Chtěl bych se zeptat,máte nějaké zkušenosti s benzínovými vařiči od MSR? Výhody či nevýhody oproti plynovým? Jaká je spotřeba v poměru s plynem? Dík za odpoveď
Slyšel jsem, že se v Praze na Strahově otevírala nová stěna. Nevíte někdo, kde přesně by to mělo být, jak tam mají otevřeno, nebo nějakou webovou adresu? Díky
Jakesi kalifornske decko 'yvon icheat' dalo 9B bouldrove, dale dve 9A bouldrove z toho jedno na OS!
Je prvni ve vsech zebrickach co na loukach kdy rozkvetly, tak se kochnete nez nam ho administratori 8anu smazou:):) A drzme mu palce by mu to
Zdar borci, mam Vas fsechny rad a proto se chci zeptat..."Lezu" s kamosem uz cca pul roku po skalach i stenach...cca 1x tydne. Ctu si jako blazen veskere info a metodiku lezení no a takto pripraveny vzdy vyrazim do steny...no ale jakmile nastoup
ahoj lezci a lezkyne
dneska rano jsem zpozoroval novou venkovni stenu na strahovskych kolejich. Nevite nahodou kdo ji provozuje jeho web, telefon. Resp. jestli tam staci prijit na vratnici zaplatit a lizt, nebo jestli je to slozitejsi. Dik
Ahoj lidi, prosím potřebuji telefonní číslo na Artura Rosslera, který má na starosti padací stroj v klokočských skalách. meil mám ale bodnul by mi telefon, nemáte někdo.díky
Byl sem na prochajdě okolo Čertových hlav (obec. Želízy), hezké pískovcové stěny 10-20m, moc hezké spáry, komíny i stěny. Koukal sem na pravou stranu od hlav. Na některých místech se dá založit i vlastní jištění, ale vzhledem k absenci kruhů (nebo sem je
Pěkná fotka, Petře. Je vidět, že jsi nebyl línej vylézt na Hoher Torstein :-). Je tam vidět řada vyhlášených cest od Schusterweg zcela vpravo po Westkante zcela vlevo. V koutě vpravo ve stínu je velmi originální VIIb Strubichweg, kde se ze stěny nalézá do
Ahoj. Chtěl bych poprosit zda-li máte někdo nějakou zkušenost s botkama od Hanwagu model Rocky..Zda se v tom dá chodit i po našich horách aby člověku neupadla noha - tvrdá bota to je teda pořádně.Ptám se protože s kámošů maj všichni Meindly a tato značka
Chtěl bych se zeptat,máte nějaké zkušenosti s benzínovými vařiči od MSR? Výhody či nevýhody oproti plynovým? Jaká je spotřeba v poměru s plynem? Dík za odpoveď
MSRko jsme táhli na dubnovou hřebenovku Fagaraše a musím říct, že je suprový. Spotřebu v porovnání s plynem si netroufnu určit, ale myslím, že v tý kose bychom na plynu snad ani neuvařili. A zas tak moc to nežere, jako neznalí situace jsme táhli dva litry beneli a litr a půl zpatky :)
Já mám MSR Whisperlight a musím po pravdě napsat, že se vracím k plynu. Myslím, že znovu plnění bomb je alternativa pro neextrémní používání plynových vařičů v přírodě.(neextrémní to mám na mysli horské vaření hluboko pod nulou, kde navíc neseženete plyn)
Proti:
1. plyn je rychlejší a to o dost
2. benzín smrdí, zejména po dovaření a uložení vařiče do auta ještě se uvolňují páry z trubičky.
3. při startech s nahříváním vařiče benzínem, je celý vařič od sazí a při manipulaci (skládání a rozkládání nožiček) je člověk skutečně jak prase.
Trochu jsem tento problém eliminoval tím, že jsem benzínˇák startoval líhem, ale pryč je pak jednoduchost a elegance. V podobě ještě navíc nádobky na líh a třeba stříkačky coby davkovače.
4. Zdaleka se mi neosvědčila samočistící tryska, málem jsem z vařiče vytřásl duši a je stále ucpaný. K čemuž došlo po slabém provozu.
5. možnost regulace je naprosto nedostačující, v podstatě nulová.
