Komentáře
Jedná se o cestu s původním názvem Lídina nadčárka, která ovšem byla vylezena M. Holečkem pouze AF.Je to to nejvytrvalostnější co Vltavská žula nabízí a rozhodně to stojí za vylezení. Delší lidi maji výhodu v traverzu do Čáry, ale pro menší je tu jeden no hand.
Zapsal: Petr Obst, 22.02.2004 15:22:18 Hup, šup :-) ...a pak že se posilováním neprodlužujou ruce:-)
Zapsal: BB, 18.04.2005 08:39:23 kde v prdeli je ten no hand? v Lide alebo az v Care zivota? (v tom traverzu predpokladam ze nie :)...
Zapsal: xtreme, 14.05.2005 21:16:31 sorry, ak som niekoho urazil tym ,,do prdele´´, nemyslel som to v zlom, takze sa pytam znova a slusnejsie: mohli by ste mi niekto povedat, kde je ten no hand? nie je to pre mna az tak dolezite, ide skor o zvedavost, ale zaujima ma to ...thx
Zapsal: xtreme, 16.05.2005 20:20:42 no ten no hand bude zrejme v nad 3.istenim v Lide...
Zapsal: xtreme, 22.05.2005 16:48:46 Vím, že to bude znít možná divně, ale dovolil bych si říct, že minimálně sektor Hafty na Rovišti konkrétně cesty Lída,Lída direkt,Lídina čárka,Varlid,Falešný ráj,Černé břicho,Čára života jsou nadhodnoceny-co takhle snížit u nich klasifikaci o čtvrt stupně(z např:8+/9- na 8+)nebo někdy o půl(z 9 na 9-).Možná je to nesmysl,zbytečný řešení neexistujícího problému, ale přijde, že úsilí, které jsem těmto cestam věnoval není ekvivalentní k uváděným klasifikacím.Berte to prosím spíše jako námět na diskusi ne jako dogma.Ahoj
Zapsal: vilda, 07.07.2005 21:50:38 tak konečně se někdo odvážil napsat to o čem se mluví snad od té doby co lezu. Bravo vildo! dovolil bych si mozna v par bodech nesouhlasit. neshazoval bych vše, jen cesty typu Varlid. třeba v Lídě jsem se trápil dost, a vlastně doteď, když ji lezu to není pohoda. to samé bych osobně mohl říct o lídině čárce, ale to je trochu zkresleno tím, že jsem naprostý nevytrvalec... a co takhle Helium, to by jsi shodil taky?
Zapsal: petzlplast, 07.07.2005 22:01:23 Lídu direk má Vilda napsáno jako 8+/9- , Tím chce říci že je to lehčí než Lída? ale já mám za to že je to prodloužení Lídy...nebo dáme Lídu na 8+? Sice jsem to byl já kdo navrhoval Lídě direkt klasifikaci ale když bude názor většiny jiný nebudu se prát.... Ono je něco jiného shazovat nachozené cesty a něco jiného je přelejzat a deklasovat nové. ono je i jasné že když spojení cest přelezu já kterej obě znám z paměti tak to hodím níž než když to někdo poleze z voleje. Nejsem proti úpravě klasifikace ale snžil bych se to dělat citlivě - což třeba případ Vildy a Lídy dir. není.
Zapsal: BB, 26.08.2005 14:52:40 No tedy pokud by jste začali snižovat klasifikaci v sektoru Hafty, museli by jste ji snížovat i v ostatních sektorech a kdybych bral v potaz předchozí komentář i Vildův, tak třeba Progetto na Highlanderu by pak bylo za 8 (aby to zůstalo tak nějak v poměru) :-).A to upozorňuji,že cesty na Rovišti nemám nachozené.
