejmě. Ale stěna by tomu měla jít naproti nějakým chytrým designem prostoru a cest. Už jsem párkrát zažil, že když jsem se po navijáku snášel dolu, tak někdo dohupkal přesně do místa pod něj. Naviják nemáš možnost jak zastavit. Stejně tak si často někdo nalezl s lanem na klikatící se cestu vedle mě a neuvedomil si, že když pojedu dolů, tak nemám možnost naviják zastavit do té doby než se vrátí mimo linii navijáku.
Přátelé, stále tu píšete, stěna musí, výrobce musí. Já si naopak myslím, že zodpovědnost má lezec. Lezení byl, je a bude nebezpečný sport a to i na umělé stěně, kde jsou rizika minimalizovaná.
Proto, pokud lezec chce přežít, tak musí být správně navázaný, na správné lano, správným způsobem. Nacvaknutí je vždy horší, ale opět musí se správně nacvaknout. Ani dvě karabiny nepomůžou. Lezec musí dokázat vyřešit protáčející se chyt, ulomení stupu, chybějící jistění, probroušená expreska.
Další kapitolou je domluva s dalšími lezci. Komunikace je tématem doby, ale na stěně mi přijde, že někteří lezci umí komunikovat tak leda přes messenger.
S tím jak leze čím dál víc bezmozků, úrazů i smrťáků bude přibývat.
dávám si závazek, že až půjdu na stěnu sám "na naviják", že se každého dalšího přítomného navijákáře (navijákářky) v plusmínus mé výkonosti zeptám, jestli si radši nezalezeme spolu. to by mohlo být řešení, ne?
Ahoj.. Odpoveď na tvoju otázku je že žena bola dole bez lana a navijak bol navinutý hore. Preto je takmer isté že chybu spravila žena pri cvakaní karabiny (používajú tam bezpečnostné karabiny s poistkou).
Už jsem slyšel o podobné nehodě na navijáku i v Čechách, nevím jak moc byly následky fatální, ale problém byl rovněž ve špatném přicvaknutí karabiny. Možná by nebylo od věci dávat tam dvě karabiny proti sobě.
Přijde mi, že při sportovním lezení násobně častěji selhá lidský faktor (obsluha) než materiál. Tam je ta poruchovost úžasně nízká. Vím třeba o jednom expertovi, který se na stěně jaxi "zapomněl" k navijáku dole přicvaknout a vylezl v linii nejištěn až nahoru. Tam si jeho lapsu naštěstí všimla vedle lezoucí lezkyně a přicvakla ho do své odsedky dřív, než si dotyčný do imaginárního jištění sednul. Díky strážným andělům se o takových excesech moc neví, ale skutečně vznikají. A stát se mohou při lezení téměř komukoliv bez ohledu na zkušenosti, stačí chvilku polevit v pozornosti.
Otázkou je jestli se to týká tohoto konkrétního tragického případu, asi spíše ne. Ale ve hře může být i reálná možnost nefunkční pojistky karabiny, nebo nefunkční západky karabiny,...
taky myslím že příčina bývá nejčastěji lidské selhání. jednou jsem byl při navazování přerušen nějakou shodou okolnosti a zapoměl jsem se dovázat než jsem začal lézt. kámoš si toho všiml naštěstí. snad bych si toho možná všiml taky. budme opatrní.
Souhlas - člověk váže uzel na sedák, uvidí kamaráda, pozdraví, podá mu ruku... a druhou půlku osmy už nedodělá. Tohle je třeba si pořádně hlídat, přepnutí pozornosti může dost špatně skončit.
Až po tejto smutnej udalosti som sa dozvedel, že na umelých stenách existuje nejaký naviják. Vyslovujem údiv nad tým, že súdny človek je schopný svoj život zveriť tomuto kusu železa a vo výške 15 m do toho odsadnúť... Tiež asi nepomáha, že sa na lano môže cvakať cez karabínu - neuprednostňuje sa namiesto toho v metodike naviazanie priamo na lano?
A dovolím si odhadovať, že expertíza nepreukáže pochybenie prevádzkovateľa zariadenia a podnikanie pofrčí ďalej bez ohľadu na straty na návštevníkoch. Majitelia by si mali položiť otázku, či ich školenie návštevníka skutočne zahŕňalo všetky opatrenia na to, aby sa nestala nepochopiteľná chyba, aká zrejme bola príčinou tejto tragédie.
Před nějakou dobou spousta lidí vyjadřovala údiv třeba nad tím, jak někdo může být tak nerozumný a letět někam letadlem - svěřit svůj život... Autem, lodí...
no tak to pozor: auto má poruchu, v zásade zostane stáť. Porucha bŕzd - máš dva nezávislé okruhy a pod. Loď sa potopí tak máš záchranné člny atď. S lietadlom je to trochu komplikovanejšie, ale venuje sa mu stála pozornosť tímov čo s ním zaobchádzajú + systémy pre riešenie porúch a nacvičené postupy. Naviják na stene? Tu zaplať vstupné a takto sa do toho cvakneš. Hotovo a neverím, že ich každý týždeň niekto dôsledne čistí a seriózne kontroluje. Ale máš právo na svoj názor a z toho vyplývajúci postup.