6. cena vařiče a bomb
Závěr:
Pokud je to na turisticko kempingový provoz, typu skálolezeckých zájezdů, tak v žádném případě nebrat!
Ještě k firmě MSR, nechci jim dělat reklamu, ale jejich plastový izolační hrnek, se podivně vyboulil na vnitřní straně po nalití horkého čaje. Že by byl jen na studené nápoje?
Firma má hrdě v názvu slova horský a výzkum, myslím, že by měli ještě hoši trochu bádat.
No, nevím, proč ta zdrcující kritika. Já mám s tímhle vařičem zkušensoti úplně opačný. Mezi výhody patří především rychlost vaření, což ocení každej, kdo si chce ve tři v noci před výstupem uvařit polívku aby se zahřál. Pravdou je, že na obsluhu benzínovejch vařičů je třeba si zvyknout, ale s trochou cviku to není vůbec žádnej problém. Nechci tady dělat reklamu výše zmíněnýmu modelu, ale ta samočistící jehla tam funguje dobře, alespoň mě. Pokud sis ovšem benzínovej vařič pořídil jenom proto, aby sis s ním vařil na parkovišti u auta, chápu, že spokojenost asi není na tvý straně. Možná by stálo za to, nejřív popřemejšlet, k čemu si vařič kupuju. A to platí o čemkoli, ne jen o vařičích.
Dva roky jsem ho používal a jelikož jezdíme dost a dost vycvičenej jsem byl dost.
Když zminuješ rychlost, tak zřejmě do ní nepočítáš startování. To celou proceduru prodlužuje nejméně o 2-3 minuty. Největší legrace je, že když dovaříš a nenahodíš druhej hrnec na vařič vzápětí, tak ti vařič během přibližně 3 minut vychladne a celou proceduru ohňostrůjce a půlmetrových plamenů s špinavým kouřem si zopákneš.
Venco, nechceš ten můj koupit?
Děkuju nechci, já ho už mám a nemyslím si, že by se tak rychle zničil :-). A ještě jedna poznámka, ale nic ve zlým. Ve vyšších horách a nízkých teplotách je ten rozdíl v rychlosti vaření znát opravdu hodně. Já benzínový vařiče nechci nikomu vnucovat a už vůbec ne nějakou značku (s jiným modelem od této značky moc dobrý zkušenosti nemám), jen jsem napsal svoje zkušenosti.
Jo, jak to tady pozoruju, vy se mi tu chlapci za cvíli poperete :-)
Leč k věci: po mých dlouhých zkušenostes s kdejakým vařičem můžu říct, že když benzíňák, tak MSR. Obsluha slušná, bezpečnost poměrně vysoká, výkon odpovídající. Nutně ho člověk potřebuje na zimní táboření, dlouhé treky a do oblastí, kde nelze dokupovat nabo plnit plynové kartuše. Spelečnou nevýhodou všech benzíňáků je nutnost udržovat je v perfektním stavu a pravidelně čistit(zejména, není-li použitým palivem technický benzín). Další nevýhody: nutnost zahřívání; musím uznat, že ve stanu to dělávám nerad, ještě tak ve velkém záhrabu, nutnost tahat náhradní díly (ba přímo soupravu na opavování), větší váha samotného vařiče (při kratších výletech se opravdu nevyplatí - to co ušetříš na palivu táhneš na vařiči).
Všude jinde než ve výše zmíněných případech bych dával přednost plyňáku. Viz v předchozích příspěvcích uvedené zkušenosti (jednoduchost obsluhy, spolehlivost nevaří-li se v mrazu či nelze-li zabezpečit dokonalé závětří).
Závěrem: ideální je mít doma benzíňák (uloženej a ošetřenovanej v perfekním stavu) i plyňák. Z těch zase osobně dávám přednost českému výrobci VAR (už proto, že shodné kartuše jsou dostupné nejenom v Evropě, ale sehnal jsem je i v řasdě Asijských zemí; podotýkám, že do bývalého Svazu je každopádně vhodnější benziňák, schopný zkousnout i jiné palivo než technický benzín).