Zapsal: vlk, 26.08.2005 20:17:23 Dekuji vlku za komentar ale islim si ze progetto je poctive 7b, drive 7b+ u ktereho nema nikdo shazovaci choutky. Jak je videt na rovisti toho mas nalezeno o mnoho mene nez v Krase a zrejmne proto tvrdis to, co tvrdis. Carkovy kod ( ta cast haftyho kde se inkriminovane cesty nalezaji ) je pravda misty nadhodnocena ( viz Varlid ) ale nemohu souhlasit s tim ze cele roviste je nadhodnoceno... viz dzesbalet, ave caesar, hafty... az na roviste nekdy zavitas, zkus si je vylezt... A jestli je vylezes tak pujdu prelezt tebou navrhovane cesty do Krasu ( psychlight, direkt drive, princ a chudas )
Zapsal: Dominik, 26.08.2005 22:21:01 Mimořádně souhlasím s Dominikem!Ač nerad píši v poslední době jakékoliv komentáře.Progeto rozhodně není ani v náznaku za 8, to bude obhajovat jen uplný blb. Co se týče Lídy 8+/9- nejspíš přesně vystihuje její boulderový charakter.Vilda nemá zájem shazovat její direkt na 8+,jen naznačil že mu přijde stejně těžká jako Lída normálně.Divím se,že to nepochopí někdo kdo má v Juře vylezenou Zugabe na 2 pokusy.Nehledě na to že 9-/9 vypadá trochu jinak.Ale klasifikace je samo subjektivní, nejsme všichni prostě stejní,chce to cit,určitou lezeckou komplexnost, a určitou představu o daném stupni,která se prostě získá jen lezením cest té dané obtížnosti.Boulderista bude v hajzlu ve vytrvalostní cestě a naopak vytrvalec ve tvrdém boulderu,no a do toho nám tak nějak fušuje ta technika.To všechno vede k nastřelení nějaké cifry která třeba uplně nekoresponduje s názorem jiných lezců.Prostě na Lídu se jezdí proto že je to boulder a pak lalaláč. Má hromadu přelezů od lidí kteří tuto cifru jinde zatím nevylezli/já jsem taky jeden z nich/ to ale neznamená že musí každý obhajovat její obtížnost.Lecjaká 8 v jiných oblastech je obtížnější než Lída i Lída direkt a nachození na to nemá žádný vliv.Je zajímavé že čím je lezec komplexnější tím je jeho klasifikování přesnější.Nebo ne?Asi by bylo dobré kdyby jsme víc lezli a méně kecali.
Zapsal: Radek, 27.08.2005 12:00:15 Tak to mi Dominiku chybí akorát Džezbalet,takže až na Roviště zavítám příště musím ho zkusit a jestli padne,pak Tě rád uvidím v Krase:-). Ona ta klasifikace je vždy subjektivní, ale když to vezmu kol kolem tak klidně budu tvrdit,že právě v Progettu není těžší jednotlivý krok než v Lídě, je vytrvalostnější a je víc o technice a hlavně ukoněnější než Lída a když jsem ho lezl letos uprostřed léta na přímém slunci při nějakých šestaosmadvaceti a na druhý pokus jsem se v tom prošel,tak mi to samozřejmě přijde lehčí než Lída.Jinak na Rovišti toho mám odlezeno celkem dost(aby ne za ty roky,svého času jsem totiž taky pracoval v Nupakách:-) ) a pamatuji si doby kdy např.Čára života byla napřed za 9-, pak za 8+ a dnes je to snad kompromis 8+/9-. Stejné problémy řešíme i u nás,např. cesty Překvapení,Krátká křeč, Rychlá smrt (tip pro Dominika na vysoké číslo v Krase :-),)všichni mladí vylezou snadno, neboť jim nechybí ohromná hrubá síla a k přelezu těchto cest stačí, ale pokud se dostanou do technických problémů tak jsou z toho vedle a přijde jim to šíleně těžké a u mě je to přesně naopak.Přesto jsme tyto cesty neshodili dolů, neboť si myslím, že na druhou stranu je to pro mladé motivace, když vidí, že jsou schopni lézt i těžké věci a až toho u nás přelezou víc tak pochopí kam ty cesty zařadit.
