Zdar, chtěl bych se zeptat, jestli se dá pomůcka Shunt použít nejen jako blokant, ale také jako pomocné slaňovátko (např. při šikmém sestupu na traverzu, kde hlavní váhu nese kladka)? Pokud ano, jak? Pokud ne, co doporučujete?
Nemate nekdo nejakej slusnej odkaz na info o slanacich, nejtech borhacich a spol. ?
Me onehda napadlo, ze by nemuselo bejt spatny, kdyz uz se na to vesim o tom taky neco vedet, napr. kolik to unese, jak je to hluboko zapusteny,
Nazdárek horalové a alpinisti, chtěl bych se optat jak to děláte :-) v horských cestách např. Alpy s "hrbem"? Berete nějaký bágl do stěny? Nebo dokonce prvolezec i druholezec. My jsme tedkon byli v Dolomitech a kdyz jsme si potěžkali bágl s bota
Koukám, že Petr Jandík ve svém dnešním komentáři k Údolní cestě na Orla v Ostrov volá naprosto nesmyslně po dojištění této nádherné cesty. Proč? Chcete snad, aby se zkazila další cesta podobně jako na vedlejší Káče? Schválně jsem prošel zprávu bezpečnostn
Chtel bych se zeptat jak je to s lezenim na Svatoskach. Ted tam chcem jet ale slysel sem ze je zakazany lezt na Nevestu se zenichem. Je na tom neco pravdy?? Dik
Hej lidi, žádám o radu. Šli byste na mym místě do Deuteru Aircontact 75, když ho můžu mít z 5.500 na 4.400,-? Mam 190 cm, nevíte jak sedí Deutery vyšším lidem? Diky moc...
hola,tak mam moznost koupit perak za slusnou cenu,novy za cca 3000. Je to plneny bilym prachovym perim,55 procent 9to by me zajimalo ce je teda ten zbytek do 1000).vaha 1,5kg pri delce 190cm.Co vy si o tom myslite?
Koukám, že Petr Jandík ve svém dnešním komentáři k Údolní cestě na Orla v Ostrov volá naprosto nesmyslně po dojištění této nádherné cesty. Proč? Chcete snad, aby se zkazila další cesta podobně jako na vedlejší Káče? Schválně jsem prošel zprávu bezpečnostní komise ČHS za poslední tři roky a nebyl tam ani jeden případ smrti na písku způsobený kvůli specifice jištění na písku. Zato dva ze Srbska a jeden z Roviště, které jsou pokládána za slušně odjištěné až přejištěné oblasti.
Shodou okolností jsem lezl i tu Káču a viděl ty hodiny, které byly nahrazeny kruhem. Pravda, chvíli by asi ještě vydržely, ale jejich prodření je jen otázka času. Přidáním kruhu místo nich se na té cestě nic nezkazilo. Jediný rozdíl oproti dřívějšku je v tom, že se místo protažení hodin cvakne v téměř stejném místě kruh.
A teď ten Orel. Prostou geometrií zjistíš, že pád při cvakání kruhu by skončil dva metry pod zemí, ne-li víc. Těžko předpokládat, že by to jistič zachránil úprkem ze svahu.
Pravda je, že to tam je lehké a pravděpodobnost pádu není veliká. Vyloučen však není. Prostě k tomu prvnímu kruhu lezeš bez jištění. Na konci se plotýnka zvedá, chytů poněkud ubývá a pak je tam ta placka s převískem, která duní a taky časem půjde dolů. Nechtěl bych být v kůži toho, kdo s ní odpochoduje ty dva metry pod tu hlínu.
Obecně nejsem příznivec hromadného dojišťování cest. Do Velké plotny bych rozhodně nic nepřidával. U Orla mi ale schází alespoň upozornění v průvodci, že tuto cestu nelze odjistit tak, aby se tam člověk nemohl zabít, protože od hodin k prvnímu kruhu prostě nic nedáš. Proto si myslím, že by tam nějaké to jištění na konci spárky nad hodinama bylo adekvátní a přitom by cestu neulehčilo, ani nezničilo. Kdybys v takovém případě spadl těsně u kruhu, proletěl by ses takovejch pět metrů, ale nezabil se. To je můj názor, se kterým asi souhlasit nebudeš, ale v konkrétním případě této cesty za ním stojím.