Musím souhlasit s Vencou. Mám taky MSR (whisperlite international). Nezanáší se, funguje spolehlivě a při troše zvyku lze regulovat i startovat bez zbytečných ohňostrojů. Dokonce jsem ani nezaznamenal žádné výpary v autě po složení (stačí trochu protřepat, vytřepat přebytky benzínu v trubičkách, pumpičce - operace na půl minuty)
Faktem ovšem je, že pro styl vaření - uvařím vodu na nudlovku, vypnu, sním nudlovku, zapnu a vařím další jídlo - je to trošku těžkopádné ...
K původnímu dotazu. Pokud je otázka postavena: Chci benzínový vařič. MSR ano nebo ne ? Nezbývá mě než MSR vřele doporučit. Po skazkách z mého okolí se mi jeví lepší než ostatní, např. Coleman.
Sice nemám benzíňák svůj ale kamarádi jej tahají, zakže to co říkám si necucám z prstu:-) když benzíňák tak jedine MSR s když plyn tak jedině Var.
Pokud se budeme bavit benzín nebo plyn tak je to dle mého názoru věc osobní zkušenosti - jak jsem řekl benzín nemám a po odzkoušení zůstávám u plynu.
K původnímu dotazu: Plyn nebo benzín? To se důkladně rozebralo (Venca, JirkaS, Tomáš F., Petr Lavička). Pokud bezín, tak MSR ano, nebo ne? Na to bych odpověděl MSR Whisperlite Int. ano, MSR DragonFly ne, MSR XGK neznám. Dobrý mohou být i jiní výrobci, ale nejsou s nima zkušenosti - třeba Karrimor tu nejspíš zatím nikdo nemá. Pokud plyn, tak VAR2 ano. Třetí možnost je vařič na benzín i plyn. Máte někdo zkušenosti? Má to nějaké nevýhody?
Tak to bych si ještě přisadil na obranu plynu v horských podmínkách :) Na plynu se dá pohodlně a bezpečně vařit ve stanu, pyromanská show s benzíňákem se taky dá provozovat ve stanu, ale "není to ono".
Benzínové vařiče jsou nespolehlivé, i když má člověk MSRkovou opravnou sadou, jsou běžné neopravitelné závady. Pokud je člověk závislý na vařiči, znamená to nosit rezervní vařič.
S neochotou plynu odpařovat se v zimě to taky není tak hrozné. Zimní směs ve velkých bombách je cca 60/40 ve prospěch propanu a plněné bombičky čerstvé fungujou přijatelně. S poloprázdnýma je potíž, musí se nahřívat, ale uvařit se dá.
Jo plyn neni spatny...ale pokud jedes do oblasti kde nemaj bomby na mesic...Kavkaz, Ural.. tak je asi pekna blbost aby kazdej tahnul 3 bomby..zatimco benzin jsme sehnali treba i v 4000 m.n.m. protoze ty rusky varice asi strasne zerou tak ti borci tahali nahoru cely kanistry benzinu...nevyhoda MSR je ze se znacne snizi jeho vykon a tim stoupne znacne spotreba..Pokud je ale cistej vali jak kdyz startuje letadlo.
Jo a k tomu startovani...vubec mi nevadi ze se dyl zahriva..ten proces je pro me kultovni obrad a prijde mi to super...a ta minuta nebo dve ...o tu prece nikdy nejde..K varici MSR ma citovy vztah byl se mnou vsude..ale je fakt ze na nej obcas nadavam a nekdy me i dost sere..:))
Dobrý den,
pokud máte možnost doplňovat plynové bomby pro Var, tak je úvaha celkem jasná.
U kratších výprav tak do 1-2 týdnů vede plyn, pokud je ovšem možnost přepravovat plynové láhve (nelze letadlem). Bez problémů lze vařit ve stanu, obsluha je pohodlnější, nejsou špinavé ruce.
Benzín pokud není k dispozici plyn a u dlouhých výprav, když je třeba během výpravy doplňovat palivo a plyn není.
Spotřeba je dána mnoha vlivy a nelze jen tak přenášet cizí zkušenosti. Hlavně záleží na tvaru hrnce a na ochraně před větrem během vaření. Také záleží na tom, zda se vaří z vody nebo ze sněhu.
Jinak mám VAR 1 a MSR Whisp. Int. a oba vařiče při správné obsluze pracují naprosto dokonale bez sebemenších potíží.