Asi máš predstavu ako to chodí s týmito rutinnými činnosťami: nastúpi stereotyp a vznikne tendencia si tie postupy trochu neškodne zjednodušovať a zľahčovať. Ale u vás iste nie. Chcel by som vidieť tú zbežnu každodennú kontrolu :D
Nechci se za každou cenu přít. Na stěnu chodím málo. Ale všiml jsem si, že navijáky bývají dost často v permanenci. Určitě se úrazy na nich neřeší často, už podle toho, jakou pozornost tahle událost vyvolala. Nejspíš to není zas tak moc rizikové. (Dalo by se teď napsat, že mnohem víc úrazů se stane chybou živého jističe, ale asi by to nebylo úplně v pořádku, protože se liší počty výstupů, jejich náročnost, chování lezce... Ale zdá se mi, že by navijáky nemusely ani z korektního srovnání vycházet, pokud jde o riziko, zas tak tragicky.)
Bylo by zajimave znat statistiky. Zda vubec nekdy doslo k prokazanemu selhani samonavijaku. V cizine je to uz docela dlouho a docela vytezovane, tak by mohla byt k dispozici zajimava data.
domnívám se, že elektromagnetický naviják selhat prakticky nemůže. tedy ten samotný brzdný mechanismus, a to díky/kvůli jeho fyzikálnímu principu. dokonce je to velmi odolné i proti nějaké úmyslné sabotáži a upřímně řečeno, nenapadá mě způsob, jak jej sabotovat. samozřejmě může selhat popruh, ale to by vyžadovalo notnou dávku ignorance u obsluhy stěny, přešoupání popruhu chvilku trvá. taky samozřejmě je možné zranit při spouštění nic netušícího bloumajícího okolojdoucího, který se přimotá dole. jednou jsem byl svědkem, kdy na navijáku kdosi, zřejmě z důvodů tréningových, lezl furtpryč nahoru a dolů asi dvoumetrovou pasáž v horní třetině stěny a trošku bokem tak dlouho, až do domněle volného profilu vyrazil prvolezec s lanem. a pak samozřejmě okno při navazování/nacvakávání. okno se drive nebo později stane každému, a nezbývá než doufat, že to skončí jen úlekem nebo modřinou.
Osobní zkušenost:
Zhruba 4 roky nazpět jsem coby instruktor vzal bývalýho kolegu s pár dětmi z jeho kroužku na nejmenovanou pražskou stěnu. Lezli jsme na jednom laně a jednom navijáku, dva dospělí na cca šest nebo sedm kluků, pohoda.
Ke konci lezení jsem hochům vytáhnul pětku po velkých madlech v kolmý struktuře a předtím jim ukázal taky pětku po velkých černých madlech v cca desetistupňovým převisu na samonavijáku. Všechno v pohodě, jen při spouštění jsem měl dole pocit, že to na dvou místech jelo trochu trhaně, ale brzda fungovala, dole jsem to ještě jednou otestoval krátkým popolezením a spuštěním a řekl jsem si, že to je asi normální a v pohodě.
Nacvaknul jsem tam šikovnýho kluka, kterej si předtím v ostřejším převise v vedlejší hale vedl velmi dobře, nechal ho lízt a mezitím na chvilku něco koučoval do vedlejší linie. Najednou se z výšky zhruba osmi deseti metrů ozve: "ono to nenavíjí!" Koukám, že kluk je daleko za půlkou převisu a pod sebou má asi dvoumetrový pytel, průvěs. Zavelel jsem, ať začne lízt dolů, kluk na to měl, tak to slezl a slezl to na můj povel až dolů, i když už pak mohl odsednout a nechat se spustit. Následovalo nahlášení obsluze (šlo o TruBlue zařízení), dostal jsem pokyn naviják nechat navinout, aby ho nemohl nikdo použít a během pár minut přišel týpek kterej ho odmontoval a spustil dolů k odeslání do servisu.
Takže sice nejde o selhání brzdnýho mechanismu, ale navíjecího, nicméně následek může být podobně nebo stejně fatální.
ano, vyjádřil jsem se nepřesně. navíjení selhat může, brždění selhat z principu (prakticky) nemůže. navíjení je však poměrně snadno kontrolovatelné - a jak uvádíš, i dítěti bez zkušeností s lezením to, že něco není v pořádku, dojde velmi svižně.
iný Mareku vždy takto mluvíš z cesty? Zamysli se trosku nad svými argumenty. Napr. v aute Ti staci rupnout pneumatika na dire, sroubek co drzi volant, zarovka od blinkru a jsi mrtvej. A jak si vůbec muzes dovolit vlezt do vytahu? S tim letadlem, to ses hodne zapotil nez jsi vypotil ty tvoje blbosti, co? A kdo Ti nakukal, ze samonavijak není atestovany a kontrolovany? A je zde sakra mensi moznost selhani, nez u toho auta. Kdo Ti nakukal, ze každý provozovatel atrakce honi jenom peníze a na zakazniky kasle? No prece, ty sis to nakukal, protože budes nejaky skladnik, a tak nikdy nedokazes pochopit, ze podnikatel, který se nestara o zakazniky, tak nemá ani ty zisky, co jim tak závidíš. Ostatne pokud sis nevsiml doposud, ze existuji samonavijaky, to mluvi samo za sebe.