Ano mas pravdu, ale tak uz to byva, ze mezi zemi a prvnim fixnim jistenim je to vzdy loterie. Dam tam neco? A pokud ano bude to vubec co k cemu? Ale o tom to prave je, ne? Tu psychyckou popravu jakou jsem zazival v nastupnim zlabku Mezlovky na Majaku ve Skalaku si budu hodne dlouho pamatovat. Presto si, ale nemyslim, ze by se mel dojistit proti tomu je Orel prochazka ruzovou zahradou.
Mézlovky na Maják jsem kdysi lezl, ale už si to nepamatuju. Kdysi bývalo v průvodcích zvykem, že výraz "nejištěno" je povinný.
Prvovýstupce si může udělat cestu jak chce. Když se mu zdá, že už je to vysoko, zavrtá. Ten, kdo cestu opakuje, už tuhle možnost nemá a aby se to vyrovnalo, měl by dostat tu podstatnou informaci, že hrozí podlaha z 15 metrů. Pak se může rozhodnout, jestli si chce užít adrenalin, nebo půjde jinam. To je vlastně to hlavní, o co tu jde.
Mimochodem, u toho Orla nejde o první, ale druhé fixní jitění. Předpokládám, že víš, že tam jsou fixně provázané hodiny lanovicí.
Zajímavé. Teď tam jsou povázané asi dvoumetrové hodiny tak pětimetrovým kusem lana. Žasnu, že s sebou nosíš tak dlouhé smyčky. Nebo jsou tam ještě jiné hodiny?
Apropo navic si myslim, ze to prispiva paradoxne k bezpecnosti. Kazdej si poradne rozmysli do ceho vleze a ne jako v jinech terenech kde si pujde "jenom tak zkusit" cestu o dva stupne tezsi nez na kterou ma.
To by byla pravda, kdyby v průvodci nebyla u téhle cesty jen ta hvězdička. Takhle do toho vlezeš a pak, když zjistíš o co jde, už se nevrátíš.
Chybí tam to slovíčko - nejištěno.
S eurounioistickym heslem na rtech "Clovek predevsim, komplexy az po nem" volam:
Borhak! krasny leskly bytelny voko! nebo dve!
A to samy u kazdy cesty kde je v pruvodci napsano nejisteno nebo ze autorem je Spek! A Spekovi a jemu podobnejm dat CHS dutku za destiky na(po)delanych nebezpecnych kilometru!
Na písku je tolik cest, kde už je to lehký, ale kde už se v žádnym případě nesmí spadnout (a ne 10 m, ale 15 -30 m), že je tahle debata dost o ničem. O tom, že s nabranym lanem se raději nepadá, taky nemá cenu psát:-)
Pánové jak to tady čtu tak si myslím,že debata je o ničem.Je tisíce cest na písku které jsou nebezpečné.Je to ale pohled horolezce který většinou na tyto cesty nemá ale chtěl by si je vylézt co takhle trochu potrénovat a přečíst si něco o starých lezcích kteří dříve se sporým vybavením tyto cesty dělaly?Kam se na tyto lezce dnes hrabem.
a co ti brani si to fixni jisteni treba necvaknout kdyz ti tak vadi? tvar se jako ze tam neni. stejne bys moh prelezt i ty kruhy ... a kdo je opatrnejsi tak ho pouzije a vsichni budou spokojeny ne
Když tam přidáš jištění, tak ta cesta bude jiná. Ať cvakáš nebo necvakáš. Ale to je buď jasné, nebo nepochopitelné.
