Komentáře
Pod sakra dlouhej době 7- ze který jsem spadl. Ego v háji, nadávky zaznamenali až v Táboře, deprese, zklamání... Výlez si dobře očistěte a mezi borhákama zkuste víc vlevo + 1 friend. Jinak je to o hubu.
Tak to si na Choustníku budeš muset zvyknout ;-) Osobně tam 6ku považuju za větší úspěch než 8mu jinde :-)
Zapsal: Jirka, 10.09.2018 06:21:00 Takže zase oblast s vlastní klasou? Ach jo, proč tam nemůže být UIAA, ať je jasný, jak je která cesta těžká... Tohle je fakt úchylka ČR.
Zapsal: -, 10.09.2018 13:59:02 Zatím jsem tam sice nebyl, ale rozklikal jsem si všechny cesty od 8+ do 6- tady na "lezci" a pouze u jedné si to někdo zapsal víc, jak je dáno a i to pouze o znamínko... Neviděl bych to tak černě (anebo jsou zápisy přelezů v db k ničemu :)
Zapsal: tah-sha-tunga, 10.09.2018 14:20:32 vzdychale, má to svý historický důvody pramenící z izolace a skromnosti prvovýstupců. Ale co si vlastně představuješ pod UIAA klasou - cesty Kurta Alberta - tedy tvůrce RP UIAA - které jsou nyní upgradovány nebo soft klasu nových oblastí jihu Evropy? @ tahsho: si tam zajeď :-)
Zapsal: Jirka, 10.09.2018 21:19:37 Snažím se o to už přes rok...
Zapsal: tah-sha-tunga, 11.09.2018 06:13:26 Vůbec nepotřebuju soft klasu. Obecně klasa není pro honění ega ale pro získání informace o obtížnosti cesty - k tomu je z logiky věci potřeba, aby byla jednotná, když tomu není ani rámcově, nejedná se o UIAA, ale specifickou klasu dané oblasti, takže pak lezec pro získání představy o obtížnosti cesty potřebuje převodní tabulku na UIAA (nebo fr.), což mi přijde hodně nepraktické, zvlášť když taková tabulka obvykle neexistuje. Přitom místňáci jí obvykle znají ("tahle šestka je tak za vosum").
Btw.: Je zajímavý, že posun klasy směrem dolů se toleruje až podporuje, zatímco posun klasy směrem nahoru je tvrdě kritizován. Tzn. jsou-li v oblasti šestky za osm, je to v pohodě, jsou-li v oblasti osmičky za deset, šmahem se to shodí, aby to bylo spravedlivý. Mělo by se měřit stejným metrem ne?
Zapsal: -, 11.09.2018 09:19:20 Přece nemusíme mít na všechno tabulky, normy či škatulky. Ale jinak souhlas, krásná teorie o tý unifikaci. Bohužel nerealizovatelné v praxi. Klasa lítá v samotné Juře, kde UIAA vzniklo. Což pak tady, kde borci za hlubokého totáče bušili jak o život, o klase věděli jen to, že končí 7 (tehdy ještě asi ta pískovcová?), na což si mysleli, že nemají, proto dávali klasu max. 6. Nové cesty na to pak většinou navázaly… Pro unifikaci budeš každopádně potřebovat etalon, což by logicky měly být původní UIAA cesty od zakladatelů RP Alberta a WoGu. Zkus si nějaké jejich cesty přelézt. Třeba pak zjistíš, že to tady není tak moc mimo a naopak by většina ostatních oblastí zasloužila shodit. Takže problém je spíš většinová inflace, než pár podhodnocených, většinou lokálních oblastí či jednotlivých cest, které pak dostanou punc prubířského kamene, jehož přelez je hodnotnější než „laciné“ cesty s měkkou klasou. Pro mnohé jsou to legitimní důvody pro nezvyšování klasy. Taky nejsem pro výrazné odchylky v klase, jen myslím, že problém je trochu jinde.
Zapsal: Jirka, 11.09.2018 10:50:50 ...a na začátek by úplně stačilo, kdyby si lidi, co si tady vedou deníček, zapisovali cesty tak, jak je cítí, a ne podle toho, co se tady píše. Už to by o mnohém vypovědělo.
Zapsal: tah-sha-tunga, 11.09.2018 10:58:17 Souhlas s tah-sha-tungou!
Zapsal: pavelll, 11.09.2018 11:11:56 pro začátek to možná poskytne "tu informaci" ostatním lezcům. Ale pak to někdo musí posunout o krok dál - do průvodců, ČHS databáze, zahraničí nebo to udělá jen čurbes...
Zapsal: J., 11.09.2018 11:47:38 ...no a to je to srovnávání klasy, o kterym se tu snažim psát!
Zapsal: -, 11.09.2018 11:59:06 Btw.: Kopytníku proč jsi tu cestu nezved?
Zapsal: -, 11.09.2018 12:02:37 no, jsem zvědavej na ten druhý krok! Doufám, že to nedojde tak daleko, že u jedný cesty bude v různých zdrojích 4x jiná klasa, jako to je u některých cest v FJ. To je pak skoro horší než jedna klasa podstřelená nebo přestřelená...no uvidíme, jelikož mám ten pocit, že v zapisování do deníčku vzniká ten trend, co píšeš.
Zapsal: J., 11.09.2018 14:12:13 Nezved, protože předpokládám, že klasu navrhoval někdo kompetentní a já jsem prostě jen po létě vyměklej :o) nicméně se mi líbí myšlenka s etalonem, jen je škoda, že každej etalon musí schvalovat ČMÚ, musí bejt pod zámkem a veřejnosti neni přístupnej. Přístup maj pouze autorizované osoby. Chcete tedy zavést na Český skály metrologii a každá cesta před otevřením bude ověřena auditorem dle 505/1990?
to ne, to už by zavánělo těma tabulkama. Pro začátek stačí, než něco někdo bude přepisovat, že si před tím přeleze pár cest od pra/otců sportovek ;-)
Zapsal: J., 18.09.2018 22:56:12
I agree to the processing of personal data.
| | Přelezy
Přidání cesty do deníčku
|