Zapsal: vlk, 27.08.2005 23:05:39 Radku Možná právě ta Zugabe a spousta dalších mě utvrzuje v názoru že ta klasifikace na Rovišti je dobrá. Osobně beru Juru jako etalon obtížnosti. To že Lída nepatří k nejtěžším 9- je jasná věc(je ideálně stavěná, perfektně zajištěná, bld. dole a pak jen pohoda) ale také je pravda že jsou i lehčí nebo hodně podobné - například tady hodně diskutované One Namen - na fj.com je to dokonce za 9. Když shodíme Lídu na 7b tak musíme v kontextu překlasifikovat celé Roviště - je Apache lehčí než Lída? Je. Tak ho dáme na 8+? ale Apache je těžší než Ondrovina? takže Ondrovina na 7a nebo 6c+. Vím že přeháním ale jako ukázka je to ideální.. Když se nezdá Varlid No problem 7b+, Lída direkt OK 7b+. Falešný ráj mi ale jako 7c+ (9/9+) přijde akorát. Lídina čárka je 7c když budu hodně přísnej tak 7bc 9-/9 . Ale buďme opatrní, dát Lídu na 7b je dost husté.
Zapsal: BB, 29.08.2005 10:44:26 No snažil jsem se tyto cesty porovnávat s podobnými právě i třeba ve zmýněné Fj.např:podle mně je ve Strodachu (9-)boulder těžší a po té následuje méně pohodový dolez než v Lídě a třeba kámoš už ho má shozený na 8+.
Zapsal: Vilda, 31.08.2005 18:28:16 To je mozná tren problém, to srovnávání s jinými oblastmi. Zkus to srovnat s KRasem nebo Boux a das tomu ( pokud natrefis na dostatecne klasiky ) a dáš ráji tak 9- a to jste lehkych.... ja bych to vyresil tak ze bych lasifikaci nechal na 9/9+ s tím, že ty si myslís ze je to za 9 a mas to taky tak napsane. to plati i o ostatnich cestach. myslim si ze kdyz se cestaleze 10 az 15 let tak uz tu klasifikaci ma trochu ustalenou, ne? a to ze se vyzkytne nekdo, kdo je silnejsi nez je ochoten priznat by ji nemelo menit....
Zapsal: Dominik, 01.09.2005 20:31:12 Zrovna s těmito oblastmi bych to nesrovnával, patří k těm, kde se v daných zemích vyvíjela klasifikace a ta se tam zvedala opatrněji než by bylo možná záhodno a pak už nezbývá nic jiného než u nových cest ctít zaběhané standardy.Já si myslím, že na Rovišti je už ve všech sektorech klasifikace vzájemně vyvážená a jakékoliv shazování v jednom by znamenalo totéž v dalším. A obecně taky platí, že dnes mají mladí víc síly a proto jim více sedí(budu-li to konkretizovat na Roviště) cesty spíše v sektoru Hafty než na Highlanderu. A tak je to i v jiných oblastech.Hlavně to chce každý rok projet pokud možno co nejvíce oblastí a pak už si je člověk schopen udělat nějaký názor na klasifikaci.
Zapsal: vlk, 01.09.2005 22:08:34 Shazovat cesty kvůli tomu, že kámoš má něco za 8+ je ta správná cesta. Ano, tudy se vydejme...