Ta poznámka nejištěno: No, já nejsem extra pískomil, ale z toho co jsem viděl a lezl, tak je to stejné jako v ostatních oblastech "kompletního lezení". Tedy psát nejištěno by se mohlo u 95% cest - tedy je to zbytečné psát:)). To by o těhle oblastech snad měl každej vědět! I já, nepískař, vlezu-li do nějaké cca VI., tak s hojným jištěním nepočítám. Lezu jen do toho, kde jsem přesvědčený, že na to s rezervou mám.
...a cos čekal, ty bláhový:))))) Já nehodnotil tuhle věc, ale obecně se mi zdá, že aby tyhle poznámky o zajistitelnosti měli nějakou cenu jinou, nežli subjektivní pocit, museli bychom je nějak definovat. Třeba že při použití pouze fixního jištění hrozí pád delší než...metrů, hrozí pád na zem.
Definice je podle mých zkušeností jasná už léta:
Kruhem nebo jiným fixním prostředkem se nahrazuje pouze původní přírodní jištění, které bylo nějakým způsobem zničeno - prošoupané či utržené hodiny, odlomené žebro, vyvrácený strom - to může nastat jednak ve stěně, např. 2. kruh na Kreuzturm - Nordwand je místo soušky, která vzala za své už krátce po válce (té 1. světové!), jednak nad nástupem, kde strom sloužil k postrannímu jištění (po našem Schwebesicherung - např. Naumannhangel na Hoher Torstein). Jinak podle mého konzervativního pohledu nejsou důvodem k přidávání kruhů ani mrtvoly těch, kteří měli smůlu. Nemusí lézt každý všechno!
Mimochodem: Orel jde slušně zajistit - bylo by hloupé přidávat železo tam, kde stačí úplet.
Dobrej morál přeje Václav Š.
Bejt slepej ani blbej není sice zakázaný, ale omlouvám se ctěným čtenářům, že v daném konkrétním
případě budu za toho blbce já: celou tu diskusi jsem měl za to, že se řeč vede o Orlu v Himlrajchu, a nyní si všímám, že Petr Jandík se zmiňuje o Orlu vedle Káči. Tak to už je na druhé straně údolí a tedy na druhé straně diskuse.
Ale za podstatnou považuji spíše svou poznámku o dojišťování na písku obecně - tak to cítím a nechci na tom nic měnit (Orel Neorel!).
Howgh!
No Vašku,
pravidla jasná, ale abychom nebyli papežštější, než sám papež. Jako znalec Saska jistě dobře víš o cestách, kam se dodatečně přidávaly kruhy a nebyla to vždycky jen náhrada poškozeného přírodního jištění. Zkratku NR (Neues Ring) lze v průvodci vidět zase ne tak zřídka. Třeba: Hoher Torstein: Knirpelwand, Naumannhangel, Wand zwischen den Kaminen... Falkenstein: Häntschelweg, Renger-Gedächtnis-Weg, Hoher Riss, Nordwestkante.... a to je jen pár příkladů z jedné oblasti a dvou věží.
Ale i u nás se podivuhodně přidávají a ubírají kruhy, akorát je to takové netransparentní. stačí si přečíst nějaké historické povídání v průvodcích, prohlížet staré fotky....
v pondělí jsem byl v německu na Oybině a našel jsem dva přidané kruhy - a oba na čtyřkových nádherných klasikách. z mého pohledu zcela zbytečné (o metr níž tutová smyce - v jednom případě hrot a ve druhém kouzelný kinderkopf). ovšem na sedmě - tam mi už ten přidanej kruh dost pomůže (a už jsem pár takovejch cest s přidaným kruhem potkal). někdo jinej zas považuje sedmu za choďák a přidával by kruhy do devítek. další by nepřidával nikdy a jinej zase všude.
nazpět k Orlovi: nejtěžší místo cesty je metr pod kruhem. když přidat kruh, tak jedině za podmínky aspoň částečného zachování psychického rozměru cesty - a to by znamenalo teda dát ten kruh o tři metry níž - aby to bylo na důstojné proletění se (ale né až na zem).