"každý provozovatel atrakce honi jenom peníze a na zakazniky kasle"? V Česku to chodí tak, že první část věty platí stoprocentně a druhá do té míry, že provozovatele atrakce zajímá pouze, jestli vybere dost na vstupném. A vzhledem k tomu, že konkrétně revize nejsou nic, co by zákazník přímo viděl/mohl si ohmatat, kašle se na ně zcela masově. Dělám mj. revize elektro a když bych tady vyprávěl, co je možný vidět, když někam člověk přijde poté, co jim tam něco už přestalo fungovat, tak by to asi papír neunes, ani ten elektronickej. Čest výjimkám, třeba mezi ně patří i Zobanova atrakce, ale jsou to fakt výjimky.
Na to, ze si o navijacich doted nic nevedel, tak mas az moc jasno :).
Souhlas s P., je to typicka lidska vlastnost nechtit prijmout to, co neznam, co jsem nikdy nevidel. Ta touha neprijimat to casto prevalcuje chut si o tom nejdrive neco zjistit. Co se navijaku tyka, tak ver, ze ostatnim vecem ktere v mnohe vetsi mire mohou zasahovat do naseho zivota, je to technicky jednoducha zalezitost.
Osobně navijáku důvěřuji rozhodně více, než lidskému faktoru, jističi, který velmi často nedává pozor, nesleduje po celou dobu jištění prvolezce, je schopen se místo plné koncentrace na jištění bavit s okolními lezci a nakonec se diví, že prolétne prsty první expreskou. Takovéto chování bohužel vídám na stěně permanentně (naštěstí až na situaci s první expreskou).
Při každém zajištění se na karabinu navijáku důsledně zkontroluji jak vizuálně, že je karabina opravdu v oku sedáku a že je triple lock zámek opravdu zacvaknutý ve správné poloze. Pokaždé na zemi zkusím funkci navijáku razantním rychlým podřepnutím, a to i v případě, kdy jsem se právě spustil zeshora a opakuji cestu. Už tento test by okamžitě odhalil případnou chybu v zacvaknutí např. do poutka sedáku.
Selhání techniky je v (horo)lezení minoritní problém, majorita problémů je způsobená lidským faktorem. Důvod, proč raději používám naviják.
Gratuluju k oziveni rok stareho vlakna. Bohuzel rutina je svine a ac mas vse hezky naucene a kontrolujes, tak se jednou za cas stane nejaky nestandard. Taky mam sve bezpecnostni navyky (uz treba 20 let) a uz se mi taky stalo, ze jsem v ramci rutiny neco podelal...nastesti jsem si toho vzdy vsimnul ve vhodnou chvili (na zemi). Ale nekdy se to blbe sejde a vsimnes si toho az pozde, nebo si toho diky nejakym dalsim okolnostem nevsimnes vubec. Proste nekdy se sejde vic veci dohromady a vytvori to pruser...kdyz to skonci prekvapenim, tak je to jeste dobre. Clovek neni stroj, jak sam rikas...
Bych navijáky uplně zakázal, minimálně ve frekventovaný časy. Ne jednou se mi stalo že mě ten blb na navijáku málem skopnul, přesto že lezu o dvě linie vedle.
Hmm, to je zase moudro. Ono to neni az tak o navijaku, ale o provozovateli steny. Jsou totiz steny, kde je nekolik navijaku a maji svuj sektor a nikdo jinej tam neleze.
že někdo oživí rok starý vlákno tím, že obhajuje lezení TR oproti RP, to by mě nenapadlo ani ve snu :-D
Jestli jsi nováček, tak pro to máme pochopení...
To by mě taky zajímalo. Vždycky se to jen řeší, ale nikdo už neřekne, co bylo výsledkem šetření. Ne proto, že bych se vyžíval v tragédiích, ale člověk se z toho může poučit a potažmo eliminovat možné chyby a nebezpečí.
Znas nejake detaily? Bylo to stare lano, ktere melo byt vyrazene nebo normalni lano? Nekde jsem slysel neco o pretrzenem lane kvuli ostre hrane driku u kruhu, je to tento pripad?
Ano, je to tento případ, ale ten drik byl jen JPP, to lano bylo prakticky nové. No, údajně se do konce soudního sporu nikdo nebude vyjadřovat ČHS asi ví, kde byl problém, ale nezverejni to.
Tak klasika ne? Vsechny dotazy, komentare atd. se na zacatku potlacuji tim, ze jde jen o spekulace a ze se ma pockat na zavery intenzivniho proverovani, ktere ale uz nikdy nejsou zverejneni verejne.
Tak si tim kazdy muze udelat obrazek sam, jakou funkci ma retorika "nespekulujte a pocktejte na zavery"..