Orientačně - bomba cca 650g (včetně obalu) pro 2 osoby 4 dny při vaření jenom ze sněhu.
Benzín při vaření jenom ze sněhu 0,5 l 2-3 dny.
Benzín při vaření z vody 0,9 l 7 dní.
Vaření = cca ráno 3-4x nádoba, večer 3-4x nádoba, max. doba varu vody 5-8 minut na jídlo. Petr Lavička
Teda, taky přidám trošku do mlýna.
S MSR benzíňákama jsem neměl nikdy žádný problém (měl jsem možnost vyzkoušet Expedition XGK a Dragon Fly- oba na dlouhodobých akcích), ale uznávám, že jsou podstatně náročnější na údržbu než plyn. Výhodou je hlavně dostupnost paliva v odlehleších místech ,neměnný výkon v různých teplotních podmínkách a hlavně spotřeba (menší objem a hlavně hmotnost neseného paliva!).
Myslím, že tohle téma bylo doře zpracováno v testu v českém Outdooru někdy minulý rok.
Momentálně používám XGK Exp.
Na druhou stranu mám neblahou zkušenost s VAR2. (soustavné vyndavání špon z těla a trysky mě už unavuje, nechtěl by ho také někdo koupit?)
Z profesního pohledu: za 7 let co vařiče MSR prodávám (několik desítek vařičů) jsem se nesetkal s jedinou reklamací. Všechny závady (slovy 3) byly způsobeny zanedbanou údržbou (čisti,čistit,čistit). Dobré také je, že v ČR je autorizovaný servis MSR a je také možné sehnat jakékoliv náhradní díly (i když řádně drahé).
Teda nevim co Jirka S pije, ale já hrnek MSR používám také a nikam se mi neboulí.
Nevím, co furt máte s benziňákama a plyňákama. Jediný správný vařič je PETROLEJOVÝ :-) Osvědčil se Amundsenovi už v roce 1911 a to si myslím bylo dost "extrémní vaření". Petrolej, podobně jako nafta, není těkavý, tudíž je vaření na něm mnohem bezpečnější. Já bohužel nemám origoš Primus, ale německý Optimus, bratru 60 let starý. V nouzi žere i benzín, ale moc mu nechutná. Startuju ho tekutým lihem, kterého nosím 0,5 dcl v plastové lahvičce s tryskou v náprsní kapse, pak může být hořák klidně -15 st.C a startuje se vesele. Akorát jsem si udělal z Al plechovky od piva závětří na to startování, aby lihový plamen šlehal nahoru. Nechám to nahřát tak minutu a těsně před tím, než líh zhasne zavřu tlak. nádobu a nafecuju tam tak 10 šťouchů. Vařič začne bez jakéhokoliv chrlení plamenů okamžitě hučet a hořet kultivovaným modrým plamenem. Kvůli výkonu mu říkáme "TOKAMAK 7". Bohužel, ovládání je pouze binární (vypnuto/zapnuto), tudíž představa, že si na tom uvaříte krupičnou kaši je poněkud lichá. Ideální je Amundsenovské nasazení na rozpouštění sněhu/vaření velkého množství vody (u nás obvykle v 4l hrnci).
Pro původního pisatele dotazu:
Výhody benzíňáku: levnější provoz, seženeš ho i v úplný pr.e..i
Nevýhody benzíňáku: dražší pořizovací cena, horší manipulace, když se ti rozleje do jídla máš po jídle, nedá se s tím rozumně vařit ve stanu
Takže suma sumárum, jestli se nechystáš do úplný pr.e..e, tak si kup plyňák. Argumenty, že v zimě a ve velkých výškách na plynu neuvaříš jsou kecy, protože např. Jaroš vaří na plynu i na osmičkách.
Pro původního pisatele dotazu:
Výhody benzíňáku: levnější provoz, seženeš ho i v úplný pr.e..i
Nevýhody benzíňáku: dražší pořizovací cena, horší manipulace, když se ti rozleje do jídla máš po jídle, nedá se s tím rozumně vařit ve stanu
Takže suma sumárum, jestli se nechystáš do úplný pr.e..e, tak si kup plyňák. Argumenty, že v zimě a ve velkých výškách na plynu neuvaříš jsou kecy, protože např. Jaroš vaří na plynu i na osmičkách.