Počej Lukasi, bavíme se o stejným Orlovi? Já myslím toho v Ostrově vedle Káči. Má dva kruhy, nejtěžší místo je podle mne převisek NAD prvním kruhem. Dolez k němu sice lehčí ale podlahózní.
Ta krásná šestka s tim slizkym výlezem na polici? Pod kruhem jde hrot jak víno! Akorát teda musíš na tý smyčce stát nebo jí přidržovat rukou, aby se nesmekla. No taky sem si tam zafuněl, ale borhák navíc? Ale jo, když to musí bejt. (Chtělo se mi napsat, že bych ho tam nedával, protože když to vyleze tlustý prase, tak už každej, ale zase tady furt prudim, aby bylo víc borháků, tak najednou nemůžu votočit, rozumíme?)
Abychom netrávili léto hádáním, zda nic, nebo jeden pod převis, nebo nad převis, zda rez nebo nerez... a mezitím tam někdo namlátí cvočky po 1,5m pěkně v lajně...smajlíka? No, vono by to až tak sranda bejt nemuselo :(((
NR znamená "Nachholungsring", tedy dobírací kruh; bývá na vrcholech či předvrcholech kvůli bezpečnějšímu dobírání. Dodatečně osazený kruh je "nR" (nachträglich geschlagen).
Příklady, které uvádíš, byly většinou právě kvůli
zničenému přirodnímu jištění (Naumannhangel - vyvrácení břízy, ze které se schwebovalo), ale vždy tomu předcházela dost dlouhá a odpovědná diskuse ve vrcholové komisi. A pokud mohu posoudit, vždy šlo o dost staré cesty, prověřené mnoha přelezy. Nepotkal jsem v Sasku zatím dodatečně osazený kruh, který by mi vadil -naopak
mne několikrát zamrzelo, že jsem cestu lezl ještě
před tím dojištěním.
před tím dojištěním
S tím, kde psát "nezajištěno"...no. S těmi mými % to možná bude problém fakt u mne. Já když už došel do odjištěného Srbska, tak si neomylně našel (Alkazar) nějaké dost free(Černá?, Turistická?..etc) a na Pupku "Pro kamarády", kde to bylo pod kruhem taky spíš 15m na zem, než co jinýho(Ovšem "špatně zajištěno" u té cesty také není-jen hvězdička). Takže já mám Srbsko jako dost odvážnou oblast:)))
Pánové nechcete t už přestat tahle blbě kecat a jeďte se mrknout do skal kde se leze a co se leze a na písku je tolik cest s vyhlídkou až pod zem:-)) a hodně z nich jsou kvaky dřívější generace která se jen předháněla kde co umístit aby to mělo co nejméně přelezů a pak taky skála po 30 letech vázání např. jednich hodin vypadá úplně jinak takže kruhy by vůbec nevadily a spíše by to i šetřilo skálu ale to samozdřejmě vadí pár jedincům co už lezou dokola pár cest a posr.... by se z toho...ale třeba taky s nima po 30 letech nevydží hodiny a když to přežijou tak by jim ještě jejich manželka mohla dát po hlavě aby se jim konečně rosvítilo a slezli z toho starého koně kterej už pěkně klopítá a měl by jít do důchodu na odpočinek:-) a nebo přestat tak blbě řechtat.....
Vidíš, to más pravdu. Natrefil jsi ausgerechnet zrovna na těch pár cest, kde je druhej kruh vysoko a dolez k němu je dlouhej, i když lehkej. Mně to jako domácímu v podstatě ani nepřišlo. Ještě je tam jedna taková cesta, Helenčina. Taky je to tam tak.
Nebo třeba Blážina cesta má první kruh (a první jištění) až na konci nástupové plotny, zatímco třeba novější Góvinda má na steném úseku dva borháky navíc a těžké je to tam tak stejně, nebo vlastně Blážina je už teď oleštěnější, takže vlastně těžší.