Nyní vážně, pár postřehů k zamyšlení. Kolik ty diskutované cesty na Rovišti mají OS přelezů? Kdo z vás, co jste to přelezli, vyřešil všechny kroky sám a kolika z vás to někdo vyradil? Většinou se jedná o specifické boulder problémy, které se po vyřešení a přelezení zdají lehčí. Právě ono vymyšlení je podle mě součástí obtížnosti. Dále bychom my vyšší lezci měli brát ohledy na lezce menšího vzrůstu a konkrétně Lídu nekasat. Také by někdo moudrý mohl najít pro srovnání lepší oblast než ty, s kterými je Roviště porovnáváno. Bouldry za dírky nebo kroucení se ve vyklouzaném vápenci nebudou asi to pravé měřítko. Hlavně, že jsou cesty na Rovišti super a že máme co lézt, ne?
Zapsal: Bída, 13.09.2005 16:48:54 naprostej souhlas
Zapsal: džangli, 13.09.2005 18:21:17 No jsem menší přibližně 172 cm.Většinu zmýněných cets jsem si vymyslel sám-tedy i Falešný ráj.Naopak bych řekl, že cesty na Rovišti jsou na vymyšlení relativně jednoduché(to nic nemění na tom, že krokově jsou pěkné).
Tím příkladem jsem jen chtěl jen poukázat na to i o těžších cestách někteří lezci smýšlejí jako o lehčích.
V podstatě je ta diskuse zbytečná-diskutujeme tu o půl číslu.Jen mně někdy přišlo, že se někdy na roviště jezdí až moc za čísly(i já jsem na tom stejně) a ne za cestami.Zatímco pokud by se klasifikace trochu snížila, třeba by někteří smýšleli jinak.
Není někdy pocitově příjemnější vylízt poctivou 9 než lehčí 9/9+?
Zapsal: Vilda, 13.09.2005 19:01:55 No pocitově určitě, ale k deníčku to tak prijemne není.
Zapsal: 26.08.2007 21:11:12 tyvoe,tady chcije cely dva dny a frajeři si na R.přelejzaj devitky.Pche
Zapsal: mira, 20.01.2008 21:37:25 Aby člověk zjistil, že se jedná o ráj falešný, musí mít dvě vstupenky: jednu za přelez Lídy a druhou dostanete, když máte tu první a pak ještě uděláte traverz doprava. A pak už se (alespoň my slabší a méně vytrvalejší) můžeme těšit z toho, že se vysypeme v následném kroku, nebo až v samotném výlezu Čáry. Název je nejen pěkný, ale i přesný :)
Když vezmu 5 "lehčích" cest začínající "Lídou", tak -dle mého názoru a poznání- je Lída (asi lehčí 9- ale furt 9-) o poznání lehčí než Lída direkt, ta zase o poznání lehčí než Varlid, ten o poznání lehčí než Lídina čárka a ta zase o poznání lehčí než Falešný ráj (solidní 9). Ty těžší - DDD, Kyslík, Dusík (s levým výlezem ČŽ, s Obladi, nebo s obojím) jsou jistě podstatně těžší. Teď vidím, že jsem od klávesnice objevil "novou" logickou cestu (link-up): Lída+Obladi+doprava do ČŽ a tou nahoru, Kyslík, 9+/10- = 8a, aby těch 8áček na Rovišti nebylo tak málo :)
Zapsal: ivoš, 27.11.2009 10:56:34 když si někdo ( nechci jmenovat ) zapíše 24.8.2008 přelez Lídy, může si 3.9. 2009 zapsat Falešný ráj FLASH ? :)
Zapsal: ...., 07.06.2012 07:55:52 a může tady bejt ještě větší jouda než ty?... zápisy a deníčky jsou na každym, VV určitě ví proč si to tak zapsal a zápis Flash kterej chápu, tak že si dal Lídu PP a Falešnej Ráj dal z první bomby je čistě akademická otázka jestli zapsat RP/PP či Flash... je dobře že si to Flash zapsal, protože to je jediná možnost jak dát vědět že to dal prvním (pokud si napíše jen PP1, tak to stále v profilu cesty bude PP a nikdo už nebude zjišťovat kdo to má na kolik pokusů)... a nemyslím si že by tim honil nějaký body z kterejch ty zřejmě nemůžeš ani dospat
Zapsal: Honza, 07.06.2012 08:50:43 no, honzo, myslim, že větší jouda se sám a dobrovolně přihlásil o slovo:) Když jednou lezeš cestu,a poté její variantu (a ještě k tomu se společným klíčovým bouldrem,což v Lídě je) tak to druhý může být FLASH jenom " horko těžko" :). Veřejná prezentace cest má mít hlavu a patu, řídit se nějakými pravidly. A né, že si sem každej mázne, co ho napadne s argumentem, že je to jenom jeho věc. Spíš je to jeho vizitka ( viz ZED & Samsara atd )
Zapsal: ..., 07.06.2012 12:04:03 A specifický ouldr v Lídě stejně většina lidí (nebál bych se říci všichni) po roce zapomenou.