Místní to znají a když přijede někdo odjinud, může být dost překvapen, jako já na tom Orlovi. Takže by ten vykřičník ani tam neškodil.
Vaše problémy bych chtěl mít... jsem na půl roku v Belgii a lezu tu jenom na přejištěnym vápně. Stýská se mi po prohřátym písku a skalních městech ... jenom se (dost) bojim návratu na něj - ono se přece jenom leze trochu jinak po 3m. nejtech. Takže přeji krásné léto a užijte si co se dá ((-:
W
Fugasi, alias JirkaSi?
Argumentovat Srbskem a Rovištěm v této souvislosti je tak trochu překrucování faktů, nebo neznalost věci.
Všechny smrťáky na Srbsku, resp. v Alkazaru v poslední době, (3 pokud se pamatuju) byly způsobeny nezajištěním se na štandu při přípravě slanění, kdy se dotyční už nechali zrušit a pak teprve schrastili. Se zajištěním cest to nemá vůbec nic společného.
Ten případ na Rovišti zase nesouvisel s tím, že by byla cesta nezajištěná, ale že si dotyčná při vracení se ke kruhu vycvakla expresku, když se za ni chytila.
Spíš ne. Největší roli zřejmě hraje to, že do těch neodjištěných "vražd" se pouští zejména ti, kteří vědí že nad uvedenou klasifikací by měli mít převahu. A dál, jak níž podotýká Pušovic Jenda se víc soustředí a dávají většího bacha.
S pozdravem diskutujícím autor citované zprávy :-)
Abych řekl pravdu, tak já osobně se divím že na Srbsku není malérů víc. Zavítám tam jen občas,ale většinou když dojdu na Alkazar a vidím co se tam děje,hned se pakuji jinam.Myslím, že je to taky tím, že tam lezou poměrně často lidičky co si to chtěj jenom zkusit a nemají potřebné zkušenosti.
Na písku leze lidí podstatně méně, asi z něho mají větší respekt a to je dobře. Nerad bych se dočkal že to v Ádru bude vypadat jako na Srbsku.
K dojišťování na písku: Ano,ale jen v případě nahrazení poškozeného přírodního jištění. Myslím že by s tím prvovýstupce stejně nesouhlasil.
Roman
Na odjištěných cestách mají víc malérů i v zahraničí. Také se to vysvětluje (krom toho, že je tam víc začátečníků a vůbec asi víc lidí), že "bezpečné cesty" vyvolávají pocit bezpečí-tedy lezec pendluje nahoru a dolů, cvaká, vycvakává, rande domlouvá, jistič po jističkách kouká... Na těch vraždách jsou lidé víc soustředěný. Tak to proniklo prý i za hranice lezení, nějakej psycholog snad na to dělal vědeckou práci. Prý (??) i v jiných nebezpečných oborech se dojíždí na nepozornost v relativním bezpečí-jsme holt tak zařízený...
a taky je více smrťáků v autech než v letadlech a nebo na lodí když to vezmeš kolik je aut a kolik letadel a kolik je zajištěných oblastí a kolik tzv. rakváčů a kolik leze lidí v horách a kolik lidí se věnuji sportovnímu lezení tahle to srovnávat je fakt už zase diskuse naprosto ....a naprosto o ničem...jako skoro tyhle vaše všechny bláboli pár jedinců ale aspoň plátek BLESK :-)má další konkurenci:-)..
Kdyby sis to přečetl, milý neznámý, tak by možná zaznamenal, že nejde o srovnávání. Ani že nejde o titulek "Smrt přichází s každým dalším borhákem!"... Z těch malérů se někteří snaží poučit. Poučení, které bych si z předestřeného faktu dovolil vyvodit je, že i na zajištěných cestách si je třeba dávat neustále bacha. Že to každý ví a bacha si dává? Zřejmě ne. A také, že je tam obtížnější si bacha dávat. Proč? Viz.