Zapsal: torous, 07.06.2012 13:33:53 aha, takže teď už jenom dodefinovat, po jaké době je krokosled zapomenut. Každý si cesty pamatuje samozřejmě jinak dlouho. Nikoho pak nepřekvapí. že v zápisu bude třeba 15.5.2005 pp na 20.pokus a 15.9.2012 os nebo flash:). vedle toho si šťastlivec s krátkodobější pamětí může prubnout onsajt hned po půl roce. Hodnověrnost zapomenutí zajistí Muži v černém. S jejich pomocí se dají onsajty zkoušet hned po sobě :)
Zapsal: A., 07.06.2012 13:51:03 Když si to srovnáš sám se sebou tak si piš OS klidně každým pokusem, budou body. Ono až budeš v prvnich 10ti a nikdo te nebude znát, jednou se te na ty prelezy nekdo zeptá. A podle mého názoru je traverz ve Falešným ráji mnohem těžší než boulder v Lídě. Pokud někdo spadne v flash pokusu Lídy mezi 2 a 3 v Lídě ale vzápětí je schopen flasnout traverz v Falešným ráji, zřejmě měl hodně dobře vyrazenej program, myslim ze to je dobrej výkon urcite měl radost zapsat si to jako flash klidně zvlášt s přihlédnutím k tomu jak vidím obtíže obou cest.
OS/Flash variant je zvláštní věc ale vzhledem k charakteru těchto dvou cest bych se flashi varianty nebránil
Zapsal: Yanya, 07.06.2012 15:14:38 No,Caru mel uz taky prelezenou. At si to kazdej pise jak chce, ale fer by bylo napsat RP ci PP a v poznamce ze traverz flashnul z prvni bomby. Ono padat se da i za traverzem, a tam uz dotycnej taky byl :(
Zapsal: Danny, 07.06.2012 17:07:58 Pokud by měl Vojta Lídu na flash nebo OS, tak by se flash Ráje dal uznat. Pokud má ale Lídu pouze na PP, tak to flash být nemůže.
Zapsal: Dejv, 07.06.2012 22:09:07 a to jsi zase sebral kde?
flash či os znamená, že jsi žádnou část cesty v minulosti nikdy nelezl. promíjí se, když je lezená společná část řádově mnohem lehčí ( 7c-6c, 8a-7a atd). Dál už je to ojeb, který si samozřejmě každý nějak zdůvodní, jak je z výše uvedených komentářů patrné :)
Zapsal: flashová mašina, 08.06.2012 08:10:26 Tak sem se tu nejak zacet do komentaru a musim rici, ze pro mne (170cm) je Lida lehka tak max za 7b spis 8+, Cerny bricho ac kratsi i kolmnejsi mi prijde tezsi..Znam spoustu tezsich 8+ v Jure ci 7a+ v Itali, Francii. Muj nazor, nekamenujte mne za nej. :) a priznavam Roviste mam nachozeny.
Zapsal: Usak, 12.04.2015 23:28:41
I agree to the processing of personal data.
| | Přelezy
Přidání cesty do deníčku
|